Gå til innhold

TØI-rapport: Utenlandsk tungtransport øker risikoen for ulykker på norske veier


Anbefalte innlegg

Det er en endeløs mengde av sjåfører som kan utnyttes. Hvis den ene straffes kommer bare en ny til. Og de utenlandske selskapene skifter bare navn hvis de blir svartelistet. Skal man virkelig få bukt med problemet må man ansvarliggjøre de norske transportkjøperne på en eller annen måte.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å få mesteparten av transporten over på jernbanen?

Hvilken jernbane? Da må i så fall jernbanenettet bygges ut så det virkelig kan erstatte store deler av trailertrafikken. Det skjer ikke. Vi har mast om Nord-Norge-banen i over 100 år og politikerne i Oslo bare fnyser av det. Selv om Norges enorme varetransport via trailere i stor grad skjer fra denne landsdelen. De store fiskemottakene her oppe kan sende ut 50-100 trailere om dagen - hver.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hele problemstilllingen bunner i rasistisk tenkning. At vi nordmenn på en eller annen måte er bedre enn alle utlendinger som om vi er de eneste i verden som har snø.

Og når de kommer her med perfekte dekk og masse kjetting blir de stoppet allikevel fordi trekkvogna deres har 2 aksler. På tv-nyhetene i dag. Det er ikke antallet aksler som teller i is og snø, men hvor mye vekt det er på hver mot hvor stort underlag. Akkurat som tynnere dekk på biler er bedre enn brede. Veldig få av 3 akslede trekkvogner har trekk på mer enn 1 aksel, og ingen utenom tauebiler og de i Ice Road Truckers legger kjetting på mer enn 1 trekkaksel, så de løfter den uten trekk for å få bedre feste i bakker. Og hva blir de da, nettop, en 2 akslet trekkvogn.

Lenke til kommentar

Hele problemstilllingen bunner i rasistisk tenkning. At vi nordmenn på en eller annen måte er bedre enn alle utlendinger som om vi er de eneste i verden som har snø.

Og når de kommer her med perfekte dekk og masse kjetting blir de stoppet allikevel fordi trekkvogna deres har 2 aksler. På tv-nyhetene i dag. Det er ikke antallet aksler som teller i is og snø, men hvor mye vekt det er på hver mot hvor stort underlag. Akkurat som tynnere dekk på biler er bedre enn brede. Veldig få av 3 akslede trekkvogner har trekk på mer enn 1 aksel, og ingen utenom tauebiler og de i Ice Road Truckers legger kjetting på mer enn 1 trekkaksel, så de løfter den uten trekk for å få bedre feste i bakker. Og hva blir de da, nettop, en 2 akslet trekkvogn.

Mange nordmenn har det bedre en andre, men tenker ikke at de er bedre en andre, de tenker at det er andre som har det bedre en meg.

 

Så man skal ikke stoppe lastebiler med utenlandske skiltnummer for at det er generaliserende og rasistisk, la oss si at utenlandske ikke skal kontrolleres om de er godkjente i henholdt til normene, blir det da rasistisk at norske vogntog hvert år må inn til godkjenning eller at kun norske kjøretøy skal kontrolleres langsmed veiene? Det blir en forskjellbehandling da. Nå fungerer kontrollering av kjøretøy på den måten at er det en gruppe som skiller seg ut blir det intensivert kontroll av den type mangler, så som foreksempel bilbeltebruk.

 

Tror du har misstorstått det med 3 akslet trekkvogn på glatt føre, du har så langt rett angående det med lastfordeling pr. aksel opp mot lovlig akseltrykk, allerede da har du mer lastevekt fordelt på selve trekkvogn med 3 aksler men fordelen med boggi på glatt føre er at når drivakselen begynner og spinne kan man heve boggiakselen og omtrent doble marktrykket på drivakselen siden man i utgangspunktet kan ha mer last på en boggiaksel og på vinterføre er ofte vektbegrensinger på veier opphevet/øket grunnet tele så det er lovlig og ha overvekt i den type situasjoner.

 

Angående kjetting sier lovverket følgende: lastebil uten henger 3 kjettinger, vogntog 7 kjettinger og alle skal brukes hvis det er påkrevd.

