Gå til innhold

SNIKTITT: Get BoX Her er Gets nye dekoder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I dette tilfellet er jeg en av "de gamle i styret", men vi er veldig åpen for å gjøre endringer i vår felles avtale. Den utløper nå. Vi har hatt fellesavtale med canal digital kabel, som nylig ble til telenor. Vi får stadig henvendelser fra folk som ønsker å kunne velge vekk tv-delen av avtalen, og vi vil gjerne være med på det. Men om leverandøren vil er en helt annen sak. Så spørsmålet er om vi er låst til telenor, eller om vi har mulighet for å snakke med andre.

 

Det du beskriver er et tvunget koblingssalg. Leverandøren har ikke noe annet valg enn å tilby de to varene som to deler.

 

Lineær-TV er uinteressant i 2019. Låste systemer, og stadig synkende brukermasse, betyr at det ikke brukes penger på innhold, altså forverring av den allerede uholdbare reklamesituasjonen. Elendig programvare, treghet, venting, lav funksjonalitet, ingenting av dette har livets rett.

 

Når det er sagt så er det også flere momenter ved denne boksen som utpeker seg som ufordelaktige.

  • Den spionerer på brukeren, hvilket Gets eldre bokser ikke gjorde, selv om de antagelig ønsket det.
  • Den bruker riktignok nyere maskinvare, med et brikkesett noen andre bruker, men der fabrikanten ikke gir slipp på noe som helst, så man kan anta at det vil legges mer energi i et 32-biters brikkesett heller. Kommer an på hvor mange enheter som selges totalt.
  • Den slippes uten nyeste versjon av Android, og kommer ikke til å få det heller, på grunn av nevnte, hverken ved å omgå all nedlåsingen, eller ved hjelp fra fabrikat.
  • Uten Pie er man versjonslåst. Da blir boksen kunstig foreldet, om den ikke er det allerede mtp. sikkerhet. I beste fall får man nyere versjoner av 8.*
  • Det tar lang tid å forholde seg til alle kravene fra Google. Derav tregheten.
  • Get står ikke fritt til å gjøre mer enn de har gjort, med klare begrensninger til forskjell fra om de skulle laget noe helt-helt eget.
  • Fra begynnelsen av har den kun et minimum av funksjonalitet.
  • Den er dyrere.
  • Den har også aldri vært prøvd i stor skala.

Hvis man skal ha noe fritt anbefales https://libreelec.tv

"Byr på Linux og langt mer frihet enn Get."

Så kan man legge til dekoderkort hvis man ønsker det.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Det du beskriver er et tvunget koblingssalg. Leverandøren har ikke noe annet valg enn å tilby de to varene som to deler.

 

Lineær-TV er uinteressant i 2019. Låste systemer, og stadig synkende brukermasse, betyr at det ikke brukes penger på innhold, altså forverring av den allerede uholdbare reklamesituasjonen. Elendig programvare, treghet, venting, lav funksjonalitet, ingenting av dette har livets rett.

 

Når det er sagt så er det også flere momenter ved denne boksen som utpeker seg som ufordelaktige.

  • Den spionerer på brukeren, hvilket Gets eldre bokser ikke gjorde, selv om de antagelig ønsket det.
  • Den bruker flere år gammel maskinvare, med et brikkesett ingen andre bruker, der fabrikanten ikke gir slipp på noe som helst, der man kan anta at ikke kommer til å legge mer energi i et 32-biters brikkesett heller.
  • Den slippes uten nyeste versjon av Android, og kommer ikke til å få det heller, på grunn av nevnte, hverken ved å omgå all nedlåsingen, eller ved hjelp fra fabrikat.
  • Uten Pie er man versjonslåst. Da blir boksen kunstig foreldet, om den ikke er det allerede mtp. sikkerhet. I beste fall får man nyere versjoner av 8.*
  • Det tar lang tid å forholde seg til alle kravene fra Google. Derav tregheten.
  • Get står ikke fritt til å gjøre mer enn de har gjort, med klare begrensninger til forskjell fra om de skulle laget noe helt-helt eget.
  • Fra begynnelsen av har den kun et minimum av funksjonalitet.
  • Den er dyrere.
  • Den har også aldri vært prøvd i stor skala.

 

Hvis man skal ha noe fritt anbefales https://libreelec.tv

"Byr på Linux og langt mer frihet enn Get."

Så kan man legge til dekoderkort hvis man ønsker det.

Er ikke Libreelec bare en kodi-variant?

 

Når det gjelder det med koblingssalg så løser de vel bare det med å gjøre de frittstående variantene så lite gunstige at ingen vil ha dem?

