Gå til innhold

Bedre lyd med bedre kabler?


Anbefalte innlegg

I en hvilken som helst lyd kunstig fremstilte sinustoner spiller overtoner inn i å gi klangfargen til instrumentet. Forandre på disse så vil også klangen til instrumentet forandre seg.

 

:huh: 

 

 

 

Ett annet eksempel jeg kan ta her er med elgitarer. Det ovenforklarte er blandt annet en av grunnene for at en Gibson modell ikke høres ut som en annen Gibson eller en annen fra Yamaha osv.

TLDR, frekvensene blir ikke endrett fra 442 til 445 f.eks. Men volumet til frekvensen bir forsterket eller redusert og i de komplekse overtonene til instrumenter(inkludert sang) så vil dette forandre klangen.

Hæææ? :huh: Hvem er det du er lydtekniker for? 

 

 

 

 

Tror jeg må revurdere kablene til el.gitaren min her  :rofl:

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg snakker med erfaring som lydteknikker og klassisk musiker som nevnt ett par hakk opp. Jeg har selv fokusert mer innenfor opptak av klassisk musikk og ser da mer etter å gjøre opptaket så "ekte" som mulig i form av stereoteknikker og plassering i rommet for klang og frekvensrespons.

 

 

Interessant at du har erfaring med musikkinnspilling.

 

Et lite problem jeg har med klassisk musikk er at det ikke er innspilt i studio - instrument for instrument - liksom. Og så mikset sammen.

 

I stedet har man jo hele gjengen med mikrofoner spredd rundt. Noe som for min del da bare blir en salig røre - selv om det er helt riktig og naturlig.

 

Selv liker jeg mest mulig kanaler - musikk diskret innspilt i for eksempel 7.1.4 Atmos låter så bra - instrumenter og slikt kommer bedre frem, lydbildet blir mye større.

 

Tacet har en del klassisk i surround med diskret plasserte instrumenter og til og med panning osv.

 

https://www.tacet.de/main/seite1.php?language=en&filename=tacet.php

Lenke til kommentar

Jeg bygget en del balanserte kabler den gangen jeg var 2 kanals hifi entusiast.

 

Da dro jeg ned til en musikkintrumentsjappe og ba om å få det beste de hadde - det proffene brukte. Det var Neutric balanserte kontakter - rundt 30 kroner stykke og selve kabelen husker jeg ikke hva hette, det var ikke mange kronene per meter.

 

For egen del hørte jeg ikke forskjell mellom balansert og rca - men beholdt balansert for at det "føltes" bedre.

 

I dag har jeg multikanal - 7.1.4 Atmos og prossessoren har mulighet for 11 kanaler balansert ut - men jeg holder meg til rca.

Lenke til kommentar

Om noe kan påvirke lyden, så må jo forstyrrelser på strømnettet være en ting, men en kabel gjør ingenting med dette. Er du over tverrsnittet som kreves for strømmen som trekkes på den distansen, så skal alt over være irrelevant? Ingen legger underdimensjonerte kabler såfremst de ikke er dumme og ikke vet hva de gjør. Og såfremst ikke forsterkeren trekker mer enn det som kreves av 2m 1.5mm2, så skal det vel ikke trenges mer enn 1.5mm2?

Lenke til kommentar

Hvorfor snakker vi her om lyd som om sensorene vi bruker til å lytte med gir det samme resultatet hver gang?

 

Det er utrolig mange faktorer som spiller inn på hvordan vi lytter at det er umulig å få til samme resultat flere ganger. Muskelendringer i ansiktet påvirker, humør, posisjon, energi, avstand, fokus etc påvirker dette hele tiden. Men allikevel påstås det at en klarer å høre forskjell på type metall i lederen, og at dette farger tonene...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Interessant at du har erfaring med musikkinnspilling.

 

Et lite problem jeg har med klassisk musikk er at det ikke er innspilt i studio - instrument for instrument - liksom. Og så mikset sammen.

