Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
nebrewfoz skrev (6 minutter siden):

"Vehicle operating Robotaxi software. Equipped with FSD (Supervised) upon delivery" - står det helt i starten av videoen.

Må bilen laste ned (OTA) FSD (Supervised) før kunden kan ta den i bruk?
Eller er det så viselig innrettet at det er nok med en reboot?

Og - hvis det er OK å slippe disse bilene løs alene på denne måten, hvorfor må Robotaxiene ha med en sikkerhetssjåfør? Er det bare for å berolige passasjerene?

De har jo påstått det er for å beskytte mot vandalister... men det er nok ikke hele sannheten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
43 minutes ago, nebrewfoz said:

"Vehicle operating Robotaxi software. Equipped with FSD (Supervised) upon delivery" - står det helt i starten av videoen.

Må bilen laste ned (OTA) FSD (Supervised) før kunden kan ta den i bruk?
Eller er det så viselig innrettet at det er nok med en reboot?

Og - hvis det er OK å slippe disse bilene løs alene på denne måten, hvorfor må Robotaxiene ha med en sikkerhetssjåfør? Er det bare for å berolige passasjerene?

36 minutes ago, Salvesen. said:

De har jo påstått det er for å beskytte mot vandalister... men det er nok ikke hele sannheten.

Jeg tror nok de har med sikkerhetsovervåkningssperson av flere grunner. Det er jo spekulert i at de har mappet en funksjon til døråpnerknappen, som man kan se på flere videoer at overvåkningspersonen sitter med hånden på.

Jeg spekulerte i at den knappen gir et "ok" til bilen om at det er klart, dersom bilen virker forvirret. Men kun spekulasjon fra min side. 

Alle de andre selvkjørende taxiselskapene hadde jo også slike sikkerhetspersoner i bilene sine den første tiden, så kan jo være at det er noe regulatorisk også. At de må oppfylle ett eller annet myndighetskrav før de kan bedrive passasjertrafikk helt autonomt.

Gjetter at når bilen kjører seg selv fra fabrikken, så lastes den vanlige SW når kunden overtar eierskap av bilen med sin telefon, det er vel en smal sak å fikse. 

Lurer også litt på hvordan de kalibrerer kameraene, for de to Teslaene jeg har hentet nye, så tok det noen km kjøring før autopilot ble tilgjengelig.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Var med en kompis på roadtrip med hans model y idag, bilen og jeg visste at på sted x står det tesla ladestasjoner. 

Kjørte innom på tur hjem, stasjonen fjernet nesten over natten. 😅

Hvor kan man finne informasjon om hva som skjer, utenom å ringe for å spørre?

Blir anlegget flyttet? Oppgradert? (Så IKKE ut som at det var tilfelle)🤷

Edit* De fleste søkefunksjoner viser at den er i drift, så så mange ledige plasser osv.  Men anlegget er jo fysiskt forsvunnet. 😂

Endret av Duriello
Skrevet
Duriello skrev (7 minutter siden):

Var med en kompis på roadtrip med hans model y idag, bilen og jeg visste at på sted x står det tesla ladestasjoner. 

Kjørte innom på tur hjem, stasjonen fjernet nesten over natten. 😅

Hvor kan man finne informasjon om hva som skjer, utenom å ringe for å spørre?

Blir anlegget flyttet? Oppgradert? (Så IKKE ut som at det var tilfelle)🤷

Edit* De fleste søkefunksjoner viser at den er i drift, så så mange ledige plasser osv.  Men anlegget er jo fysiskt forsvunnet. 😂

Bilen viser jo status på ladere?

Skrevet
bzzlink skrev (7 timer siden):

Jeg tror nok de har med sikkerhetsovervåkningssperson av flere grunner. Det er jo spekulert i at de har mappet en funksjon til døråpnerknappen, som man kan se på flere videoer at overvåkningspersonen sitter med hånden på.

Jeg spekulerte i at den knappen gir et "ok" til bilen om at det er klart, dersom bilen virker forvirret. Men kun spekulasjon fra min side. 

Alle de andre selvkjørende taxiselskapene hadde jo også slike sikkerhetspersoner i bilene sine den første tiden, så kan jo være at det er noe regulatorisk også. At de må oppfylle ett eller annet myndighetskrav før de kan bedrive passasjertrafikk helt autonomt.

Gjetter at når bilen kjører seg selv fra fabrikken, så lastes den vanlige SW når kunden overtar eierskap av bilen med sin telefon, det er vel en smal sak å fikse. 

