Jump to content
Kamz

Sovemedisin

Recommended Posts

Jeg har hatt ganske store søvnvansker 5-6 måneder og har hatt utallige legetimer pga dette. Har hatt nok av leger til å fortelle meg hvilken te jeg burde drikke, at jeg burde meditere, gjøre yoga osvosv. Endte med at jeg byttet fastlege fordi hun hjalp meg 0, og ville ikke skrive ut så mye som Melatonin engang. Hvertfall fikk byttet lege og prøvd ut en del svakere medisiner som vallergan, atarax og quetapin. Ingenting virket, ikke større menger engang. Legen nekter å skrive ut sterkere ting, fordi det ikke er bra osvosv. Hva søren kan jeg gjøre? Jeg er virkelig desperat etter å få sove. Er det sannsynlig at jeg får noe sterke om jeg bestiller en sonn dyr privat legetime? Og får denne legen journalen min slik at h*n kan se at jeg har blitt nektet sterkere medisiner? Setter stor pris på andres tips og erfaringer med dette!

Edited by Kamz

Share this post


Link to post

Du må ikke lese alt jeg skriver her, jeg bare kopierer et svar jeg tok meg tid til å utforme for en stund siden. Kanskje du finner ett eller annet som hjelper i alt sammen.

 

 

1) Har du skiftet madrass og seng på en stund? Har du enkeltseng eller dobbeltseng? Å skifte ut senga til dobbeltmadrass kan være en god idé. Med 7 cm minneskum overmadrass. Har aldri sovet så godt som med dette. Et godt laken hjelper også, som bør vaskes minst hver 3-4 dag. Så kjøp 2 stk. Jeg vasker putetrekk hver 2-3 dag og dynetrekk ca 1 gang i uka, noen ganger 2.


2) Hvordan er luftkvaliteten der du bor? Hvis du har råd, kjøp en fuktmåler på clas ohlson, ca 130 kr, kombinert temperatur og fuktmåler, liten dings. Hvis fukt er over 45-50%, og hvis du har dårlig mulighet for lufting på soverom, bør du investere i en avfukter.


Avfukter er genialt for å tørke klær raskere også, tørker 2-3 ganger fortere. Men hvis du bor i et temmelig nytt hus, og ikke i en kjeller, skal ikke fukt være et problem.


Denne kjøpte jeg, den var dog 1000 kr tilbud på da jeg kjøpte: https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/oppvarming-og-ventilasjon/luftforbedring/elektriske-luftfuktere/luftavfukter-417079/


så jeg ser Clas Ohlson har en som ser veldig lik ut til en mye bedre pris: https://www.clasohlson.com/no/Cotech-Luftavfukter-20-liter/36-6436?gclid=EAIaIQobChMI9vam5Mu-4QIVB8-yCh1LOAz-EAQYAiABEgLmP_D_BwE



Deretter anbefaler jeg å kjøpe en luftrenser. Jeg har denne: https://www.prisjakt.no/product.php?p=429683&gclid=EAIaIQobChMImPLDkMq-4QIVlumaCh06iwDZEAAYBCAAEgIT4fD_BwE&gclsrc=aw.ds


Men den er tydeligvis tilnærmet gått ut av produksjon, kun hos Power, tydeligvis, og til dobbel pris av hva jeg har betalt.


Jeg tipper mange er av nesten samme kvalitet. Jeg ser Clas Ohlson nok en gang har en som får bra skussmål, også veldig bra pris. Vil nesten anbefale den uten å ha sett den i aksjon: https://www.clasohlson.com/no/Luftrenser/36-6497



Disse to maskinene kan du la stå på om dagen, og skru av 1 time før du skal sove. Ut fra personlig erfaring føler jeg de gir merkbart bedre søvnkvalitet og generell luftkvalitet innendørs.



3) Hvordan er det med støyforhold der du bor? Har du naboer, en trafikkert vei ved siden av, eller andre plagsomme støyforhold? Å gjøre noe med dette bør være av første prioritet. Selv om man sovner, så reagerer psyken på lyder når vi sover. Å ha det 100% isolert og stille gjennom en natts søvn er essensielt for å få sove skikkelig.

