Gå til innhold

Oppgradering - nytt hovedkort (og ny CPU og minne)


Anbefalte innlegg

En stasjonær maskin paia hjemme for en stund siden, hovedkortet døde.

Så nå vil jeg ha nytt. Og da har jeg lyst på AMD Ryzen.

Kabinett og PSU har jeg allerede.

Krav:

- AMD Ryzen

- minimum 32 GB RAM

- mulighet for oppgradering til 64 GB RAM

- mikroATX

- billigst mulig

 

Foreløpig forslag til komponenter:

prisjakt: 3331.-

er dette et bra forslag?

Passer delene sammen? (har ikke bygd med Ryzen eller DDR4 før, så jeg vet ikke hvilke gotcha's man kan treffe)

 

Oppdatert forslag

prisjakt: 3582.-

 

ennå et forslag:

hovedkort: 1 x MSI B450M PRO-M2 V2 (står ikke V2 i beskrivelsen til prisjakt, men dukker opp hvis du klikker på lenke til komplett)

cpu: 1 x  AMD Ryzen 5 2600

minne: 1 x Corsair Vengeance LPX DDR4 3000 MHz 2 x 8GB

prisjakt: 3468.-

ulempen er at dette forslaget makser ut på 32 GB RAM - kan ikke utvides til 64 GB.

Ettersom jeg vil ha den muligheten, så tror jeg dette forslaget utgår.

Endret av tingo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruksområde: standard desktop, bruker FreeBSD og Debian som os.

Grafikkytelse er ikke så viktig, maskinen  skal ikke spiles på.

Har nok et grafikkkort liggende jeg kan bruke.

 

svak CPU - hvor svak da?  For sammenligningens skyld, forgjengeren hadde en AMD A6 5400K.

Endret av tingo
Lenke til kommentar

Det er en smal sak å finne QVL-listen til hovedkortet du har funnet:https://www.asrock.com/mb/AMD/A320M%20Pro4/index.asp#Memory

 

Her er et par brikker som passer fra proshop: https://www.proshop.no/RAM/GSkill-Fortis-DDR4-2400-C16-DC-32GB/2587974

De er i tillegg billigere.

 

 

Da kan du fint legge de ekstra kronene du har spart inn i en litt bedre CPU: https://www.proshop.no/Prosessor/AMD-Ryzen-3-2200G-Wraith-Stealth-Raven-Ridge-Prosessor-35-GHz-AMD-AM4-4-kjerner-AMD-Boxed-PIB-med-kjoeler/2635988

 

Avhengig av hvor viktig ytelse er, kan raskere RAM være hjelpsomt, men hadde heller gått for raskere prosessor før raskere RAM

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

Bruksområde: standard desktop, bruker FreeBSD og Debian som os.

Hva er standard desktop? Hva bruker du dataen mest til, og hva må den kunne gjøre en gang i blant?

 

Etter mitt inntrykk trenger du ikke 32 Gigabyte med RAM for "standard dekstop" bruk og iallfall ikke 64 Gigabyte. Tror nok det vil ta en good stund før det er standard. Unix systemer er heller ikke kjent for å være veldig ressurskrevene så resten av spesifikasjonene er litt avhengig av hva du legger i utrykket "standard desktop".

Lenke til kommentar

Det har ingenting for seg med så mye minne, med så svak CPU, CPU vil holde tilbake så man aldri får brukt opp alt minnet.

 

Så alternativet er enten å gå for en bedre CPU og raskere minne, ville ikke gått under Ryzen 2700X om du først skal ha 32GB minne, til 64gb derimot er vel intel eller treadripper mer logisk.

 

Eventuelt kjøpe du kun 16GB med raskere minne, ville ikke gått for minne under 3200Mhz, uansett løsning.

 

Det er også relevant hvilke skjermkort du skal putte i PCen for å avgjøre hvilke løsning som blir mest lønnsom.

Lenke til kommentar

 

jeg vil ha muligheten for å oppgrader til 64 GB RAM.

Det ser ut som hovedkortet jeg foreslo støtter AMD Ryzen 5 2600.

Men finner ikke minnet jeg foreslo på QVL for hovedkortet. Så da trenger jeg annet minne, eller?

Endret av tingo
Lenke til kommentar

jeg vil ha muligheten for å oppgrader til 64 GB RAM.

Det ser ut som hovedkortet jeg foreslo støtter AMD Ryzen 5 2600.

Men finner ikke minnet jeg foreslo på QVL for hovedkortet. Så da trenger jeg annet minne, eller?

Unnskyld om jeg virker kjip nå. Men min oppfatning er at det ikke vil ha noe som helst for seg å kunne ha muligheten for oppgradering til 64GB minne, dersom CPU er for svak til å dra nytte av så mye minne.