Lenke til kommentar
  • Den bruker flere år gammel maskinvare, med et brikkesett ingen andre bruker, der fabrikanten ikke gir slipp på noe som helst, der man kan anta at ikke kommer til å legge mer energi i et 32-biters brikkesett heller.
  • Den slippes uten nyeste versjon av Android, og kommer ikke til å få det heller, på grunn av nevnte, hverken ved å omgå all nedlåsingen, eller ved hjelp fra fabrikat.
  • Get står ikke fritt til å gjøre mer enn de har gjort, med klare begrensninger til forskjell fra om de skulle laget noe helt-helt eget.

Brikkesettet er BCM7271, det er andre som bruker det og det er 64bit

Android 8 er nyeste for Android TV - Vi vet vel ingen ting om det kan komme Android 9 på boksen i fremtiden.

Get gjorde vel mesteparten(?) selv da de lanserte Get Box II med ny software - så jo hvordan det gikk. Tror det blir et bedre produkt å bygge på en etablert plattform enn å utvikle egen.

Endret av Sprocket
Lenke til kommentar

Har egentlig ikke behov for nok en dings som gjør det samme som smart-tv'en og andre mediabokser. Skulle ønske Get heller ga mulighet for å erstatte dekoderen med en kortleser (CA-modul), slik at lineær-tv opplevelsen ble mer integrert i TV'en. Gjerne kombinert med en app for ikke-lineært tilbud.

 

99 kr måneden for 500GB lagring synes jeg er i drøyeste laget. Det er omtrent samme pris som Google tar for 2TB. Burde altså kostet ca 29 kr/mnd. Aller helst skulle den støttet lokal lagring.

 

Må vel også ha modem i tillegg?

 

CA-modul er nok ikke noe Get vil begynne med nå som de lanserer en kortløs dekoder. Det er jo mye bedre å ikke ha noen kort. Tipper at det vil komme en app til Android TVer slik som på Apple TV4 så logger man seg inn i den og får tilgang til innholdet sitt.

 

99,- er ikke for 500 GB men 500 TIMER, blir LITT mer GB enn 500 ;) Dette er jo litt som å sammenligne fisk og ponny, men Google sin lagring er ikke en npvr, og trenger ikke å ha lisenser for hvert program osv. Det er en ren lagringstjeneste. Get Sky koster 0kr og har UBEGRENSET lagring, så hvis du vil ha skylagring vet du hva du kunne hatt :p

 

Modem er jo for internett, og om du har Get i dag er det jo rimelig sannynlig at du har et modem allerede. Forstår ikke hvorfor det er noe negativt?

 

Get er ikke Netflix, men en ISP de må liksom sende deg modem hvis du vil ha nett :p

Lenke til kommentar

@schnoog

Du kan ringe dem å spørre, antagelig billigste sort DOCSIS 3.1 (?) fra Arris eller lignende, kan være du får lov til å bruke ditt eget modem også.

Edit: Den gang ei, ser ut til at du får https://www.get.no/v3/bredb%C3%A5nd/tr%C3%A5dl%C3%B8st-modem

Velkommen som kunde i Get :hm:

 

@Sprocket Du har rett i at det er 64-biters brikkesett. Saftige greier, min feil, rettet opp i dette.

Du anser at det å måtte forholde seg til Get er bedre enn å kjøre sin egen boks? Du tar feil, men Get er altså av samme oppfatning, hvilket tilsier at de ikke vil gi deg en app til AndroidTV-en din, fordi da har de ikke noe "konkurransefortrinn". Merk deg hvor mange år og utviklingskroner de har brukt. Derfor tar du feil også der.

 

Android 8.*  (oreo) er ikke nyeste for Android TV, det er 9.0 (Pie), der har Google skjønt at lisensieringen av apper må strømlinjeformes litt. Tror de ville unngå samme virvarr av skadelig programvare som de har i Play-butikken sin, men det tok laaaang tid å få ting sertifisert. Den helhetlige pakken må sikkert fremdeles gjennom nåløyet, men dette er til dels å leve med. Android 8 i 2019 er altså ikke veldig våkent.

 

Man kan kjøpe Google TV-bokser for veldig lav pris, og utrulling og støtte av én boks svarer seg ekstremt lite til den gamle modellen til Get, men blir også avleggs når sett i lys av utviklingen på maskinvarefronten. Man kan flashe egne krypteringsnøkler på "andres" utstyr også, så selv det blir en variasjon over temaet ansvar uten vinningsøyemed.
 

Brikkesettet er BCM7271, det er andre som bruker det og det er 64bit
Android 8 er nyeste for Android TV - Vi vet vel ingen ting om det kan komme Android 9 på boksen i fremtiden.
Get gjorde vel mesteparten(?) selv da de lanserte Get Box II med ny software - så jo hvordan det gikk. Tror det blir et bedre produkt å bygge på en etablert plattform enn å utvikle egen.


