Gå til innhold

Elektriske lastebiler kan bli en kjempeutfordring for strømnettet [Ekstra]


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Snakker vi om hydrogen idag? Trudde vi pratet om en viss fremtid jeg? 

 

Hvor mye kostet hydrogen for 10 år siden? Hvor mye koster det idag? Hvor mye spår du gjennom denne trenden at det vil koste om 10 år? 

 

Er ikke verre enn det, for å se det. Hydrogen vil bli billigere med tiden, og det vil også forbi gå diesel i kostnader.

Det er ikke sikkert. Diesel koster ca 7 kr/liter, eller ca 1,75 kr/kWh på hjulene, antatt 40% virkningsgrad.

 

Antar man da 80% virkningsgrad og 75 øre/kWh fra veggen på en batterielektrisk lastebil, så blir da kostnaden 0,94 kr/kWh på hjulene.

 

Og antar man 30% virkningsgrad og 75 øre/kWh fra veggen på en hydrogenlastebil, så blir da kostnaden 2,5 kr/kWh på hjulene.

 

Man må få strømprisen ned til 52 øre/kWh før hydrogen kan konkurrere med diesel. Og hydrogen kan aldri konkurrere med batterier.

 

(Dette ser bort i fra infrastrukturkostnader, som er en betydelig merkostnad for hydrogen.)

Er vell muligheten vi pratet om her? Ikke det at de ikke kom til å måtte ta større plass enn normalt. Det må jo Tesla Semi gjøre også det, hvis de skal lades på de stasjonene som eksisterer idag. Ser man på prototypen, så er det jo det de nettopp gjør også, gjennom et adapter.

Tesla Semi kommer ikke til å bruke superladerne, selv om de gjør det i dag for å få med seg Semi til kunder o.l. Det skal bygges egne "Megachargere" som er tilpasset lastebiler. ("Mega" antyder ladeeffekt over 1 MW.)

 

Nei, det vil det ikke være. Det er snakk om muligheten til å hurtiglade. Nikola setter opp et nettverk for hydrogen. Det er da ingen behov for dem å sette opp et ytterligere nettverk av separate ladestasjoner når hydrogen stasjonene også inneholder muligheter for å lade? 

Virker som om du glemmer at de skal tilby begge deler. Både batteri elektrisk lastebiler, med hurtiglading - selvfølgelig, men også hydrogen-elektrisk. Hurtiglading på hydrogen-eleketirsk er jo ikke like avgjørende for dem som kjøper dem, som det vil være for den elektriske versjonen. Men muligheten for å lade vil jo være der, om de vil.

Vi får se. Jeg har ikke skjønt det slik at de skal bygge ut hurtigladere. Har du noe fra Nikola der de sier at de kommer til å gjøre det? Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man må få strømprisen ned til 52 øre/kWh før hydrogen kan konkurrere med diesel. Og hydrogen kan aldri konkurrere med batterier.

Og grønn energi har vell ca 30 øre/kWh, så du har jo forsåvidt svaret ditt der. Hydrogen kan selv idag, være billigere enn diesel. 

Lag ei vindpark, og koble den til ei elektrolyse før man mikser strømmen inn i nettet, så er vi der allerede. 

 

Det er da teknisk mulig at hydrogen kan konkurrere med batterier. Forby kobolt i batterier, så er vi der. Alt beror på batteri-teknologien og hvor dyr den er å produsere, hvor lenge den varer og når den må byttes ut. Uansett er ikke poenget til hydrogen å konkurrere mot hel-elektriske biler. De har nok av behov de utfyller perfekt fra før av, men de utfyller ikke alt. 

 

Tesla Semi kommer ikke til å bruke superladerne, selv om de gjør det i dag for å få med seg Semi til kunder o.l. Det skal bygges egne "Megachargere" som er tilpasset lastebiler. ("Mega" antyder ladeeffekt over 1 MW.)

 

I mellomtiden så vil man få en adapter slik at man kan lade ved superchargers. På samme måte som prototypene idag lader ved. 

 

Vi får se. Jeg har ikke skjønt det slik at de skal bygge ut hurtigladere. Har du noe fra Nikola der de sier at de kommer til å gjøre det? 

