Gå til innhold

Taper en halv mill om dagen: Vindpark-utbygger ber regjeringen gripe inn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I enkelte saker er sivil ulydighet siste utvei. At det demonstreres mot vindparker på land er kjempeflott. Kanskje kan det bidra til at flere får øynene opp for de negative sidene av vindparker på land.

 

Vi har et ansvar også for generasjonene etter oss. Vindkraft på land legger beslag på relativt store areal som jeg heller skulle sett var friareal for friluftsliv.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Stå på, ikke la dere overkjøre av tyske investorer.

Syntes virkelig oljefondet burde ha bygget vindmøller i alpene i stedet. Det er det nok høye fjelltopper, mye nærmere til forbrukere. Forbauser meg ikke at tyskerne har tenkt det samme. Bortsett fra at vi i følge sturle S har så dårlige linjer å overføre krafta på at vi ikkje klarer å lade ein tesla må austlandet med strøm fra Vestlandet. Tyskerne sponser sikker det også bare vi betaler nettleiga.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Pinlig fra kommunens side å stanse prosjektet fordi det ikke er så populært lenger. Går ikke an å ha konsesjoner som kommunen plutselig kansellerer.

En grei påminnelse om at en ikke burde vente til 1 uke før konsesjonen på 3 år går ut før du starter med arbeidet.

Fordi kontraktsfestede tidsfrister er ikke tidsfrister i din verden, men anbefalinger?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Stå på, ikke la dere overkjøre av tyske investorer.

Det er faktisk sjelden man ser så åpenbar hat og xenofobi frontet i statskanalen. "På tyske hender"? Ja, da lurer jeg på hvor alle de samme klagene er når Hydro bygger anlegg i brazil, Equinor har anlegg i halveparten av afrikanske land, og så videre..

 

Er det at de er tysk som er problemet? At de er utenlansk pakk som betaler bare? Dette er flaut for hele Trøndelag. Jeg håper for all del at dette ikke lekker ut i internasjonal presse.

Endret av likferd
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Er det at de er tysk som er problemet? At de er utenlansk pakk som betaler bare? Dette er flaut for hele Trøndelag. Jeg håper for all del at dette ikke lekker ut i internasjonal presse.

Tror tyskerne/eu mer en gjerne vil unngå enhver sammenligning, så det blir nok minimalt med pressedekning på det emne.

 

Hadde dette kommet Norge/Fræya tilgode så kunne man til en viss grad akseptert at norske/utenlandske spekulanter radbrekker naturen, men det blir minimalt med gevinst for Norge/Frøya.

 

https://www.seniortanken.com/vindkraften-er-subsidiert-i-alle-ender/

 

https://www.itromso.no/meninger/2019/02/27/Vindkraft-%E2%80%93-ogs%C3%A5-et-%C3%B8konomisk-problem-18550151.ece

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Syntes virkelig oljefondet burde ha bygget vindmøller i alpene i stedet. Det er det nok høye fjelltopper, mye nærmere til forbrukere. Forbauser meg ikke at tyskerne har tenkt det samme. Bortsett fra at vi i følge sturle S har så dårlige linjer å overføre krafta på at vi ikkje klarer å lade ein tesla må austlandet med strøm fra Vestlandet. Tyskerne sponser sikker det også bare vi betaler nettleiga.

Er det mye mere vind i alpene enn kysten i norge :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det mye mere vind i alpene enn kysten i norge :)

Mer en bra nok.

 

"The best potential sites in the Tyrolean part of the Alps have median wind speeds of up to 7.1 m s−1 and extractable potentials between 2900 and 1600 kWh per year and per square meter of rotor area. The profile of horizontal wind speed at ridge sites is often not logarithmic but approximately constant within the height of a wind turbine due to a (nearly) complete absence of upwind fetch."

 

Dette estimatet er fra 2010, så godt mulig med dagens teknologi at det er noe høyere kWh verdier.

Ising kan også være et problem når man monterer disse høyt og kaldt. Men ville tro det var samme på vestlandet med iskald sjøluft som kommer inn og treffer bladene i -20.

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Endelig får det norske folk øynene opp for den enorme skaden disse møllene gjør. Det finnes mange gode alternativer, hvorav enøk vel er den lavest hengende frukten. Naturarven og det biologiske mangfoldet kan det ikke ofres mer nå av nå.

