Gå til innhold

Bedre lyd med bedre kabler?


Anbefalte innlegg

Er ikke så veldig overraskende, hvis de driver med slike tull :

https://soundgarden.no/ryddesalg/nordost-purple-flare-apparatkabel-2-5-meter

Beskrivelsen ganske morsom. 

Jeg kjenner noe innen elektronikken og kan konstatere at det som står i teksten om denne kabelen, har ikke veldig mye med virkeligheten å gjøre. 

 

"Haters gonna hate.." Strømkabelen du lenker til hører sammen med denne 130.000 kroners strømrenseren. ?

 

https://soundgarden.no/tilbehor/strom/isotek-evo3-super-titan-stromrenser-solv

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta det en tur innom en HiFi-forhandler og prøv selv. Hva du hadde skjønt og ikke skjønner er ikke så relevant - når du ikke har testet dette burde du enten tro mindre eller vite mer.

 

 

Mulig rynkekremer var en dårlig sammenligning. Kabelentusiasme minner egentlig mest av alt av religion. Det kan ikke måles, det må oppleves! Fysikere og ingeniører sier det er bare tull? Vel, vitenskapen vet ikke alt! Umulig å påvise i en blindtest? Vel, det er sant for MEG!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig rynkekremer var en dårlig sammenligning. Kabelentusiasme minner egentlig mest av alt av religion. Det kan ikke måles, det må oppleves! Fysikere og ingeniører sier det er bare tull? Vel, vitenskapen vet ikke alt! Umulig å påvise i en blindtest? Vel, det er sant for MEG!

Religion er nok nærmere ja!

Lenke til kommentar

Hvorfor mener du at denne kabelen på 2,5m skal utgjøre noen forskjell på lyden, når det elektriske anlegget i resten av huset sannsynligvis ikke har bedre kvalitet enn standard apparatkabel til kr 59 pr meter?

Hva jeg mener er ikke så relevant. Det er ikke noe jeg har tenkt til å sitte å belære andre om eller har noen diger personlig grunn til å slå gjennom. Jeg vet at det utgjør en forskjell og påpekte derfor dette, da det blir feil å lire av seg sånt når man åpenbart ikke vet noe om produktet. Forskjellen kan enkelt oppleves selv i en butikk. Og ja, den er ofte svært merkbar. Det er mange forskjellige småtriks for å få anlegget til å spille bedre - noen koster penger, andre ikke. Noen ting hever lyden merkbart, andre mindre. Så er det opptil hver og enkelt hva man ønsker å legge av penger og ressurser i det, uten at folk som bare antar trenger å dømme ting som er for interesserte nord og ned bare fordi dem selv ikke er interesserte. Endret av Harepuz
Lenke til kommentar

Hva jeg mener er ikke så relevant. Det er ikke noe jeg har tenkt til å sitte å belære andre om eller har noen diger personlig grunn til å slå gjennom. Jeg vet at det utgjør en forskjell og påpekte derfor dette, da det blir feil å lire av seg sånt når man åpenbart ikke vet noe om produktet. Forskjellen kan enkelt oppleves selv i en butikk. Og ja, den er ofte svært merkbar. Det er mange forskjellige småtriks for å få anlegget til å spille bedre - noen koster penger, andre ikke. Noen ting hever lyden merkbart, andre mindre. Så er det opptil hver og enkelt hva man ønsker å legge av penger og ressurser i det, uten at folk som bare antar trenger å dømme ting som er for interesserte nord og ned bare fordi dem selv ikke er interesserte.

Er jo ikke bare antagelser. Det er fysisk umulig at en liten strømkabel skal kunne forbedre strømmen du har i veggen på noe vis før den kommer seg til forsterkeren din.

 

Spesielt om det bare er en vanlig kabel men vanlige ledere. Den må isåfall ha noe heksekunst i seg som bare audiofile forstår.

Endret av Complexity
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Ta det en tur innom en HiFi-forhandler og prøv selv. Hva du hadde skjønt og ikke skjønner er ikke så relevant - når du ikke har testet dette burde du enten tro mindre eller vite mer.

