Jump to content
Glader

Høring om forslag til forenklet tilgang til førerkort i klasse A1 for innehavere av førerkort i klasse B

Recommended Posts

Ja. blir mye repetisjon og spekulasjoner nå...

 

I den endelige innstillingen foreslo Vegvesenet å gjøre en viss «forenkling», som i praksis er verdiløs. Men tolker det positivt at SD ikke bare har innført dette forslaget og prøvd å selge det som en «seier» til de som venter.

 

Det var vel bare to som fikk det ulne svaret på purringen om status. Jeg har ikke fått svar. Kan være på tide å sende en høflig forespørsel igjen, og der igjen banke inn de argumentene som ikke har kommet frem i media:

1) Ordningen er godt etablert praksis i 13 andre europeiske land, og den norske modellen (med ca 13 timers kurs) blir med mest omfattende opplæring i forhold til disse landene.

2) Ordningen med utvidelse fra 50cc til 125cc bygger på den godt innarbeidede modellen med utvidelse av tillatt tilhengervekt gjennom kurs på godkjent Trafikkskole. Kjøreskolelærerne er erfarene pedagoger og vant med ulike elevforutsetninger og vurdere elevers modenhet.

Edited by chrgod

Share this post


Link to post
Annonse

Dessverre nei. :-)

 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/European_driving_licence

 

Se under:

»Categories valid in all EEA member states« og «A1»

 

kolonnen helt til høyre viser vel at det kan man? dvs. i noen land etter å ha hatt B-klasse i 2-3 år, andre land begrenset til 125 aut. gir, mens dog øvrige land krever grunnopplæring x-antall timer.

Norske myndigheter burde få ut finger'n å vedta en ordning, det er ikke rakett-vitenskap de skal hanskes med.

Share this post


Link to post

Lenge siden tråden var lyst opp i Mine inlegg, så tok litt tak her. Tenkte kanskje andre instanser satt på innside-info og sendte en e-post til ATL. Fikk raskt svar at de heller ikke har hørt noe siden de leverte svar tilbake i februar. Spurte også om implementeringstid i tillfelle vedtaket skulle komme i nær tid, men fikk klar beskjed der også: "Ikke kjøp sykkel enda!" 😜

Så, ikke nok med at saksbehandlingen går med sneglefart, men kan bare glemme å få ordningen klar for sesongen 2020. Er vi heldige, kanskje i 2021, og det tidligst. Så da er det kanskje like greit å gå den lange veien og ta A likesågjerne. Det blir iallfall min plan for 2020.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Jeg sendte noen av de siste opplysningene/argumentene som har dukket opp i tråden til en i transport/beredskapskomiteen på stortinget (som jeg har mailet med tidligere, og som er stor tilhenger av endringen). Han takket for innspillene og tar det vel antageligvis med seg videre. 

Sykkel er allerede kjøpt forøvrig 🤪 denne endringen (A1) var liksom "gallionsfiguren" for alle forslagene som ble fremmet, så jeg har da fortsatt håpet. Men er ikke mye annet å gjøre enn å purre på departementet.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Fint at det fremdeles holdes liv i dette. :-)

Det er fremdeles håp for 2020-sesongen. Som nevnt tidligere, tror jeg det kommer en avklaring på vårparten, når sesongen nærmer seg, med implementering fra 1 mai. For at trafikkskolene skal ha tid til å forberede seg, tipper jeg at det kommer i mars. Selv om det tar tid å lage nye kurs, så har de materiellet klart, og setter sammen en pakke basert på eksisterende moduler.

Kanskje ikke alle skolene har det klart til 1 mai, men mc-sesongen varer mange måneder, så løpet er slett ikke kjørt for 2020-sesongen.

Kan i denne sammenheng nevne at det, som en forenkling, vurderes om ansvaret for den kjøretekniske delen av oppkjøringen i A ( og A1/ A2) kan overføres til kjøreskolene. Kjøreskolen vurderer da om kandidaten har tilstrekkelige kjøretekniske ferdigheter og oppkjøringen med sensor kun er ute i trafikken.   ( Dette sto nevnt  i et dokument i forbindelse med restrukturering av Statens Vegvesen, og vil bøte på at det blir færre trafikkstasjoner med kjøregård for MC).

Share this post


Link to post

Da kan vi feire ettårsjubileum for at denne høringen ble kunngjort på Samferdselsdepartementets nyhetsside. :-/

Tipper som sagt at det kommer noe på vårparten. Forenklinger i Lett-Mc lappen var jo det som ble frontet mest i forkant, og ikke det av forslagene som det var mest motstand mot.. 

 

11218_A1.PNG

Share this post


Link to post
Mr.Target skrev (13 minutter siden):

Du verden...god jul da folkens..så sees vi som "Easy Riders" hele gjengen i 2020!! 🌲

Håper jeg ikke ble misforstått. Utklippet i innlegget er av pressemeldingen som kom 19 desember 2018 (i fjor). 

ingen nyheter i denne saken, regner som sagt med at det kommer på vårparten.  

Men God Jul i alle fall. :-)

Share this post


Link to post

Noe nytt om dette?

 

Spes at dette skulle ta så lang tid, mens det andre mer kontroverse gikk igjennom.


Det er litt å gå i transparensen også, vanskelig å finne status.

 

Share this post


Link to post

Jeg har ikke hørt noe nytt, tenkte at det var på tide med en ny mail neste uke. Denne første uka i 2020 er litt avkortet så sikkert ikke så mye som blir gjort. 

Det var flere kontroverse forslag som gikk gjennom, så jeg har håpet for denne også, bare den ikke blir ofret for å blidgjøre de som var negative på de andre. Det er helt klart a1 endringen som er den som flest vil ha glede av (iallefall for folk her inne)

  • Like 2

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   1 member

×
×
  • Create New...