Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan bønder bråke så mye dem ønsker i påsken?


FB.934880505

Anbefalte innlegg

Jeg har arvet en hytte som forskuddsarv.

Denne hytten har festetomt og dertil festeavgift.

Hytta har vært i familien i ca 30 år og vi har hatt et svært godt forhold til grunneier.

Dessverre er det slik at nå har neste generasjon grunneier tatt over og hun har jeg til gode å høre at noen av hytteeierne liker noe særlig.

Grunneier bestemte seg denne påsken for at langfredag var en fin dag å bruke motorsag i timesvis i umiddelbar nærhet til hyttefeltet (maks 100m fra nærmeste hytte). Hyttefeltet er ikke stort, vi snakker kanskje så mye som 10 hytter så det finnes mange helger der alle hyttene står tomme, men her skulle de faktisk holde på i sikkert 5 timer (ca 11-13 og 14-17) den ene helgen i året man er garantert et det er mest folk på hyttene.

Jeg sendte en SMS til grunneier og sa at det opplevdes som sjenerendes at noen drev med motorsag på en langfredag og spurte om hun visste hvem det var. Svaret var at det var hennes mann som hogde ved. Jeg regner med at disse trærne hadde stått der på lørdagen også og at han kunne tatt dem da.

Det virker som om det er enten null sosiale antenner (når hun møter hytteeiere på den lokale butikken later hun som hun ikke ser dem og ser gjerne ned i bakken for å unngå øyekontakt) eller null interesse for å ha et OK forhold til hytteeierne. Broren min med familie var på besøk denne dagen og han hadde lyst til å ringe politiet, men det ble ikke noe av.

Hva hadde dere gjort og hvilke rettigheter har jeg?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

No i ettertid er det ikkje så mykje du kan få gjort med saka, anna enn å eventuelt anmelde ektemannen for brudd på helligdagsfreden.

Der og då så kunne du ha meldt frå til politiet slik at arbeidet kunne bli stoppa.

 

I utgangspunktet er det ikkje lov å drive slikt arbeid på helligdagar, unntaket er arbeid som er nødvendig. Vedsaging på sjølvaste langfredag er nok ikkje slikt viktig arbeid som ikkje kunne vente.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, jeg ville latt irritasjonen ebbe ut.

 

I etterpåklokskapens lys burde du nok ringt politiet og gitt de kontaktinfo til motorsagmannen. Da hadde han mest sannsynlig stoppet og tatt det til etterretning både for denne påsken og framtida. Det er ikke sikkert han var klar over hverken loven om støy på helligdager eller kanskje hvilken dag det var. Men nå i ettertid ville jeg latt saken ligge. Gjort er gjort og du får ikke spolt tilbake og rettet på noe. Det eneste poenget ville vært forebygging mot sånt i framtida, men da ville jeg heller tatt saken der og da.

Endret av Simen1
  • Liker 6
Lenke til kommentar

I gamle dager, for 30 år siden og mer, var det svært så vanlig at hyttene var til stor del selvbygde. Og når den vel var kommet opp, var det ikke lenge før eieren klemte til med ombygging og utvidelse. Uansett, i den lyse årstid var det en evig støy fra hyttefelta av spikring og saging søndag som lørdag. Helligdagsfreden gjaldt jo formelt da som nå, men grunneier og naboer forsto jo at skulle hytteeieren noensinne bli ferdig, måtte han nesten få lov til å arbeide på søndag også.
Det virker som du opplever det samme nå. Vedhoggeren må jo nødvendigvis felle trærne nå på våren før sevja renner, og skal han bare kunne felle på lørdager, blir det vanskelig å bli ferdig i tide. Det er fort vekk bare en eller to lørdager der det er både framkommelig og sevjefritt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

I gamle dager, for 30 år siden og mer, var det svært så vanlig at hyttene var til stor del selvbygde. Og når den vel var kommet opp, var det ikke lenge før eieren klemte til med ombygging og utvidelse. Uansett, i den lyse årstid var det en evig støy fra hyttefelta av spikring og saging søndag som lørdag. Helligdagsfreden gjaldt jo formelt da som nå, men grunneier og naboer forsto jo at skulle hytteeieren noensinne bli ferdig, måtte han nesten få lov til å arbeide på søndag også.

Dette må variere sterkt fra felt til felt - i vårt hyttefelt her nede i bibelbeltet hadde du fått plenty pryl for å ta frem motorsagen eller motorklipperen på en søndag. Til gjengjeld hjelper gjerne alle naboene til på lørdagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vedhoggeren må jo nødvendigvis felle trærne nå på våren før sevja renner, og skal han bare kunne felle på lørdager, blir det vanskelig å bli ferdig i tide. Det er fort vekk bare en eller to lørdager der det er både framkommelig og sevjefritt.

