Gå til innhold

Nå kan Volkswagens første ID forhåndsbestilles


Anbefalte innlegg

MQB-plattformen er ikke egnet for moderne elbiler, spesielt ikke når batteriet blir +50 kWh. Bagasjerommet i e-Golf er ca. 40 liter mindre enn i den ordinære Mk7 - og hele 100 liter mindre enn i en Leaf.

 

Festlig hvordan enkelte kritiserer EQC for å være basert på en fossilbilplattform, men ikke ser poenget med å utvikle en modulær fremtidsrettet elbilplattform for eks. ID.3. Samme platform kan benyttes for kompaktbiler, SUV-er, sedaner, etc.

 

e-Golf

 

versus

 

ID.3

Endret av computerwelt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser virkelig ikke hypen med denne bilen, de andre i ID serien er kanskje mer interessant. Men den golf etterligningen der skjønner jeg ikke. 

 

Du hørte altså ikke etter sist gang du spurte :)

 

Teknologisk er modellen ikke spesielt spennende. Det som er spennende er at dette er et paradigmeskifte. Golf er en fossil platform og en av verdens mest solgte modeller. E-Golf er en variant som er elektifisert, og i Europa koster de mer enn vanlig Golf. Men nå dropper de den modellen, og kommer med en platform kun for elektrisk, for oppskalert masseproduksjon. Og vi har da alle hørt diskusjonene om hva som kommer til å skje med priser og salg når masseproduksjonen trappes opp.

 

Hypen handler ikke om teknologi, men om at VW passerer en milepæl på veien fra diesel-skandale til elektrisk bilprodusent. Enn så lenge har de andre fosilbilprodusentene levert mest prat og veldig lite biler. Så det er interessant å se noen som faktisk skalerer opp.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du hørte altså ikke etter sist gang du spurte :)

 

Teknologisk er modellen ikke spesielt spennende. Det som er spennende er at dette er et paradigmeskifte. Golf er en fossil platform og en av verdens mest solgte modeller. E-Golf er en variant som er elektifisert, og i Europa koster de mer enn vanlig Golf. Men nå dropper de den modellen, og kommer med en platform kun for elektrisk, for oppskalert masseproduksjon. Og vi har da alle hørt diskusjonene om hva som kommer til å skje med priser og salg når masseproduksjonen trappes opp.

 

Hypen handler ikke om teknologi, men om at VW passerer en milepæl på veien fra diesel-skandale til elektrisk bilprodusent. Enn så lenge har de andre fosilbilprodusentene levert mest prat og veldig lite biler. Så det er interessant å se noen som faktisk skalerer opp.

 

Jo, jeg ble bare ikke særlig klokere :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei det vet jo verken jeg eller de fleste andre, siden vi vet lite om ID3. Poenget er bare at en vet egolf/golf selger bra. Så med ett batteri som tar den lengre ville også fått opp farten på salget, samt få prisen ned. 

 

Jeg sier ikke at jeg tror id3 blir noe dårlig greier, jeg synes bare den er vanvittig kjedelig. 

Hadde vell kostet mer å kødde mer med eGolf for å få til det samme greiene, fremfor å kjøre en helt ny plattform, som jo potensielt kan gi dem uendelig antall nye modeller. 

 

Er utrolig mange folk som kun bruker bil for å komme fra A til B. Om den er kjedelig kommer jo litt ann på syns jeg. Kan jo godt hende den er morsom å kjøre? Ei lita bil med bakhjulstrekk kan jo være artig nok det. 

Endret av oophus3do
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hadde vell kostet mer å kødde mer med eGolf for å få til det samme greiene, fremfor å kjøre en helt ny plattform, som jo potensielt kan gi dem uendelig antall nye modeller. 

 

Er utrolig mange folk som kun bruker bil for å komme fra A til B. Om den er kjedelig kommer jo litt ann på syns jeg. Kan jo godt hende den er morsom å kjøre? Ei lita bil med bakhjulstrekk kan jo være artig nok det.

 

Tesla-menigheten er jo ikke interessert i annet enn Tesla... :p
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tesla-menigheten er jo ikke interessert i annet enn Tesla.

 

Kjenner ikke noen som er med i denne påståtte menigheten, men nå er jeg Tesla eier. Og har vært det en god stund. Jeg er interessert i andre biler, men de skuffer dessverre gang på gang. Etter min mening og preferanser er det ingen som klarer å levere en bil som slår Tesla's total pakke. Derfor blir det enn så lenge Tesla neste gang også. 

 

Det er dog mange biler som slår Tesla på en eller flere områder. Men de når ikke opp totalt sett, etter min mening. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjenner ikke noen som er med i denne påståtte menigheten, men nå er jeg Tesla eier. Og har vært det en god stund. Jeg er interessert i andre biler, men de skuffer dessverre gang på gang. Etter min mening og preferanser er det ingen som klarer å levere en bil som slår Tesla's total pakke. Derfor blir det enn så lenge Tesla neste gang også. 

 

Det er dog mange biler som slår Tesla på en eller flere områder. Men de når ikke opp totalt sett, etter min mening. 

