Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Wiener for en tier - unntatt russ


Anbefalte innlegg

Jeg er ikke russ selv, men på eventyr for å finne nattmat oppdaget jeg følgende som er en interessant problemstilling...

 

Cirkel K eller Statoil har jo flere år hatt 'alltid wiener for en tier'

 

Dog gjelder det visstnok ikke for russ med bakgrunn at 'de taper for mye' overhørte jeg. Brytes det ikke diverse lovverk om bla.a falsk markedsføring og diskriminering her feks.?

 

Anonymous poster hash: 2afd3...ee2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Russ er ikke vernet av likestillings- og diskrimineringsloven, og det er greit. Russ er noe man selv velger å være.

Selv om ikke Cirkle K har generelle regler mot russ, kan man jo se for seg at enkelte steder blir nødt til å innføre det for ikke å bli oversvømt. Når steder har egne regler for/mot russ gjelder de jo bare russ i "uniform", og de går gjerne under generelle "no colours"-regler som også omfatter ting som supporterutstyr og MC-vester med klubblogo. Ungdom i sivil trenger ikke bevise at de ikke er russ.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Wiener koster ca 3 kr/stk i utsalg for vanlige folk. Ca 2 kr pr stk for næringsdrivende. Lompe/brød, vanlig mengde ketchup og sennep koster vel til sammen omtrent like mye. Totalt 4 kr pr stk og utsalgsprisen er 10 kr.

 

Russebegrensningen handler ikke om at de taper penger, men at de kanskje ikke tjener nok til å gidde å bemanne opp eller frykter episoder med stupfulle russ som slåss, spyr ut doen deres og sånt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tenker også at det kan ha å gjøre med å bygge vaner hos "vanlige" folk, som skal på jobb og alt annet, og ikke selge til russ som bare slafser det i seg og ikke tenker noe mer på det resten av livet.

 

At det skaper samlingspunkt og bråk fra full russ tenker jeg også er et valid argument.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Russ er ikke vernet av likestillings- og diskrimineringsloven, og det er greit. Russ er noe man selv velger å være.

 

 

Kristne og spesielt muslimer er vernet av samme loven, og religiøs er definitivt noe man selv velger å være. Så det var et veldig tynt argument.

 

Men man ser veldig mye diskriminerende tilbud der ute, som f.eks Telenor Yng, der du får mye bedre priser på abonnement om du er under 28. Alder er jo derimot noe man ikke velger selv for å gå ut ifra ditt argument.

 

Skulle ønske noen tok tak i slikt.

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Yng har klart definerte restriksjoner, som er opplyst i markedsføringen av produktet. Tilbudet til Sirkel K har ingen slike restriksjoner.

Og sist jeg sjekket, så var det ingen generell aldersgrense på wienerpølse i Norge.

Endret av Dragen
Lenke til kommentar

Har man annonsert wiener for en tier, så må man også selge wiener for en tier. At kunden er Ali Baba i hijab eller Bob Kåre i en rød bukse, har ingenting å si.

 

Men det har jo vært diskutert et par ganger tidligere i forumet, blant annet med tanke på utesteder og alkoholservering, at alle forretninger kan nekte servering og salg uten å oppgi grunn. I diskusjoner på Youtube skriver mange amerikanere det samme, at det er sånn det fungerer (eller burde fungere) i USA, dog jeg tar alt de skriver med en klype salt.

 

Så russ kan faktisk gå inn og kreve å kjøpe pølse, og hvis de ikke får, hvilke rettsmidler kan de påberope seg? Politiets hjelp, og hvis dét ikke nytter, gå til rettssak mot Circle K og bli millionær? Det må jo være en enten logisk eller rettslig grunn til at russ blir nektet salg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Salgsnekt til russen er godt egnet for å skape mye negativ omtale. Jeg foreslår å ta kontakt med lokalavisa og forberede noen vittige dilemma.

 

- Hvordan skal det gå med økonomien til russen om de nektes nattmat til 10 kr og må gå til burgererkjeden og kjøpe mat for det tidobbelte i stedet for?

- Spør om det gjelder russ i sivilt også. Hvis nei, spør om hijab er godtatt og få en beskrivelse av krav til dresskode. Hvis ja, spør hvordan de ser forskjell på en russ i sivil og en annen person.

- Spør om de selger brus til russen eller om de må drikke brennevinet bart.

- Spør om salgsnekten gjelder kondomer også. og bensin og store grillpølser med bacon osv.

 

Massevis av morsomme vinklinger om dere bruker fantasien. Kjør på! Lag førstesideoppslag! :thumbup:

 

Nytter det ikke kan det jo være en idé å tjene noen sårt tiltrenge russekroner på å kjøre pølsekoker på aggregat utenfor tomtegrensa til bensinstasjonen og selge pølsene til 9 kr/stk. Inviter journalisten på nytt!

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange mat steder vil ikke ha russ der, rett og slett. Den letteste måten å få vekk russen på er å ikke selge billig greiene på menyen til de. McD og div bensinstasjoner jeg har vært innom i det siste har gjort det på denne måten. Desverre blir det sånn når folk ikke klarer å oppføre seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...