 

 

Mulig rynkekremer var en dårlig sammenligning. Kabelentusiasme minner egentlig mest av alt av religion. Det kan ikke måles, det må oppleves! Fysikere og ingeniører sier det er bare tull? Vel, vitenskapen vet ikke alt! Umulig å påvise i en blindtest? Vel, det er sant for MEG!

Men nå kan jo kabler måles.

De gir forskjellige frekvenser når de er målt gjennom hodetelefoner.

Lenke til kommentar

 

 

Ta det en tur innom en HiFi-forhandler og prøv selv. Hva du hadde skjønt og ikke skjønner er ikke så relevant - når du ikke har testet dette burde du enten tro mindre eller vite mer.

 

 

Mulig rynkekremer var en dårlig sammenligning. Kabelentusiasme minner egentlig mest av alt av religion. Det kan ikke måles, det må oppleves! Fysikere og ingeniører sier det er bare tull? Vel, vitenskapen vet ikke alt! Umulig å påvise i en blindtest? Vel, det er sant for MEG!

Men nå kan jo kabler måles.

De gir forskjellige frekvenser når de er målt gjennom hodetelefoner.

Kilde?

Lenke til kommentar

Veldig synd. En av de få kjedene som faktisk har folk med det minste peiling innen god lyd. Har ikke telling på hvor mange ganger jeg har vært innom den på Forus og bare snakket om lyd og musikk med dem der.

 

I forhold til kabler og alt m.m. så er der etter min og utallige tusen sine meninger forskjell fra en til en annen. Noen ganger forbedring andre ganger ikke. Og kostnad til "forbedringspotensialet" er IKKE linært.

Har selv merket stor forskjell mellom kabler mellom forsterker og høyttaler, samt forsterker og hodetelefoner. Har ikke personlig testet strømkabler til forsterker, dac osv. Men at de forskjellige kobber-, sølv- og gull-legeringene som finnes/lages rundt om i verden har forskjellige elektriske egenskaper er jo helt selvsagt. For ikke å snakke om platinum, rhodium osv. For ikke å snakke om messing og stål som er de mest vanlige å bruke i kontaktene til billige kabler. Søk opp de elektriske egenskapene til stål og noe annet ledene metall så er der ganske tydelige forskjeller. Google is your friend here(or maybe not your friend :-P)

Om det gir en hørbar forskjell kan en si både ja og nei til. For de med trente ører som musikere, lydteknikkere(i diverse former) og entusiaster kan det gi store forskjeller, mens for de fleste som er vant med(og praktisk talt "ødelagt" av) mye av dagens musikk som er kvalt av x antall komprimeringer (veldig ofte i flere ledd av produksjonen), resampling, formatskifter m.m. vil der kanskje ikke høres store forskjeller (om noen).

Kan godt kalle meg for audiogal om dere vil, men jeg sitter på mange års erfaring med klassisk utøvende musisering, og arbeid som lydteknikker. Jeg har testet MYE selv, både på meg selv og andre, i blinde, dobbelblinde og ikke blinde tester. Og er del av ett globalt nettverk av musikere og lydteknikkere som også har utrolig mye erfaring og viten. Veldig mange av de er også utdannede forskere innen diverse felt fra det mer "enkle" til quantum- og romforskning.

Lenke til kommentar

 

 

 

Ta det en tur innom en HiFi-forhandler og prøv selv. Hva du hadde skjønt og ikke skjønner er ikke så relevant - når du ikke har testet dette burde du enten tro mindre eller vite mer.

 

 

Mulig rynkekremer var en dårlig sammenligning. Kabelentusiasme minner egentlig mest av alt av religion. Det kan ikke måles, det må oppleves! Fysikere og ingeniører sier det er bare tull? Vel, vitenskapen vet ikke alt! Umulig å påvise i en blindtest? Vel, det er sant for MEG!

Men nå kan jo kabler måles.