 

I stedet har man jo hele gjengen med mikrofoner spredd rundt. Noe som for min del da bare blir en salig røre - selv om det er helt riktig og naturlig.

 

Selv liker jeg mest mulig kanaler - musikk diskret innspilt i for eksempel 7.1.4 Atmos låter så bra - instrumenter og slikt kommer bedre frem, lydbildet blir mye større.

 

Tacet har en del klassisk i surround med diskret plasserte instrumenter og til og med panning osv.

 

https://www.tacet.de/main/seite1.php?language=en&filename=tacet.php

 

Nice :-)

Selv gjør jeg til tider opptak av Stavanger Symfoniorkester. Der bruker vi vanligvis ett Decca-tree med Omni, og 2 til fire rommikrofoner hengende lengre bak i salen for den naturlige romklangen. Det holder for en god del live opptak, dog det skaper jo sine egne vansker med publikumslyder :-P Har hørt utrolig mye rart :-). Leker meg for tiden med miksen til SSO sin konsert av Mahlers 3.symfoni. Der bruker vi de tre overnevnte settene pluss en del spots, mikrofoner for offstage musikerne samt 2 mikrofon"sett" til for koret og sider. Sitter med 31 kanaler jeg prøver å finne den optimale balansen med.

 

Det viktige med den type mikser er å ikke bruke spotmikrofonene som hovedmikrofoner. Da vil det fort bli mye krangling i lydbildet med fase osv. Bruker Decca-tree'et som hovedset. Lytter og justerer fra der inn de forskjellige spotmikrofonene i plassering og drar de opp eller ned til at de såvidt ikke høres i lyden fra hovedmikrofonene. Alle akustiske instrumenter er laget for å klinge i ett rom og vil høres underlig ut om du kun hører en mikrofon helt inntil instrumentet. Spotmikrofonene brukes mer får å få mer frem smådetaljene som av og til går tapt over avstander. Dvs blandt annet gnizzingen av buen på strengen til strykerne, tungeansatsen til blåserne osv. Samt hjelpe de instrumentene som ikke klinger fullt like sterkt som messing i Fortissimo styrkegrad, som for eksempel Harpe og vokal.

I forhold til balanserte kabler mot singelended (RCA) er der praktisk talt ingen forskjell over korte lengder :-) Leker du med kabler på opptil flere hundre meter derimot. Og mikrofoner må ha balanserte kabler pga phantom power :-) Og bra kabler trenger ikke å koste mye. Forsvarer IKKE prisen på blandt annet den strømkabelen tidligere nevt :-P Har som sagt ikke testet den og kommer nok heller ikke til å teste :-P

Derimot det at forskjellige metaller påvirker analog lyd derimot det står jeg fast ved :-)

 

Neutrik er fortsatt "the Go to" for de som jobber med dette daglig. Rett og slett fordi de er så bra mekanisk laget :-) Når en del billigkontakter slites er Neutrik sine fortsatt faste og gode :-). Klotz er ett av de merkene med kabler som er mye brukt rett og slett av samme grunn. De er så stabilt og bra laget at de holder lenge. Noe av patch kablingen vi bruker mellom liverommene og kontrollrommet er oppimot 30 år gammelt nå :-P og fungerer fortsatt feilfritt så lenge de blir installert(om fast installasjon som patch mellom rom) og behandlet på riktig måte :-)

 

Jakke-

Praktisk sett har du helt rett i det. Teoretisk sett vil induksjon spille inn av og til med akkurat dimensjonerte kabler. Men lykke til å høre dette i de små gradene som vil kunne oppstå :-P

 

BMWcoupeftw-

Fordi en forandring gjordt med lydstrømmen(og nå snakker jeg strøm og ikke streaming :-P) vil ikke magisk bli forandret tilbake av en annen kabel. Endringene som blir gjordt langs den analoge lyd kjeden blir del av lyden som kommer ut av hva du enn spiller lyden av på.

