Gå til innhold

Elektriske lastebiler kan bli en kjempeutfordring for strømnettet [Ekstra]


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette har det vært advart om i flere år, til store protester fra batterimenigheten.

 

Men jammen tok dere feil gitt.......

 

Og nå kommer hydrogen i alle segmenter. Både til biler, lastebiler, ferger, hurtigbåter, tog, grønn amoniakkprodusjon og power 2 gas. Oppskaleringen vil senke produsjonskosten for H2 betraktelig. Dette har dere blitt advart om, men dre har blånekta for at teknologien er liv laga. Jammen tok dere feil der også. Leit det der.

 

Bildet er forresten av en Tesla Semi, som skulle lanseres i 2019.

Som dere har blitt advart om i flere år nå av oss som ikke har tiltro til Tesla:

Ikke får den 600 miles/965 km rekkevidde, og ikke kommer den i 2019.

 

Men sånn blir det når man tror på det Elon Fusk skriver på Twitter ??

Lenke til kommentar

Egentlig uinteressant siden de fleste ser ut til å velge hydrogen lastebiler allikevel. Her blir elektriske lastebiler med all sannsynlighet mer et nisjemarked. Primært mindre lastebiler til helt lokalt bruk.

Nå kjenner jeg ikke lokalmarkedet i Dallas, men ser ikke bort i fra at du kan ha rett.

 

Her hjemme vil nok el dominere stadig mer av tungtransporten på land, både på vei og bane.

Lenke til kommentar

Reservasjoner. *Gratis* *uforpliktende* reservasjoner.

Interesse. Batteri elektrisk kan ikke løse alt, så interessen for andre løsninger er der. 

 

Skal ikke forundre meg om at de kansellerer bestillingene hos Tesla også, nå som Nikola kan levere begge deler. Enklere å få service hos ei leverandør, kontra flere. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Interesse. Batteri elektrisk kan ikke løse alt, så interessen for andre løsninger er der.

Det handler om å sikre seg for alle eventualiteter. Kommer Anheuser-Busch frem til at Tesla Semi er det beste alternativet i forhold til tekniske egenskaper, pris og leveringstid, så kan det godt hende at fasiten blir 840 stk Tesla Semi og 0 stk Nikola One.

 

Det koster Anheuser-Busch absolutt ingenting å ha inne reservasjoner på Nikola One. I verste fall går Nikola konk, og de har tapt ingenting. I beste fall klarer Nikola å komme med et brukbart produkt på markedet, og da kan Anheuser-Busch ta tidlig levering på 0-800 stk Nikola One, utifra sine ønsker og behov i 2022(?).

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det handler om å sikre seg for alle eventualiteter. Kommer Anheuser-Busch frem til at Tesla Semi er det beste alternativet i forhold til sine behov på tekniske egenskaper, pris og leveringstid, så kan det godt hende at fasiten blir 840 stk Tesla Semi og 0 stk Nikola One.

 

Det koster Anheuser-Busch absolutt ingenting å ha inne reservasjoner på Nikola One. I verste fall går Nikola konk, og de har tapt ingenting. I beste fall klarer Nikola å komme med et brukbart produkt på markedet, og da kan Anheuser-Busch ta tidlig levering på 0-800 stk Nikola One, utifra sine ønsker og behov i 2022(?).

Nikola tar ikke betalt for reservasjoner fordi de ikke ønsker at kundene som kjøper noe i blinde skal betale for utviklingen av produktene. I motsetning til Tesla. Det at reservasjonene koster penger, betyr absolutt nada uansett da det ikke er forpliktende. Man kan når som helst kansellere og hoppe ut av køen samt få pengene tilbake. 

 

Argumentet du bruker kan brukes begge veier. Kommer Anheuser-Busch frem til at Nikola leverer like så gode batteri elektriske lastebiler eller tilsvarende som Tesla, så kan de kanslere de 40 Semiene og heller ha alle sine produkter hos ei leverandør som kan levere produkter både for kort-distanse, og lang-distanse ferdsel. Enklere det? Samtidig kan man tilby "Team Driving" med FCEV, noe som er mer og mer vanlig i USA, der to stykker skifter på å kjøre lastebilen. Noe som er vanskelig i lang-distanse med en hel elektrisk lastebil. 

 

https://www.roadmaster.com/blog/team-drivers-make-money-solo-drivers/

Lenke til kommentar

Nikola tar ikke betalt for reservasjoner fordi de ikke ønsker at kundene som kjøper noe i blinde skal betale for utviklingen av produktene. I motsetning til Tesla. Det at reservasjonene koster penger, betyr absolutt nada uansett da det ikke er forpliktende. Man kan når som helst kansellere og hoppe ut av køen samt få pengene tilbake. 