De gir forskjellige frekvenser når de er målt gjennom hodetelefoner.

Kilde?

Helt enkel data på metall og ledene egenskaper:

https://www.thebalance.com/electrical-conductivity-in-metals-2340117

Og det er bare det helt enkle som tok ett googlesøk. Er bare å gå mer inn i det om du vil. Utrolig mye kilder på stoff på nettet.

Folk i dag har blitt eksperter på å stille spørsmålet: "Kilde?" :-P

Utrolig lett i dagens digitale samfunn å finne mye god info på nettet. Visse ting som elektriske ledeegenskaper er jo selv barnekunnskap og har vært det så lenge eg kan huske :-P. Om det synker inn derimot og om folk husker denne barnekunnskapen er jo en annen sak :-P

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Ta det en tur innom en HiFi-forhandler og prøv selv. Hva du hadde skjønt og ikke skjønner er ikke så relevant - når du ikke har testet dette burde du enten tro mindre eller vite mer.

 

 

Mulig rynkekremer var en dårlig sammenligning. Kabelentusiasme minner egentlig mest av alt av religion. Det kan ikke måles, det må oppleves! Fysikere og ingeniører sier det er bare tull? Vel, vitenskapen vet ikke alt! Umulig å påvise i en blindtest? Vel, det er sant for MEG!

Men nå kan jo kabler måles.

De gir forskjellige frekvenser når de er målt gjennom hodetelefoner.

Kilde?
Helt enkel data på metall og ledene egenskaper:

https://www.thebalance.com/electrical-conductivity-in-metals-2340117

Og det er bare det helt enkle som tok ett googlesøk. Er bare å gå mer inn i det om du vil. Utrolig mye kilder på stoff på nettet.

Folk i dag har blitt eksperter på å stille spørsmålet: "Kilde?" :-P

Utrolig lett i dagens digitale samfunn å finne mye god info på nettet. Visse ting som elektriske ledeegenskaper er jo selv barnekunnskap og har vært det så lenge eg kan huske :-P. Om det synker inn derimot og om folk husker denne barnekunnskapen er jo en annen sak :-P

Ett annet dokument som er godt kjent i forskningsmiljøet er: http://jetp.ac.ru/cgi-bin/dn/e_026_06_1155.pdf

Vanskelig å forstå for de fleste på strak arm dog :-P Godt gammelt dokument men fortsatt helt "up to date", da elektriske egenskaper er ikke akkurat noe som forandrer seg noe spesielt :-P

Endret av Esp3nB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt enkel data på metall og ledene egenskaper:

https://www.thebalance.com/electrical-conductivity-in-metals-2340117

Og det er bare det helt enkle som tok ett googlesøk. Er bare å gå mer inn i det om du vil. Utrolig mye kilder på stoff på nettet.

Folk i dag har blitt eksperter på å stille spørsmålet: "Kilde?" :-P

Utrolig lett i dagens digitale samfunn å finne mye god info på nettet. Visse ting som elektriske ledeegenskaper er jo selv barnekunnskap og har vært det så lenge eg kan huske :-P. Om det synker inn derimot og om folk husker denne barnekunnskapen er jo en annen sak :-P

 

Det er fordi tilfeldig googling kan sende deg til ganske mye tullball, spesielt dersom du leter etter bekreftelse på noe du allerede tror.

 

Siden du viser til sier ikke stort om forskjell i lydkvalitet på fornuftig konstruerte kabler, såvidt jeg kan se.

Lenke til kommentar

Det er fordi tilfeldig googling kan sende deg til ganske mye tullball, spesielt dersom du leter etter bekreftelse på noe du allerede tror.

 

Siden du viser til sier ikke stort om forskjell i lydkvalitet på fornuftig konstruerte kabler, såvidt jeg kan se.