En misforståelse med alt dette er at folk tror en dyr kabel vil "fikse" lyden deres. Nei, selvsagt vil den ikke det av den enkle grunn jeg nevnte rett over. Men den kan(og jeg bruker kan) forandre lyden i en liten grad slik at den kan høres bedre ut for den personen. En annen person kan mene at det var bedre uten etter hva hans/hennes hørsel og lydideal ser etter.

 

Bshagen-

Tror ikke du trenger å vurdere å trekke om gitaren din :-P Er mye som spiller inn :-), kort sagt hele konstruksjonen er satt sammen fra produsenten av gitaren for at den skal lyde som den gjør. I allefall om vi snakker kvalitets gitarer :-) Men ja har hørt om folk som skifter pickup, potentiometer, kabling osv for å tune gitaren til den lyden de ønsker :-)

Og mente å skrive: I en hvilken som helst lyd, utenom kunstig fremstilte sinustoner, spiller overtoner inn i å gi klangfargen til instrumentet. Gikk litt fort i svingene :-P

 

Mr Spock-
Her er ett bilde fra manualen til miksebordet vi bruker. "Retro Iron" er den jeg snakket om tidligere. Typisk nok står det ikke forklart i manualen. Men da vi kjøpte konsollen snakket vi om en del aspekter ved miksepulten med Audient(produsenten). Kort forklart så splitter "Retro Iron" modulen lyden inn til å gå to separate kretser. I den ene kretsen er den ene "Carnhill output transformer"en laget med jern som deler av lederne mens den andre har de samme delene av lederne laget i en nikkel legering. For så at de to signalene blandes sammen igjen og går videre til hvor vi måtte ønske. Ut i fra hva vi har blitt forklart og erfart, så reduserer nikkeldelen volumet på deler av lav og mellomfrekvensene samtidig som en del forsterker det totale volumet på den delen så de lave frekvensene kommer mer frem og oppleves som mer punchy. I Jerndelen blir volumet til frekvensene fra ca 5k og opp økt på en ikke lineær måte for å gi litt mer "luft" i lydbildet og instrumentenes overtoner. Vi har dog ikke målt dette med frekvensanalyse enda, men det ligger i planene når tiden strekker til :-)
Venter på at en kollega skal svare meg angående den ene modulen de bruker som også har deler med jern, nikkel samt stål som kan kobles inn i lydstrømmen. Husker ikke hva den modulen heter :-P

 

Edit: Skrivefeil :-)

Endret av Esp3nB
Lenke til kommentar

Vi snakker her om vanlige strømkabler til 50 000,- for bruk på hjemmekino og slike type lurium-produkter, ikke standard XLR-kabler i fra Neutrik som du får på 4sound (eller hvor nå hen). Ser du grunnen til at vi kicker på slike ting? 

USB-kabel (!) til 35 000,-

Strømkabel til 170 000,-

Signalkabel (RCA!) til 225 000,-

Høyttalerkabel til 380 000,-

 

Alle disse kablene lover bedre lyd  :confused:

Lenke til kommentar

 

Nice :-)

Selv gjør jeg til tider opptak av Stavanger Symfoniorkester. Der bruker vi vanligvis ett Decca-tree med Omni, og 2 til fire rommikrofoner hengende lengre bak i salen for den naturlige romklangen. Det holder for en god del live opptak, dog det skaper jo sine egne vansker med publikumslyder :-P Har hørt utrolig mye rart :-). Leker meg for tiden med miksen til SSO sin konsert av Mahlers 3.symfoni. Der bruker vi de tre overnevnte settene pluss en del spots, mikrofoner for offstage musikerne samt 2 mikrofon"sett" til for koret og sider. Sitter med 31 kanaler jeg prøver å finne den optimale balansen med.

 

Det viktige med den type mikser er å ikke bruke spotmikrofonene som hovedmikrofoner. Da vil det fort bli mye krangling i lydbildet med fase osv. Bruker Decca-tree'et som hovedset. Lytter og justerer fra der inn de forskjellige spotmikrofonene i plassering og drar de opp eller ned til at de såvidt ikke høres i lyden fra hovedmikrofonene. Alle akustiske instrumenter er laget for å klinge i ett rom og vil høres underlig ut om du kun hører en mikrofon helt inntil instrumentet. Spotmikrofonene brukes mer får å få mer frem smådetaljene som av og til går tapt over avstander. Dvs blandt annet gnizzingen av buen på strengen til strykerne, tungeansatsen til blåserne osv. Samt hjelpe de instrumentene som ikke klinger fullt like sterkt som messing i Fortissimo styrkegrad, som for eksempel Harpe og vokal.