Hva er det som ikke når opp? Vi vet jo omtrent nada om ID3 ennå, det får vi ikke vite før på andre siden av sommeren. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hva er det som ikke når opp? Vi vet jo omtrent nada om ID3 ennå, det får vi ikke vite før på andre siden av sommeren. 

 

Nei som du sier, man vet lite om denne bilen. 

 

Men en vet nok til at jeg aldri kunne kjøpt den, har aldri hatt sansen for slike små hatchbak biler. Det tror jeg kommer klart frem i trådene om denne bilen, jeg ser ikke hva som er spennende med denne bilen. Men, resten av ID serien kan kanskje friste. En kul sedan. Men, så måtte jeg ha forholdt meg til Møller igjen, og det skjer ikke. Da er Tesla langt bedre, etter min mening. 

 

Posten var ment generelt sett ift de bilene en har å velge i mellom i dag, ikke om alle fremtidige biler vi ikke kjenner til detaljene om enda :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En Model3 med hengerfeste får en for ca. 385000,-

 

Er det noen estimerte priser på ID3?

 

40k Euro, men så er det dette med Tysk moms osv. Trekker en i fra direkte havner en på 330 000. 

 

Man får vell billigere model 3 om en går i butikken også, spør etter SR uten +. 

Lenke til kommentar

Det er helt greit at VW kommer med en elbil til. Det mangler mye før man har et godt utvalg for de forskjellige behov som folk har. Men dette er litt sent å komme med en bil som ikke utmerker seg på noe område? En golf med litt lenger rekkevidde, er det alt?

 

Møller satte opp priser på elbiler med en selvpålagt avgift på batteri på 9000. Det må vel bli 20000 for det større batteriet, med mindre de omsider har forstått at returbatteri er en ressurs. Noen som kjenner status på denne «avgiften»?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor ønske å kjøpe en elbil som kommer ila 2020, når den allerede er utdatert i forhold til hva som leveres i dag?

 

Tesla er nå på trappene med en bil som har 1000 km i rekkevidde. Og det vil være idioti å reservere en bil som kommer om 1-3 år med under halvparten av den rekkevidden.

 

Jeg vedder 50 fyllinger med hydrogen på at denne bilen vil bli en av Norges mest solgte biler. Tesla er en dårlig sammenskrudd bil med et elendig serviceapparat. Alle vet dette. VW er tysk, med alt det innebærer av kvalitet. Og service får du nærmest på dagen.

 

Dette kan hvem som helst krangle så mye de vil på, men salgsstatistikken lyver ikke. (Og de som fristes til å bruke M3 som motbevis kommer med fjas. Elon Fusk sparte bestillinger i 3 år før han begynte å levere, og allerede mnd etter var de forbigått på salgslistene her hjemme)

 

Og en bil med 1000 km rekkevidde om et par år er like sannsynlig som en Semi som skulle lanseres i 2019 med 965 km rekkevidde. Vanlig Twitterskryt fra Elon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg vedder 50 fyllinger med hydrogen på at denne bilen vil bli en av Norges mest solgte biler. Tesla er en dårlig sammenskrudd bil med et elendig serviceapparat. Alle vet dette. VW er tysk, med alt det innebærer av kvalitet. Og service får du nærmest på dagen.

 

Dette kan hvem som helst krangle så mye de vil på, men salgsstatistikken lyver ikke. (Og de som fristes til å bruke M3 som motbevis kommer med fjas. Elon Fusk sparte bestillinger i 3 år før han begynte å levere, og allerede mnd etter var de forbigått på salgslistene her hjemme)

 

Og en bil med 1000 km rekkevidde om et par år er like sannsynlig som en Semi som skulle lanseres i 2019 med 965 km rekkevidde. Vanlig Twitterskryt fra Elon.

 

På samme måte som ID nå samler bestillinger mener du? 

 

Tesla kunne jo fint jevnet de 6000 bilene over 3-4 måneder og ledet enda om de ønsket... Argumentene dine faller litt igjennom. Tesla hentet inn flere hundre tusen reservasjoner de første dagene model 3 ble lansert, de er ikke levert ut enda engang. 

 

Blir spennende å se hvor mange id 3 får. Personlig tror jeg det er langt ferre, og ikke tror jeg de kommer til å vise tallene heller. Men, en får se. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei som du sier, man vet lite om denne bilen. 

 

Men en vet nok til at jeg aldri kunne kjøpt den, har aldri hatt sansen for slike små hatchbak biler. Det tror jeg kommer klart frem i trådene om denne bilen, jeg ser ikke hva som er spennende med denne bilen. Men, resten av ID serien kan kanskje friste. En kul sedan. Men, så måtte jeg ha forholdt meg til Møller igjen, og det skjer ikke. Da er Tesla langt bedre, etter min mening. 

 

Posten var ment generelt sett ift de bilene en har å velge i mellom i dag, ikke om alle fremtidige biler vi ikke kjenner til detaljene om enda :)

Men du jo må samtidig sammenligne biler som faktisk er innenfor den samme klassen da. Hatchbacks er det jo ikke så mye utvalg av ennå, så der vil jo denne fint kunne ta et greit jaffs. Blir jo noen spennende år fremover. Skal bli spennende å se utvalget om 5 år. :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...