Ja, det beste er vel atomkraft :hmm:

Vi trenger vindmøller, men helst på havet.

Men er ikke imot på land heller.

Billigere strøm vil vi ha, men ikke vindmøller på land. :hmm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi kontraktsfestede tidsfrister er ikke tidsfrister i din verden, men anbefalinger?

Er jo veldig trist om det skulle være noen uforutsette omstendigheter som stopper deg fra å starte arbeidet den ene uken du har satt av til deg selv å starte på. Kunne vært en bru som ikke fungerte. Maskin som ikke starter.

Endret av Kirikovski
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Billigere strøm vil vi ha, men ikke vindmøller på land. :hmm:

Jeg har ikke det minste snev av mistanke til at noe som helst kraftindustrien gjør blir gjort med tanke på at norske sluttkunder skal få billigere strøm. Om DET skjedde ville det så definitivt komme som julekvelden på kjerringa mens nissen står utenfor med skjegget i postkassen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Typisk offentlig sirup - fatte vedtak først når byggemannskapene står på plassen klare til å jobbe. Ufattelig antall millioner som sløeses bort på byråkratisk suppekoking og beslutningsvegring. Når skal de lære at endelige beslutninger må tas mye tidligere?

Det er vel omsider noen skarve politikere som har funnet ut hva velgerne (aka bermen) ønsker. Når kraftselskapene er ute for å sjarmere lokalpolitiere er det i overkant mange som lar seg blende. Det skal ikke mange kanapéene til.

 

Generelt mht tysk kapital og tysk industri er det greit med en rimelig sunn skepsis. De har en laaaaang tradisjon innen korrupsjon. Min skepsis i denne utbyggingen (utover det miljømessige svineriet) er at jeg ser på deres norske samarbeidspartner som en front. De må ha et norsk selskap der får å få igjennom planene. Jeg forventer at de er med til litt etter at alt er i drift. Så får de en pen sum for å selge seg ut. Jeg regner mao med at vindkraften i dette prosjektet blir heltysk.

 

Spørs om ikke de tyske fisketuristene tar med seg schnapsen til et sted hvor de slipper å se tragedien. Men det blir vel tynt med vindmøllefri plasser etterhvert om jeg ikke tar helt feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har ikke det minste snev av mistanke til at noe som helst kraftindustrien gjør blir gjort med tanke på at norske sluttkunder skal få billigere strøm. Om DET skjedde ville det så definitivt komme som julekvelden på kjerringa mens nissen står utenfor med skjegget i postkassen.

Det største sugerøret er kommunene :)  Men det var vel ikke en nyhet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det største sugerøret er kommunene :)  Men det var vel ikke en nyhet :)

Nei.

 

 

Skattlegging er et komplisert spørsmål som det ikke er lett å forstå detaljene i. Men hovedprinsippene er likevel ganske enkle – her er en oversikt over de inntekter stat og kommuner har fra vannkrafta – som vindkrafta stort sett slipper unna:

• Skatt på «alminnelig» inntekt til staten

• Grunnrenteskatt på 37 prosent til staten

• Naturressursskatt til fylke/kommune (1.3 øre pr. kWh)

• Konsesjonsavgift til fylke/kommune som i 2017 samlet fikk 837 millioner

• Konsesjonskraft til kommune/fylke (i alt cirka 8.7 TWh).

• Eiendomsskatt til kraftkommunen (nokså spesielle regler)

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syntes virkelig oljefondet burde ha bygget vindmøller i alpene i stedet. Det er det nok høye fjelltopper, mye nærmere til forbrukere. Forbauser meg ikke at tyskerne har tenkt det samme.

Et søk med "wind power german alps" gir meg 6100000 treff. Det ser ut som at tyskere (og sveitsere og østerrikere) allerede har tenkt på dette og bygget ut i over 10 år. Når jeg reiser i Tyskland, ser jeg vindkraftverk og solcellepaneler over alt. Utbygging og drift er industrialiserte på en mer omfattende måte enn her i Norge. Det ser mer ut som at grunnen til at tyskere interesserer seg for Norge, er at det meste allerede er utbygget i Tyskland.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...