Gå til innhold

Anerkjennelse som gamer


Anbefalte innlegg

De som ikke spiller selv bryr seg gjerne "katta" om det venner og familie oppnår innen gaming, men så fort man har oppnådd noe i den virkelige verden, så er det mye mer interesse rundt det, og mer anerkjennelse. Uansett hvor sært dette irl er. Det er mitt inntrykk.

 

Kretsmester i boccia gir nok mer anerkjennelse enn å være best rangert i hele Norge i noe gaming-relatert, eller å til og med ha statistikk helt i verdenstoppen i det man spiller. Virker nesten som at det ikke "teller" hvis du bare har sittet hjemme i stua og ikke har fått noe på trykk i avisen.

 

Jeg tror ikke at dette bare handler om at man ikke interesserer seg for spillet. Jeg tror jo som sagt at ganske sære idretter og spill irl uansett gir mer anerkjennelse. Alltid.

 

Hva er greia? Virker det for enkelt å sitte der med en kontroller, evt tastatur/mus? Noe hvem som helst kan få til? Uvitenhet? For barnslig å spille, så de tenker heller "herregud, nå har han passert 30 og spiller fremdeles???".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg driter i hva folk syns, jeg er 28 år og jeg spiller kun fordi jeg liker det, jeg nyter øyeblikkene, ikke stort annerledes enn å se en film mener nå jeg. Spill tillater deg å utforske forskjellige verdener som kanskje ikke ville vært mulig i virkeligheten. Hva er så teit med det? "Yo meg og en kamerat hadde en ganske intens tank battle igår, men vi klarte det" slik moro bedrer bare livet syns jeg. Synd for dem som ikke skjønner seg på det og ikke har interessen for slikt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Spilltrenden har tatt av. Man må ikke mange tiår tilbake før gamer var synonym til nerd og taper.

 

Spill har blitt mye mer mainstream. Rappere synger for tiden om Fortnite og PUBG. Main stream artister som Drake og Post Malone har til og med streamet selv når de spiller.

 

Terry Crews, skuespiller, atlet, og forbilde; var for et års tid siden gjest for en kjent youtuber innad pcbyggging-miljøet, og fikk seg en veldig heftig pc, dedikert til spilling og streaming.

 

For ikke lenge siden talte den danske statsministeren på et e-sport event, og tiltalte da profesjonelle spillere for idrettsmenn.

 

Jeg tror absolutt at spilling vil bli tatt mer seriøst som både hobby og yrke i løpet av årene som kommer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg spiller ganske mye selv, men har aldri helt skjønt hvorfor noen gidder å se på esport. Det er da mye morsommere å spille selv.

Avhenger av hvem som spiller, hvor underholdene vedkommende er, om det er noe å lære osv.

 

Hva slags anerkjennelse mener du det burde være? Det er veldig lite spesifikt i tråden så langt. Jeg kjenner mange som driver med idrett, men vi prater sjelden om det heller.

Mener bare at folk bør bry seg minst like mye om topp prestasjoner i spill som litt mindre imponerende prestasjoner på et lavere nivå, som for eksempel kretsmester i boccia (hvis det finnes).

 

Men jeg skjønner jo at det er vanskelig å snakke om dette, hvis man ikke har peiling. Kunne kanskje vært litt mer entusiastisk, uten at man trenger å snakke så mye om det. Folk er for eksempel mer entusiastiske om noen man kjenner har vunnet noe i kampsport, selv om man har null peiling på kampsport.

 

Egentlig helt bortkastet å si noe som helst, for man vet at det er null interesse og null anerkjennelse. Ikke at det er så viktig med anerkjennelse, men jeg stusser over holdningen folk har til gaming-prestasjoner.

Lenke til kommentar

Spill tillater deg å utforske forskjellige verdener som kanskje ikke ville vært mulig i virkeligheten. Hva er så teit med det?

 

Det er vel ikke så mange som mener at spill er en tåpelig hobby, men det er vel ikke det tråden handler om. TS er misfornøyd fordi hans prestasjoner i spillverdenen ikke hylles av andre. Selv klarer jeg ikke se hvorfor jeg skal bry meg om en annen spiller er bra eller dårlig medmindre jeg tilfeldigvis spiller mot ham i en match. 

 

Bryr meg om mulig enda mindre om esport enn boccia.

