Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

3 hours ago, Salvesen. said:

De har vell mer enn nok med å levere 2 millioner Cybertrucks tenker jeg. 

2 mill leverte i hele tatt i 2024 kan vel bli hardt nok, under 400 tusen i Q1 tyder ikke bra..... modell y salget er over 40 % ned sammenlignet med fjoråret her til lands. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Nå forstod jeg det slik at det ikke ble noe produksjon av model 2 eller hva den skulle hete i 2025. De kan jo fortsatt drive med utvikling. FSD har ett eget team. 

Forøvrig meldes det at Forbes har funnet på dette helt selv.

Jepp, det gir perfekt sense å utsette lanseringen av en bil som er så og si ferdig utviklet, og dermed redusere livsløpsinntektene til modellen kraftig fordi man skal lage robottaxier eller bygge Cybertrucks. Aktiviteter som foregår på andre avdelinger/fabrikker. Evt kan det hende at Model 2 ikke finnes? Tesla har for vane å vise frem konsepter/prototyper eller mock-ups flere år før de kommer i produksjon. Her er altså en bil der det mekaniske designet må fryses senest innen et par måneder der ingen har sett så mye som en kamuflert testbil ennå. Er vel mer sannsynlig at hele Tesla 2 er nok en skrønehistorie fra Teslas "pr-avdeling".

Forøvrig kom storyen fra Reuters.

Endret av AL123
  • Liker 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (2 minutter siden):

2 mill leverte i hele tatt i 2024 kan vel bli hardt nok, under 400 tusen i Q1 tyder ikke bra..... modell y salget er over 40 % ned sammenlignet med fjoråret her til lands. 

Ja jeg forventer ikke at de klarer å levere så mange Cybertrucks i 2024

Lenke til kommentar
AL123 skrev (2 minutter siden):

Jepp, det gir perfekt sense å utsette lanseringen av en bil som er så og si ferdig utviklet, og dermed redusere livsløpsinntektene til modellen kraftig fordi man skal lage robottaxier eller bygge Cybertrucks. Aktiviteter som foregår på andre avdelinger/fabrikker. Evt kan det hende at Model 2 ikke finnes? Tesla har for vane å vise frem konsepter/prototyper eller mock-ups flere år før de kommer i produksjon. Her er altså en bil der det mekaniske designet må fryses senest innen et par måneder der ingen har sett så mye som en kamuflert testbil ennå. Er vel mer sannsynlig at hele Tesla 2 er nok en skrønehistorie fra Teslas "pr-avdeling".

Nå sa jeg ikke at den var ferdig utviklet, men jeg forsto artikkelen slik at lanseringen/start av produksjonen ikke skjer i 2024. Og det kan jo være så enkelt som du sier at de er langt bak. Men det betyr ikke at utviklings jobben stanser av den grunn.

Men som sagt, her ser det ut som Forbes har funnet på dette selv. Det ryktes iallefall om det.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Kan de være at de selger såppas med Model 3 at de ikke ser helt vitsen å lansere Model 2 enda?

Jepp, for man ønsker jo ikke selge for mye biler/tjene for mye penger? Hvor er logikken i det? Og dersom man har en Model 2 og utsetter lanseringen, så reduserer man jo i praksis levetiden til den. Verden stopper ikke opp utviklingen. Hvis det er tilfellet at man stopper Model 2 nå (hvilket ikke er sikkert, da storyen ikke er bekreftet av Tesla) Så er det nok fordi den ikke finnes, eller fordi den ikke er kommet på langt nær så langt i utviklingen som hevdet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, AL123 said:

Jepp, for man ønsker jo ikke selge for mye biler/tjene for mye penger? Hvor er logikken i det? Og dersom man har en Model 2 og utsetter lanseringen, så reduserer man jo i praksis levetiden til den. Verden stopper ikke opp utviklingen. Hvis det er tilfellet at man stopper Model 2 nå (hvilket ikke er sikkert, da storyen ikke er bekreftet av Tesla) Så er det nok fordi den ikke finnes, eller fordi den ikke er kommet på langt nær så langt i utviklingen som hevdet.