Ett tips til angående støy, er å kjøpe silikonbaserte ørepropper fra Clas Ohlson (de har mye morsomt). Koster 50 kr, blå og gul boks. Disse kan vaskes, og tetter ørene veldig bra. Kanskje noe for begge? De presser heller ikke på øregangen (silikon), så de gjør ikke vondt å ha i ørene, som de av polyuretan gjør etter en tids bruk.

Hvis man velger å bruke disse, så bør en skylle ørene hver morgen. Da får en kjøpt noe som heter øreskylleballong på apotek, koster ca 150 kr. Hvis man tar denne rutinen til seg, hvis støy er et problem, blir det lettere å få uavbrutt søvn gjennom natten.



4) Du har sikkert hørt det tusen ganger før, men en viss type fysisk aktivitet hjelper virkelig. Det behøver ikke være mye, 20-30 minutter så mange dager i uken du klarer.



5) Å være i vann, om ikke bare en offentlig svømmehall, være i vann, svømme lett, lettere fysisk aktivitet i vann, får deg virkelig søvnig. Ikke for mye badstue, etter min erfaring, det kan gjøre en "oversliten" på en måte. Et par minutter eller fire maks.



6) Om ikke du har mulighet for å svømme eller være i basseng, ta deg en lang dusj. Hvis du får ordnet deg dette med avfukter og luftrenser, er det perfekt å kjøpe en stor gulvvifte (ikke kjøp vifter med stålblader, de bråker som en flymotor, kjøp plastvifter), for å tørke legemet skikkelig. En liten bordvifte til å blåse mot hodet 10-15 minutter etterpå, er fint for å tørke hår og kjøle ned kropp og psyke.



7) Et program du bør laste ned til pc er F.Lux, her kan du stille inn fargetemperatur til skjermen til rødere om kvelden. Dette påvirker melatoninnivåene i øynene, og du blir søvnigere. Du bør dog ikke bruke den om dagen, kun 1-2 timer på full styrke før du har planer om å legge deg. Da garanterer jeg at du sovner lettere.


Et annet program til pc er Dimmer. Med den kan du skru lysstyrken til lavere enn pc-skjermens egne innstillinger.


En app som gjør begge disse funksjonene til smarttelefon og nettbrett er Easyeyes.


Alle disse innretningene er gratis.



8) Å spise variert mat er bra, og ikke for store måltider senere enn 2 timer før leggetid. Prøv å drikk vann gjennom hele dagen, ha en flaske stående med rent vann på bordet så det blir lett å drikke av og til.



9) Ett siste tips, noe jeg selv prøver å bli flinkere med, er å kutte ned på skjermbruk om kvelden. Har ikke noe problem med å sove selv, men jeg merker at hvis jeg sitter for lenge uten å være aktiv i mellomtiden (oppvask, vaske/henge opp klær til tørk, støvsuge, vaske gulv, sykle en tur, rydde litt, vaske hender og skylle ansiktet med kaldt vann), så merker jeg at jeg blir merkbart sliten i psyken og det tar litt tid å hente seg inn. Det er ikke bra å sitte for lenge foran skjermen og gå rett til sengs.


Å legge seg ca 1 time før man egentlig hadde tenkt, hvis man er trøtt, kan være en fordél for å la psyken få roe seg ned før søvn.
 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Du må ikke lese alt jeg skriver her, jeg bare kopierer et svar jeg tok meg tid til å utforme for en stund siden. Kanskje du finner ett eller annet som hjelper i alt sammen.

Jeg lover, jeg har virkelig prøvd alt. Hjelper ikke å stå opp tidlig og trene og være i aktivitet hele dagen. Jeg har bra søvnhygiene, sengen min er bra, temperatur på rommet og alt mulig annet er bra. Selv om jeg er sliten å trøtt blir jeg våken med en gang jeg legger meg. Før jeg gikk til legen prøvde jeg masse greier selv som jeg trodde kunne hjelpe, og har fulgt alle råd jeg har fått, men ingenting har funket. Jeg trenger virkelig sovemedisiner, er enormt plagsomt dette her.

