Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Omregistrering av bil


Anzure

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et dødsbo skiftes, enten offentlig eller privat. Har man ikke innen en viss tid (26 uker tror jeg) krevd offentlig skifte har man påtatt seg privat skifte inkl tilhørende gjeldsovertagelse. 

 

Å begynne å gjøre noe i et bo før dette er på plass og uten skifterettens velsignelse er raskt raskeste vei til rettsak for bedrageri. 

Lenke til kommentar

man må ikke skifte. Man kan frasi seg arveansvar og på den måten blir boet et såkalt flytende bo. Man kan med dette ikke hente ut noe fra boet. Ikke bil, ikke låse seg inn i eiendom, ingenting.

Eiendommen vill i begjært tvangssolgt på sikt om det er lån på den.

Bilen kan du ikke gjøre noe med annet enn å levere fra deg nøklene.

 

Anonymous poster hash: ab939...ca1

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Muligens et spørsmål på siden her, men hvis man frasier seg arven, er det banken med panten i f.eks huset som eier boet da? Hva gjør de i praksis med et sånt bo? Hvis de selger hver ting til høystbydende kan man jo i teorien kjøpe de tingene med affeksjonsverdi, f.eks familiefoto og egenproduserte ting siden de ofte har høyere verdi for barn og slekt enn for vilt fremmede. Det blir en gambling men kan føre en ut av knipa der man kommer i et ultimatum med å måtte overta gjeld for å sikre seg ting med affeksjonsverdi.

Lenke til kommentar

Dødsboet eier boligen, og alle avdødes øvrige eiendeler. Kreditorer kan kreve offentlig skifte (mot at de betaler for det). Banken med pant i boligen kan tvangsrealisere boligen (arvingene blir da saksøkt ettersom de er interessentene i dødsboet selv om de ikke overtar boet til privat skifte).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er vel bare å ta ut slike gjenstander?

De har jo ikke noen verdi for andre uansett

 

For den som tar ut fotoalbumet frå dødsboet så har albumet ein verdi sjølv om albumet er verdilaust for alle andre.

Denne verdien skal ein fastsette med tanke på fordeling av dødsboet.

 

I mange arveoppgjer er konflikta knytta til gjenstandar med lav pengeverdi men med høg affeksjonsverdi, ei løysning i slike tilfeller er at ingen får gjenstanden ved at gjenstanden blir destruert eller solgt.

Lenke til kommentar

For den som tar ut fotoalbumet frå dødsboet så har albumet ein verdi sjølv om albumet er verdilaust for alle andre.

Denne verdien skal ein fastsette med tanke på fordeling av dødsboet.

 

I mange arveoppgjer er konflikta knytta til gjenstandar med lav pengeverdi men med høg affeksjonsverdi, ei løysning i slike tilfeller er at ingen får gjenstanden ved at gjenstanden blir destruert eller solgt.

Her er det snakk om at banken tar boet og da er bildene etc. verdiløse, med mindre det er en kjent person som bodde der

Lenke til kommentar

Her er det snakk om at banken tar boet og da er bildene etc. verdiløse, med mindre det er en kjent person som bodde der

Derfor forekommer det at pårørende får lov av bobestyrer til å ta ut slike verdiløse gjenstander. Men det er jo bryderi for ham og ikke liten fare for misbruk av tillatelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hovedregelen er at dødsboet skal betale for eget skifte. Er det midler i dødsboet igjen etter hussalg vil dette gå til skifteutgifter før noe deles ut til arvingene. Hvordan skifteutgifter stiller seg i forhold til f.eks. bankens pant mv. avhenger av prioritetsregler, disse redegjør jeg ikke for her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dødsboet eier boligen, og alle avdødes øvrige eiendeler. Kreditorer kan kreve offentlig skifte (mot at de betaler for det). Banken med pant i boligen kan tvangsrealisere boligen (arvingene blir da saksøkt ettersom de er interessentene i dødsboet selv om de ikke overtar boet til privat skifte).

 

Beklager å kuppe tråden litt, men denne satt en støkk i meg.

 

Jeg befinner meg i en situasjon der ett nært familiemedlem har gått bort, personen har i "all hemmelighet" bygget opp en skyhøy gjeld i form av kreditt. Personen eide ett hus 50/50 med sin ektemake men realisering av denne boligen vill ikke dekke opp gjelden. 

 

Jeg er ett særkullsbarn av avdøde og etter å ha blitt opplyst om situasjonen samt sjekket opp i selvangivelse m.m. fant jeg ut at det beste jeg kunne gjøre var å fraskrive meg skifte, selv om det ikke er ønskelig fra min side. Dette er nå gjort, og jeg var i den oppfatning av at jeg nå er "kvitt" problemet.

 

Men, kan jeg virkelig bli saksøkt om banken ønsker å realisere boligen? De sitter på hovedpant(eller hva det heter) og går i null om de er heldig. Resterende panthavere i bolig(som det er mange av...) vill nok ikke få noe som helst. 

 

Jeg har som sagt meldt meg helt ut av det hele, men hans ektemake går fortsatt rundt å tror boligen kan selges på "normal" måte og alt skal ordne seg. Dvs det har blitt ryddet ut av huset og masse av avdødes saker er nå kastet og "gitt bort"(Jeg vet ikke for sikkert, men antar dette). Noe jeg ikke tror er lovlig? 

