Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bredde på felg - økning av størrelse


Anbefalte innlegg

Hei!

Vurderer å kjøpe 19 toms sommerhul til min BMW 3 serie F30. I vognkortet står det alternativ dimensjon for 19 toms hjul er 255/35R19 8JX19 (standard er 7JX16). Jeg lurte på om det er noen regler for bredde på felgene?

 

Det er en kar som selger noen felger med forhjul som er passer beskrivelsen i vognkortet men med bredere bakhjul 270/35R19 9JX9, altså 9 tommer bredde istedenfor 8 som er oppgitt i vognkortet. Men jeg vet rett og slett ikke om jeg har lov til å montere dem og om de passer? Innpress (ET) er oppgitt å være 33, mens original ET er 31, så det skal være ok.

Endret av MixTheMaster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Vurderer å kjøpe 19 toms sommerhul til min BMW 3 serie F30. I vognkortet står det alternativ dimensjon for 19 toms hjul er 255/35R19 8JX19 (standard er 7JX16). Jeg lurte på om det er noen regler for bredde på felgene?

 

Det er en kar som selger noen felger med forhjul som er passer beskrivelsen i vognkortet men med bredere bakhjul 270/35R19 9JX9, altså 9 tommer bredde istedenfor 8 som er oppgitt i vognkortet. Men jeg vet rett og slett ikke om jeg har lov til å montere dem og om de passer? Innpress (ET) er oppgitt å være 33, mens original ET er 31, så det skal være ok.

 

Med mindre bilen er godkjent for ulik dimensjon foran og bak, så er ikke dette tillatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hovedregelen er at felgene/dekkene ikke skal komme på utsiden av skjermene/skvettlappene.

Dette er ikke riktig. 

 

Felgen skal minst tåle halvparten av maksimal aksellast.

 

Innpress kan på generell basis endres med +- 7,5mm, så lenge ingen del av hjulet kan berøre noen steder, uansett avfjæring og sving og at ingen del av hjulet stikker utenfor skjermen innenfor en sektor på 30 grader forover og 50 grader bakover i forhold til hjulets loddlinje når hjulene peker rett fram. Større endring av innpress som ikke bryter med nevnte forhold kan godkjennes med dokumentasjon, forevistning hos Statens Vegvesen og så innføring i vognkort.

 

Dekk- og felgdimensjon skal være lik foran/bak om ikke annet er godkjent av fabrikant. 

 

Rulleomkrets på hjul skal ikke endres med mer enn +- 5% uten særskilt godkjenning.

 

Det var det jeg kom på i farta :)

Endret av Leo_
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er ikke riktig. 

 

Felgen skal minst tåle halvparten av maksimal aksellast.

 

Innpress kan på generell basis endres med +- 7,5mm, så lenge ingen del av hjulet kan berøre noen steder, uansett avfjæring og sving og at ingen del av hjulet stikker utenfor skjermen innenfor en sektor på 30 grader forover og 50 grader bakover i forhold til hjulets loddlinje når hjulene peker rett fram. Større endring av innpress som ikke bryter med nevnte forhold kan godkjennes med dokumentasjon, forevistning hos Statens Vegvesen og så innføring i vognkort.

 

Dekk- og felgdimensjon skal være lik foran/bak om ikke annet er godkjent av fabrikant. 

 

Rulleomkrets på hjul skal ikke endres med mer enn +- 5% uten særskilt godkjenning.

 

Det var det jeg kom på i farta :)

 

 

Dette er heller ikke "riktig".

 

Generelt gjelder at kjøretøyet må være utstyrt med felg av dimensjon, materialkvalitet og type som er godkjent av kjøretøyfabrikanten eller felg med minst tilsvarende egenskaper.

 

Så gjelder det en bestemmelse for dekk og felger produsert før 2010. Les kjøretøyforskriften kapittel 13.

 

 

Edit: Skriveleif

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Dette er heller ikke "riktig".

 

Generelt gjelder at kjøretøyet må være utstyrt med felg av dimensjon, materialkvalitet og type som er godkjent av kjøretøyfabrikanten eller felg med minst tilsvarende egenskaper.

 

Så gjelder det en bestemmelse for dekk og felger produsert før 2010. Les kjøretøyforskriften kapitell 13.

Hva her mener du ikke er riktig?

Lenke til kommentar

Det du beskriver er riktig for felger produsert før 2010 på biler som er omfattet av kjøretøyforskriften. Det er ikke riktig for biler omfattet av bilforskriften.

Fra Bilforskriften:

Bil og tilhenger til bil/samt godkjenningspliktig utstyr i bruk skal opprettholdes i slik utførelse/vedlikeholdes slik at de til en hver tid tilfredsstiller de krav som gjaldt ved første gangs registrering.

 

Bil i gruppe M1 og N1 som er godkjent første gang i Norge etter kjøretøyforskriften § 1-15 i tidsrommet 15. september 2012–31. mai 2017, skal tilfredsstille de krav som er gitt i kjøretøyforskriften § 1-15.

 

Fra Kjøretøyforskriften:

§ 1-15.Spesielle unntak for bil i gruppe M1 og N1
(1) Denne paragraf gjelder bil i gruppe M1 og N1 som er godkjent etter bestemmelsene i § 1-15 før 1. juni 2017.
(2) Bilen skal vedlikeholdes i henhold til § 1-5. Endringer av bilen tillates etter de samme regler som gjelder for ordinært registrerte kjøretøy, jf. § 1-4 og § 6-9 samt kapittel 7.

 

§ 1-5.Krav til kjøretøy/utstyr i bruk
Kjøretøy/utstyr i bruk skal opprettholdes i slik utførelse/vedlikeholdes slik at de til en hver tid tilfredsstiller de krav som gjaldt ved første gangs registrering, eller ibruktagelse uten registreringsplikt, med mindre annet fremgår i de enkelte kapitler.

 

I bunn og grunn refereres det tilbake til Kjøretøyforskriften.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...