Gå til innhold

Volvo reduserer toppfarten på bilene sine


Anbefalte innlegg

[quote name="BizzyX78" post="24815657" timestamp="1551726126

Absurd nok så får man straff for å kjøre for sakte...

Desto lavere hastighet man holder, desto mindre sjangs for materielle skader og fare for liv og helse.

 

Men slik tenker ikke allmennheten.

Folk har det generelt sett veldig travelt, og det merkes veldig godt på trafikken.

...

 

Lå i går litt bak i en økende kø på svingete vei med 70 km/t grense fordi bil nummer 1 lå i ca 50 km/t i svingene og gasset raskt opp i 67 på rett strekkene. Meget irriterende kjøring og flere bak meg begynte å ta stressende forbikjøringer for å slippe ut av dette.

 

HELT greit at man får straff for å ikke slippe biler forbi når man ikke evner å holde fartsgrensen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

BizzyX8, hvis du ikke er i stand til å holde fartsgrensene i Norge så lenge forholdene er normale (altså ikke is, snø eller ekstremt mye vann), så er det nok på tide å levere inn førerkortet, evetuelt kjøpe et kjøretøy der kjøreegenskaper ikke er et fremmedord.

Skiltingen av fart i Norge er så konservativ at jeg ikke kan huske å ha vært et sted der det ikke er mulig å holde fartsgrensa.

Og mopedbiler er sikkert greie nok fram og tilbake til landhandelen i Grukkedal, men på riksveier og Europaveier har de ingenting som helst å gjøre, og det er stort sett bare der det er 80 eller mer nå.

Selvfølgelig blir man forbanna og vil forbi når noe ligger i 45 km/t foran og sperrer!

Det er mulig at du har tålmodighet som en engel, men da er du i veldig mindretall. :green:

 

 

 

 

- Med untak av oversvømmelse så er nok svåte, snødekte og/eller isbelagte veier for mange normalt.

Dog, det der med moped kan jeg forstå til en viss grad.

 

Men det var strengt tatt ikke det som var poenget.

Det var for å definere ekstremene.

 

F.eks så har jeg selv sittet på med folk som på død og liv bare måtte kjøre forbi bilen foran fordi den lå i "75km/t" på en "80km/t"-stekning.

Som for meg virket litt absurd.

Siden man sparer fint lite på de ekstra "5km/t".

 

Eksempelvis om to biler kjører en strekning på "75km".

Der bil Nr.1. holder en hastighet på "75km/t" og bil Nr.2. holder en hastighet på "80km/t".

Bil Nr.1. bruker 1 time frem til målet, mens bil Nr.2. bruker 56 Minutter og 15 Sekunder frem til målet.

Med andre ord så skiller det de to bilene med bare 3 Minutter og 45 Sekunder på å tilbakelegge en strekning på "75km".

 

Høyst teoretisk sett siden værforhold, annen trafikk og uforutsette heldelser kan påvirke resultatet.

Men under optimale og som sagt også høyst teoretiske forhold så utgjør det alt så fint lite.

 

Over lengre strekninger så blir avviket logisk nok større.

Men det samme kan man også si i motsatt rettning, over kortere strekninger.

Som gjør differansen forsvinnende liten.

 

Man skal jammen ha det travelt for at det skal ha nevneverdig innvirkning på det daglige liv for folk flest.

 

Med det sagt så forstår jeg tanken bak Volvo sin avgjørlse.

Med untak av strekkninger som "Autobahn" så er det "180km/t" som er høyest hastighetsgrense på en vanlig veistrekkning.

 

Som gjør bilene dems fullt brukbare på en hvilken som helst veistrekning når det kommer til hastighet, selv på "Autobahn".

Lenke til kommentar

Mindre topphastighet å mer hestekrefter er mitt ønske, men med nazi dikaturet Norge så hadde man vel blitt så ihjel kjørt økonomisk med slike ting uansett, så lenge man vil ha litt mer enn 75hk så er det så latterlig dyrt med bil i dette landet uansett om det er bensin/diesel/el.

Har vel sjelden vært over 110km/t med tanke på hvor man bor hen.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

[quote name="BizzyX78" post="24815657" timestamp="1551726126

 

 

Absurd nok så får man straff for å kjøre for sakte...

Desto lavere hastighet man holder, desto mindre sjangs for materielle skader og fare for liv og helse.

 

Men slik tenker ikke allmennheten.

Folk har det generelt sett veldig travelt, og det merkes veldig godt på trafikken.

 

 

 

 

Lå i går litt bak i en økende kø på svingete vei med 70 km/t grense fordi bil nummer 1 lå i ca 50 km/t i svingene og gasset raskt opp i 67 på rett strekkene.

Meget irriterende kjøring og flere bak meg begynte å ta stressende forbikjøringer for å slippe ut av dette.

 

HELT greit at man får straff for å ikke slippe biler forbi når man ikke evner å holde fartsgrensen!

