Gå til innhold

Innstallasjon Win 10


Anbefalte innlegg

Hei,

Skal bytte ut noen komponenter på min stasjonære pc, deriblant hovedkortet. Da trenger jeg åp innstallere Windows på nytt. En stund siden jeg gjorde dette sist, så husker ikke helt fremgangsmåten.

 

Jeg har lissens for Win 7 Pro, mener jeg lastet ned en Win 10 pro iso for et par år siden og brukte nøkkelen jeg har til Win 7.

 

Er det noen som eventuelt har en link til Win 10 Pro, norsk utgave?

 

Og hvordan går jeg frem etter dette? Er det kun å legge isofilen på en usb, å gå i bios for å starte fra usb? Eller måtte en gjøre noe med den nedlasta fila først?

 

?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har en gammel tråd her som heter "Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon...", tror den forklarer det du trenger.

Har nå gjort den 'sticky' igjen, så du finner den øverst i denne kategorien.

 

Tror dere min gyldige Win 7 lissensnøkkel fortsatt vil fungere på Win 10?

Lenke til kommentar

Er en aktivering først gjort så kan man formattere og reinstallere på nytt, da maskinen allerede er aktivert fra før, gitt at en ikke bytter ut for mange komponenter.

Aktiveringen følger en sum av komponenter, bytter du ut for mye så må det aktiveres på nytt om det er en vanlig lisens som har aktiveringer igjen ellers så må du ha en ny OEM lisens (disse følger bare en enkelt maskin). Hovedkortet er vel en essensiell del for å tolke det som ny maskin, men fasit er å sjekke opp hvordan Microsoft beregner dette.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Nei jeg tror ikke, jeg vet den fungerer.

 

Da har jeg lastet ned Win 10 isofilen og lagt den på usb ved hjelp av  media creation tool. Skal i gang med bygging i løpet av uka, men regner med dette skal fungere:-)

 

Det jeg mente om lissensen fortsat virket. Jeg har en lissens med Win 7 Pro, tror det var inntil 10 maskiner. Tror dere da Win 7 Pro nøkkelen  fungerer på Win 10 Pro?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Da har jeg lastet ned Win 10 isofilen og lagt den på usb ved hjelp av  media creation tool. Skal i gang med bygging i løpet av uka, men regner med dette skal fungere:-)

 

Det jeg mente om lissensen fortsat virket. Jeg har en lissens med Win 7 Pro, tror det var inntil 10 maskiner. Tror dere da Win 7 Pro nøkkelen  fungerer på Win 10 Pro?

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1845939&do=findComment&comment=24911563

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Om du får bootet maskinen med det nye hovedkortet og kommer deg inn i windows så kan du gå på kontrollpanel og velge "Reset" og "keep nothing"

 

Så får du en clean installasjon av windows 10 uten å dalle med minnepenner å isofiler som i gamledager.

For å gjøre det, må du ha installert Windows fra før. Så hvorfor ikke bare ta en clean install først med NYESTE build? Det er mye mindre dall enn det du foreslår.

 

Det å dalle med minnepenner og ISO filer er ikke gammeldags. Det er slikt det gjøres i dag, men du har vel en nyere metode å bruke?

Lenke til kommentar

 du har vel en nyere metode å bruke?

 

Han forklarer jo det: Windows 10 ligger jo på SSD'en allerede , så hvis man får bootet maskinen med det nye hovedkortet og kommer seg inn i windows, så kan man gå på kontrollpanel og velge "Reset" og "keep nothing".

 

Da slettes alle installerte programmer og brukerinnstillinger, drivere som mangler lastes ned, og man ender opp med en "ny installasjon" av Windows.

 

Men, bevares, du må gjerne gjøre ting på en måte som tar lenger tid, hvis det er det som passer deg best.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Han forklarer jo det: Windows 10 ligger jo på SSD'en allerede , så hvis man får bootet maskinen med det nye hovedkortet og kommer seg inn i windows, så kan man gå på kontrollpanel og velge "Reset" og "keep nothing".