Man ønsker jo heller ikke å skyte seg selv i foten. Om lansering av en billigere Model 2 (med mindre fortjeneste enn Model 3) vil ødelegge for salget av Model 3 så vil jeg tro det heller er lurt å vente til salget av Model 3 dabber av før man lanserer ny modell. 
Tesla endrer jo hele tiden på bilene sine så om de har Model 2 klar i dag så er det endret masse på den om en måned uansett..

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Complexity said:

selger såppas med Model 3 at de ikke ser helt vitsen å lansere Model 2 enda?
Model 3 er jo en billig bil allerede. 

Ser ut som den bilen har peaket allerede, salget er fallende. Det er vel også bare 35 tusen mellom de to modellene som er veldig liten differanse. Etter mitt syn har merket (nesten) bare 1 modell som selger. Hvordan de skal komme til 10 eller 20 millioner biler i året som folk her inne hevder skal garantert skje innen 2030 er jo et ganske godt spørsmål. 

Merk, tallene er estimater siden de ikke oppgir for hver modell. 

Spoiler
Date Tesla Model S Tesla Model X Tesla Model 3 Tesla Model Y
Q2 2021 890 1,000 110,054 89,360
Q3 2021 9,000 275 111,225 120,800
Q4 2021 4,050 7,700 140,000 156,850
Q1 2022 7,362 7,362 129,764 165,560
Q2 2022 8,081 8,081 100,066 138,467
Q3 2022 7,469 11,203 120,308 204,850
Q4 2022 6,344 10,803 135,846 252,285
Q1 2023 3,695 7,000 132,180 280,000
Q2 2023 6,225 13,000 146,915 300,000
Q3 2023 5,985 10,000 117,074 302,000

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Nå sa jeg ikke at den var ferdig utviklet, men jeg forsto artikkelen slik at lanseringen/start av produksjonen ikke skjer i 2024. Og det kan jo være så enkelt som du sier at de er langt bak. Men det betyr ikke at utviklings jobben stanser av den grunn.

Men som sagt, her ser det ut som Forbes har funnet på dette selv. Det ryktes iallefall om det.

Dersom Musk snakket sant da han hevdet at Model 2 skulle i produksjon i siste del av 2025, så må den omfattende testfasen starte nå i sommer. Da må en haug med prototyper stå klare, hvilket vil si at design på pressverktøy og støpeformer må fryses innen kort tid.

Historien er forøvrig kokt sammen av Reuters, som hevder å basere seg på 3 ulike kilder hos Tesla, men på ingen måte bekreftet av sjefen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (7 minutter siden):

Jepp, det gir perfekt sense å utsette lanseringen av en bil som er så og si ferdig utviklet, og dermed redusere livsløpsinntektene til modellen kraftig fordi man skal lage robottaxier eller bygge Cybertrucks. Aktiviteter som foregår på andre avdelinger/fabrikker. Evt kan det hende at Model 2 ikke finnes? Tesla har for vane å vise frem konsepter/prototyper eller mock-ups flere år før de kommer i produksjon. Her er altså en bil der det mekaniske designet må fryses senest innen et par måneder der ingen har sett så mye som en kamuflert testbil ennå. Er vel mer sannsynlig at hele Tesla 2 er nok en skrønehistorie fra Teslas "pr-avdeling".

Forøvrig kom storyen fra Reuters.

I trollehumør i dag? Igjen? :D

Du regner automatisk med at dette er bløff fra Tesla sin side? Du kan ikke tenke deg andre muligheter? Som at noe tar lengre tid enn forutsett? Designet er nevnt men det kan jo like gjerne være at batteriproduksjonen ikke kan skaleres opp så fort de ønsker eller til den prisen de trenger.

Model 2 innebærer at de beveger seg nedover i pris, det er krevende.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Man ønsker jo heller ikke å skyte seg selv i foten. Om lansering av en billigere Model 2 (med mindre fortjeneste enn Model 3) vil ødelegge for salget av Model 3 så vil jeg tro det heller er lurt å vente til salget av Model 3 dabber av før man lanserer ny modell. 

Nei, det er ikke helt sånn det virker. Bilene opererer i 2 forskjellige klasser, og det er derfor snakk om minimalt med kanibalisme mellom modellene. Størstedelen av kondemassen for model 2 vil ikke velge en Model 3, og vil da heller gå til konkurentene. Mao en dårlig oppskrift på å bli verdens største bilprodusent gjennom tidene. Kan jo nevne at da VAG gikk fra å være en middels produsent til å bli verdens mektigste bilkonsern, så hadde de på det meste 16 forskjellige karosserivarianter, bare på Golfplatformen.