 

 

 

 

- Det kommer vel an på øyet som ser.

Til den personen bak rattet i Bil Nr.1. sitt forsvar...

Der er vel strengt tatt ulovlig å foreta en forbipassering i en sving.

Desuten så har alle de andre bilene full mulighet til å kjøre forbi på en av de rette strekningene.

Noe som midtlinjene antyder etter mønsteret på stipplingen.

Så lenge man da følger reglene for forbipassering.

 

En annen ting er at det er normalt å senke hastigheten i svingene.

Hvor mye en må sakke ned kommer an på hvor krapp svingen er.

 

Personlig synes jeg det sier mer om de utålmodige folkene i den øken en personen bak rattet i Bil Nr.1., godt mulig det bare er meg.

Lenke til kommentar

Dere er klar over at enhver unggutt som kjøper en bil som er begrenset til 180 km/t og vil kjøre fortere enn dette vil enkelt få dette til?

 

Staten ville begrense meg til 45 km på moped, noe jeg prøvde i 50mil. Men etter mang en nær døden opplevelse pga folk ikke liker og kjøre langt under fartsgrensen fikk meg til og bytte eksos anlegg. Og woops så gikk mopeden i 90.. Og jeg slapp og holde på og dø hele tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo elektronisk sperra, mest sannsynligvis, å det er lett å omgå, man gjør jo slikt på ATV også.

Har ingenting imot å kjøre fartsgrensa, men folk behøver ikke legge seg langt unner på tørt føre, man kan holde fartsgrensa om vinteren også uten store problemer utenom de mest ekstreme dagene så klart, -10 grader og snøføre, beste som er om vintern.

En ung person som nettopp har fått førerkortet har nesten uansett ikke råd til en ny bil så de kjører rundt i gamle trafikk farlige vrak pga nazi Norge er så anti bil at man kan bli kvalm(det er ikke alle som har en rik far som kan kjøpe bil til de).

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Kanskje på tide å tenke litt nytt. Dette synes jeg er en god ide av Volvo. Helst skulle jeg gjerne sett lavere forsikring for biler hvor maks hastighet er satt til f.eks. 130 km/t. Ingen har behov for "Fast and Furious" kjøring på veiene normalt sett. Ingen tvang, bare et forslag, som kan lede enkelte i riktig retning.

 

Så har vi de som blir tatt for å kjøre for fort hele tiden, de bør få fartssperret bilene sine for å unngå dødsfall og enda strengere straff hvis de blir tatt i en annen bil en den de eier. Akkurat som de som kjører i påvirket tilstand bør få en form for sperre som hindrer dem å kjøre f.eks. under påvirkning av alkohol.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Gjennomsnitshastigheten i tyskland er vel ikke mye over 130 uansett. Det koster mye både i slitasje og drivstoff å kjøre 150-160 over lange strekninger.

 

Gjennomsnittshastigheten ligger nok nærmere 110-120. Det er min erfaring etter å ha kjørt på tyske motorveier. Selv ligger jeg i 100kmh når jeg kjører gjennom der. Lite økonomisk å ligge så mye høyere.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Er det i realiteten noe særlig større mulighet for å overleve ett krasj i 180 km/t enn f.eks 200 km/t? Uten å vite villle jeg trodd at særlig større fart enn 100-120 så skal det mye "flaks" til. Selvfølgelig avhengig av hvordan krasjet skjer da, front mot front eller sneie en annen bil..

 

Hvis du kan overleve et kræsj i 50 km/t mot en fjellvegg, 80 km/t mot en stillestående bil, da kan du overleve 180 km/t mot noe som går 100 km/t samme veg som deg. Nascar går i 300 km/t, det kræsjer stadig vekk og sjåførene overlever stor sett der og :)

Lenke til kommentar

Dere er klar over at enhver unggutt som kjøper en bil som er begrenset til 180 km/t og vil kjøre fortere enn dette vil enkelt få dette til?

 

Staten ville begrense meg til 45 km på moped, noe jeg prøvde i 50mil. Men etter mang en nær døden opplevelse pga folk ikke liker og kjøre langt under fartsgrensen fikk meg til og bytte eksos anlegg. Og woops så gikk mopeden i 90.. Og jeg slapp og holde på og dø hele tiden.

Med sønnen min løste jeg det på en bedre måte. Vi ga ham 125-kubikker til konfirmasjonen, øvelseskjørte med ham hele sommeren han var 15 (det må minst ha blitt 200 mil) og så brukte han konfirmasjonspenger til å ta lappen. Dermed hadde han noe som faktisk var beregnet på å gå 110 og hadde gode nok kjøreegenskaper og bremser til det.

 

 

Mindre topphastighet å mer hestekrefter er mitt ønske, men med nazi dikaturet Norge så hadde man vel blitt så ihjel kjørt økonomisk med slike ting uansett, så lenge man vil ha litt mer enn 75hk så er det så latterlig dyrt med bil i dette landet uansett om det er bensin/diesel/el.