 

Ble litt langt dette, men det jeg lurer på er om noe av dette kan falle på meg og at jeg kan bli saksøkt i denne saken eller få noen form for straff/påkjenning? 

 

Sikkert lite detaljer å gå på, men setter pris på alle svar eller info jeg kan få rundt dette! Det tar nattesøvnen i fra meg...

 

Anonymous poster hash: ee464...357

Lenke til kommentar

Beklager å kuppe tråden litt, men denne satt en støkk i meg.

 

Jeg befinner meg i en situasjon der ett nært familiemedlem har gått bort, personen har i "all hemmelighet" bygget opp en skyhøy gjeld i form av kreditt. Personen eide ett hus 50/50 med sin ektemake men realisering av denne boligen vill ikke dekke opp gjelden. 

 

Jeg er ett særkullsbarn av avdøde og etter å ha blitt opplyst om situasjonen samt sjekket opp i selvangivelse m.m. fant jeg ut at det beste jeg kunne gjøre var å fraskrive meg skifte, selv om det ikke er ønskelig fra min side. Dette er nå gjort, og jeg var i den oppfatning av at jeg nå er "kvitt" problemet.

 

Men, kan jeg virkelig bli saksøkt om banken ønsker å realisere boligen? De sitter på hovedpant(eller hva det heter) og går i null om de er heldig. Resterende panthavere i bolig(som det er mange av...) vill nok ikke få noe som helst. 

 

Jeg har som sagt meldt meg helt ut av det hele, men hans ektemake går fortsatt rundt å tror boligen kan selges på "normal" måte og alt skal ordne seg. Dvs det har blitt ryddet ut av huset og masse av avdødes saker er nå kastet og "gitt bort"(Jeg vet ikke for sikkert, men antar dette). Noe jeg ikke tror er lovlig? 

 

Ble litt langt dette, men det jeg lurer på er om noe av dette kan falle på meg og at jeg kan bli saksøkt i denne saken eller få noen form for straff/påkjenning? 

 

Sikkert lite detaljer å gå på, men setter pris på alle svar eller info jeg kan få rundt dette! Det tar nattesøvnen i fra meg...

 

 

Anonymous poster hash: ee464...357

Så lenge du ikke har bidratt til bounndragelse, boforringelse lignende (f. eks. selv tatt eller hjulpet til med å ta ting av verdi ut av huset) kan du bare idømmes saksomkostninger i tvangssalgssaken, og da bare om du faktisk motsetter deg tvangssalget. Hvis du svarer på bankens tvangssalgsbegjæring med å si at du aksepterer tvangssalget, kan jeg ikke se for meg at du vil bli ansvarlig for saksomkostninger.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Beklager å kuppe tråden litt, men denne satt en støkk i meg.

 

Jeg befinner meg i en situasjon der ett nært familiemedlem har gått bort, personen har i "all hemmelighet" bygget opp en skyhøy gjeld i form av kreditt. Personen eide ett hus 50/50 med sin ektemake men realisering av denne boligen vill ikke dekke opp gjelden.

 

Jeg er ett særkullsbarn av avdøde og etter å ha blitt opplyst om situasjonen samt sjekket opp i selvangivelse m.m. fant jeg ut at det beste jeg kunne gjøre var å fraskrive meg skifte, selv om det ikke er ønskelig fra min side. Dette er nå gjort, og jeg var i den oppfatning av at jeg nå er "kvitt" problemet.

 

Men, kan jeg virkelig bli saksøkt om banken ønsker å realisere boligen? De sitter på hovedpant(eller hva det heter) og går i null om de er heldig. Resterende panthavere i bolig(som det er mange av...) vill nok ikke få noe som helst.

 

Jeg har som sagt meldt meg helt ut av det hele, men hans ektemake går fortsatt rundt å tror boligen kan selges på "normal" måte og alt skal ordne seg. Dvs det har blitt ryddet ut av huset og masse av avdødes saker er nå kastet og "gitt bort"(Jeg vet ikke for sikkert, men antar dette). Noe jeg ikke tror er lovlig?

 

Ble litt langt dette, men det jeg lurer på er om noe av dette kan falle på meg og at jeg kan bli saksøkt i denne saken eller få noen form for straff/påkjenning?

 

Sikkert lite detaljer å gå på, men setter pris på alle svar eller info jeg kan få rundt dette! Det tar nattesøvnen i fra meg...

 

Anonymous poster hash: ee464...357

Den saksøkte ved tvangssalg av bolig der eier er død er «Ola Nordmanns dødsbo v/Kari Nordmann».

 

Når tingretten selger eiendom ved tvang, skrives stadfestelse av bud og fordeling av kjøpesum. I fordelingen er rettsgebyr og medhjelpere salær forlodds, og dekkes først. Deretter kommer legalpant, så utleggspant i prioritert rekkefølge.

 

Når tvangssalget/boet gjennomføres av bostyrer, så vil bostyrer fakturere retten eller ta pengene direkte fra boet. Det bør være minst 40 000 i boet for st et skal åpnes offentlig skifte. Hvis ikke, må den som begjærer offentlig skifte dekke summen før det åpnes.

 

Det er ikke anledning til å kaste eller selge noe fra boet.

 

Anonymous poster hash: ab939...ca1

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...