 

Da slettes alle installerte programmer og brukerinnstillinger, drivere som mangler lastes ned, og man ender opp med en "ny installasjon" av Windows.

 

Men, bevares, du må gjerne gjøre ting på en måte som tar lenger tid, hvis det er det som passer deg best.

En clean install er raskere enn er resett.

Lenke til kommentar

Bedre å velge keep personal files. En ny installasjon lages lokalt fra component store (WinSxS) og ivaretar også drivere så man ikke trenger å laste ned og installere disse pånytt.

Fra creators versjon er refresh pc en bedre måte forutsatt at man booter med en ssd hvor windows 10 ligger installert.

Om man laster ned og kjører windows refresh tool så har man en veldig grei automatisert prosess og denne laster også inn seneste windows 10 versjon

https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows10startfresh

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

En clean install er raskere enn er resett.

 

Hvor får du det ifra? Å kopiere filene fra en minnepenn og installere det ta en del lenger tid enn å bare tømme SSD disken som allerede er der. Går latterlig raskt med reset på alle maskiner jeg har gjort det på iallefall.

 

Er sjeleglad for at man har slupper unna minnepenner på alt annet enn helt nye maskiner på noen år nå. Forenkler jo alt, og det blir jo akkurat likens som om man installerer fra scratch.

 

Unntaket er jo om man ønsker å partisjonere om noe, men har man windows på en egen SSD fra før av så er jo ikke det vits.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Bedre å velge keep personal files. En ny installasjon lages lokalt fra component store (WinSxS) og ivaretar også drivere så man ikke trenger å laste ned og installere disse pånytt.

Fra creators versjon er refresh pc en bedre måte forutsatt at man booter med en ssd hvor windows 10 ligger installert.

Om man laster ned og kjører windows refresh tool så har man en veldig grei automatisert prosess og denne laster også inn seneste windows 10 versjon

https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows10startfresh

 

 

Hvor får du det ifra? Å kopiere filene fra en minnepenn og installere det ta en del lenger tid enn å bare tømme SSD disken som allerede er der. Går latterlig raskt med reset på alle maskiner jeg har gjort det på iallefall.

 

Er sjeleglad for at man har slupper unna minnepenner på alt annet enn helt nye maskiner på noen år nå. Forenkler jo alt, og det blir jo akkurat likens som om man installerer fra scratch.

 

Unntaket er jo om man ønsker å partisjonere om noe, men har man windows på en egen SSD fra før av så er jo ikke det vits.

 

Laget en maskin ferdig i Hyper-V. Denne maskinen satte jeg til å resettes samtidig som jeg installerte en ny maskin med samme imaget. Ingen av maskinene hadde vært på nettet.

Den ene ble ferdig med jobben sin etter vel 13 minutter, mens den andre brukte nærmere 30 minutter.

VM'ene hadde samme configurasjon.

Alt ble kjørt på en Windows Server 2019 med 16Gb RAM.

 

Endret av Slettet-t8fn5F
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Laget en maskin ferdig i Hyper-V. Denne maskinen satte jeg til å resettes samtidig som jeg installerte en ny maskin med samme imaget. Ingen av maskinene hadde vært på nettet.

Den ene ble ferdig med jobben sin etter vel 13 minutter, mens den andre brukte nærmere 30 minutter.

VM'ene hadde samme configurasjon.

Alt ble kjørt på en Windows Server 2019 med 16Gb RAM.

 

Du har glemt å ta med tiden for å lage installasjons mediet i den høyre.

Legger man til tiden for dette så er det ikke noe å hente tidsmessig på den ene kontra den andre metoden.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Laging av installasjonsmedium (som nevnt over) og hvor du installerer fra har veldig mye å si da.

Ola Nordmann som graver frem sin gamle USB 2 minnepenn fra skuffen med 6MB\S write speed og 4MB\S read vil vel sikkert bruke en time på å få overført alt.

 

Uansett mye enklere å bare gå å trykke på Reset og så er alt ordnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...