Har vel sjelden vært over 110km/t med tanke på hvor man bor hen.

 

Vel, nå var det jo nazidiktaturet i Tyskland som bygde Autobahn... :p

 

Det er jo elektronisk sperra, mest sannsynligvis, å det er lett å omgå, man gjør jo slikt på ATV også.

Har ingenting imot å kjøre fartsgrensa, men folk behøver ikke legge seg langt unner på tørt føre, man kan holde fartsgrensa om vinteren også uten store problemer utenom de mest ekstreme dagene så klart, -10 grader og snøføre, beste som er om vintern.

En ung person som nettopp har fått førerkortet har nesten uansett ikke råd til en ny bil så de kjører rundt i gamle trafikk farlige vrak pga nazi Norge er så anti bil at man kan bli kvalm(det er ikke alle som har en rik far som kan kjøpe bil til de).

 

Ja, det er lett å fikse, men koster ganske mye, rundt 10 000 kroner har je gvel lest. Og jeg syns du misbruker nazi litt, vel sitter FrP i regjering, og vel er de blitt beskyldt for det ene og det andre av Black Box og andre på bajasvenstresiden, men nazi?

 

V40 med D2 190km/t??? Da lurer jeg på hva min V40 med D3 har i toppen.............

Du skriver ikke årsmodellen, men 210 i 2017-modell: https://www.evo.co.uk/volvo/v40/page/0/1

 

Hvis du kan overleve et kræsj i 50 km/t mot en fjellvegg, 80 km/t mot en stillestående bil, da kan du overleve 180 km/t mot noe som går 100 km/t samme veg som deg. Nascar går i 300 km/t, det kræsjer stadig vekk og sjåførene overlever stor sett der og :)

 

NASCAR (og for så vidt F1 og tilsvarende biler) har en cockpit som går i oppløsning og tar opp mye mer av kraften på den måten enn en normal bil kan gjøre. Men jeg vil tro at nyere Volvo kan tåle mye mer enn 50 km/t i fjellveggen. Martin Kolberg holdt helt sikkert mer enn 50 km/t da han sovnet i Lærdalstunnelen, kjørte tvers over kjørefeltene og i fjellveggen på motsatt side, og både han og barnebarnet kom uskadd fra det. Bilen autobremset nok noe, men neppe så langt ned. Jeg ville ikke anbefalt å prøve det samme med en 20 år gammel japansk, koreansk, amerikansk eller tysk bil.

 

Selv kjørte jeg Chevrolet Suburban i en god del år (det må ha vært opp mot 15 år fordelt over en 1993- og en 1995-modell), og jeg pleide å si at deformasjonssonen min var bilen som kom imot. Jeg tror derimot ikke en sånn stiv bil ville behandlet de som satt i den så veldig godt hvis den traff noe som ikke ga etter, som den nevnte fjellveggen. Den toppet seg for øvrig rundt 180 på Autobahn, men da var det som å kjøre et slagskip i storm. 160 funket brukbart.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

En heftig salgsargument :D

 

Og hvorfor skal noen vurdere å ikke kjøpe en bil bare fordi den ikke går noe fortere enn 180km/t ? Den hastigheten er mere enn nok for de av oss som følger veitrafikkloven.

Ja, for det er jo umulig å teste bilen på bane eller ta seg en tur på autobahn...

Lenke til kommentar

Ja, for det er jo umulig å teste bilen på bane eller ta seg en tur på autobahn...

Og det er nok umulig å fjerne denne begrensningen om man tar kontakt med Volvo og sier at man skal bruke bilen som løpsbil.. 

Eventuelt om man bare bruker den andre muligheten, å gjør dette selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

- Det kommer vel an på øyet som ser.

Til den personen bak rattet i Bil Nr.1. sitt forsvar...

Der er vel strengt tatt ulovlig å foreta en forbipassering i en sving.

Desuten så har alle de andre bilene full mulighet til å kjøre forbi på en av de rette strekningene.

Noe som midtlinjene antyder etter mønsteret på stipplingen.

Så lenge man da følger reglene for forbipassering.

 

En annen ting er at det er normalt å senke hastigheten i svingene.

Hvor mye en må sakke ned kommer an på hvor krapp svingen er.

 

Personlig synes jeg det sier mer om de utålmodige folkene i den øken en personen bak rattet i Bil Nr.1., godt mulig det bare er meg.

Her hadde det jo også med ujevn fart å gjøre, når personen gir på når det ikke er svinger så gjør personen det vanskeligere å kjøre forbi, noe som faktisk er straffbart.

 

Forøvrig så burde du nok ikke ha lappen om du må holde 50 i en 70 sone over lengre strekker uten at det er eksepsjonelt glatt føre, eller andre årsaker til at man holder den hastigheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...