I forhold til balanserte kabler mot singelended (RCA) er der praktisk talt ingen forskjell over korte lengder :-) Leker du med kabler på opptil flere hundre meter derimot. Og mikrofoner må ha balanserte kabler pga phantom power :-) Og bra kabler trenger ikke å koste mye. Forsvarer IKKE prisen på blandt annet den strømkabelen tidligere nevt :-P Har som sagt ikke testet den og kommer nok heller ikke til å teste :-P

Derimot det at forskjellige metaller påvirker analog lyd derimot det står jeg fast ved :-)

 

Neutrik er fortsatt "the Go to" for de som jobber med dette daglig. Rett og slett fordi de er så bra mekanisk laget :-) Når en del billigkontakter slites er Neutrik sine fortsatt faste og gode :-). Klotz er ett av de merkene med kabler som er mye brukt rett og slett av samme grunn. De er så stabilt og bra laget at de holder lenge. Noe av patch kablingen vi bruker mellom liverommene og kontrollrommet er oppimot 30 år gammelt nå :-P og fungerer fortsatt feilfritt så lenge de blir installert(om fast installasjon som patch mellom rom) og behandlet på riktig måte :-)

 

Jakke-

Praktisk sett har du helt rett i det. Teoretisk sett vil induksjon spille inn av og til med akkurat dimensjonerte kabler. Men lykke til å høre dette i de små gradene som vil kunne oppstå :-P

 

BMWcoupeftw-

Fordi en forandring gjordt med lydstrømmen(og nå snakker jeg strøm og ikke streaming :-P) vil ikke magisk bli forandret tilbake av en annen kabel. Endringene som blir gjordt langs den analoge lyd kjeden blir del av lyden som kommer ut av hva du enn spiller lyden av på.

En misforståelse med alt dette er at folk tror en dyr kabel vil "fikse" lyden deres. Nei, selvsagt vil den ikke det av den enkle grunn jeg nevnte rett over. Men den kan(og jeg bruker kan) forandre lyden i en liten grad slik at den kan høres bedre ut for den personen. En annen person kan mene at det var bedre uten etter hva hans/hennes hørsel og lydideal ser etter.

 

Bshagen-

Tror ikke du trenger å vurdere å trekke om gitaren din :-P Er mye som spiller inn :-), kort sagt hele konstruksjonen er satt sammen fra produsenten av gitaren for at den skal lyde som den gjør. I allefall om vi snakker kvalitets gitarer :-) Men ja har hørt om folk som skifter pickup, potentiometer, kabling osv for å tune gitaren til den lyden de ønsker :-)

Og mente å skrive: I en hvilken som helst lyd, utenom kunstig fremstilte sinustoner, spiller overtoner inn i å gi klangfargen til instrumentet. Gikk litt fort i svingene :-P

 

Mr Spock-
Her er ett bilde fra manualen til miksebordet vi bruker. "Retro Iron" er den jeg snakket om tidligere. Typisk nok står det ikke forklart i manualen. Men da vi kjøpte konsollen snakket vi om en del aspekter ved miksepulten med Audient(produsenten). Kort forklart så splitter "Retro Iron" modulen lyden inn til å gå to separate kretser. I den ene kretsen er den ene "Carnhill output transformer"en laget med jern som deler av lederne mens den andre har de samme delene av lederne laget i en nikkel legering. For så at de to signalene blandes sammen igjen og går videre til hvor vi måtte ønske. Ut i fra hva vi har blitt forklart og erfart, så reduserer nikkeldelen volumet på deler av lav og mellomfrekvensene samtidig som en del forsterker det totale volumet på den delen så de lave frekvensene kommer mer frem og oppleves som mer punchy. I Jerndelen blir volumet til frekvensene fra ca 5k og opp økt på en ikke lineær måte for å gi litt mer "luft" i lydbildet og instrumentenes overtoner. Vi har dog ikke målt dette med frekvensanalyse enda, men det ligger i planene når tiden strekker til :-)
Venter på at en kollega skal svare meg angående den ene modulen de bruker som også har deler med jern, nikkel samt stål som kan kobles inn i lydstrømmen. Husker ikke hva den modulen heter :-P