 

Argumentet du bruker kan brukes begge veier. Kommer Anheuser-Busch frem til at Nikola leverer like så gode batteri elektriske lastebiler eller tilsvarende som Tesla, så kan de kanslere de 40 Semiene og heller ha alle sine produkter hos ei leverandør som kan levere produkter både for kort-distanse, og lang-distanse ferdsel. Enklere det? Samtidig kan man tilby "Team Driving" med FCEV, noe som er mer og mer vanlig i USA, der to stykker skifter på å kjøre lastebilen. Noe som er vanskelig i lang-distanse med en hel elektrisk lastebil.

Det stemmer at Anheuser-Busch kan velge å gå for 840 stk Nikola One og 0 stk Tesla Semi. Det jeg ser på som problematisk er å bruke uforpliktende reservasjoner som et bevis på at selskaper velger hydrogenlastebiler. De har ikke valgt noe som helst, utover å sikre seg at de er i en OK posisjon om noen år til å ta det riktige valget, uansett hva det måtte være.

 

Kan hende hydrogen er bedre for team driving. Men jeg er ganske sikker på at strøm er såpass mye billigere at hydrogen ikke har noen som helst slags sjanse, uansett hvilke andre fordeler det kan ha.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det stemmer at Anheuser-Busch kan velge å gå for 840 stk Nikola One og 0 stk Tesla Semi. Det jeg ser på som problematisk er å bruke uforpliktende reservasjoner som et bevis på at selskaper velger hydrogenlastebiler. De har ikke valgt noe som helst, utover å sikre seg at de er i en OK posisjon om noen år til å ta det riktige valget, uansett hva det måtte være.

 

Kan hende hydrogen er bedre for team driving. Men jeg er ganske sikker på at strøm er såpass mye billigere at hydrogen ikke har noen som helst slags sjanse, uansett hvilke andre fordeler det kan ha.

Som sagt så viser reservasjoner interesse. Om reservasjoner koster penger eller ikke, så spiller det ingen rolle når de ikke er forpliktende. De kan når som helst hoppe ut av køen for en Tesla Semi og få pengene tilbake. Så det å bruke dette argumentet den andre veien, er like mye verdt. 

 

Du glemmer at tid er en faktor her. Innenfor økonomien for fraktselskapene så er tid faktisk en stor del av regnskapet, så hvis man iløpet av ei måned kan ta ei ekstra runde pga ekstra tid tilgjengelig, så forsvarer dette lett den ekstra kostnaden med hydrogen påfylling. 

 

Ikke glem at hydrogenet er med i leasing-kontrakten hos Nikola, samtidig som 320 kWh batteriet kan brukes på normal måte med å plugges inn. For freelancere, så kan de rett og slett kjøre billig på korte distanser, mens de fremdeles har muligheten til å kjøre lengre distanser med kona f.eks, noe som ikke er uvanlig der borte - ref. eksempelet i linken.

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Se der ja, Espen Hugaas Andersen har nå fått 2 bestillinger a ca 375 000 $ på innlegg nr 12.

 

.. ups, uforpliktende likes mente jeg.

 

Tror jammen jeg skal kjøpe noen aksjer i Nikola, reservere 10 000 stk One, se på at aksjen pumpes opp, selge aksjene og deretter frasi meg reservasjonene igjen helt uforpliktende. Repeter og bli rik .. :p Kunne jo risikert å få råd til en Tesla Semi og bygge den om til tidenes råeste campingbil.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Som sagt så viser reservasjoner interesse. Om reservasjoner koster penger eller ikke, så spiller det ingen rolle når de ikke er forpliktende. De kan når som helst hoppe ut av køen for en Tesla Semi og få pengene tilbake. Så det å bruke dette argumentet den andre veien, er like mye verdt. 

 

Du glemmer at tid er en faktor her. Innenfor økonomien for fraktselskapene så er tid faktisk en stor del av regnskapet, så hvis man iløpet av ei måned kan ta ei ekstra runde pga ekstra tid tilgjengelig, så forsvarer dette lett den ekstra kostnaden med hydrogen påfylling. 

 

Ikke glem at hydrogenet er med i leasing-kontrakten hos Nikola, samtidig som 320 kWh batteriet kan brukes på normal måte med å plugges inn. For freelancere, så kan de rett og slett kjøre billig på korte distanser, mens de fremdeles har muligheten til å kjøre lengre distanser med kona f.eks, noe som ikke er uvanlig der borte.

Drivstoff er den størst enkeltkostnaden. Se f.eks: https://www.thetruckersreport.com/infographics/cost-of-trucking/

 

Kanskje 30-60 minutters lading i løpet av en dag vil ikke kunne utgjøre spesielt stor kostnadsforskjell.

 

Og det kan fint hende at hydrogen er inkludert i leasingen, men kostnaden havner uansett hos kunden, og må da være bakt inn i leasingkostnaden. Alternativet er at Nikola går tom for penger og går konkurs.

 

Det er supert at batteriet kan lades, men det kan neppe hurtiglades på 30 minutter. Det begrenser nytten av lademuligheten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...