 

Plassering av kjettinger.

 

Plassering-kjettinger.jpg

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

Avklare (og øke) transportkjøperes ansvar.

Jeg tror nøkkelen til bedre transportsikkerhet ligger i dette punktet. Det bør være kjøpers ansvar å forsikre seg om at man kjøper tjenester fra leverandører som driver seriøst og i samsvar med lover og forskrifter.

Hvordan gjør man i praksis dette? Hvis leverandøren lover gull og grønne skoger og i verste fall forfalsker dokumentasjonen, hvordan skal man oppdage det?

Lenke til kommentar

Hvordan gjør man i praksis dette? Hvis leverandøren lover gull og grønne skoger og i verste fall forfalsker dokumentasjonen, hvordan skal man oppdage det?

Som kjøper av tjenester innenfor bedriftsegmentet er det ikke uvanlig at man har et kontrollapparat som følger opp alle leverandøravtaler og sikrer at man får de varer og tjenester man betaler for. I enkelte kontrakter er det da avtalt egne sanksjonsmuligheter ved mangler eller avtalebrudd. Malus kan være en mulighet. Om leverandøren forfalsker dokumentasjon er det grunnlag for å søke regress fra leverandøren dersom man straffes eller på annen måte er skadelidende som følge av dette. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hele problemstilllingen bunner i rasistisk tenkning. At vi nordmenn på en eller annen måte er bedre enn alle utlendinger som om vi er de eneste i verden som har snø.

Og når de kommer her med perfekte dekk og masse kjetting blir de stoppet allikevel fordi trekkvogna deres har 2 aksler. På tv-nyhetene i dag. Det er ikke antallet aksler som teller i is og snø, men hvor mye vekt det er på hver mot hvor stort underlag. Akkurat som tynnere dekk på biler er bedre enn brede. Veldig få av 3 akslede trekkvogner har trekk på mer enn 1 aksel, og ingen utenom tauebiler og de i Ice Road Truckers legger kjetting på mer enn 1 trekkaksel, så de løfter den uten trekk for å få bedre feste i bakker. Og hva blir de da, nettop, en 2 akslet trekkvogn.

Fysikk er ikkje rasisme;) dette går på vektfordeling og tyngde på drivhjula og er heilt avgjerande for framkommeligheita på vinterføre.

Det uheldige er at etter lova kan toaksla trekkvogner med m+s dekk som har så hard gummiblanding at dei kan køyrast 400 000km køyre dit dei vil i Norge. Men med en gang det blir litt vanskelig føre står dei og spinn eller sklir i grøfta.

Stopp dei på grensa så slepp oss 95% av problemet

Lenke til kommentar

Som kjøper av tjenester innenfor bedriftsegmentet er det ikke uvanlig at man har et kontrollapparat som følger opp alle leverandøravtaler og sikrer at man får de varer og tjenester man betaler for. I enkelte kontrakter er det da avtalt egne sanksjonsmuligheter ved mangler eller avtalebrudd. Malus kan være en mulighet. Om leverandøren forfalsker dokumentasjon er det grunnlag for å søke regress fra leverandøren dersom man straffes eller på annen måte er skadelidende som følge av dette. 

Blir veldig vanskelig og gjennomføre spesielt i små og mellomstore bedrifter som ikke kontraktfester alle kjøp eller har økonomi til dette.

 

Ta et eksempel at du bestiller varer fra Raymarine og de varene kommer normalt med DHL fra Belgia, jeg har opplevd at det har kommet direkte med utenlandsk transport hvis partiet er av et større omfang. Man kan sikkert ta dette opp med Raymarine Norge siden de er tilbyderen, men de vil nok påstå at frakt blir samordnet av hovedkontoret som ligger i Belgia og at de ikke har noe innvirkning på det.

 

 

Mye av internasjonal frakt foregår at fraktratene blir lagt ut for salg og alle kan legge inn et anbud på denne frakten, om det er en pall som skal fra tyskland eller 14 last med papir til forbrenningsovn i Sverige.