 

Edit: Skrivefeil :-)

 

 

Takk for interessant svar, må være spennende å jobbe med innspillinger.

 

Du kjenner sikkert til 2L - de har mye spennede - låter veldig bra:

 

http://www.2l.no/pages/album/125.html

 

Mikser mye i multikanal - til og med Atmos.

Lenke til kommentar

Vi snakker her om vanlige strømkabler til 50 000,- for bruk på hjemmekino og slike type lurium-produkter, ikke standard XLR-kabler i fra Neutrik som du får på 4sound (eller hvor nå hen). Ser du grunnen til at vi kicker på slike ting?

 

USB-kabel (!) til 35 000,-

Strømkabel til 170 000,-

Signalkabel (RCA!) til 225 000,-

Høyttalerkabel til 380 000,-

 

Alle disse kablene lover bedre lyd :confused:

Noen her snakker om kabler generelt sett, ikke bare strøm.

 

Bedre lyd er alltid opp til den enkelte.

Noen liker sennheiser andre beyerdynamic.

 

Det er ganske utrolig hvor mye enkelte komponenter har å si for lyden.

 

Kabler har ikke like mye å si, men de har iallefall målbare virkninger på lyden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen her snakker om kabler generelt sett, ikke bare strøm.

 

Bedre lyd er alltid opp til den enkelte.

Noen liker sennheiser andre beyerdynamic.

 

Det er ganske utrolig hvor mye enkelte komponenter har å si for lyden.

 

Kabler har ikke like mye å si, men de har iallefall målbare virkninger på lyden.

 

Jeg snakker også om kabler generelt - derfor linket jeg til diverse kabler. Sennheiser vs Beyerdynamic er totalt irrelevant. Du kan jo fortelle meg hvordan en USB-kabel til 35 000,- lager bedre lyd? Eller en høyttalerkabel til nesten 400 000,- lager bedre lyd? 

 

Ved å flytte deg 1cm lengre til "venstre" så vil du ha endret lydbildet mer enn noen kabel noensinne vil kunne gjøre. Jeg forstår at man ønsker kabler av kvalitet, særlig pga levetid, men de kablene jeg linket til over her er jo Lurium X-2000 - ingenting kan få meg til å mene omvendt

Endret av bshagen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Noe som er litt interessant, er at disse påstandene om løftet kvalitet stort sett alltid kun gjelder lyd. Man skulle da tro at selve mediet var irrelevant, og at kabelkvalitet ville påvirke alle typer signaler? Jeg har en mistanke om at grunnen til at disse historiene holder seg rundt lydoverføring nettopp er fordi det er så vanskelig å måle, spesielt for menigmann. Man trenger blindtesting, helst dobbel, og det er et ganske stort tiltak.

 

Bildekvalitet, på den annen side, er kjempelett å måle, både via stillbilder og video. Hvis noen hadde påstått at en av de HMDI-kablene hifisjappene vil ha 30 000,- for hadde gitt et stort løft i oppløsning, oppdateringsfrekvens og fargegjengivelse, hadde Digital Foundry kunnet plukke det fra hverandre på dagen, så alle kunne se. Jeg husker det var forsøk på å skryte av videokabling i starten av den digitale eraen, men det avtok ganske kjapt, og jeg tipper dette er grunnen. Samtidig, dersom en strømkabel av alle ting skal ha så mye å si for lyd, hvorfor har den ingen effekt på bildekvalitet? Hvorfor selges ikke disse Nordost-kablene til filmprodusenter og fotografer?

