Gå til innhold

Billån og lærling


Relex

Anbefalte innlegg

Hei, begynner som lærling til høsten. Får 30k netto hver mnd. Har lyst å kjøpe bil til rundt 200k. Har 50k på konto og må da ta ett lån på 150k... Lurer på om dette er innenfor rimelighetens grenser? Burde jeg isåfall betale ned gjelda på 1 år, eller 2 år, som egt er mest aktuelt for min del. Hva mener dere der ute?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp deg en billig bil til 20-40 tusen. Det lønner seg spesielt om du vet hvordan en skiftenøkkel funker.

 

Så sparer du pengene til du har en 200k eller mere på konto og så kjøper du deg leilighet/hus.

 

Da vil du være mye gladere om noen år enn om du er uten boplass og har kun har en verdiløs bil.. :p

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Støtter alle andre her. 30k kan umulig være netto pr mnd. 

Og kjøp en billig bil. De pengene du har på konto, og ønsker å ta opp i lån kommer myyye bedre til nytte når man skal kjøpe sin første bolig. Man trenger jo fort 300-500k i egenkapital. Og biler taper så mye verdi at den er jo nesten verdiløs på 5 år

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøp deg en billig bil til 20-40 tusen. Det lønner seg spesielt om du vet hvordan en skiftenøkkel funker.

 

Så sparer du pengene til du har en 200k eller mere på konto og så kjøper du deg leilighet/hus.

 

Da vil du være mye gladere om noen år enn om du er uten boplass og har kun har en verdiløs bil.. :p

Ser den, er anleggsmaskinmekaniker så jeg vet nok hva en skiftnøkkel er ;) Sa feil, jeg tjener 30k brutto og jobber 14/14 så bor jeg er hjemme de 14 dagene. Men er det da fortsatt dumt å ta lån på et år og kjøpe bil til 200k?

Lenke til kommentar

Takk for svar. Sa feil, tjener 30 brutto, så vil tro jeg har rundt 25k netto pr mnd. Også jobber jeg 14/14 så jeg er hjemme de 14 dagene, så jeg sparer jo en del på d. Men er det da fortsatt dumt å ta et lån på ca 150k og betale d ned på et år?

Lenke til kommentar

Lurer du på om du vil klare å betjene lånet, eller om det er lurt?

 

Bor du hjemme har du lett råd til å betale et lån på 150K på under et år med 30K bruttolønn.

 

Nedenfor er tilbud jeg fikk fra Sparebank1. Sikkert noe differanse hvis du prøver forskjellige banker, men du har i det minste en pekepinn.

 

Husk og at personen som tar opp lånet må stå som bileier. Dvs du kan  ikke ta lånet på deg selv, og forsikre den på en forelder. Så prisen du får på forsikring kan bli ganske saftig.

 

post-452921-0-19096500-1559159446_thumb.png

Endret av Jokerjævel
Lenke til kommentar

Kjøp deg en billig bil til 20-40 tusen. Det lønner seg spesielt om du vet hvordan en skiftenøkkel funker.

 

Så sparer du pengene til du har en 200k eller mere på konto og så kjøper du deg leilighet/hus.

 

Da vil du være mye gladere om noen år enn om du er uten boplass og har kun har en verdiløs bil.. :p

Støtter denne. Jeg kjører rundt i en gammel drittbil selv om jeg har råd til en splitter ny bil uten billån. Jeg fikser den selv når noe ryker (youtube, diverse forum og bekjente forteller meg hvordan man fikser ting). Men tenk litt på sikkerhet; ikke kjøp en som er for gammel og ikke for liten.

 

Det er vel litt flaks og uflaks med gamle biler mtp. hvor mye reparasjoner det blir. Men det er det vel forsåvidt med nyere bruktbiler også. Du kan uansett reparere ganske mye for det verditapet som nyere biler har. Men prøv å finne en som nylig er EU-godkjent kanskje; da varer den sannsynligvis i to år til iallfall.

 

Men det skal sies at jeg ikke er veldig bil-interessert og jeg føler heller ikke at sikkerhetsaspektet ved å kjøpe en mye nyere bil er verdt det (jeg har ikke unger i bilen og jeg kjører ikke veldig mye). Hvis det motsatte er tilfelle for deg så forstår jeg at du kan være villig til å bruke mye penger på bil.

Lenke til kommentar

Støtter å kjøpe eldre bil, og heller sette av litt til å reprasjoner - også spare resten til bolig.

 

Skal du ha nyish bil så finnes det alternativer som er relativt mye "bang for buck", feks noe ala det her https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=146919406 eller https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=148724478 eller https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=148691221 osv

Lenke til kommentar

Lurer du på om du vil klare å betjene lånet, eller om det er lurt?

 

Bor du hjemme har du lett råd til å betale et lån på 150K på under et år med 30K bruttolønn.

 

Nedenfor er tilbud jeg fikk fra Sparebank1. Sikkert noe differanse hvis du prøver forskjellige banker, men du har i det minste en pekepinn.

 

Husk og at personen som tar opp lånet må stå som bileier. Dvs du kan  ikke ta lånet på deg selv, og forsikre den på en forelder. Så prisen du får på forsikring kan bli ganske saftig.

 

attachicon.gifbillån2019.png

Lurer vel egt på om det så lurt. Må jo ofc spare noe til bolig også. Har en bonus på 70% nå så jeg betaler rundt 1500,- pr mnd som er helt greit.

Lenke til kommentar

Støtter å kjøpe eldre bil, og heller sette av litt til å reprasjoner - også spare resten til bolig.

 

Skal du ha nyish bil så finnes det alternativer som er relativt mye "bang for buck", feks noe ala det her https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=146919406 eller https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=148724478 eller https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=148691221 osv

Eier en vw caddy 2011, så tipper jeg kan få 60k for den sånn ca. Er egt mest keen på å kjøpe bmw f10 fordi komforten og alt med seg er så godt.

Lenke til kommentar

1500kr pr måned i bilforsikring? 18'000 i året? Det er jo absurd.

Ikke så uvanlig som mange tror. Kan også være inkludert årsavgift på 250,- pr måned.

Ganske mange bilmodeller må man regne med i området 10-15 tusen per år, selv med gode bonuser og rabatter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...