Lurer også litt på hvordan de kalibrerer kameraene, for de to Teslaene jeg har hentet nye, så tok det noen km kjøring før autopilot ble tilgjengelig.

Robot taxi må ha imponert mange når man ser på aksjekursen siste tiden

Skrevet
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Bilen viser jo status på ladere?

Ikke i dette tilfellet. Men ser nå i tesla appen at den er ute av drift. Det gjorde den ikke da vi var der, en del timer siden doh.

Ikke at det er så viktig, hadde nok soc til å komme oss til neste.

Skrevet
Trestein skrev (9 minutter siden):

Robot taxi må ha imponert mange når man ser på aksjekursen siste tiden

Fortsatt en god del høyere en for noen mnd siden? 👍

Skrevet
47 minutes ago, bzzlink said:

Ser at Elon har vært ute og gitt en uttalelse om sikkerhetspersonene i robotaxiene.

De tar det vekk når de er sikre på at de ikke trengs.

I gamle dager fantes det også sikkerhetspersoner i varehusheiser - de trykket på knappen, passet på dørene og sa ifra i hvilken etasje man ankom. Forsvant vel senest 1960 tror jeg. Husker de fra tidligste barndom.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Trestein skrev (13 timer siden):

Ja rimelig utrolig hele aksjeverdien av tesla. 

Ja med tanke på at alt de har laget og alt de skal lage er utter crap så er det faktisk utrolig ja.

• Hjerte 2
Skrevet
Jotun skrev (1 time siden):

Ja med tanke på at alt de har laget og alt de skal lage er utter crap så er det faktisk utrolig ja.

Ja de lager helt middels biler og verdien er høyere enn vw og toyota tilsammen

Skrevet

Langt under middels vel? Det finnes da ikke noe dårligere?

Blir artig å ta frem dette om ti års tid. Noen her er noget mer skråsikre enn andre.

• Hjerte 1
Skrevet
Trestein skrev (6 minutter siden):

Ja de lager helt middels biler og verdien er høyere enn vw og toyota tilsammen

Dette er jo den største feilen du tar som en "investor", Tesla er ikke ett bilselskap. De er et tech selskap. Men når en ser på bildelen har de sannsynligvis årets mest solgte bil for 3 året på rad... Det er ikke verdiløst det heller. 

Men verdien til Tesla som bilselskap alene er såklart blåst ut av alle dimensjoner, men det er ikke slik Tesla er priset. Robot taxi er en stor del av det, og feiler de nå kan vi nok se en gedigen endring i pris. Dog, ser det så langt ut til å gå veldig bra. Nesten for bra, spør du meg som nevnt tidligere..

• Liker 1
Skrevet
Jotun skrev (4 minutter siden):

Langt under middels vel? Det finnes da ikke noe dårligere?

Blir artig å ta frem dette om ti års tid. Noen her er noget mer skråsikre enn andre.

Kan jo bare bla til første side av denne tråden eller andre enda eldre tesla tråder her inne, er stort sett de samme folka som griner enda 😛  Noen har god byttet brukernavn opp til flere ganger.. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
minim skrev (5 minutter siden):

Og da var rentekampanjen for Model Y forlenget til September. 

Helt utrolig, med det enorme salget de har så kjører de fortsatt denne syke kampanjen. Ikke er bilen særlig dyr heller, model Y har kostet vesentlig mer i grunnpris tidligere. 

Q3 blir garantert helt enormt.

EDIT: Tipper det har mest med at de har enormt med bestillinger inne, og de ønsker ikke å skuffe/miste disse. Burde egentlig bare endret kampanjen til å være bestille før X dato og ikke Y levering for å unngå dette da.

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Helt utrolig, med det enorme salget de har så kjører de fortsatt denne syke kampanjen. Ikke er bilen særlig dyr heller, model Y har kostet vesentlig mer i grunnpris tidligere. 

Q3 blir garantert helt enormt.

EDIT: Tipper det har mest med at de har enormt med bestillinger inne, og de ønsker ikke å skuffe/miste disse. Burde egentlig bare endret kampanjen til å være bestille før X dato og ikke Y levering for å unngå dette da.

Enig i det siste der. Jeg var i samme situasjon hvor jeg fikk levering 30.juni som eneste mulighet og da var jeg ikke hjemme så jeg hadde mistet rente kampanjen. Jeg hadde nok bare brukt angreretten om det skjedde. Tipper mange hadde gjort det siden det er en 85k prisendring I praksis. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...