Lenke til kommentar

Jeg snakker også om kabler generelt - derfor linket jeg til diverse kabler. Sennheiser vs Beyerdynamic er totalt irrelevant. Du kan jo fortelle meg hvordan en USB-kabel til 35 000,- lager bedre lyd? Eller en høyttalerkabel til nesten 400 000,- lager bedre lyd? 

 

Ved å flytte deg 1cm lengre til "venstre" så vil du ha endret lydbildet mer enn noen kabel noensinne vil kunne gjøre. Jeg forstår at man ønsker kabler av kvalitet, særlig pga levetid, men de kablene jeg linket til over her er jo Lurium X-2000 - ingenting kan få meg til å mene omvendt

Ingen av de kablene du linker over der er teknisk sett vanlige. De har ledere i en spesielt utviklet cobber som er belagt med ett lag sølv. De i seg selv øker kostnaden for de å produsere. Så kan vi se på forskning og utviklingsarbeidet. Nordost er ett merke som ikke bruker noe spess penger på reklame. Kan ærlig innrømme å aldri ha sett en reklame fra dem på tv eller noe. Kontakten er også spesialutviklet hos dem.

Der er en grunn for at de tar den prisen, og ja de har antageligvis en stor prisfortjeneste på varene, men så lager de også noe av de mest ekslusive av HiFi deler. 

Ja de påstår til en viss grad å gi bedre lyd, men det er igjen subjektivt. Hva en liker i forskjell kan en annen mislike.

Jeg sier ikke, og det vil også de fleste som har peiling, at det vil kunne fikse lyden din. Men det vil forandre lyden din. Noe som kan være positivt eller ikke. Hva en trenger er ens eget valg. Og ja er mange ting som vil kunne forandre lyden. Alt du nevner over samt blandt annet luftfuktighet og romvarme.

Selv har jeg ikke behov for den type kabler. Holder meg til ren kvalitetskobber.

Det som derimot kan "fikse" og i allefall forbedre lyd substensielt er kilde, DAC, forsterker og høyttaler valg. Men igjen er det subjektivt. Jeg liker lyden til B&W, en kollega liker bedre lyden til DALI. :-)

 

Okapi-

Nå snakker vi mest om kabler og utstyr fra hifibutikker, der vil der alltid være fokus på lyden. Men ja der er produkter som lover bedre bildekvalitet også :-)

Endret av Esp3nB
Lenke til kommentar

 

Okapi-

Nå snakker vi mest om kabler og utstyr fra hifibutikker, der vil der alltid være fokus på lyden. Men ja der er produkter som lover bedre bildekvalitet også :-)

 

 

Spiller da ingen rolle hvor fokus ligger. Påstanden er jo at kablene bedrer signaløverføring på en merkbar måte. Min tese er at dette er placebo, at det er derfor disse primært selges til entusiastiske, bemidlede men ufaglærte privatpersoner, og ikke studioer, filmselskaper, fotografer eller for den saks skyld musikere.

 

Men la oss si at du kan få bedre lydkvalitet ved å kjøpe en strømkabel til en månedslønn. Vil denne påvirke bildekvalitet like mye som lydkvalitet? Hvilken effekt har den på PCen din? Hvis ingen merkbar effekt, hvorfor ikke?

Lenke til kommentar

USB-kabel (!) til 35 000,-

 

Det mest "skremmende" er jo at den er USB 2.0.

 

USB 2 leverer 480 Mbps

USB 3 leverer 4.8 Gbps (10 ganger så rask)

 

USB 2 har hare Half duplex på signalet, mens USB 3 har full duplex.

En standard USB 3 utgang leverer og 400mA mer enn en USB 2 utgang.

 

Så man skulle jo tro drømmen var en USB 3 kabel for audiofile. Er iallefall galskap å betale 35 tusen for en "gammel" kabel.

