Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har vært oppfordret tidligere til å dra BMW-praten ut av denne Tesla-tråden da det tok overhånd, men det har blitt fullstendig ignorert.

Nå håper jeg moderatorene tar en skikkelig opprydning, og at det blir reagert med en advarsel til opptil flere som har vært inne i tråden og fortsatt BMW-diskusjonen selv etter oppfordringene.

Har selv opplevd å få kjeft for å snakke om Tesla i elbiltråden, selv om det helt klart er en elbilprodusent, så synes ikke i det hele tatt at det er unfair om det nå reageres.

Peker ikke spesifikt på noen, selv om dere alle er klar over hvem det gjelder. Og før beskyldningene kommer, nei jeg har ikke rapportert noen, selv om jeg egentlig burde ha gjort det!

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var jeg som startet "BMW praten", men kuj fordi temaet kunne dreie seg om det samme som med Tesla. Noe som det nå viser seg å ikke være allikevel. 

Så da beklager jeg, å alle BMW relaterte poster kan derfor bare slettes for min del. 

Skrevet

Uansett hvordan km logges i forskjellige apper og oversikt over turer og teip tellere så skal totalt antall km på bilen stemme og være totalt uavhengig av stopp og fart.

Man kan jo ikke i teorien ha biler som har gått 200000 men som viser 0 på totalen.

Har ikke sjekket på min, men tipper den stemmer på en prikk. Slik speedometeret gjør 

Og den saken der lukter det bullshit av. Snakker om tynn suppe. Hvertfall hvis de ikke har mer enn det som er presentert av beviser.

Men så hadde eg jo faktisk ikke blitt sykt overrasket om Tesla har valgt å registrere km på en annen måte enn de andre.

Skrevet
Bjerknez skrev (37 minutter siden):

Det var jeg som startet "BMW praten", men kuj fordi temaet kunne dreie seg om det samme som med Tesla. Noe som det nå viser seg å ikke være allikevel. 

Så da beklager jeg, å alle BMW relaterte poster kan derfor bare slettes for min del. 

Helt fin start men etterhvert var det jo som å komme inn i en support tråd for bmw i4 m50. Er jo kanskje der det går an å stoppe neste gang....

  • Liker 1
Skrevet
Jotun skrev (4 minutter siden):

Helt fin start men etterhvert var det jo som å komme inn i en support tråd for bmw i4 m50. Er jo kanskje der det går an å stoppe neste gang....

Det er nettopp det jeg og reagerte på. Likevel har det som sagt fortsatt etter at det ble bedt om å stoppes og flyttes til egen BMW vs Tesla-tråd, eller flytte det til elbiltråden, som er mer egnet til å diskutere forskjell og likheter mellom forskjellige elbiler.

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Mine svar på trip-recording hos bmw er erstattet med bilder av ulike "Modified Tesla" fra facebookgruppen med samme navn .
Enjoy:

IMG_1935.thumb.jpeg.87dc6466e8c40d7b5c6d6e5ea2cae9c2.jpeg

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Salvesen. skrev (På 20.4.2025 den 10.16):

Kjørte på 1.14kWh/mil over fjellet og ned i lothepusstan i går. Helt utrolig hvor effektive de har blitt. Sist sommer kjørte jeg under 1 på flatmark.

Edit:Highland rwd

Da er påsketuren over for denne gang, ble en tur til flotte ullensvang for litt(mye) bading med jentungen. 

Men siden jeg liker tall og slikt så tenkte jeg å dele litt. Totalt ble forbruket latterlig lave 1.102kWh/mil over fjellet. Helt latterlig bra. og den kjørte 13% lengre en EPA(tall i bilen). Temp var vell mellom 5-15 grader så blir spennende å se hvordan det blir på flatmark med sommerdekk og skikkelig varme, tipper godt under 1 langs kysten. 

  • Liker 2
Skrevet
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Da er påsketuren over for denne gang, ble en tur til flotte ullensvang for litt(mye) bading med jentungen. 

Men siden jeg liker tall og slikt så tenkte jeg å dele litt. Totalt ble forbruket latterlig lave 1.102kWh/mil over fjellet. Helt latterlig bra. og den kjørte 13% lengre en EPA(tall i bilen). Temp var vell mellom 5-15 grader så blir spennende å se hvordan det blir på flatmark med sommerdekk og skikkelig varme, tipper godt under 1 langs kysten. 

11.4kwh/100km. (?)

Det er jo helt sinnsykt. 

Blir utrolig spennende å se hva min bruker til Molde til sommeren. Men jeg er helt sikker på at jeg ikke har sjans til å slå det forbruket der. Ikke engang i nærheten. Kanskje jeg kommer ned i 17-18kwh/100km. basert på mine erfaringer så langt. 

Skrevet
Bjerknez skrev (Akkurat nå):

11.4kwh/100km. (?)

Det er jo helt sinnsykt. 

Blir utrolig spennende å se hva min bruker til Molde til sommeren. Men jeg er helt sikker på at jeg ikke har sjans til å slå det forbruket der. Ikke engang i nærheten. Kanskje jeg kommer ned i 17-18kwh/100km. basert på mine erfaringer så langt. 

nei 11.04

Det er dog ikke så rart, jeg har en motor og den er langt i fra så kraftig som dine :) En P hadde nok hatt en del høyere forbruk også. Men ja det er helt rått! 

  • Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

nei 11.04

Det er dog ikke så rart, jeg har en motor og den er langt i fra så kraftig som dine :) En P hadde nok hatt en del høyere forbruk også. Men ja det er helt rått! 

Selv en edrive40 hadde ikke klart det tallet der, det er jeg ganske sikker på. 