Den første siden jeg viste til var som sagt helt enkel fysikk i metallers ledene egenskaper. Og det som ikke har blitt nevt er at mange av de dyre kablene har ledere i andre metaller en enkel kobber. At forskjellige metaller lederegenskaper forandrer lyden er kjent og veldig mye utnyttet i den proffesjonelle lydverden. Der finnes utallige måter det blir brukt på i dag. Blandt annet miksebordet vi bruker til daglig har blandt annet ett ledd vi kan sette inn hvor lederne er av nikkel og jern. Dette forandrer lyden betraktelig.

Jeg sier ikke at den strømkabelen nevnt over vil gjøre en hørbar forskjell, og kanskje ikke en merkbar forskjell i målbare måter. Det avhenger potensielt av alt for mange ledd til at jeg kan si på stående fot. Men jeg sier at forskjellige metaller i kabler VIL forandre frekvensresponser. Blandt annet fordi ledeegenskapene er forskjellige. Det vil også være forskjeller mellom kabel til kabel av samme modell og merke. Fordi renhetsgrad og legeringsgrad vil variere. 

Lenke til kommentar

Den første siden jeg viste til var som sagt helt enkel fysikk i metallers ledene egenskaper. Og det som ikke har blitt nevt er at mange av de dyre kablene har ledere i andre metaller en enkel kobber. At forskjellige metaller lederegenskaper forandrer lyden er kjent og veldig mye utnyttet i den proffesjonelle lydverden. Der finnes utallige måter det blir brukt på i dag. Blandt annet miksebordet vi bruker til daglig har blandt annet ett ledd vi kan sette inn hvor lederne er av nikkel og jern. Dette forandrer lyden betraktelig.

 

Profesjonelle = hva da? I butikkbransjen? Eller jobber du i et musikkstudio, TV-produksjon, konserter? 

 

"Lyden forandrer seg betraktelig" ... Hvordan gjør den det? Blir X-frekvens til en annen frekvens? Synger plutselig Kesha fint? HVA forandres? 

 

... og ikke minst, hvorfor skal dere forandre lyden? Hva er målet? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Den første siden jeg viste til var som sagt helt enkel fysikk i metallers ledene egenskaper. Og det som ikke har blitt nevt er at mange av de dyre kablene har ledere i andre metaller en enkel kobber. At forskjellige metaller lederegenskaper forandrer lyden er kjent og veldig mye utnyttet i den proffesjonelle lydverden. Der finnes utallige måter det blir brukt på i dag. Blandt annet miksebordet vi bruker til daglig har blandt annet ett ledd vi kan sette inn hvor lederne er av nikkel og jern. Dette forandrer lyden betraktelig.

Jeg sier ikke at den strømkabelen nevnt over vil gjøre en hørbar forskjell, og kanskje ikke en merkbar forskjell i målbare måter. Det avhenger potensielt av alt for mange ledd til at jeg kan si på stående fot. Men jeg sier at forskjellige metaller i kabler VIL forandre frekvensresponser. Blandt annet fordi ledeegenskapene er forskjellige. Det vil også være forskjeller mellom kabel til kabel av samme modell og merke. Fordi renhetsgrad og legeringsgrad vil variere. 

 

Kan du vise til litt uttalelser fra fagpersoner som aktivt bruker forskjellige metallers egenskaper innen musikkproduksjon?

 

Må innrømme at jeg ikke har hørt om det før.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Oi, her var det mye morro lesing!

Mtp. strømkabler som ikke inneholder noe form for elektronisk filter, men kun baserer seg på ledeevne; Uavhengig av hva slags kabler du har i veggen, men at du så gå over til 16AWG via 65-tråders 99.9999 OFC, så ville jeg sagt at strømtilgangen til forsterkeren teknisk sett ville blitt dårligere enn om du bruker den medfølgende 1,5mm2 fattigmann kabelen som følger med, kun fordi fattigmann kabelen på 1,5mm2 vanlig cobber leder bedre enn 1,31mm2 99.9999 OFC.