 

Eneste jeg kan tenke meg at audiofile bruker som unnskylding er at USB3 har 5Ghz signaleringsrate, som kan forstyrre\blir forstyrret  av routere med 5Ghz, selv om dette gjerne ikke skjer i praksis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spiller da ingen rolle hvor fokus ligger. Påstanden er jo at kablene bedrer signaløverføring på en merkbar måte. Min tese er at dette er placebo, at det er derfor disse primært selges til entusiastiske, bemidlede men ufaglærte privatpersoner, og ikke studioer, filmselskaper, fotografer eller for den saks skyld musikere.

 

Men la oss si at du kan få bedre lydkvalitet ved å kjøpe en strømkabel til en månedslønn. Vil denne påvirke bildekvalitet like mye som lydkvalitet? Hvilken effekt har den på PCen din? Hvis ingen merkbar effekt, hvorfor ikke?

 

Teoretisk sett tja. Lyd og bilde sendes over 2 vidt forskjellige frekvensområder, så vidt jeg husker sendes video i mhz området mens lyd sendes i 0,x hz til så høy frekvens som er brukt(for vanlig cd er det snakk om ca 44.1khz) Men highres og DSD kan gå opp mot 1 mhz.

 

En bedre leder vil kunne lettere sende elektronene med mindre motstand (superleder er praktisk talt 0 motstand), og med mindre motstand er der også mindre elektronmigrasjon ut av lederen og da mindre data mistet i prossessen. Men det meste utstyr i dag har en eller annen form for feilkorrektur for å "fikse"/etterligne dataen som eventuelt blir tapt. For vanlig digitalt utstyr er dette godt nok til at det praktisk talt er umulig å se forskjell. Men mistet data kan bli "fikset" feil, da oppstår artifacts(husker ikke det norske ordet for det :-P).

 

Isolasjonens jobb i en kabel er jo å holde elektronene inni lederne og forhindre elektronmigrasjon, men ett perfekt materiale finnes fortsatt ikke. En av de beste mulige i dag er faktisk ett rent tomrom med helt vanlig luft :-) typ det in-akustik gjør med deres reference air serie: https://www.in-akustik.de/en/cables-and-accessories/reference-selection/speaker-cable/reference-ls-4004-air-007714032/

Og en bedre isolasjon krever forskning og testing for å finne opp og lages.

 

En bedre kabel har også vanligvis bedre skjold for RF, EM m.m. forstyrrelser som kan overskrive/overdøve data som beveger seg langs enm kabel. Prøv å sette en kraftig magnet som f.eks en toroidal transformator over RCA kabler uten skjold, forsterk det signalet du får der så vil du høre ett hum på 50hz i Norge. Fungerer litt på samme måte som stråling mot levende celler kan mutere riktig gendata til feil gendata. Med skjold snakker jeg hovedsaklig om en fysisk "strømpe" av metall som enten er i form av en folie eller f.eks vevd eller spiralformet nett plassert rett under ytter"gummien" og over isolasjonen som beskytter lederne. Se mer info her: https://www.hometheatershack.com/forums/remotes-cables-accessories-tweaks/13000-how-solder-illustrated-diy-guide-making-your-own-cables.html

En vanlig greie med billige kabler er at dette skjoldet ikke er tett. Att der er huller i vevingen osv. Tett veving krever mye metall. Dyrere kabler har som oftest flere skjold i forskjellige former for å oppnå så god dekningsgrad som mulig. 

 

En annen viktig ting å tenke over med dette er lengden på kablene. Dess lengre kabel dess mer forstyrrelser kan oppstå fordi der er mer av kabelen som kan bli påvirket utenifra samt mer areal for elektronmigrasjon å skje over.

 

I opptaks sammenheng blir der aldri brukt lengre kabler enn hva er absolutt nødvendig. De må ha skjold som fungerer så bra som mulig, og mobiltelefoner, radioer osv er bannlyst fra å være i flere meters omkrets av utstyret som brukes under selve opptaket.