Skrevet
Bjerknez skrev (4 minutter siden):

Selv en edrive40 hadde ikke klart det tallet der, det er jeg ganske sikker på. 

Om begge hadde korrekt kjørekomputer hadde det ikke vert langt i fra. 

Tesla 3 highland indikerer som regel batterikapasitet på 56-57kWh etter board computer mens korrekte målinger viser 60kWh

Min BC gir ca 79kWh som stemner bra med at bilen er kjørt 60000km og har noen prosent tap fra 80,3kWh ny

Har kjørt over 400km med forbruk på 120 tallet. Ned fra et fjell kommer man fort under 100. 

  • Liker 1
Skrevet
Trestein skrev (17 minutter siden):

Om begge hadde korrekt kjørekomputer hadde det ikke vert langt i fra. 

Tesla 3 highland indikerer som regel batterikapasitet på 56-57kWh etter board computer mens korrekte målinger viser 60kWh

Min BC gir ca 79kWh som stemner bra med at bilen er kjørt 60000km og har noen prosent tap fra 80,3kWh ny

Har kjørt over 400km med forbruk på 120 tallet. Ned fra et fjell kommer man fort under 100. 

Ja eneste mulighet er feil på Tesla, som vanlig. Nei du har ikke kjangs til å kjøre like effektivt med den bilen. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Salvesen. skrev (31 minutter siden):

Ja eneste mulighet er feil på Tesla, som vanlig. Nei du har ikke kjangs til å kjøre like effektivt med den bilen. 

Går utifra at du ikke har målt strømforbruk bare sett hva bilen tror på bc. Vil også tro at bilen sliter med å kjøre 520km på en lading

  • Liker 1
Skrevet
Trestein skrev (4 minutter siden):

Går utifra at du ikke har målt strømforbruk bare sett hva bilen tror på bc. Vil også tro at bilen sliter med å kjøre 520km på en lading

Går ut i fra at du aldri har gjort det samme for noen som helst elbil... 

Den går som sagt mer en EPA på denne turen som bilen oppgir. Hele 13% mer og dette er med forbruk når den står parkert. 

Det er så sinnsykt uinteressant å diskutere de fanatiske hypotesene dine basert på 0. Om du mener tesla oppgir feil forbruk så må du gjerne stille med noen faktiske målinger neste gang, så blir det mer spennende å diskutere. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Salvesen. skrev (10 minutter siden):

Går ut i fra at du aldri har gjort det samme for noen som helst elbil... 

Den går som sagt mer en EPA på denne turen som bilen oppgir. Hele 13% mer og dette er med forbruk når den står parkert. 

Det er så sinnsykt uinteressant å diskutere de fanatiske hypotesene dine basert på 0. Om du mener tesla oppgir feil forbruk så må du gjerne stille med noen faktiske målinger neste gang, så blir det mer spennende å diskutere. 

Ikke vanskelig det. Tyske tester måler forbruk på lader og ikke bc. Da ser man at tesla underrapporterer forbruk.

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Trestein skrev (11 minutter siden):

Ikke vanskelig det. Tyske tester måler forbruk på lader og ikke bc. Da ser man at tesla underrapporterer forbruk.

ok, link til tester av min og din bil som tilsier at din kjører med mindre forbruk enn min på en slik tur. evt "ikke langt i fra". 

Gjerne 2-5 kilder slik at en unngår BIAS. 

Endret av Salvesen.
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Jeg har nå kjørt en Tesla Model 3 å den bruker vesentlig mindre enn min, i samme område, med samme rute i samme temperatur og værforbehold med en kjørelengde på ca. 6 mil. 

Teslaen brukte 14.6 kwh/100km. og min brukte 20.3kwh/100km. på samme turen. 

Teslaen kjørte jeg også hardere med da jeg skulle teste den litt. 

Så det er ingen tvil overhodet om at Tesla knuser BMW (å de fleste andre biler) på forbruk slik jeg ser det. Evt feilmarginer opp og ned er det sikkert med alle merker, men forskjellen i oppgitt forbruk er såpass stor at det ikke har noen betydning tror jeg. 

  • Liker 2
Skrevet
Bjerknez skrev (3 minutter siden):

Jeg har nå kjørt en Tesla Model 3 å den bruker vesentlig mindre enn min, i samme område, med samme rute i samme temperatur og værforbehold med en kjørelengde på ca. 6 mil. 

Teslaen brukte 14.6 kwh/100km. og min brukte 20.3kwh/100km. på samme turen. 

Teslaen kjørte jeg også hardere med da jeg skulle teste den litt. 

Så det er ingen tvil overhodet om at Tesla knuser BMW (å de fleste andre biler) på forbruk slik jeg ser det. Evt feilmarginer opp og ned er det sikkert med alle merker, men forskjellen i oppgitt forbruk er såpass stor at det ikke har noen betydning tror jeg. 

Teoretisk skal m3 bruke 10% mindre enn e drive 40 . tb tester viser at det stemner bra. 

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Trestein skrev (3 minutter siden):

Teoretisk skal m3 bruke 10% mindre enn e drive 40 . tb tester viser at det stemner bra. 

Du lurer bare deg selv, ingen andre. 

image.png.da3ff6bef8f55ebf19e1f14ef06b1df4.png

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Min tanke er at jeg har opplevd at min bil bruker godt ned mot 17kwt/100km. på landeveien hvis batteriene er varme og kjørestilen er forsiktig å utetemperatur er rundt 15-20 grader og det er minimalt med stigning. 

Men jeg tror jeg sjelden kjører lenge nok til at batteriene blir varme. 

Teslaen er kjørte (model 3) er kanskje mer effektiv med tanke på oppvarming av batteriene? Jeg var forøvrig den første som kjørte den Teslaen den dagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...