Det er mulig at den Fluorerte etylenpropylen-isoleringen av kabelen som gjør det store trikset? Jeg ser dog ikke hvordan et materiale som ikke leder strøm kan få strømmen i kobberet de bruker til å "flyte fortere". Om det er snakk om den elektromekaniske evnen i å bruke flertrådet leder, så utgjør dette kun en nanoskopisk neglisjerbar effekt da frekvensen på strømnettet kun er 50Hz. Det har forsåvidt en større effekt for å overføre mer støy til forsterkeren. (som forsåvidt også er neglisjerbar)
 

Endret av dbass
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Lyden forandrer seg betraktelig" ... Hvordan gjør den det? Blir X-frekvens til en annen frekvens? Synger plutselig Kesha fint? HVA forandres? 

 

 

 

Hehe, den klassiske er jo - "Til og med kona (som selvfølgelig ikke er musikkinteressert - og halvdøv i tillegg) hørte forskjell - selv om hun var på kjøkkenet når jeg koblet på de nye kablene!!"

 

Ellers har du ting som - "Jeg fikk et helt annet fundament i bassen - en helt oktav!"

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Profesjonelle = hva da? I butikkbransjen? Eller jobber du i et musikkstudio, TV-produksjon, konserter? 

 

"Lyden forandrer seg betraktelig" ... Hvordan gjør den det? Blir X-frekvens til en annen frekvens? Synger plutselig Kesha fint? HVA forandres? 

 

... og ikke minst, hvorfor skal dere forandre lyden? Hva er målet? 

 

Jeg snakker med erfaring som lydteknikker og klassisk musiker som nevnt ett par hakk opp. Jeg har selv fokusert mer innenfor opptak av klassisk musikk og ser da mer etter å gjøre opptaket så "ekte" som mulig i form av stereoteknikker og plassering i rommet for klang og frekvensrespons.

Som svar til hvordan lyden forandrer seg er det ganske enkelt. Frekvensene i seg selv blir ikke forandret. Men volumet av frekvensene forandrer seg. I en hvilken som helst lyd, utenom kunstig fremstilte sinustoner, spiller overtoner inn i å gi klangfargen til instrumentet. Forandre på disse så vil også klangen til instrumentet forandre seg. Dette kan gjøres i liten grad til stor grad. Alt fra å gjøre slik at instrumentet høres skarpere og/eller varmere (da vanligvis med f.eks å øke eller redusere på de lyse frekvensene i overtonene til instrumentet.) Dette kan jeg love deg blir gjordt med 99,9% av alle utgitt musikk i dag. Opptil i flere ledd mellom opptak og utgivelse. Den vanligeste måten dette blir gjordt på i dag er forkjellige versjoner av EQ. Men for eksempel sølv har en tendens til å fremheve de lysere frekvensene og gjør i større og mindre grad en forskjell når implementert i en strømkrets(som i realiteten en analog lydkrets er). Nikkel derimot har en tendens til å redusere de lysere frekvensene og dermed gi en varmere og mykere kveld.

 

Til hvorfor lydteknikkere forandrer på dette er svaret både enkelt og mer komplisert. Personlig gjør jeg dette i minst mulig grad da jeg og de musikerne(klassiske, fra og i blandt annet diverse symfoniorkester) jeg jobber med ønsker å beholde den originale lyden som musikerne jobber hele livet med å forbedre. Men tendensen er innen andre stilarter som pop og rock at dette utnyttes både for å forbedre og/eller for å skape den klangen de ønsker.

Ett annet eksempel jeg kan ta her er med elgitarer. Det ovenforklarte er blandt annet en av grunnene for at en Gibson modell ikke høres ut som en annen Gibson eller en annen fra Yamaha osv.

TLDR, frekvensene blir ikke endrett fra 442 til 445 f.eks. Men volumet til frekvensen bir forsterket eller redusert og i de komplekse overtonene til instrumenter(inkludert sang) så vil dette forandre klangen.