 

Igjen, jeg har aldri sagt at de skal bygge ut hurtigladere? Det skal de neppe gjøre. Men det er absolutt ingenting som tilsier at de ikke bruker teknologi fra batteri-lastebilene sine til hydrogen-lastebilene når det gjelder batteripakken. Hvorfor i allverden skulle man ikke kunne hurtiglade disse batteriene? 

 

Det mest vanlige for lastebiler og kunder derifra vil nok å sørge for sine egne ladere ved sine egne terminaler. Dette har man satt opp til at vil være mulig med hydrogen-stasjonene også. Når man først da både kan kjøpe en BEV lastebil og en FCEV lastebil fra samme firma, så ville jeg funnet det merkelig om kun BEV lastebilen kan lade sin batteripakke ved hurtigladestasjonen ved terminalen? 

 

Skal lastebilene stå stille over natten, så er det vell like så greit å lade opp batteriet for å spare på økonomien? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke skjønt det slik at de skal bygge ut hurtigladere. Har du noe fra Nikola der de sier at de kommer til å gjøre det?

Det gjer dei ganske sikkert i samband med hydrogenstasjonane, fordi det er mykje billigare å fylle opp dei store batteria med straum frå hurtigladarar enn med straum frå hydrogen. I fylgje nettsidene tek det 20 minutt å fylle hydrogentanken. På den tida kan dei hurtiglade ganske mykje, og dermed leggje til ein god del meir rekkjevidde på dei 20 minutta enn dei får ved å berre fylle hydrogen.

 

Lading kan òg gjerast i kviletida. I staden for å produsere straum til batteriet med dyrt hydrogen, kan dei lade i kviletida og spare mykje pengar. Med litt større batteri kan dei klare seg utan hydrogenfylling i det heile. Det ville vere ein stor fordel, sidan alt som går av køyretida, som hydrogenfylling, er tid some heller kunne vore brukt til å komme fortare fram.

 

Når det er sagt er eg ganske sikker på at dette hydrogeneventyret til Nikola Motors aldri vert realisert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Man må få strømprisen ned til 52 øre/kWh før hydrogen kan konkurrere med diesel. Og hydrogen kan aldri konkurrere med batterier.

Og grønn energi har vell ca 30 øre/kWh, så du har jo forsåvidt svaret ditt der.

Det du kallar "grøn energi" er verd akkurat det folk er villege til å betale for han, akkurat som alt anna. Nett no er folk villige til å betale 37,99 øre/kWh + nettleige, avgifter og mva. Godt og vel ei krone til saman. Då er det det straumen er verd.

Lenke til kommentar

Det du kallar "grøn energi" er verd akkurat det folk er villege til å betale for han, akkurat som alt anna. Nett no er folk villige til å betale 37,99 øre/kWh + nettleige, avgifter og mva. Godt og vel ei krone til saman. Då er det det straumen er verd.

https://enerwe.no/nar-strommen-kommer-fra-vind-er-det-sa-gront-som-du-kan-fa-det/168622

 

Et eksempel av flere. Kan hydrogen bli billigere å produsere nå enn det var for 10 år siden? Selvfølgelig. Vil hydrogen kunne bli enda billigere å produsere 10 år frem i tid? Selvfølgelig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det du kallar "grøn energi" er verd akkurat det folk er villege til å betale for han, akkurat som alt anna. Nett no er folk villige til å betale 37,99 øre/kWh + nettleige, avgifter og mva. Godt og vel ei krone til saman. Då er det det straumen er verd.

https://enerwe.no/nar-strommen-kommer-fra-vind-er-det-sa-gront-som-du-kan-fa-det/168622

 

Et eksempel av flere. Kan hydrogen bli billigere å produsere nå enn det var for 10 år siden? Selvfølgelig. Vil hydrogen kunne bli enda billigere å produsere 10 år frem i tid? Selvfølgelig. 

Ja, denne skandala har eg høyrt om. Natursvin og kjeltringar som berre tenkjer på si eiga lommebok vil produsere hydrogen med reelt utslepp på 33 kg CO2 pr kg hydrogen! Lova har ikkje strenge nok straffer for kriminelle av det kaliberet.

