Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Min klager om eg sitter med hodet feil vei med briller på. Men eg kan nok lukke øynene og ha hodet rettet fremover ja. Eller sitte med briller på, men hodet fremover og bare vri øynene. Det er behagelig. l

Men elon sier jo at bilen takler det så nå skal eg begynne med det selv om manualen tydelig sier at man må følge med. 

Merkelig. 

Leafen min kan eg gjøre hva eg vil, men bare eg toucher rattet. Samtidig tillater den vesentlig kortere tid man ikke følger med, for man havner fort i grøfta. 

Endret av Jotun
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jotun skrev (Akkurat nå):

Min klager om eg sitter med hodet feil vei med briller på. Men eg kan nok lukke øynene og ha hodet rettet fremover ja. Eller sitte med briller på, men hodet fremover og bare vri øynene. Det er behagelig. l

Men elon sier jo at bilen takler det så nå skal eg begynne med det selv om manualen tydelig sier at man må følge med. 

Merkelig. 

Leafen min kan eg gjøre hva eg vil, men bare eg toucher rattet. 

Det faktum at du blir klaget på litt, er en forandring som Tesla ble tvunget til å gjøre. Det er altså ikke noe de initiellt hadde, og var en av grunnene til at Mobileye avsluttet samarbeidet. Tesla's aksept til å ta risiko mens de kaster ansvaret til deg er altså skyhøy. 

Prøv nå å se for deg situasjonen du prater om som en forbipasserende syklist, for den syklisten deler også veiene med deg. Det er en grunn til at SAE nivå 2 selvkjøring er blitt diskutert og til og med antatt at ville vært best å hoppe over. Men så lenge vi ikke gjør det, så burde man finne metoder å omgå problemområdene på best mulig måte. En av dem er å sørge for at sjåføren gjør mest mulig av jobben (da sørger man samtidig for at sjåføren faktisk følger med på situasjonene ute og er oppdatert på alt som skjer), og har underliggende systemer som kan "dytte" litt på sjåførens input om den ser at sjåføren ikke plasserer bilen optimalt i veibanen. Blir systemene bedre så vil man hele tiden uansett anta at sjåføren kjører, og man kan fint analysere forskjellene mellom menneskelig ferdsel og hva maskinen selv ville valgt. Man trenger ikke trene på at maskinen selv kjører, den analyserer uansett veiene hele tiden og har egne ideer om hva som ville vært best. Så ender man kjappere frem til nivå 3, hvor ansvaret skifter hender. 

Men har man en person som Elon Musk som lover at bilene er selvkjørende og at man kun venter på reguleringer som godkjenner deres form for risiko, så havnet vi altså her. Folk prøver å la bilene kjøre for seg, og sammenligner heller dette mot andre nivå 2 systemer. Ping pong som er dårlig, og dårlig "lane sentring" mens man holder hendene fra rattet og ikke utfører DDT (dynamic driving task) selv. Akkurat det SAE J3016 advarte mot. 

• Liker 3
Skrevet
bzzlink skrev (1 time siden):

Og jeg oppfører meg akkurat likt i Skodaen min, som ikke har noe assistentsystemer (bortsett fra en veldig upålitelig ping-pong lane assit)

Jeg utgjør mindre fare i Teslaen enn i Skodaen.

Da burde du ikke hatt tillatetelse til å kjøre bil i det hele tatt, og mitt argument står seg definitivt.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
1 hour ago, AL123 said:

Da burde du ikke hatt tillatetelse til å kjøre bil i det hele tatt, og mitt argument står seg definitivt.

Jada fint oppå den høye hesten tipper jeg.

La den som er uten synd kaste den første sten.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
bzzlink skrev (2 timer siden):

Jada fint oppå den høye hesten tipper jeg.

La den som er uten synd kaste den første sten.

Jeg har ingen problemer med å kaste den første stenen. Nei, jeg er ikke den perfekte bilist, bla er jeg ofte utolmodig i trafikksituasjoner, og jeg like å kjøre litt over fartsgrensen. Jeg bruker imidlertid aldri mobilen når jeg kjører bil, og går aldri inn i menysystemet på infotainmentskjermen. Folk som gjør det utgjør kanskje det største faremomentet i trafikken.

Det som imidlertid er det tåligste i diskusjonen er at du forsvarer level 2 systemet ut fra at da blir det litt sikrere å bryte loven. Det er en tåpelig argumentasjon, spesiellt ettersom det ikke engang er riktig. Mao har du ingen fornuftige motargumenter til min kommentar om at level 2 selvkjøring ikke burde vært tillatt. 

Endret av AL123
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...