Man kunne sikkert ha forlangt en form for "bevis" for at tilbydere innehar riktig dokumentasjon i forholdt til hva som skal fraktes, men disse bruker også 3part transportører igjen som kanskje også bruker en 3parts transportør.

 

Tror det enkleste og rimeligste er og kontrollere alle ved grensene og nekte innreise på de som ikke har riktig dokumentasjon og godkjent kjøretøy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man burde lage en sorteringsrenne ved grenseovergangene. La tunge kjøretøy sluses gjennom en skrå renne. Dersom de havner mot siden pga. glatte dekk så sluses de inn på en parkeringsplass for ulovlig skodde biler. For å komme ut av parkeringsplassen man legge om til egnede dekk. Da kan man kjøre gjennom en ny sorteringsrenne og betale gebyret på vei ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan gjør man i praksis dette? Hvis leverandøren lover gull og grønne skoger og i verste fall forfalsker dokumentasjonen, hvordan skal man oppdage det?

På fiskemottaket her så har de gitt kurs til en av de ansatte som går over lastebilen som kommer for å hente fisk og hvis han finner feil med lastebilen så får den ikke kjøre med last fra deres anlegg før det er fikset.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

På fiskemottaket her så har de gitt kurs til en av de ansatte som går over lastebilen som kommer for å hente fisk og hvis han finner feil med lastebilen så får den ikke kjøre med last fra deres anlegg før det er fikset.

Strålende eksempel på at det finnes løsninger. Når man kan gjøre privatpersoner strafferettslig ansvarlig for kjøp av svart arbeid bør bedrifter også kunne stå ansvarlige for sine kjøp.

Lenke til kommentar

 

Hva med å få mesteparten av transporten over på jernbanen?

Hvilken jernbane? Da må i så fall jernbanenettet bygges ut så det virkelig kan erstatte store deler av trailertrafikken. Det skjer ikke. Vi har mast om Nord-Norge-banen i over 100 år og politikerne i Oslo bare fnyser av det. Selv om Norges enorme varetransport via trailere i stor grad skjer fra denne landsdelen. De store fiskemottakene her oppe kan sende ut 50-100 trailere om dagen - hver.

Si heller: Vi har mast om Nord-Norge-banen i over 100 år, og høyrepolitikerne i Oslo bare fnyser av det.

Pål Jensen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

 

Hva med å få mesteparten av transporten over på jernbanen?

Hvilken jernbane? Da må i så fall jernbanenettet bygges ut så det virkelig kan erstatte store deler av trailertrafikken. Det skjer ikke. Vi har mast om Nord-Norge-banen i over 100 år og politikerne i Oslo bare fnyser av det. Selv om Norges enorme varetransport via trailere i stor grad skjer fra denne landsdelen. De store fiskemottakene her oppe kan sende ut 50-100 trailere om dagen - hver.

Si heller: Vi har mast om Nord-Norge-banen i over 100 år, og høyrepolitikerne i Oslo bare fnyser av det.

Pål Jensen

Det har vel ikke vært annerledes under andre partier heller, som har sittet lengre(?)

Lenke til kommentar

Det er en endeløs mengde av sjåfører som kan utnyttes. Hvis den ene straffes kommer bare en ny til. Og de utenlandske selskapene skifter bare navn hvis de blir svartelistet. Skal man virkelig få bukt med problemet må man ansvarliggjøre de norske transportkjøperne på en eller annen måte.

 

Den som bestiller frakt fra billigste tilbyder bestiller vel ikke et lov brudd(?)

Om en utenlandsk tilbyder har plikt til å følge norsk lov er det også hans plikt å gjøre det.

Har han ikke plikt, så må for svingende myndihetene sørge for at han får det,

ellers gir han jo blanke uansett.

Greier myndighetene ikke å sørge for dette må det taes opp i EU/EØS.

Skal norske borgere være forpliktet til å sette liv og helse på spill for å etterkomme "like konkuransevilkår"?

Da må det også være likhet for loven

på norsk side av grensen.

Og reaksjoner som faktisk blir fryktet og respektert av utlendinger som velger å ta sjanser.

Norske politikere må våge å ha ben i nesa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...