Share this post


Link to post

Dette virker jo absolutt for noe som psykolog- og søvnspesialist.

 

Jeg klarer ikke å tenke ut noe annet enn å fortsette å bytte fastleger til du blir tatt mer seriøst, og vurdére å betale for én eller to timer hos spesialist selv. Jeg regner med du får timer fra henvisning til spesialist fra fastlege på egenandél, men du får nok ikke det hvis du ringer og booker time hos privat, personlig. Jeg vet ikke, men vil nok tro at de skal ha legejournalen din. Men jeg er ikke sikker. Er ikke sikkert de er like forsiktige som en fastlege er, selv om de så klart ikke risikerer karrieren sin på din helse.

  • Like 1

Share this post


Link to post

En enkel sak som fungerer for meg er å gjespe en del mens man legger seg og fokusere på å ikke tenke. Pust, slapp av og vipps så sover man på under en halv time.

 

Dette har vært effektivt for meg som sliter med mye smerter pga kjemioterapi og kraftig medisinering innimellom.

Edit : Og om noen lurer, akkurat nå er jeg våken for å gå på do :p

Edited by Malvado
  • Like 2

Share this post


Link to post

Bytt fastlege. Bytt fastlege til du finner en som hører på deg. Det er helt forjævlig når man forteller en person man tror bryr seg og de avviser deg med kjerringråd. 

Den første legen din var mongo forresten, quentapine er antipsykotika og jeg bryr meg ikke om hva legene påstår, vi er ikke helt sikre på langtidseffektene av antipsykotika enda, de kan være skumle. 

Foreslå truxal eller imovane. Truxal er ikke vanedannende, imovane er. Truxal er egentlig angstmedisin men feks jeg bare sovner på det. Du må prøve litt forskjellig for å finne noe som funker for deg. Tok quentapine en stund, sluttet lenge, så prøvde igjen og reagerte voldsomt på den. Finn en fastlege som er villig til å finne og gi deg den lille ekstra hjelpen i hverdagen du trenger. 

  • Like 2

Share this post


Link to post

Problemet med det meste av "sterkere" sovemedisiner er at de er vanedannende og bare vil løse problemet ditt en kort periode. Om du f.eks får resept på immovane, stilnoct etc kan det kanskje fungere en kortere periode, men så utvikler du toleranse, effekten uteblir og legen vil ikke skrive ut mer, hva tenker du videre da? Slike medisiner er ikke noe godt alternativ ved langvarige, regelmessige søvnvansker, men kan ha si plass periodiske, kortere søvnvansker.

 

Kan du si noe mer om hva som skjer når du ikke får sove? Tankekjør? Indre uro? Ikke trøtt nok? Skjedde det noe spesielt rundt tiden da søvnproblemene oppstod? 

Share this post


Link to post

Søvnproblematikk er utrolig vanskelig for den som opplever det. Forstår godt du blir frustrert av dette.

 

Ikke-medikamentell behandling:

Det er her man alltid skal starte, og når du påpeker at dette startet for 5-6 mnd siden så blir jeg nesten litt nysgjerrig på hva som utløste dette. Å få god døgnrytme med god søvn handler i stor grad om tålmodighet og vilje, samt å gå i dybden på hva som er årsaken til at man ikke får sove.

- kjendt årsak = behandle dette

- ukendt årsak = medisinsk utredning, samt tålmodighet og vilje

 

Medikamentell behandling:

Zopiklon og zolpidem er de mest brukte preparatene, dog er de vanedannende og har ikke god effekt ved bruk over lang tid. Man kan bruke dette for en kort periode, men det er ingen magiske medisiner for søvnproblematikk, om det ikke er en sugdom som er årsak til dette som kan behandles.

 

Et alternativ er utredning i en søvnklinikk, og kanskje dette hadde vært noe for deg.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Er uenig i at zopiklone/imovane ikke kan brukes over lengre tid. Du kan bare ikke bruke det konstant. Jeg får ca 10 piller i måneden og har hatt det sånn i noen år. De funker fortsatt akkurat som de skal. Hvis man har tett oppfølgning med fastlegen, noe du MÅ om du går på slike piller uansett, så ser jeg ikke problemet. Er en pause, og er veldig slitsomt å ikke få sove over lengre tid. 

