Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Heis i blokk - sameie


Anbefalte innlegg

Heisen er en helt klar fellesfunksjon i borettslaget og må selvsagt kostnadsfordeles. Heisen er ikke noe dere i etasjene oppover eier eller drifter på egenhånd.

 

Jeg aner ikke hva en enkel heis koster men vil forvente en prislapp på over millionen. Antar videre at grunnprisen er veldig mye høyere enn prisen for å legge til en ekstra etasjedør og noen meter ekstra wire.

 

Høres ut som et ganske å uprofesjonelt styre som ikke skjønner mye av ansvaret og virkemåten til et borettslag. Jeg vil anbefale å skaffe advokat som kan forklare deg og styret hvordan et borettslag fungerer og hvilke plikter og ansvar de har i denne heissaken.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisen er «kun» 14 år gammel av merket Schindler.

 

TKS Heis har ikke deler til den, og må ofte få hjelp av Schindler.

 

Nå vil ikke de i den andre blokken, samme sameie, samt de som bor nederst være med på kostnadsfordeling.

 

Oppgitt.

 

PS: Hva koster en heis 1x2 meter x 8. etg.?

 

Anonymous poster hash: ec0c3...a9e

 

 

Fordeling av kostnader i sameie reguleres av eierseksjonsloven §29:

 

"Kostnader med eiendommen som ikke knytter seg til den enkelte bruksenhet, er felleskostnader. Felleskostnader skal fordeles mellom seksjonseierne etter sameiebrøken. Dersom særlige grunner taler for det, kan kostnadene fordeles etter nytten for den enkelte bruksenhet eller etter forbruk."

 

Borettslagsloven har tilsvarende bestemmelse. "I Rt. 2013 s. 1508 kom Høgsterett (dissens 3-2) til at alle seksjonseigarar måtte vera med på dekning av kostnader med drift, vedlikehald og reparasjon av eksisterande heis, enda nokre blokker ikkje hadde heis."

 

Her har du nok en sterk sak ja....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

TS her, takk for alle svar.

 

Styreformann vil ikke svare meg, ignorer tlf. og sms. En annen ba han om å orientere, det var ikke hans oppgave.

 

Kjøper varer og får de levert på døra, trekker fra på mnd. kostnad.

 

Kommunen hjalp meg i dag, jeg retter formell henvendelse til kommunen og ber om hjelp.

 

Drar på ferie på fredag, håper den blir ordnet til jeg er tilbake.

 

Anonymous poster hash: ec0c3...a9e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

TS med oppdatering:

 

Heisen står fortsatt, 3 uker, 8 etg.

 

Fredag i forrige sa reparatør at de ville fikse den innen tirsdag, med beskjed om at jeg i fremtiden kun fikk info fra styret.

 

En uke har gått, vi får ingen info fra reparatør eller styret.

 

Leverandør eller lokal representant for produsenten synes det er for ille, de vil stille på dagen.

 

Styret ønsker ikke det.

 

Saklige og konkrete sms til styret blir ikke besvart.

 


Hva gjør vi?


Anonymous poster hash: ec0c3...a9e
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva gjør vi?

 

Anonymous poster hash: ec0c3...a9e

 

 

Eg hadde sterkt vurdert å ta kontakt med lokalavisa. 

Det er ikkje nødvendig med "click bait" for å selge ein slik artikkel.

 

Rullestolbrukar i 8 etasje som effektivt sett er satt i husarrest på tredje veka og må leve av det som ein har i frysaren fordi styret nekter å reparere heisa eller imøtegå kompanserande tiltak.

Det at leverandøren har stått klar for å hjelpe til men har blitt nekta av styret og styreleiaren er berre ekstra krutt som understreker styrets udugelegheit.

 

 

 

Eg har all forståelse for at det er arbeidskrevande å sitte i eit styre, og at det innimellom kan være svært mykje unødvendig klaging på bagatellar frå andre bebuarar, men at den einaste heisa i ei blokk ikkje har fungert i 3 veker til tross for rullestolbrukarar og gamle bebuarar er heilt vannvittig. 

Eg kunne kanskje forstått at styret gjer ei vurdering på å ikkje ta reperasjonen i påska av omsyn til timesprisen, og at ein då heller gjorde avtale om å få heisa reparert på laurdagen i påskehelga som ikkje var høgtidsdag, eller at ein venta til fyrste dag etter påske dersom det var snakk om ei heis i ei lavblokk med kun funksjonsfriske bebuarar og besøkande.

Men tre veker er skikkeleg lenge, og atpåtil utan å få svar frå styret.

 

Uansett kor mykje velvilje eg prøver å legge på styret, så kan eg ikkje kome til nokon anna konklusjon enn det å vente i tre veker utan heis og utan informasjon om kva som er status er pliktforsømming.

Eg kunne kanskje forstått det dersom det mangla kritiske delar til heisa, og styret tidleg gjekk ut med informasjon om at dette kjem til å ta tid og med eit tilbod om å løftehjelp eller handlehjelp for dei som treng det.

 

Men her virker det som at det kun er viljen og evna til empati det står på.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Altså på de andre beboernes bekostning. Nok en grunn til å foretrekke enebolig.

Selv med heis i leilighet er det nok dyrere med enebolig. Det er er ikke mange ukene siden en kar her på forumet med enebolig fikk beskjed av kommunen å skifte vann (eller var det kloakk?) rør fra/til huset. Der gikk det nok hundre tusen...

 

F.eks elbillading. Skal du legge ordentlig opplegg for elbil, så koster det dyrt. I husforeningen min (sammenlignbart med sameie el.lign. i dette eksemplet) så ligger garasjene på rekke og rad, som reduserer kostnaden betydelig per beboer. Gj.snittelig strømkurs pr beboer kan også være mye lavere siden alle ikke trenger mye strøm samtidig. Det er en del å spare på sameie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...