 

Igjen alt dette er det fysiske faktum som vi sjeldent tenker over. Om det merkes en forskjell i dagens elektronikkverden er så som så. Ikke alle ser likt og ikke alle hører likt. Vi starter med over 20khz som øverste høregrense når vi blir født og de fleste rundt 40år ligger på rundt 14khz. Men den analytiske hørsel kan trenes opp ganske enkelt til å høre de mest utrolige detaljer.

Se på de blinde f.eks. Såg en dokumentar (på national geographic mener jeg) om en voksen mann som brukte klikkelyder han laget med tungen til å kunne "se" objekter i veien når han syklet, typ sonar. Og han hadde vært blind siden barndommen. Han kunne se former og med trygghet si om det var en bil, ett søppelspann eller en stolpe, om det var mykt eller hardt.

Jeg har kjennskap til en blind som ble født med såkalt "perfect herz pitch" hørsel. Han kan med utrolig sikkerhet si forskjellen mellom frekvenser som f.eks. 440, 441 og 442. Jeg har testet han flere ganger og han har til nå hatt 3 feil av kanskje ett par hundre sinustoner jeg har spilt av. Alle de tre overnevnte frekvensene (440, 441, 442) er tonen A i første oktav. Orkester stemmer etter 442, mens i pop og rock er 440 mer vanlig. For ett par hundre år tilbake var 415 standarden for tonen A. For trente musikere begynner vi først å merke at en tone er uren om den er mellom 6 og 9 herz fra den rene frekvensen enten opp eller ned. For utrente personer ligger gjennomsnittet på mellom 12 og 15 hz.

Lenke til kommentar

Det mest "skremmende" er jo at den er USB 2.0.

 

USB 2 leverer 480 Mbps

USB 3 leverer 4.8 Gbps (10 ganger så rask)

 

USB 2 har hare Half duplex på signalet, mens USB 3 har full duplex.

En standard USB 3 utgang leverer og 400mA mer enn en USB 2 utgang.

 

Så man skulle jo tro drømmen var en USB 3 kabel for audiofile. Er iallefall galskap å betale 35 tusen for en "gammel" kabel.

 

Eneste jeg kan tenke meg at audiofile bruker som unnskylding er at USB3 har 5Ghz signaleringsrate, som kan forstyrre\blir forstyrret  av routere med 5Ghz, selv om dette gjerne ikke skjer i praksis.

 

USB 3.0 og opp er totalt unødvending for audio i dag. Rett og slett fordi datamengden ikke er så veldig stor. Til helt nylig har faktisk kun USB 1 standarden vært i bruk. USB 1 leverer nok båndbredde for 24bit/96khz lydstrøm, men nå med opptil 32/768khz er USB 2 begynt å bli brukt. Er derfor nyere dac-er med over 24/96 over usb krever drivere for windows pcer (Audio over USB 1 er driverfritt for windows). Mac og linux støtter audio uver USB 2 og muligens USB 3 i tillegg. Er flere nye dac-er som bruker USB 3 kontakt, men er mer for enkelhets skyld en behov for båndbredde :-) spesielt med usb-c :-)

Selv DSD 256x krever ikke egentlig mer en 24Mb/s, med opp mot 50Mb/s anbefalt. DSD 512x som er det ypperste i bruk i dag kan du dobble det behovet. Og med 480Mb/s mulig med USB 2, holder det i bøtter og spann :-)

Edit: Skriveleif :-)

Endret av Esp3nB
Lenke til kommentar

Vi snakker her om vanlige strømkabler til 50 000,- for bruk på hjemmekino og slike type lurium-produkter, ikke standard XLR-kabler i fra Neutrik som du får på 4sound (eller hvor nå hen). Ser du grunnen til at vi kicker på slike ting? 

 

USB-kabel (!) til 35 000,-

Strømkabel til 170 000,-

Signalkabel (RCA!) til 225 000,-

Høyttalerkabel til 380 000,-

 

Alle disse kablene lover bedre lyd  :confused:

Jøss, lurer på hva marginene er på slikt utstyr. Mulig de bruker sølv og gull så det faktisk koster litt å sette sammen. Men skulle ikke overraske meg om de har 3800% på den høytalerkabelen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...