 

Ryzen 5 eller 7 vil kort sagt holde igjen, slik at man aldri vil kunne få et skikkelig utbytte av så mye minne. I tillegg vil 64GB koste ganske mye om man skal ha brukbar hastighet, så da blir det fort såpass dyrt at man likegodt kunne kjøpt en bedre prosessor i samme slengen.

 

Kun min oppriktige mening, jeg ville personlig frarådet så mye minne med en såpass begrenset CPU.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar

Jeg hører hva du sier. Jeg velger å ignorere det. Dersom det skulle vise seg at du likevel har rett, så kan jeg alltids oppgradere til en raskere CPU når jeg oppgraderer til 64 GB minne.

(har aldri opplevd at treg CPU har vært et hinder for minneutnyttelse med Linux eller FreeBSD, hverken på Intel eller AMD prosessorer tidligere. Jeg blir svært forbauset dersom Ryzen er "spesiell" i så måte).

Endret av tingo
Lenke til kommentar

Jeg har faktisk så mange vinduer og tabs oppe i nettleser (Firefox / Chrome) at den lett spiser opp 16 GB minne på nåværende maskin. I tillegg skal skal jeg jo tegne i FreeCAD / OpenSCAD, eller designe skjema og kretskortutlegg i KiCad, eller kjøre Arduino IDE for å programmere dingser osv.

Lenke til kommentar

Jeg hører hva du sier. Jeg velger å ignorere det. Dersom det skulle vise seg at du likevel har rett, så kan jeg alltids oppgradere til en raskere CPU når jeg oppgraderer til 64 GB minne.

(har aldri opplevd at treg CPU har vært et hinder for minneutnyttelse med Linux eller FreeBSD, hverken på Intel eller AMD prosessorer tidligere. Jeg blir svært forbauset dersom Ryzen er "spesiell" i så måte).

Hvorfor spør du da om råd, når du velger å ignorere når du ikke får det svaret du ønsker.

 

Jeg har bygd PCer i over 10 år, og kan bekrefte at en dårlig CPU vil holde deg tilbake, og at 64GB ikke vil ha noe for seg.

 

Om du faktisk klarer å bruke over 32GB på det du hevder så er grunnen følgende at du har tregt minne.

 

I tillegg vil det ikke gå fortere når du har mye minne, om prosessoren ikke har kapasitet til å drive alle de oppgavene, og det har ikke budsjett prosessor slik som low-end, mid-range prosessorene til Ryzen.

 

Prøver å være konstruktiv, og faktig spare deg fra å bygge en veldig ubalansert rig, eller rett og slett et dårlig kjøp. For sent å klage når du har kastet vekk penger på mye RAM som ikke gir tilsvarende ytelse, just saying.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar

Jeg har bygd PCer i mer enn ti år. So what?

Jeg trenger ikke at det går fortere, bare at jeg unngår å swappe til disk (ok, SSD, men likevel).

 

Jeg spør om råd fordi det kan være noe å lære her. På samme måte som jeg ikke kan forlange å få kun de rådene jeg ønsker, så kan ikke de som gir råd forlange at alle rådene blir tatt hensyn til. Dette er et forum - meninger utveksles, noen ganger er man enige, andre ganger er man ikke enige om alt.

 

Hvis det viser seg at du har rett, så skal jeg skrive om det i tråden her, slik at du kan svare "hva var det jeg sa". Happy?

Lenke til kommentar

Jeg har bygd PCer i mer enn ti år. So what?

Jeg trenger ikke at det går fortere, bare at jeg unngår å swappe til disk (ok, SSD, men likevel).

 

Jeg spør om råd fordi det kan være noe å lære her. På samme måte som jeg ikke kan forlange å få kun de rådene jeg ønsker, så kan ikke de som gir råd forlange at alle rådene blir tatt hensyn til. Dette er et forum - meninger utveksles, noen ganger er man enige, andre ganger er man ikke enige om alt.

 

Hvis det viser seg at du har rett, så skal jeg skrive om det i tråden her, slik at du kan svare "hva var det jeg sa". Happy?

Er ikke det jeg er ute etter. Vi prøver bare å hjelpe deg.

 

Ser at det er flere andre i tråden her som reagerer på at du «må» ha 64gb, men at resten ikke er så viktig.

 

Men du har tydeligvis bestemt deg, så da får du bare kjøre på.

Lenke til kommentar

Bruksområde: standard desktop

Jeg har faktisk så mange vinduer og tabs oppe i nettleser (Firefox / Chrome) at den lett spiser opp 16 GB minne på nåværende maskin. I tillegg skal skal jeg jo tegne i FreeCAD / OpenSCAD, eller designe skjema og kretskortutlegg i KiCad, eller kjøre Arduino IDE for å programmere dingser osv.

Finn et paradoks.

 

Det er godt mulig 32+ GB RAM er nødvendig for dine oppgaver, men det er ikke nødvendig for oppgaver av typen "standard desktop".

 

Når en ber om tips og råd er det greit om kriteriene som skal ligge til grunn er riktige og presise fra børjan av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...