Complexity skrev (2 minutter siden):

Tesla endrer jo hele tiden på bilene sine så om de har Model 2 klar i dag så er det endret masse på den om en måned uansett..

Nei, de gjør ikke det. Basiskonstruksjonen blir i liten grad endret, og de endringene som kommer da er kompromisser for å forlenge levetiden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, AL123 said:

Nei, det er ikke helt sånn det virker. Bilene opererer i 2 forskjellige klasser, og det er derfor snakk om minimalt med kanibalisme mellom modellene. Størstedelen av kondemassen for model 2 vil ikke velge en Model 3, og vil da heller gå til konkurentene. Mao en dårlig oppskrift på å bli verdens største bilprodusent gjennom tidene. Kan jo nevne at da VAG gikk fra å være en middels produsent til å bli verdens mektigste bilkonsern, så hadde de på det meste 16 forskjellige karosserivarianter, bare på Golfplatformen.

Nei, de gjør ikke det. Basiskonstruksjonen blir i liten grad endret, og de endringene som kommer da er kompromisser for å forlenge levetiden. 

2 veldig nære klasser da. Model 3 er allerede en ganske liten bil. Har eid min i snart 5 år og føler meg ganske liten i trafikken i dag. Nå får man jo en Brukt Model 3 for rett over 200 tusen og så da tror jeg kansje det kan være litt vanskelig å tjene masse på en billigere utgave.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (10 minutter siden):

Dersom Musk snakket sant da han hevdet at Model 2 skulle i produksjon i siste del av 2025, så må den omfattende testfasen starte nå i sommer. Da må en haug med prototyper stå klare, hvilket vil si at design på pressverktøy og støpeformer må fryses innen kort tid.

Historien er forøvrig kokt sammen av Reuters, som hevder å basere seg på 3 ulike kilder hos Tesla, men på ingen måte bekreftet av sjefen.

Ja altså levere på tid har jo aldri vært Tesla sin sterke side, det er jo ikke nytt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (6 minutter siden):

I trollehumør i dag? Igjen? :D

Du regner automatisk med at dette er bløff fra Tesla sin side? Du kan ikke tenke deg andre muligheter? Som at noe tar lengre tid enn forutsett? Designet er nevnt men det kan jo like gjerne være at batteriproduksjonen ikke kan skaleres opp så fort de ønsker eller til den prisen de trenger.

Model 2 innebærer at de beveger seg nedover i pris, det er krevende.

 

Troll? Fordi jeg er en av de som ikke tar propagandaen for gitt? Da Musk kom med erklæreingen om Tesla Model 2 på forige aksjonærdag, så sa jeg at det mest sannsynlig var en bløff. Jeg fikke vist rett raskere enn jeg selv hadde regnet med. Forige gang jeg ble beskylt for å være troll var i forbindelsen med lansering av Cybertruck. Slik det ser ut til nå ser det ut som jeg hadde bortimot 100% rett da også, det samme med Model S facelift før det, og Model Y før det igjen.

Amerikanerene ligger langt foran Europa på et eneste område; propaganda. Musk bruker samme form for markedsføring som ytre høyre i USA har brukt noen år nå. Bløff så mye du kan. Få vil stille spørsmålstegn ved det, og de som gjør det når ikke blodfansen uansettt, da de brukes sine helt egne informasjonskanaler. Sist bekreftet da jeg her inne ble latterliggjort for å følge med i en anerkjente delen av motorpressen.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (10 minutter siden):

2 veldig nære klasser da. Model 3 er allerede en ganske liten bil. Har eid min i snart 5 år og føler meg ganske liten i trafikken i dag. Nå får man jo en Brukt Model 3 for rett over 200 tusen og så da tror jeg kansje det kan være litt vanskelig å tjene masse på en billigere utgave.

Model 3 er en D-segment bil, mens Model 2 blir en B eller C-segment bil. Selvfølgelig blir det vanskelig å tjene penger på en billigere bil, det er jo derfor alle elbilprodusenter har satset på høyere prisklasser frem til nå. Tesla har til nå hatt fordel av billige batterier og billig arbeidskraft. I småbilsegmentet vil ikke det holde.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 time siden):

Troll? Fordi jeg er en av de som ikke tar propagandaen for gitt?