Edited by BuffyAnneSummers
  • Like 1

Share this post


Link to post

Det kan også nevnes at søvnkvaliteten ved sovemedisin er langt verre enn ved naturlig søvn.

 

For min del forsvant søvnproblemene da jeg aksepterte at jeg kanskje ikke ville få nok søvn den og den natta. Det suger å ikke få nok søvn, men tror egentlig bare man må gi litt f for å bli kvitt søvnløsheten. Livet går videre selv med lite søvn. For det er lett å bli overfokusert på problemet, og da blir det bare verre. Når man ikke fokuserer så mye på det er det nesten som man bare "glemmer" det etter en stund. Kanskje noen søvnløse netter her og der, men det er ikke noe big deal.

Share this post


Link to post

Det er klart at søvnkvaliteten ikke er den beste på sovemedisin, men hvis du ikke får sove i det hele tatt så er det bedre med noe søvn enn ingen. Imovane kan også brukes for å skyve døgnrytmen på plass igjen. 

Livet går ikke videre uten søvn. Det er da hjernen vår reparerer seg selv. Søvn er utrolig viktig for vår generelle helse. Du undervurderer søvn og dens rolle i vårt liv. 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Det kan også nevnes at søvnkvaliteten ved sovemedisin er langt verre enn ved naturlig søvn.

 

For min del forsvant søvnproblemene da jeg aksepterte at jeg kanskje ikke ville få nok søvn den og den natta. Det suger å ikke få nok søvn, men tror egentlig bare man må gi litt f for å bli kvitt søvnløsheten. Livet går videre selv med lite søvn. For det er lett å bli overfokusert på problemet, og da blir det bare verre. Når man ikke fokuserer så mye på det er det nesten som man bare "glemmer" det etter en stund. Kanskje noen søvnløse netter her og der, men det er ikke noe big deal.

Litt vanskelig "å bare gi f", når man hver kveld ligger å vrir seg i flere timer uten å få sove og man skal opp tidlig dagen etterpå. 

Share this post


Link to post

Er uenig i at zopiklone/imovane ikke kan brukes over lengre tid. Du kan bare ikke bruke det konstant. Jeg får ca 10 piller i måneden og har hatt det sånn i noen år. De funker fortsatt akkurat som de skal. Hvis man har tett oppfølgning med fastlegen, noe du MÅ om du går på slike piller uansett, så ser jeg ikke problemet. Er en pause, og er veldig slitsomt å ikke få sove over lengre tid.

 

Man må gjerne bruke det litt "on and off", men ikke fast over lengre tid.

 

Essensen i søvnproblematikk er å finne årsaken til hvorfor man sover dårlig. Noen mennesker har vanskeligere for å sove enn andre, og dette kan skyldes underliggende sykdom, tilstand eller at de er slik av natur.

 

Sovemedisin er en fin løsning på kort sikt, men ikke på lang sikt.

Share this post


Link to post

Uenig. dere antar at effekten avtar; stemmer ikke hvis det brukes forsvarlig. Så hvorfor funker det ikke langtidsmessig? Hvis TS sliter med å sove så er det bortkasta tid å bare prøve å snu på det med de samme metodene TS allerede sier hn har prøvd ut uten hell. Kan prøve dem igjen senere, men er idioti å si at TS ikke burde ta imot hjelpen de trenger for hvor lenge de trenger. Jeg er bevis på at effekten ikke avtar; det er bare bull for å skremme folk fra å ta medisiner som kan skape avhengighet. 

  • Like 2

Share this post


Link to post

Uenig. dere antar at effekten avtar; stemmer ikke hvis det brukes forsvarlig. Så hvorfor funker det ikke langtidsmessig? Hvis TS sliter med å sove så er det bortkasta tid å bare prøve å snu på det med de samme metodene TS allerede sier hn har prøvd ut uten hell. Kan prøve dem igjen senere, men er idioti å si at TS ikke burde ta imot hjelpen de trenger for hvor lenge de trenger. Jeg er bevis på at effekten ikke avtar; det er bare bull for å skremme folk fra å ta medisiner som kan skape avhengighet.