Lenke til kommentar

Nei, ikke det jeg sa. Jeg snakker om anerkjennelse og entusiasme, som bør stå litt i stil med hva man har oppnådd og ikke bare hvilket "format" (gaming vs boccia/kampsport).

Anerkjennelse og entisiasme går vel hånd i hånd med interesse. Selvfølgelig er anerkjennelsen stor for de som faktisk interesserer seg for spilling. Akkurat som at anerkjennelsen er stor for de som interesserer seg i fotball når et lag har vunnet en pokal.

 

Det er bare det at i din omgangskrets og folk flest ikke bryr seg om spilling og dermed ikke har anelse eller interesse av hva som kreves.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Virker åpenbart at flere ikke forstår innholdet i tråden, i hvert fall Emsal og de to som liker innlegget hans. Trodde at dette var veldig rett fram...

 

Jeg prøver med teskje. La oss si at du har to kompiser, Karsten og Viggo. Karsten har blitt Oslo-mester i boccia, Viggo er norgesmester i FIFA. Selv kunne du ikke brydd deg mindre om boccia eller fotball.

 

Så kommer vi til det essensielle. Boccia-spilleren får mer anerkjennelse enn FIFA-spilleren, høyst sannsynlig fordi FIFA "bare" er et videospill.

 

Capiche?

Lenke til kommentar

Jeg spiller ganske mye selv, men har aldri helt skjønt hvorfor noen gidder å se på esport. Det er da mye morsommere å spille selv. 

 

Det blir jo som å se på andre sporter/idretter.

Hvorfor gidder f.eks folk å se på fotballkamp når de kan gå ut å spille selv?

Endret av Malmern
Lenke til kommentar

Så kommer vi til det essensielle. Boccia-spilleren får mer anerkjennelse enn FIFA-spilleren, høyst sannsynlig fordi FIFA "bare" er et videospill.

 

Capiche?

Det er der du tar feil. Bare gå på gamer.no så ser du gamer nytt i hytt og pine.

 

Ta et annet eksempel, et lag har rykket opp i divisjon mens per har vunnet en turnering i frisbeegolf. Hvem tror du får mest anerkjennelse?

 

Det handler ikke om at det er et spill det handler om interesse. Det er flere som er interessert i fotball enn frisbee golf så da vil laget mest sannsynlig få mer anerkjennelse.

 

En annen ting.

"Alle" har spilt fotball og vet hvordan det er så det er veldig lett for folk flest å relatere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Frisbee-golf antagelig.

 

Men virker litt bortkastet å diskutere dette. For mye god dag mann økseskaft. Uenighet er ikke noe problem. Verre om man ikke svarer på innholdet.

 

Selv er jeg faktisk ganske forsiktig med å nevne at jeg spiller, hva jeg har oppnådd osv, fordi gaming er så uglesett som det er. Særlig som singel virker det dristig å nevne at man spiller.

Endret av BVB09
Lenke til kommentar

Virker åpenbart at flere ikke forstår innholdet i tråden, i hvert fall Emsal og de to som liker innlegget hans. Trodde at dette var veldig rett fram...

 

Jeg prøver med teskje. La oss si at du har to kompiser, Karsten og Viggo. Karsten har blitt Oslo-mester i boccia, Viggo er norgesmester i FIFA. Selv kunne du ikke brydd deg mindre om boccia eller fotball.

 

Så kommer vi til det essensielle. Boccia-spilleren får mer anerkjennelse enn FIFA-spilleren, høyst sannsynlig fordi FIFA "bare" er et videospill.

 

Capiche?

 

Du må forstå at det er ikke alle som forstår hvorfor e-sport er populært, og det er gjerne populært kun for visse aldersgrupper, en god del folk driver med mye annet, og kan ikke derfor gi "like mye cred" til en proff cs spiller iforhold til f.eks. norgesmester i Karate, fordi de har kanskje ikke satt seg så mye inn e-sport. Du må forstå at ikke alle skjønner seg på det, godta det og gå videre.

 

For min del så har f.eks. Faze i CS like mye min respekt som Fredrik Aasbø, det har sikkert tatt lang tid for Faze å veien har sikkert ikke vært lett, men det er ikke sikkert at nestemann forstår det, det må du bare godta til den dagen folk har blitt mer opplyst. Har en god del med hva slags miljøer folk er i.

 

Sånn ferdig med den saken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...