Er så lei sånt som dette. "Propaganda". Dette er ikke Nazi-Tyskland, kan vi ikke diskutere på skikkelig vis istedet for dette gnålet her nå fra en digital dekksparker? Nå kommer denne tråden til å skli ut (igjen) i mange sider. Kaféen var aldri ment som et kranglested, da 100% av alle tråder om "Tesla" eller "elbiler" eller "Musk" på diskusjon.no er en krig mellom de som liker Tesla/Musk vs alle andre. Det går på repeat på hele fordømte forumet

Ja, du har rett i mye. Ja, andre har også rett i mye. Dere alle kjempeflinke *klapp på skulder*. Kan vi bli venner igjen da? Sklir dette ut så kommer jeg til å be om å stenge tråden

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
bshagen skrev (15 minutter siden):

Er så lei sånt som dette. "Propaganda". Dette er ikke Nazi-Tyskland, kan vi ikke diskutere på skikkelig vis istedet for dette gnålet her nå fra en digital dekksparker? Nå kommer denne tråden til å skli ut (igjen) i mange sider. Kaféen var aldri ment som et kranglested, da 100% av alle tråder om "Tesla" eller "elbiler" eller "Musk" på diskusjon.no er en krig mellom de som liker Tesla/Musk vs alle andre. Det går på repeat på hele fordømte forumet

Ja, du har rett i mye. Ja, andre har også rett i mye. Dere alle kjempeflinke *klapp på skulder*. Kan vi bli venner igjen da? Sklir dette ut så kommer jeg til å be om å stenge tråden

Du retter innlegget til fullstendig feil person. Les tråden og forsøk igjen. Tråden var helt fin helt til noen beskyldte andre for å trolle, og selv om det var jeg som ble utsatt for det, så synes jeg fremdeles tråden er helt ryddig. Å kalle uredelig markedsføring og direkte løgn for propaganda er ikke noe overtramp. Hvis du ikke takler en diskusjon på et diskusjonsforum, så må du bare få tråden stengt, men hva er poenget? Kan du ikke heller diskutere på Teslaklubbens forum dersom du ikke tåler diskusjon? Slik jeg ser det er det du som ødelegger tråden med slike avsporinger hver gang en setter i gang noe som kan minne om en interessant diskusjon.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Du holder på slik som dette hele tiden. Innimellom små korte drypp av dine enorme kunnskaper er det bare svada og dårlig stemning du bidrar med her i tråden. 🤷 

Hjelper heller ikke at du er selvutnevnt allvitende og oppfører deg fryktelig blærete og nedlatende og ikke minst fordomsfull ovenfor bortimot alle her i tråden.

Til dags dato har du kun vært her inne for å spre negativitet. Kan faktisk ikke huske en eneste gang der dine innlegg faktisk har skapt engasjement i positiv forstand her i tråden.

Endret av Jotun
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 time siden):

Er så lei sånt som dette. "Propaganda". Dette er ikke Nazi-Tyskland, kan vi ikke diskutere på skikkelig vis istedet for dette gnålet her nå fra en digital dekksparker? Nå kommer denne tråden til å skli ut (igjen) i mange sider. Kaféen var aldri ment som et kranglested, da 100% av alle tråder om "Tesla" eller "elbiler" eller "Musk" på diskusjon.no er en krig mellom de som liker Tesla/Musk vs alle andre. Det går på repeat på hele fordømte forumet

Ja, du har rett i mye. Ja, andre har også rett i mye. Dere alle kjempeflinke *klapp på skulder*. Kan vi bli venner igjen da? Sklir dette ut så kommer jeg til å be om å stenge tråden

Takk! Håper snart moderatorene kan ta tak i dette. Ødelegger alt som er moro.

Så kan han heller fortsette å ødelegge elbil tråden og andre tråder.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (8 minutter siden):

Til dags dato har du kun vært her inne for å spre negativitet. Kan faktisk ikke huske en eneste gang der dine innlegg faktisk har skapt engasjement i positiv forstand her i tråden.

Det kan jo skyldes at du og flere andre ikke tåler å få utfordret ditt verdensbilde. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...