Gå til innhold

Frp vil løse bompengekrisen med moms på elbil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis elbilfordelene utgjør 18 milliarder og moms utgjør 7 milliarder av disse så syns jeg heller de burde ta av de 11 milliardene som utgjør lav årsavgift, billig parkering, bom og fergeturer da jeg tror momsen har den beste effekten for bilsalget og alt det andre bare oppleves som en bonus etter kjøpet.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Det er biler, de sliter minst like mye på veien som en fossilbil (vekt), og antallet elbiler før slutt på incentiv skulle være 50k, det er nå over 200k.

 

Slutt å syt, dette visste alle at ville komme! De som har kjøpt elbil må jo ikke etterbetale moms, og de som har vil neppe kjøpe ny elbil så raskt at de merker noe til at momsen kommer et år tidligere enn planlagt. Allerede bestilte biler må såklart gå utenom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dobbelt moms? Det er bare å øke avgiftene (som allerede finnes) på fossilbiler, spesielt de med høyest utslipp.

Det var ikke heeelt seriøst forslag. Bare satte det litt på spissen.

 

Man kan begynne med å justere innslagspunktet på CO2 avgiften fra 70 gram/km til 0 gram/km. Øker avgiftene med omkring 66.000 kroner per fossilbil. Og så kan man gå over fra å benyttte NEDC utslippstall til WLTP.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Dette er et dårlig forslag fra FRP, man burde ikke senke avgifter på drift av bil. Da går bruken opp av bil. Folk vil ende opp i køer inn i byen byene og miljøet vil lide. Tipper dette er et forsøk på å hente tilbake de velgerne som har forlatt FRP for bompenge partier.

 

 

For eller mot Elbil, vi burde ikke redusere utgiftene med bil. For min del fordi det forurenser, for mange andres del fordi det skaper kø. Når det kommer til elbil så er det som andre har sagt. Ikke øk innkjøpsprisen, men heller fordelene. La Elbilene betale bompenger, og parkering. Det er ingen vei rundt at selv om Elbiler er bedre så er det ikke slik at å kjøpe elbil skal få deg til å slutte å reise kollektivt fordi det koster så lite å kjøre til jobb.

Endret av MrFoss
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hvis elbilfordelene utgjør 18 milliarder og moms utgjør 7 milliarder av disse så syns jeg heller de burde ta av de 11 milliardene som utgjør lav årsavgift, billig parkering, bom og fergeturer da jeg tror momsen har den beste effekten for bilsalget og alt det andre bare oppleves som en bonus etter kjøpet.

 

Bompengepartiet sin kjepphest er motstand mot avgifter, ikke et ønske om å flytte dem. 

 

Nå vet heller ikke jeg hva som egentlig rører seg i folkesjelen og viktigere – i hodet på partitoppene i nevnte parti. Ser likevel til stadighet at journalister og politiske opponenter mener ha forstått dette og dertil at bompengepartiet representerer en selvmotsigelse. At pengene uansett må tas inn. Våger meg på en annen fortolkning. 

 

Motstanden er mot adferdsregulerende avgiftstrykk generelt, bompenger spesifikt. Norge har verdensrekord i avgifter, også kjent som flat skatt. Der er ingen naturlov som sier at vi skal bygge ut veinettet fortere som hva alminnelig skatteinngang tilsier. Hva bompengepartiet eksplisitt har uttalt er motstand mot alle disse bypakkene som har et like uttalt formål å ramme nettopp de samme brukerne (altså betalerne) av bomringen. Med andre ord skremme dem vekk.

 

Der disse pengene ikke går til veibygging, men derimot veinedbygging og blokader. Der allerede for små veier blir fliset ytterlige opp og sykkelsfelt, kollektivfelt og dets like blir skviset inn med skohorn. Selv har jeg ingen problemer med å finansiere sykkelstier, sågar ekspressykkelvei, så lenge dette ikke tas fra eksisterende infrastruktur! 

 

Så nei SV, ingen ber om nye drittveier av god gammel Norsk Standard. Ønskemålet er snarere en saktere utbygging av ordentlige veier.

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

Skal det bli rettferdig, så er dette eneste løsningen.Overfør pengene til bedre kollektivtilbud for alle. Gjør skikkelig tiltak. Strøm prisen er lav og god nok for at folk skla kjøre el bil hvis de ønsker det. Bensinprisen er høy også. Så staten håver inn okkesom

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan fjerne fordelene for elbiler når det gjelder bompenger, ferjer, parkering, omregistreringsavgift, kollektivfelt og årsavgift.

Så kan en gradvis øke moms med 5% hvert år til en kommer til 25%.

Elbiler kan også utstyres med kilometerteller for å kunne avgiftsbelegge kjøring (veibruksavgift).

Endret av Svein M
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...