Gå til innhold

VW-sjefen: – Elbiler bør ikke høres ut som symaskiner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først må VW bli en relevant aktør innenfor elbil segmentet før dem kan begynne å komme med tungtveiende prediksjoner / ha troverdighet.

(Ja, de har mye på gang, men venter til dette faktisk er under produksjon i et bra antall før jeg tar dem seriøst).

VW har den nest mest solgte elbilmodellen i norge. e-golf med ca 16% av totalt solgte biler. Tar vi med e-up blir totalen 20%. Kun nissan har solgt flere.

 

Kilde: https://elbilstatistikk.no/

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Først må VW bli en relevant aktør innenfor elbil segmentet før dem kan begynne å komme med tungtveiende prediksjoner / ha troverdighet.

(Ja, de har mye på gang, men venter til dette faktisk er under produksjon i et bra antall før jeg tar dem seriøst).

VW har den nest mest solgte elbilmodellen i norge. e-golf med ca 16% av totalt solgte biler. Tar vi med e-up blir totalen 20%. Kun nissan har solgt flere.

 

Kilde: https://elbilstatistikk.no/

Et godt poeng forsåvidt. Det jeg tenker er rene elbiler, ikke ombygde fosilbiler. Ulempene med ombygde biler er at man på kjøpet får en rekke dumme utforminger som (ja hva kaller man den?) bøyen med baksetene, samt at mesteparten av formen er utformet for å være tilpasset en fosibils behov.

Lenke til kommentar

Først må VW bli en relevant aktør innenfor elbil segmentet før dem kan begynne å komme med tungtveiende prediksjoner / ha troverdighet.

(Ja, de har mye på gang, men venter til dette faktisk er under produksjon i et bra antall før jeg tar dem seriøst).

Tok 1 år før avdukingen av etron til første leveranse kom, og nå viser de 2 nye biler som skal produseres i 2020. Hvorfor skal man være skeptisk til at dette er tøys? Hvorfor være skeptisk til I.D familien, når man kan se den første på veiene allerede, der den skal produseres i slutten av året? 

 

VW er relevant allerede i form av eUp og eGolf som har solgt bra. Så jeg forstår ikke helt resonnementet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Først må VW bli en relevant aktør innenfor elbil segmentet før dem kan begynne å komme med tungtveiende prediksjoner / ha troverdighet.

(Ja, de har mye på gang, men venter til dette faktisk er under produksjon i et bra antall før jeg tar dem seriøst).

Tok 1 år før avdukingen av etron til første leveranse kom, og nå viser de 2 nye biler som skal produseres i 2020. Hvorfor skal man være skeptisk til at dette er tøys? Hvorfor være skeptisk til I.D familien, når man kan se den første på veiene allerede, der den skal produseres i slutten av året? 

 

VW er relevant allerede i form av eUp og eGolf som har solgt bra. Så jeg forstår ikke helt resonnementet. 

Hvor store er produksjonsvolumene av disse nye bilene (etron, i.d. etc)?

Grunnen til at jeg er spesielt skeptisk til VW er fordi dem har løyet, svindlet og gjort alt i sin makt for å misslede, manipulere og ødelegge markedet for andre enn seg selv (bare se hvor store de var i kjeften i starten av elbil overgangen).

Tar jeg feil blir jeg jo glad, for om noe ønsker jeg jo at dem produserer gode elbiler, men med historien tatt i betrakning klarer jeg ikke å se på VW som noe annet enn en uærlig organisasjon (ledere) inntil de faktisk kan klare å masseprodusere disse nye bilene.

Endret av The Very End
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvor store er produksjonsvolumene av disse nye bilene?

Grunnen til at jeg er spesielt skeptisk til VW er fordi dem har løyet, svindlet og gjort alt i sin makt for å misslede, manipulere og ødelegge markedet for andre enn seg selv (bare se hvor store de var i kjeften i starten av elbil overgangen).

Tar jeg feil blir jeg jo glad, for om noe ønsker jeg jo at dem produserer gode elbiler, men med historien tatt i betrakning klarer jeg ikke å se på VW som noe annet enn en uærlig organisasjon inntil de faktisk kan klare å masseprodusere disse nye bilene.

Produksjonsvolum skaleres etter behov og etterspørsel, som i alle bransjer. Poenget her er å tjene penger, da må man prøve å finne balansepunktet her. 

Lag for mye, og man sitter med skjegget i postkassen og har tusenvis av biler på kaier, som ruster ned.

Lag for få, og man går glipp av potensielle kunder. 

Dette regner jeg med de prøver å treffe så godt de kan. 

 

VW er styrt av andre nå enn de var for 10 år tilbake. 

 

VW Group inneholder også Lamborghini, Bentley, Bugatti, Scania, MAN,  Audi, Porsche, Seat og Skoda. Til sammen er det 342 selskaper som lager gruppen, og du mener at alle disse er useriøse? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et godt poeng forsåvidt. Det jeg tenker er rene elbiler, ikke ombygde fosilbiler. Ulempene med ombygde biler er at man på kjøpet får en rekke dumme utforminger som (ja hva kaller man den?) bøyen med baksetene, samt at mesteparten av formen er utformet for å være tilpasset en fosibils behov.

Jeg skjønner ikke hva problemet er. Markedet sier åpenbart at dette ikke er noe stort problem siden de selger bra. At man er tilpassingsdyktig og kan bruke eksisterende infrastruktur til å også lage elbiler er da bare positivt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg er spesielt skeptisk til VW er fordi dem har løyet, svindlet og gjort alt i sin makt for å misslede, manipulere og ødelegge markedet for andre enn seg selv

Det er lov til å være skeptisk. Det eneste jeg forventer er at du ikke opererer forskjellige etikkrav avhengig av hvor godt du liker et selskap. Etter din standard bør du nok være skeptisk til svært mange om ikke alle bilprodusentene.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Aner ikke hvordan jeg multiquoter, så bær over min udugelighet her!

