Gå til innhold

30 prosent av norske vannrør lekker: Etterslep på 220 milliarder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er feil at 30% av norske vannrør lekker. Det er derimot riktig at det er en lekkasjemengde på 30%. Denne lekkasjemengde baserer seg på alt vannet tilført drikkevanns-nettet.

Hvis 30% av rørene skulle hatt lekkasje hadde nok lekkasjemengde vært på nær 80%........om ikke mer vært realistisk.

 

Der er ikke bare kommunale rør som lekker. Det er ofte private stikkledninger som står for en stor del av lekkasjeandelen. Ofte er det gamle private galvanisert rør som begynner å lekke. Plast og kobberrør bruker som oftest å vare lenge. Anboringspunktet for private stikkledninger til det kommunale nettet bruker også å være en kilde til lekkasje.

 

Artikkelen villeder.

Sikkert en del politikere? som leser denne artikkelen, og de bør iallfall få riktige opplysninger....

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Med et etterslep på 220 milliarder og en utskiftningstakt på 150 år så tolker jeg det til at vannrør for 1,466 milliarder (i nåverdi) skiftes ut årlig. Stemmer det?

 

Når rørene er gjennomsnittlig 32 år gamle betyr det at hvis vi ser bor fra utvidelser så har gjennomsnittlig tid for utskiftning vært 64 år. Dvs. at investeringene i vann-nettet har sunket betraktelig fra en utskiftningstakt på tidligere 64 til nå 150 år. Er det rett? Hvordan korrelerer det med kvaliteten på vann-nettet? Da tenker jeg på at dimensjoneringen skjer med et tidsperspektiv på X antall år nå, mot Y antall år før, samt at kanskje holdbarheten på rørene er bedre nå enn før, samt at mye av investeringene går til andre ting enn rørnettet. F.eks rensestasjoner, bytte av magasin til noen med bedre kvalitet osv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Rådgivende Ingeniørers Forening (RIF) undersøkte nylig tilstanden på vannforsyningsanleggene

 

Hvor finner man denne nylige undersøkelsen, jeg trodde RIF kun publiserte "State of the Nation" hvert femte år, sist gang i 2015, og neste gang i 2020?

 

At vann- og avløpsnettet i Norge er elendig, er vel neppe noen overraskelse, det har vært slik i flere tiår nå, enkelte kommuner har fremdeles 150 år gamle uthulede trestokker som vannrør, og asbestrør (eternitt) er helt vanlig over hele landet osv. (men generelt ufarlig).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor finner man denne nylige undersøkelsen, jeg trodde RIF kun publiserte "State of the Nation" hvert femte år, sist gang i 2015, og neste gang i 2020?

Det er et problem med de aller fleste artiklene på TU at de ikke oppgir direkte referanse til originalartikkelen. Selv BBC kan henvide til DOI, da burde TU greie dette. Forøvrig er min erfaring at NTB-artikler sjelden er av god kvalitet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ingen problem. Blir bare en ny "vannskatt" til neste år for å hente inn mye tiltrengte midler.

Det heiter vannavgift og er meint å skulle dekke kommunens utgifter knytta til vann og avløp. Problemet er merkeleg nok at politikerane vegrer seg mot å kreve inn avgift på det nivået som trengs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det heiter vannavgift og er meint å skulle dekke kommunens utgifter knytta til vann og avløp. Problemet er merkeleg nok at politikerane vegrer seg mot å kreve inn avgift på det nivået som trengs.

Nope, dette er ny skatt som kommer pga vannavgiften heller ikkje blei brukt der den skulle.

 

Også blir det dyrere om vinteren, og spes mellom 15-18, og 06-09

Lenke til kommentar

Problemet i Norge (og andre land) er at rørene graves ned i bakken og det er dyrt å grave de opp..

Rørene burde vært lagt i rør, da kan man trekke nye rør og ledninger uten å grave

Er ikke akkurat 1/2" pex-rør som ligger i gatene.

 

Vannrøret i gata utenfor meg er på 4 eller 500mm støpegods.

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mer kostbart å grave de ned første gang ja, men sparer de inn ganske fort ved at en slipper å grave de opp igjen

Det finnes allerede metoder for å dra strømper i gamle rør og den slags, problemet er at det er dyrere enn å grave.

 

Rør som ligger inni andre rør, over lange strekker, er lite økonomisk gjennomførbart, all erfaring tilsier at det blir dyrere enn å grave-

Teknologien finnes, og det har blitt gjort, man kan til og med bore rør uten å grave, det gjøres ofte under veier og steder det vil være særdeles vanskelig å grave, men det koster en hel del mer enn å grave.

 

Fake news!

 

Det faller fersk vann ned i fra himmelen hele tiden her jeg bor, har hav rett utenfor døra. Det regnestykket må være ut i fra antall bonaqua flasker. Vannet en mister kan ikke være verdt to oljefond.

For det første, oljefondet er på 9046 milliarder kroner nå.

 

For det andre, er dette anslåtte kostnader for å oppgradere rørnettverket i Norge til moderne rør, altså vedlikeholdsetterslepet, ikke kostnaden på vannet som forsvinner.

 

Nå ville jeg ikke hatt hverken regnvann eller saltvann i krana hjemme, uten at det var behandlet i hue og ræva først, men Norge har god tilgang på vann, det er derfor rørnettverket ikke er så høyt prioritert her, og man ikke er så bekymret for alt vannet som forsvinner i lekkasjer.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...