Gå til innhold

GPU til 4K skjem ?


allak

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utklipp fra manual: (ser ut til at det gjøres uten strøm tilkoblet maskinen)

16) CLR_CMOS (Clear CMOS Jumper)
Use this jumper to clear the CMOS values (e.g. date information and BIOS configurations) and reset the
CMOS values to factory defaults. To clear the CMOS values, use a metal object like a screwdriver to touch
the two pins for a few seconds.
Open: Normal
Short: Clear CMOS Values
• Always turn off your computer and unplug the power cord from the power outlet before clearing
the CMOS values.
• After system restart, go to BIOS Setup to load factory defaults (select Load Optimized
Defaults) or manually configure the BIOS settings (refer to Chapter 2, "BIOS Setup," for BIOS
configurations).
Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Takk for tips!

 

Har nå prøvd begge alternativer, resette ved å ta batteriet og ved hjelp av skrutrekker og cmos jumper.

 

Hverken eksterne skjermkortet eller det interne gir signal til skjerm, skjermene er helt mørke, får ikke opp et bilde en gang.

Det virker rett og slett til at bios ikke er restatt..,

 

Flere forslag ?

Lenke til kommentar

Skru av og koble fra strømmen. Ta ut CMOS-batteriet og kortslutt pluss og minus i batterisokkelen. Sørg for å få god kontakt. Du har nå tvunget strømmen til CMOS-minnet til 0V. Det skal da ikke være mulig at den holder på minnet.

 

Ta så ut PCIe-skjermkortet og prøv kun med integrert.

Lenke til kommentar

Takk for tips!

 

Har nå prøvd uten batteri over natta, og har også satt en skrutrekker mellom pluss og minus, under batteriet. Har tatt ut det eksterne skjermkortet og har satt skjermkabelen rett i hovedkortet. Pcen starter tilsynelatende , i hverfall kjører cpu viften, og maskinen høres ut som «vanlig», men ikke antydning til liv i skjermen.

 

Nå har til og med maskinen startet uten CMOS batteriet koblet til, skal dette egentlig gå ann?

 

Er det cpu med det intigrerte gpuen i seg gått føyka... skjønner ingenting, så takknemlig for alle gode forslag:-)

Endret av allak
Lenke til kommentar

Ser på et forum at dette skal tvinge frem en reset av bios (fra dual bios):

1. Shut off the power supply using the switch on the back of the PSU, wait 10-15 seconds.
2. Press and hold the case Power On swtich, then while still holding turn on the power supply from the switch on the rear.
3. Still holding the case power on switch, the board will start, once it does release the case power on switch and shut off the power supply via the switch on the rear of the unit. (Do the latter two parts as quickly as you can once the board starts)
4. The board will shut down.
5. Turn the power supply back on using the switch on the rear of the unit.
6. Turn on the motherboard by pressing the case power on button.

 

Når den da starter skal den vise bios menyen på skjermen (uten skjermkortet i maskinen)

Lenke til kommentar

Man kan skade hovedkortet (brikkesett) om man kortslutter cmos jumper mens hovedkortet har standby spenning.

En skal «alltid» uansett type hovedkort slå av PSU med bryter eller kople den fra 230V for å fjerne +5V standby ved kortslutning av clr cmos jumper.

Om dette har blitt gjort underveis kan det være derfor det nå er problemer . Om kortet overlever bruker man å få korrupt cmos og ingen post som resultat av dette.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Ufff ja, kan se slik ut.

 

Ettersom at jeg ikke har tenkt å oppgradere før om et par år, må jeg på jakt etter et tilsvarende hovedkort, men som gjerne kjører mitt nyinnkjøpte eksternne gpu uten så mye surr...

 

Forslag til HK(sikkert utgått de fleste steder)

 

GIGABYTE GA-Z77M-D3H (rev. 1.0) Hovedkort - Intel Z77 Express - Intel LGA1155 socket - DDR3 RAM - Micro-ATX

Endret av allak
Lenke til kommentar

Er vel utgått. Så kanskje mest aktuelt å kjøpe et brukt.

Om du vil ha nytt så kanskje du må vurdere å kjøpe både hovedkort, CPU og minne.

 

ok, får se om en får tak i noe brukt da.

 

Finnes det en enkel måte å sjekke om hovedkortet faktisk er defekt?

Lenke til kommentar

For å teste hovedkort så kobler en ofte ut alt som ikke er nødvendig. Har en bare hovedkortet, prosessor, minne, strømforsyning og et skjermkort (eller intern grafikk) så er det minimalt med ting som kan gå galt. (ingen ssd/harddisker tilkoblet)

Kan også gå ned til en minnebrikke for å prøvde det.

Er selvfølgelig lettere om en har ekstra strømforsyning som en kan prøve for å utelukke at det er strømforsyningen.

Lenke til kommentar

Slo til på denne oppgraderingspakka i går, da det var 18%avslag,

https://www.komplett.no/product/1125379/datautstyr/pc-komponenter/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/oppgraderingspakke-core-i5-9400f#

CPU var uten gpu, men det har jeg jo fra før:-)(var der det hele startet, haha)

Denne:https://www.komplett.no/product/922319/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/msi-geforce-gt-1030-2gb-lp-oc#

Dette blir jo uansett en billig oppgradering, så får jeg utsette den store oppgraderingen et par år.

 

Jeg bruker den mest til bildebehandling i CC, hva tenker dere om denne pakken?

 

Kommer fra en i5 3570k , så dobbelt vel nesten ytelsen med denne billige cpuen

 

Dette hovedkortet støttet den «nye» typen m2 HDD ?

Endret av allak
Lenke til kommentar

Merk også hovedkortet du har kjøpt er ATX størrelse mens ditt gamle er Micro-ATX. Om det ikke er plass i kabinettet må du kjøpe nytt kabinett.

Du er observant du, det er bra:-)

 

Ja, jeg så det, men tenkte at jeg kunne finne et rimelig midtower el.

 

Har du forresten et ok kabinett og anbefale for rundt 1000,- lappen?

Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

Ettersom jeg prøver å gjøre dette forholdsvis rimelig, har jeg sette litt på 

Fractal Design Define C som kabinett:

https://www.komplett.no/product/901758/datautstyr/pc-komponenter/kabinetterbarebone/midi-tower/fractal-design-define-c-black?gclid=EAIaIQobChMI2NGmtOCQ4gIVA8KyCh1fRQajEAEYASABEgKi1_D_BwE&gclsrc=aw.ds#

 

Noen tanker om dette?

 

Jeg tenker i utgangspunktet å gjennbruke min PSU: Corsair AX 750W PSU.

https://www.komplett.no/product/600425#

 

Denne er fra 2012, altså ca 7 år gammel. Vil det være lurt å kjøpe ny PSU først som sist, eller hvor lang levetid har disse i snitt?

 

Tenkte også å bruke opp igjen min SSD: Samsung SSD 840

https://prisguiden.no/produkt/samsung-ssd-840-evo-250gb-basic-169002#detaljer

 

Vil det være som natt og dag om jeg erstatter den med denne for eksempel?

https://www.komplett.no/product/1110197/datautstyr/lagring/harddiskerssd/ssd-m2/corsair-force-series-mp510-240gb-m2-ssd#

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...