 

Snakk med lydteknikkere i ett hvilket som helst proffesjonelt studio som bruker analogt utstyr så vil du få bekreftet dette Mr_Spock. Kan se hva jeg finner senere av mer håndfast info om utstyr med dette. :-) Elgitarer bruker blandt annet dette

 

Og til tanken om kabbel tykkelse og isolasjon så gjør kabel tykkelsen ingen forskjell på strømhastighet. Forskjellen kommer blandt annet i hvor mye av strømstyrken som blir tapt i form av blandt annet varme og elektron migrasjon/immigrasjon. Forskjellen tykkelse gir er i temperaturen kablen får ved strømstyrken som blir sendt igjennom. Høyere temperatur gir høyere migrasjon av elektroner ut av kabelen, isolasjonens jobb er å holde elektronene inni kabelen.

Edit: Rettet skrivefeil

Endret av Esp3nB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg snakker med erfaring som lydteknikker og klassisk musiker som nevnt ett par hakk opp. Jeg har selv fokusert mer innenfor opptak av klassisk musikk og ser da mer etter å gjøre opptaket så "ekte" som mulig i form av stereoteknikker og plassering i rommet for klang og frekvensrespons.

Som svar til hvordan lyden forandrer seg er det ganske enkelt. Frekvensene i seg selv blir ikke forandret. Men volumet av frekvensene forandrer seg. I en hvilken som helst lyd kunstig fremstilte sinustoner spiller overtoner inn i å gi klangfargen til instrumentet. Forandre på disse så vil også klangen til instrumentet forandre seg. Dette kan gjøres i liten grad til stor grad. Alt fra å gjøre slik at instrumentet høres skarpere og/eller varmere (da vanligvis med f.eks å øke eller redusere på de lyse frekvensene i overtonene til instrumentet.) Dette kan jeg love deg blir gjordt med 99,9% av alle utgitt musikk i dag. Opptil i flere ledd mellom opptak og utgivelse. Den vanligeste måten dette blir gjordt på i dag er forkjellige versjoner av EQ. Men for eksempel sølv har en tendens til å fremheve de lysere frekvensene og gjør i større og mindre grad en forskjell når implementert i en strømkrets(som i realiteten en analog lydkrets er). Nikkel derimot har en tendens til å redusere de lysere frekvensene og dermed gi en varmere og mykere kveld.

 

Til hvorfor lydteknikkere forandrer på dette er svaret både enkelt og mer komplisert. Personlig gjør jeg dette i minst mulig grad da jeg og de musikerne(klassiske, fra og i blandt annet diverse symfoniorkester) jeg jobber med ønsker å beholde den originale lyden som musikerne jobber hele livet med å forbedre. Men tendensen er innen andre stilarter som pop og rock at dette utnyttes både for å forbedre og/eller for å skape den klangen de ønsker.

Ett annet eksempel jeg kan ta her er med elgitarer. Det ovenforklarte er blandt annet en av grunnene for at en Gibson modell ikke høres ut som en annen Gibson eller en annen fra Yamaha osv.

TLDR, frekvensene blir ikke endrett fra 442 til 445 f.eks. Men volumet til frekvensen bir forsterket eller redusert og i de komplekse overtonene til instrumenter(inkludert sang) så vil dette forandre klangen.

 

Snakk med lydteknikkere i ett hvilket som helst proffesjonelt studio som bruker analogt utstyr så vil du få bekreftet dette Mr_Spock. Kan se hva jeg finner senere av mer håndfast info om utstyr med dette. :-) Elgitarer bruker blandt annet dette

 

Og til tanken om kabbel tykkelse og isolasjon så gjør kabel tykkelsen ingen forskjell på strømhastighet. Forskjellen kommer blandt annet i hvor mye av strømstyrken som blir tapt i form av blandt annet varme og elektron migrasjon/immigrasjon. Forskjellen tykkelse gir er i temperaturen kablen får ved strømstyrken som blir sendt igjennom. Høyere temperatur gir høyere migrasjon av elektroner ut av kabelen, isolasjonens jobb er å holde elektronene inni kabelen.

 

Edit: Unødvendig surmaget!

 

Legg inn noen linker hvis du finner noe :)

Endret av Mr_Spock
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...