Supply & demand er selvfølgelig alfa omega. Men som vi har diskutert tidligere har jo VW (som overordnet her siden dem annonserte nyhetene jeg kommer med under) sagt at dem skulle være ledende innenfor markedet siden, eh, var det 2010 eller 2011? Stor skute ja (mange bedrifter), men dette er tross alt 8 år siden. I tillegg ER DET et markdet for elbiler. Kona har vel 2 år ventetid nå og salget av Tesla3 esploderer (samt salgshistorikken til Leaf). 

Når det kommer til etikk stiller jeg like krav til selskapene, men selvfølgelig, er du stor i kjeften og ikke klarer å leverer (ref. lovnadene om å være ledene i markedet) så slår jeg ned på dette. I tillegg har man jo sett den ekestreme lobbyvirksomheten som har foregått, og generelle motviljen til å faktisk gjøre alvor av sine ord.

Det er, som du sier, et poeng at mye av ledelsen er byttet ut, og at man ikke kan si at VW er det samme som i 2010. Allikevel, vi blir nødt til å holde selskaper noenlunde ansvarlige for hva dem uttaler uttad, uavhengig om det er aksemeldinger eller pressemeldinger (som vi diskuterte tidligere).

Er de andre perfekte? På langt nær. Tesla er gigantiske i kjeften og feilberegner ofte, men som regel klarer dem å levere sånn noenlunde det dem har lovet. Dem har også bygget opp et verdensomspennende ladenettverk, som forøvrig VW sa nei til å være med på å bygge ut selv når Tesla adbopterte CS hurtigladestandarden som nå er gjeldende fom. modell 3). Så har vi de asiastiske merkene, gode ting skjer der men de også sliter med å levere på lovnadene. Så ja, ingen perfekte, men skriker man høyest øker også forventningene man har til denne.

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Supply & demand er selvfølgelig alfa omega. Men som vi har diskutert tidligere har jo VW (som overordnet her siden dem annonserte nyhetene jeg kommer med under) sagt at dem skulle være ledende innenfor markedet siden, eh, var det 2010 eller 2011?

Husk at dette inkluderer hybrider og ladbare hybrider. Så a: Veldig galt var det ikke om i hele tatt. b: løfter og å ikke oppnå sine mål er ikke helt det samme.

 

Hvis det å komme med mål man ikke greier å nå er utslagsgivende for deg er det en elefant i rommet du later til å gi frikort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aner ikke hvordan jeg multiquoter, så bær over min udugelighet her!

 

Supply & demand er selvfølgelig alfa omega. Men som vi har diskutert tidligere har jo VW (som overordnet her siden dem annonserte nyhetene jeg kommer med under) sagt at dem skulle være ledende innenfor markedet siden, eh, var det 2010 eller 2011? Stor skute ja (mange bedrifter), men dette er tross alt 8 år siden. I tillegg ER DET et markdet for elbiler. Kona har vel 2 år ventetid nå og salget av Tesla3 esploderer (samt salgshistorikken til Leaf). 

 

Når det kommer til etikk stiller jeg like krav til selskapene, men selvfølgelig, er du stor i kjeften og ikke klarer å leverer (ref. lovnadene om å være ledene i markedet) så slår jeg ned på dette. I tillegg har man jo sett den ekestreme lobbyvirksomheten som har foregått, og generelle motviljen til å faktisk gjøre alvor av sine ord.

 

Det er, som du sier, et poeng at mye av ledelsen er byttet ut, og at man ikke kan si at VW er det samme som i 2010. Allikevel, vi blir nødt til å holde selskaper noenlunde ansvarlige for hva dem uttaler uttad, uavhengig om det er aksemeldinger eller pressemeldinger (som vi diskuterte tidligere).

 

Er de andre perfekte? På langt nær. Tesla er gigantiske i kjeften og feilberegner ofte, men som regel klarer dem å levere sånn noenlunde det dem har lovet. Dem har også bygget opp et verdensomspennende ladenettverk, som forøvrig VW sa nei til å være med på å bygge ut selv når Tesla adbopterte CS hurtigladestandarden som nå er gjeldende fom. modell 3). Så har vi de asiastiske merkene, gode ting skjer der men de også sliter med å levere på lovnadene. Så ja, ingen perfekte, men skriker man høyest øker også forventningene man har til denne.

1. Lovnadene omhandlet elektrifisering av bilene. Som sverreb påpeker så må man ta med hybrider inn i dette, og da kan jeg ikke helt se at de var helt på jordet. 

 

2. Omhandler nr.1. Med hybrider så har dem da levert. 

 

3. Skal man holde selskaper ansvarlig for Dieselgate, så må du ta for deg alle sammen. Regjeringene dyttet krav lengre og lengre ned til et punkt der idioter fant det mulig å jukse for å klare dem. Det samme ser vi idag også, med bilfabrikanter som "jukser" bare i motsatt vei. Altså at motorene de har laget måles med høyere CO2 utslepp enn motoren egentlig klarer. På denne måten så kan de om noen år bruke den samme motoren, og samtidig reklamere for bedre CO2 utslipp. Mens man under hele perioden har sleppet ut mindre CO2 enn bilene gjør på papiret. 

 

4. Det var da ikke kun VW som sa nei her? Hvorfor spesifikt angripe VW for noe en hel flåte takket pent nei til, i en tid der folk flest var skeptiske til om elbiler i det hele tatt var modent nok til å kunne se et firma som kun satset på det overleve? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...