Gå til innhold

Ny analyse: Cruiseskip er verstinger – og utslippene når land


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du blander sammen NOX med N2O.

NOX er en samlebetegnelse for NO, NO2 og NO3 og de har ingen klimaeffekt. N2O (Lystgass) er derimot den tredje viktigste klimagassen etter CO2 og Metan. N2O utslipp kommer stort sett utelukkende fra jordbruk og industri.

Ja, jeg vet. Det skyldes at jeg ikke fant tall på sammensetningen av NOx og kun fant GWP-tall for N2O. Kjapt og enkelt antok jeg at tallene for N2O gjaldt for NOx. Har du noe mer info om sammensetningen av NOx fra et typisk cruiseskip? Hvor fant du GWP-tall for NO, NO2 og NO3? Hvis du har tilgang på disse verdiene så kan jeg oppdatere regnestykket.

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke bestemme meg for hva jeg synes om cruisetrafikk i Norge generelt, men jeg er uansett veldig fornøyd med at jeg for tiden jobber med å tilrettelegge for lading av cruiseskip i en av de viktigste fjordene våre. Cruiseskipene er der allerede, men vi blir snart kvitt det meste av lokalt utslipp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du blander sammen NOX med N2O.

NOX er en samlebetegnelse for NO, NO2 og NO3 og de har ingen klimaeffekt. N2O (Lystgass) er derimot den tredje viktigste klimagassen etter CO2 og Metan. N2O utslipp kommer stort sett utelukkende fra jordbruk og industri.

Ja, jeg vet. Det skyldes at jeg ikke fant tall på sammensetningen av NOx og kun fant GWP-tall for N2O. Kjapt og enkelt antok jeg at tallene for N2O gjaldt for NOx. Har du noe mer info om sammensetningen av NOx fra et typisk cruiseskip? Hvor fant du GWP-tall for NO, NO2 og NO3? Hvis du har tilgang på disse verdiene så kan jeg oppdatere regnestykket.

Dette er kortlivede gasser som har nær null klimaeffekt, men de bidrar til lokal luftforurensning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Løsningen er enkel men vil koste penger: krev at disse skipene går på diesel i stedet for bedreten fuel oil, og krev fullverdige renseanlegg for NOx og partikler. Dette lar seg absolutt gjøre på så store skip.

 

Og ytterligere: blandt all syting om CO2 og miljø er det ganske utrolig at fritidsbåder er liksom helt unntatt debatten. Av alle ting som rammes hardest i dag av det som er av transport er biler - de stilles det kjempestrenge utslippskrav til samt pålegges enorme mengder med skatter og bompenger. Og dette er nyttekjøretøy, slik som veldig mange ikke bare trenger men avhengig av bosted har absolutt behov for i det daglige. Fritidsbåter derimot betaler nada tilsvarende bompenger og går på avgiftsfri diesel. Hvorfor?

Hva er totalt utslipp fra fritidsbåter versus total utslipp fra biler sa du?

Dersom man tenker at fritidsbåter bør slippe avgifter siden de står for en liten del av Norges utslipp så bør norske biler også slippe siden de står for en ubetydelig del av de globale utslippene.

Vi kommer ikke veldig langt om vi skal tenke slik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg legger merke til at ordene klimagass, CO2, karbondioksid og global oppvarming ikke finnes i denne artikkelen. Bør man ikke se litt på det også?

 

 

Man bør vel også ha i tankene at NOx har 298 ganger høyere globalt oppvarmings potensial (GWP) enn CO2, eller ca 12 ganger verre enn metan. Det vil si at 19 000 tonn NOx tilsvarer 5,66 millioner tonn CO2. Så bare NOx-utslippet tilsvarer litt mer enn CO2-utslippet til hele personbiltrafikken i Norge (4,68 millioner tonn CO2 i 2017). SO2 er sikkert heller ikke sunt for klimaet uten at jeg klarte å finne et GWP-tall på det i farta.

Blander du ikke NOx og N2O her?

NOx sin effekt er ukjent, og kan vel potensielt være negativ i visse sammenhenger:

https://www.cicero.oslo.no/en/publications/internal/66

 

Edit:

Ser at dette også har blitt påpekt lenger opp. Beklager det.

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

Ser ikke bort ifra at passasjerene som når land også karakteriseres som utslipp. Eller var det vårslepp?

Det er i alle fall såpass mye cruiseturister enkelte deler i landet at en skal være heldig om en finner en nordmann. Rene turistfeller alt i sammen.

 

Tror vi har mye mer igjen for å sette tak på antallet turister og selge oss som en eksklusiv destinasjon. En destinasjon der det autentiske eer bevart og turistene alltid er i mindretall.

 

Heller få og steinrike turister en en hel haug med utenlandske «rednecks» som forsøpler mer enn hva godt er.

Lenke til kommentar

Å få cruiseskip over på hydrogen er langt frem. Det er også mange år før det vil finnes flytende hydrogen tilgjengelig i Norge. Den første norske fergen på flytende hydrogen skal være i drift først om et par år, og da skal de kjøre fossilt hydrogen fra Frankrike til den. https://www.tu.no/artikler/derfor-bor-vegvesenet-styre-unna-flytende-hydrogen/452539

 

Det som imidlertid er fullt mulig å få til på kort sikt er å levere "landstrøm" til cruiseskipene fra batterilektere i fjordene. Jeg vil tro at mange cruiseskip med relativt enkle modifikasjoner også kan få en begrenset elektrisk fremdrift fra landstrømtilkoblingen, slik at de kan gå inn og ut fjordene med en batterilekter på slep.

 

Strøm levert fra batterier som lades lokalt vil også være mye mer energieffektivt enn strøm produsert fra hydrogen.

Jeg ville sagt neitakk til og dra på ferie i en skip på hydrogen, samt jeg ville ikke hatt så store konsentrasjoner av mennesker innenfor en eksplosjons radius av ei slik tank.

 

Da tror jeg gass turbin av en noe mindre skummel gass er mer aktuelt. Samt hybrid kapasitet så den kan komme seg ut og inn av havn på batterier. Havner lagt opp til at cruiseskip har landstrøm slik at de kan lade batteriene samt ikke kjøre noen generatorer.

 

At store tankskip feks som bare har mannskap på 10-30stk, de kan da fint gå på hydrogen.

Lenke til kommentar

Med det kraftbehovet et cruiseskip har tror jeg nok at gasstankene ville tatt alt for stor plass - eller det ville vært nødvendig å bunkre ofte - hvilket betyr restriksjoner i seilingsmønster. Har ikke satt meg inn i antall Kwt/døgn i forbruk og (antatt lav) energitetthet i LNG / Utnyttelsesgrad i moderne gassturbiner, så dette er mao antagelser.

 

https://www.wartsila.com/twentyfour7/in-detail/boil-off-gas-handling-onboard-lng-fuelled-ships

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...