Om trådstarter kan greie seg med sovemedisin i gjennomsnitt tredjehver dag ala deg kan immovane eller lignende fungere. Brukes det hver dag flere uker i strekk vil man gradvis utvikle toleranse og må øke dosen. Hvor fort toleranse utvikles er individuelt. Edited by Cowboystrekk

Share this post


Link to post

Litt vanskelig "å bare gi f", når man hver kveld ligger å vrir seg i flere timer uten å få sove og man skal opp tidlig dagen etterpå. 

 

Det er vanskelig, men hva ellers skal du gjøre? Sovemedisin er en meget dårlig løsning. Det forverrer både søvnkvalitet og evnen til å sove på egen hånd.

 

Jeg lå også å vred meg i flere timer uten å sove, men til syvende og sist var det mitt anstrengte forhold til søvn som var problemet. Fokuser på noe annet, og du vil med tid se at problemet avtar. Du må gjerne skaffe deg noe sterkere saker, men bare vit det at det på ingen måte noen permanent løsning siden du ikke håndterer problemet i bunn.

Share this post


Link to post

Det er klart at søvnkvaliteten ikke er den beste på sovemedisin, men hvis du ikke får sove i det hele tatt så er det bedre med noe søvn enn ingen. Imovane kan også brukes for å skyve døgnrytmen på plass igjen. 

 

Livet går ikke videre uten søvn. Det er da hjernen vår reparerer seg selv. Søvn er utrolig viktig for vår generelle helse. Du undervurderer søvn og dens rolle i vårt liv. 

 

Altså, jeg leste nylig en hel bok om søvn, så jeg vil si jeg forstår dens rolle relativt godt. Men til tross for de negative konsekvensene så står jeg på påstanden om at livet videre. Søvn er viktig, men samtidig så må man ikke ha et for anstrengt forhold til det. Når man fokuserer på søvnløsheten så gjør man den bare verre. Man forsterker nervebanene som forårsaker problemet, noe som gjør at søvnløsheten lettere oppstår igjen. Fokuser på noe annet, og disse nervebanene svekkes.

Share this post


Link to post

Det er veldig lett for deg å si, hvor disse metodene funket. Har du ikke fått med deg at TS sier at de har prøvd alt og at sovemedisin er deres siste løsning?

Noen folk sliter mer enn andre, og med andre ting som ikke kan kureres bare ved å reflektere over situasjonen sin.

 

  • Like 2

Share this post


Link to post

Uenig. dere antar at effekten avtar; stemmer ikke hvis det brukes forsvarlig. Så hvorfor funker det ikke langtidsmessig? Hvis TS sliter med å sove så er det bortkasta tid å bare prøve å snu på det med de samme metodene TS allerede sier hn har prøvd ut uten hell. Kan prøve dem igjen senere, men er idioti å si at TS ikke burde ta imot hjelpen de trenger for hvor lenge de trenger. Jeg er bevis på at effekten ikke avtar; det er bare bull for å skremme folk fra å ta medisiner som kan skape avhengighet.

 

 

Å bruke en selv som bevis er ingen referanse for andres behandlingseffekt. Jeg er helt uenig at man skal belage seg på langtidsbruk av sovemedisiner, men gjerne til korttidsbruk eller behovsbruk. Jeg ville heller fått en utredning i en søvnklinikk og prøvd å finne ut hvorfor man sover dårlig. Slik utredning har potensiale for å gi langt bedre behandling og langtidsutsikter. Nå vet ikke jeg hvor gammel TS er, men er vedkommende mot den unge siden, så hadde jeg valgt å gå litt i dybden på dette, da det er mange år i vente. Ser uansett ikke ut som TS har hatt den helt store effekten av sovemedisiner uansett, så her kreves nok et forløp med god utredning og kyndig personell som behandlingsansvarlige.

Share this post


Link to post

Jeg har hatt ganske store søvnvansker 5-6 måneder …

 

...og før det, hvordan var ditt søvnmønster da?

 

Og hva var det som etter din oppfatning er foranledningen til dine nåværende søvnvansker?

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...