Gå til innhold

GPU til 4K skjem ?


allak

Anbefalte innlegg

Hei igjen,

Et dumt spm.

Har nå fått inn alle komponenter og trykte på power, maskinen og alle vifter starter og går fint, men ikke noe liv i skjermen, koblet til eksternt skjermkort (cpu har ikke innebygget grafikk)

Har ikke maskinen foran meg nå, men sitter og blar i hovedkort-bruksanvisningen.

Jeg koblet til kun en strømkabel på hovedkortet(EATXPWR). Er det vanlig at det skal to strømkabler til HK? Ser kanskje ut som en kabel EATX12V også skal til hovedkortet. I såfall er det sikkert derfor det ikke er liv i skjermen....?

 

Får ikke testet før i kveld:-)

post-210159-1549993_thumb.jpeg

Endret av allak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg koblet til kun en strømkabel på hovedkortet(EATXPWR). Er det vanlig at det skal to strømkabler til HK? Ser kanskje ut som en kabel EATX12V også skal til hovedkortet. I såfall er det sikkert derfor det ikke er liv i skjermen....?

 

Får ikke testet før i kveld:-)

Ja, det er nødvendig med den andre også. Den gir strøm til prosessoren.

Lenke til kommentar

Phuu!

Takk for raskt svar, det var godt å høre?

Lenge siden sist jeg bygde.

Er det da cpu som igjen sender signaler til det eksterne skjermkortet, ettersom det stod « ingen signal»?

Nei men uten spenning til CPU vil ikke maskinen klare å slå seg på. At vifter og slikt snurrer betyr bare at PSU har slått seg på

Lenke til kommentar

Har forsøkt med, men vet ikke om jeg har riktig ledning.

Har forsøkt med ledningen som vist under, uten at det funka. Den 8 pinsen rett psu, mens to firere ved siden av hverandre på hovedkortet, burde det funke eller må jeg ha ledning med åtter i hver ende?

post-210159-1295212_thumb.jpeg

Endret av allak
Lenke til kommentar

Har forsøkt med, men vet ikke om jeg har riktig ledning.

Har forsøkt med ledningen som vist under, uten at det funka. Den 8 pinsen rett psu, mens to firere ved siden av hverandre på hovedkortet, burde det funke eller må jeg ha ledning med åtter i hver ende?

Det er de to 4 pins pluggene som til sammen blir en 8 pins plugg når du setter de sammen.

Lenke til kommentar

Hvilke Qled dioder lyser og hvilken farge når du slår på PCen ?

 

Tusen takk for at du prøver å hjelpe!

Prøvde å skru den på i dag tidlig, dog med bare "EATXPWR" tilkoblet, og ingen av de lampene lyser, så da er det vel sannsynlig at jeg mangler å få på den siste 8 pins-strøm-kontakten, og at det er dette som er feil.

 

Det er denne psu det er snakk om:

https://www.komplett.no/product/600425#

 

og dette HK

https://www.komplett.no/product/1003820/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/intel-socket/asus-rog-strix-b360-f-gaming-s-1151#

 

Jeg kan faktisk ikke finne noen ledninger til denne som passer.

 

Det står noe om i manualen til PSU at visst HK har 8-pin socket, så skal 8 pins-ledningen kobles rett i HK. Problemet da er at jeg ikke kan skjønne at den andre enden(2x4-pin) passer i PSU. Eller er det da slik at det bare en 4-pins som skal inn i psu?

post-210159-1207426_thumb.jpeg

Endret av allak
Lenke til kommentar

Det er de to 4 pins pluggene som til sammen blir en 8 pins plugg når du setter de sammen.

 

Ok, det er sikkert helt riktig, jeg prøvde faktisk dette i går kveld, men det var fortsatt ikke liv i skjermen, men da så jeg ikke etter om de led lysene på HK lyste.

 

Skal forsøke dette på nytt i kveld, og samtidig se om led-lysene på HK lyser.

Skal det gå ann å sette disse 2x4 pinsene sammen slik at de blir "hel ved"?

Om ikke blir det bare den ene 4-pinsen som "forankres" ,ved den lille plastikken som stikker opp, for at kontakten ikke skal gli ut av seg selv.

Endret av allak
Lenke til kommentar

Hvilke Qled dioder lyser og hvilken farge når du slår på PCen ?

Da har jeg også koblet til de 2x4-pinsene også. Det kommer et veldig lite rødt blink(cpu) når jeg starter maskinenen, men den slukner igjen. Ellers er det kun den oransje som lyser, det er vel ram..

 

Tips til at det ikke lyser i alle, er tydelig noe strømproblemer....?

Lenke til kommentar

Da har jeg også koblet til de 2x4-pinsene også. Det kommer et veldig lite rødt blink(cpu) når jeg starter maskinenen, men den slukner igjen. Ellers er det kun den oransje som lyser, det er vel ram..

 

Tips til at det ikke lyser i alle, er tydelig noe strømproblemer....?

Har du ingen som kan hjelpe deg i nærheten? Eventuelt legg en annonse ut på finn.

Lenke til kommentar

Du må kople til ATX12V (for CPU power)

 

Hvis CPU led lyser og er slukket betyr det "test passed"

Hvis den gule (RAM) lyser fast indikerer det et problem med RAM (da vil du heller ikke få noe skjermbilde da RAM er et nødvendig for system POST)

 

 

Har du trykt ram brikkene fast og helt ned i ram slotene.

Gjør hovedkortet helt strømløst (kople PSU av 220V) når du setter rambrikker inn/ut.

Gjenta test med kun en av minnebrikkene installert i DIMM-A2 sloten

 

 

Dette er altså de 4 diodene øverst på kortet til høyre for minne slotene.

BOOT (grønn)

VGA (hvit)

DRAM (gul)

CPU (rød)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...