 

40% av kraftproduksjonen i Finnmark er gasskraft. I staden for å bruke vindkrafta til å erstatte sterkt forureinande gasskraft frå Melkøya, noko som vert mogeleg no når statnett har vedteke å byggje kraftlina mellom Skaidi og Varangerbotn, ynskjer desse å øydeleggje planeten for einkvar pris. Det er forferdeleg tragisk.

 

Kan du komme på noko meir miljøfiendtleg prosjekt i Noreg sidan Harald Hårfagre samla landet til eitt rike? Ikkje eg heller.

 

Jadå, når du går inn for å maksimere CO2-utsleppa er hydrogen billig. Det er eit stort problem med hydrogen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, denne skandala har eg høyrt om. Natursvin og kjeltringar som berre tenkjer på si eiga lommebok vil produsere hydrogen med reelt utslepp på 33 kg CO2 pr kg hydrogen! Lova har ikkje strenge nok straffer for kriminelle av det kaliberet.

 

40% av kraftproduksjonen i Finnmark er gasskraft. I staden for å bruke vindkrafta til å erstatte sterkt forureinande gasskraft frå Melkøya, noko som vert mogeleg no når statnett har vedteke å byggje kraftlina mellom Skaidi og Varangerbotn, ynskjer desse å øydeleggje planeten for einkvar pris. Det er forferdeleg tragisk.

 

Kan du komme på noko meir miljøfiendtleg prosjekt i Noreg sidan Harald Hårfagre samla landet til eitt rike? Ikkje eg heller.

 

Jadå, når du går inn for å maksimere CO2-utsleppa er hydrogen billig. Det er eit stort problem med hydrogen.

Hvorfor skriver du dette til det jeg skrev? Dette er jo bare rein propaganda fra din side som du gjentar hver gang du har mulighet til det, og finner du ikke en mulighet til å gjøre det, så siterer du bare noe helt random og skriver det. Det har absolutt ingenting med trenden rundt hydrogenproduksjon å gjøre, i det at det blir stadig billigere. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Ja, denne skandala har eg høyrt om. Natursvin og kjeltringar som berre tenkjer på si eiga lommebok vil produsere hydrogen med reelt utslepp på 33 kg CO2 pr kg hydrogen! Lova har ikkje strenge nok straffer for kriminelle av det kaliberet.

 

40% av kraftproduksjonen i Finnmark er gasskraft. I staden for å bruke vindkrafta til å erstatte sterkt forureinande gasskraft frå Melkøya, noko som vert mogeleg no når statnett har vedteke å byggje kraftlina mellom Skaidi og Varangerbotn, ynskjer desse å øydeleggje planeten for einkvar pris. Det er forferdeleg tragisk.

 

Kan du komme på noko meir miljøfiendtleg prosjekt i Noreg sidan Harald Hårfagre samla landet til eitt rike? Ikkje eg heller.

 

Jadå, når du går inn for å maksimere CO2-utsleppa er hydrogen billig. Det er eit stort problem med hydrogen.

Hvorfor skriver du dette til det jeg skrev? Dette er jo bare rein propaganda fra din side som du gjentar hver gang du har mulighet til det, og finner du ikke en mulighet til å gjøre det, så siterer du bare noe helt random og skriver det. Det har absolutt ingenting med trenden rundt hydrogenproduksjon å gjøre, i det at det blir stadig billigere. 
Å opplyse folk om miljølkonsekvensane av vala deira, er ikkje propaganda.

 

Du må vere ein spesiell type klimafornektar – ein klimahatar – for å meine at det er greitt å øydeleggje kloden for all framtid, for å få bittelitt billigare hydrogen. Det er heilt sjukt at folk kan ha slike haldningar som deg! Det er nettopp slike haldningar, som DU og andre klimahatarar står for, som har fått oss opp i dette uføret med klimaendringane.

 

Eg trur ikkje hydrogenet vert billigare på denne måten heller. Når Yara produserer hydrogen på ein mykje mindre miljøfiendtleg måte på Hærøya, er det fordi det er den billigaste måten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...