 

Man må vel kunne forutsette at grunneier ikke er bundet til helger for å drive arbeid på tomtene. Om de bor like ved så skulle det vel være mulig å gjøre slikt arbeid utenom årets mest populære hytteuke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om de bor like ved så skulle det vel være mulig å gjøre slikt arbeid utenom årets mest populære hytteuke.

 

For ikkje å snakke om at det snakk om årets kanskje aller helligaste helligdagar.

Ein ting er å bråke i kyrkjetida på ein vanleg søndag, men å bråke på akkurat langfredag er nok spesielt grovt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...  Hva hadde dere gjort og hvilke rettigheter har jeg?

 

Lov om helligdagsfred § 2 sier: “På helligdag fra kl 00 til kl 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm. “
 
Hvor grensen for “utilbørlig” går er alltid et definisjonsspørsmål, men for å si det slik: Hadde noen i bygden hos oss (liten) fyrt opp motorsagen på en langfredag - regnet som årets helligste dag - hadde det tatt 15 sekunder før vakthavende på lensmannskontoret hadde en melding, ett minutt før det kimte i (telefon)klokker om et navn og telefonnummer fulgte med meldingen og medført omgående oppmøte med påfølgende inndraging av støykilden - dersom melding to kom før vakthavende hadde telefonkontakt med den ansvarlige for støyen. De færreste steder er etaten dessverre like rask på avtrekkeren, men det er mer enn en som “trodde” det var OK å klippe en plen med en motorklipper på en helligdag som funnet ut noe annet. Bønder er ikke helt unaturlig mer fredet om det står om å sikre de 20 % av avslingen som avgjør inntekt eller tap, men vedhogst holder neppe i den sammenhengen.
 
Så mitt råd: Neste gang helligdagsfreden brytes, ikke ring politiet, men gå sammen med naboene og kim vakthavende der ned. Lag også blest i kålbladet - bygde-/kommuneavisen - etterpå om de (eller støykilden) ikke oppfatter budskapet 
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man må vel kunne forutsette at grunneier ikke er bundet til helger for å drive arbeid på tomtene. Om de bor like ved så skulle det vel være mulig å gjøre slikt arbeid utenom årets mest populære hytteuke.

Som alle unntatt uvitende byfolk vet (og som jeg forklarte i innlegget), så felles tre til vedproduksjon i en meget kort periode på våren, og den perioden kan fort kollidere med turisters ønsker. Det normale er at grunneier har arbeid ved siden av jord- og skogbruksdrifta, og dermed er det stort sett én eller to helger som er aktuelle som arbeidstid.

Og nei, grunneier arbeider ikke på tomtene, de er leid bort eller solgt til turistene. Grunneieren arbeider i egen utmark og skog.

Endret av Vox_populi
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kan det være en idé å trå litt varsomt og ikke stå på krava? En annen gang kan det være du som har behov for produsere støy på nevnte dager?

 

Jeg bor selv på landsbygda (ikke på gård), og alle bøndene rundt om har fast arbeid ved siden av gårdsdrifta og jeg forstår at mye av utejobben til bøndene er både væravhengig og sesongavhengig, samtidig med at det må passe inn med fast jobb. Da ser jeg mellom fingrene med at bøndene velger å jobbe på helligdager rett og slett for å få jobben gjort, men så vet jeg også at naboene ikke vil rive seg i håret om jeg velger å bråke litt på en søndag.

Lenke til kommentar

Som alle unntatt uvitende byfolk vet (og som jeg forklarte i innlegget), så felles tre til vedproduksjon i en meget kort periode på våren, og den perioden kan fort kollidere med turisters ønsker. Det normale er at grunneier har arbeid ved siden av jord- og skogbruksdrifta, og dermed er det stort sett én eller to helger som er aktuelle som arbeidstid.

Og nei, grunneier arbeider ikke på tomtene, de er leid bort eller solgt til turistene. Grunneieren arbeider i egen utmark og skog.

 

Kanskje dumt av meg å skrive "tomtene", men min erfaring fra hyttefelt tilsier at grunneier også iblant jobber på disse. Her er også lite igjen av jord- og skogbruksdrift, så hyttefolket inngår som grunneiers hovedgesjeft. Selvfølgelig kan situasjonen være en annen hos trådstarter, dog.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...