Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Erfaringer med Melatonin?


jae-ols

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jae-ols skrev (9 timer siden):

Da er det så enkelt at noen har nytte av det, og veldig mange har null utbytte. Så enkelt er det. Folk må gjøre som de vil. Jeg kjører på Imovane.  Det fungerer best for meg. 

Det er jo bare fåtall av søvnproblemer som gjelder melatonin mangel.

Psykisk uro og tankekjør og stress tror jeg er det mest gjeldende problemet med søvnvansker.

Jeg bruker Stilnoct selv men ikke fast, jeg synes Imovane/Zoplicone gav en fæl sur smak i munnen dagen etter..

Litt creepy mareritt-lignende drømmer når du trapper ned og slutter å ta de, iallefall Stilnoct, husker ikke hvordan det var på Imovane.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
jae-ols skrev (40 minutter siden):

Det er bra, da er noen fornøyd. Men du veit at det ikke virker på alle. 

Hverken jeg eller noen andre i tråden her har påstått at melatonin vil virke for alle, vi har kun delt personlig erfaringer. Min julegave i år ble jo å finne ut at jeg har en vekst i hodet som trolig gjør at jeg har betydelig svekket om ikke helt fraværende naturlig melatonin produksjon, så da er det jo naturlig at et melatonin tilskudd vil ha enormt god virkning for meg.

For meg har melatonin fungert bedre enn Zopliklon, Zolpidem, Zonat, Vallergan osv i det lange løp. Jeg har prøvd det meste oppigjennom for å si det slik.

Poenget mitt her er intet annet enn å forklare at hva som funker av slike medikamenter er veldig individuelt, noen har kjemperesultater med noen medikamenter og andre ikke. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
4 hours ago, jae-ols said:

Det er bra, da er noen fornøyd. Men du veit at det ikke virker på alle. 

Slik er det med all type medisin og all type behandling. Ikke depressive har nytte av SSRI. Ikke alle med kreft har nytte av cellegift. Ikke alle med refluks har nytte av PPI. Ikke alle med reumatoid artritt har nytte av Metotrexat osv. Medisinen fungerer bare ikke for alle. Hadde den ikke fungert på noen - nei så ville det heller ikke vært på markedet, leger ville ihvertfall ikke igangsatt slik behandling. Men en god del medisin som er tilgjengelig har en viss effekt på et eller flere bestemte sykdommer eller problemstillinger. Det er et alternativ til å gå ubehandlet. Her kan man nevne Melatonin som fungerer hos en viss andel mennesker - men noen har ingen effekt. Dette er egentlig å forvente. Men om en liten andel ikke har effekt, må man allikevel være klar over at en stor andel har effekt og kan nyttiggjøre seg dette. For dem er dette god medisin. Fungerer det ikke, så må man prøve noe annet. 

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (11 timer siden):

Psykisk uro og tankekjør og stress tror jeg er det mest gjeldende problemet med søvnvansker.

Det stemmer godt for meg. Slitt med depresjoner og uro i mange år. Store psykiske problemer. Da må det sterk sovemedisin til. Som Zopiclon. Den vet jeg virker selv etter mange år. De som ikke har søvnproblemer skal være utrolig glad for at de slipper det. For det er et helvete. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
jae-ols skrev (1 time siden):

Det stemmer godt for meg. Slitt med depresjoner og uro i mange år. Store psykiske problemer. Da må det sterk sovemedisin til. Som Zopiclon. Den vet jeg virker selv etter mange år. De som ikke har søvnproblemer skal være utrolig glad for at de slipper det. For det er et helvete. 

Stemmer ikke for min del. Jeg får ikke sove, helt uten grunn. Melatonin og annet reseptfritt hjelper ikke. Enkelte reseptbelagte hjelper, men ikke de som inneholder melatonin.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg vet ikke om dette er en Captain Obvious, men Night Shift som de fleste mobiler og nettbrett støtter er anbefalt spesielt om du chatter eller ser på film, video eller sånt sent på gadgets.

Dette er vanlig selv på gamlere android og i-produkter.. Det er en gulaktig skjerm som prøver å få deg til å føle at solen har gått ned. Er normalt at det ligger i innstillinger, skjerm, klokke eller vekkeklokke.

Tror det har noe med Melatonin å gjøre også, men husker ikke helt. Mener at kroppen naturlig produserer melatonin når solen går ned og det blir mørkere, gulere dvs mindre sollys.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Funke ikke for meg, ikke de typiske søvnhygiene tipsene heller. Selv når jeg døgner tar det 1-2 timer før jeg sovner. 

Om jeg bare lar det gå sin gang uten faste tider, så går litt bedre, men flytter seg 2 timer fremover hver dag før jeg blir trøtt. Merkelig døgnrytme..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...