Med Get som ISP og Get Box II, the empire strikes back, kunne man nyte fravær av levert Internett i en ukes tid, for dem som ikke hadde eget modem.
At Get tror de klarer å levere noe som er interessant i et synkende marked, betyr ikke at de plutselig blir noe bedre på programvare. De rår hverken over lisensinnehaverne, operativsystemsløsningen, og ei heller maskinvareprodusenten.

Ser ikke helt at å foreta seg noe på toppen av dette, all den tid Get fortsatt er Get, skal være løsningen. Alle argumenter for å satse selv er nettopp de som gjelder for å slippe unna alt dette, både i form av å slippe unna, og kunne legge til ekstra funksjonalitet enkelt. Skussmålet for å adoptere en ferdigløsning, er at man slipper arbeidet. Den gyldne middelvei er å adoptere en fri løsning.

Å i det hele tatt å være i maskinvareland, med alle de ekstra kriteriene Google har for TV-løsningen sin kontra Android, når mange faktisk har kraftigere mobile bokser i lommen, er å gi konkurrentene dobbelt fortrinn.

De kunne gått for Apple TV og i tillegg måtte betale gjennom nesen, men den gang ei, av samme grunn som at det å være en tilbyder av lineær-TV ikke er gunstig i 2019. Man må over på noe som lukter av fugl.
 

Er ikke Libreelec bare en kodi-variant?
 
Når det gjelder det med koblingssalg så løser de vel bare det med å gjøre de frittstående variantene så lite gunstige at ingen vil ha dem?


Det er et operativsystem til å kjøre KODI, som har eksistert siden det het XBMC.
Et system det virkelig svinger av, med veldig lave krav til maskinvare.
Vesentlig bedre og flere utviklere enn det Get har. Ekstremt mye mer frihet og funksjonalitet. Problemet er å sende lisensbasert innhold, men man trenger ikke nødvendigvis å binde seg på føtter og armer til alt det lineærTV har å fare med.
I det lange løp er dette årsaken til at det ikke har livets rett, men også grunnen til at man stadig får bedre vilkår for å diskutere alternativer som kan konkurrere. Altså alt annet.

Du mener det de ikke har lov til å gjøre? Fordi det er konkurransevridende. Vi er da et skikkelig land, med tilhørende lovverk å ta hensyn til. Heia konkurransetilsynet og forbrukerombudet.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

 

Det er et operativsystem til å kjøre KODI, som har eksistert siden det het XBMC.

Et system det virkelig svinger av, med veldig lave krav til maskinvare.

Vesentlig bedre og flere utviklere enn det Get har. Ekstremt mye mer frihet og funksjonalitet. Problemet er å sende lisensbasert innhold, men man trenger ikke nødvendigvis å binde seg på føtter og armer til alt det lineærTV har å fare med.

I det lange løp er dette årsaken til at det ikke har livets rett, men også grunnen til at man stadig får bedre vilkår for å diskutere alternativer som kan konkurrere. Altså alt annet.

 

Du mener det de ikke har lov til å gjøre? Fordi det er konkurransevridende. Vi er da et skikkelig land, med tilhørende lovverk å ta hensyn til. Heia konkurransetilsynet og forbrukerombudet.

 

Jeg har brukt kodi siden den første xboxen før det het xbmc (det het vel først xbplayer og xbmp hvis jeg ikke husker helt feil). Men jeg skjønner ikke hvordan du kan sammenligne kodi med en norsk stb.

Lenke til kommentar

Noen som vet om det følger med tastatur på fjernkontrollen som man kan f.eks bruke ved bruke av youtube? Evt om man kan kjøpe det separat? Det er tross alt mye lettere enn å skrive en og en bokstav da jeg synes det er veldig gammeldags...

 

Støtter stemmestyring, og angivelig også Google Assistant etter hvert. Siden den støtter bluetooth kan man benytte eget BT tastatur, men tror ikke det følger med noe på fjernkontrollen utover 0-9 + piltaster.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du anser at det å måtte forholde seg til Get er bedre enn å kjøre sin egen boks? Du tar feil, men Get er altså av samme oppfatning, hvilket tilsier at de ikke vil gi deg en app til AndroidTV-en din, fordi da har de ikke noe "konkurransefortrinn". Merk deg hvor mange år og utviklingskroner de har brukt. Derfor tar du feil også der.

 

Stråmann - jeg har ikke sammenliknet Get vs egen boks i det hele tatt.  Vil tro at de fleste som ser på lineær-tv i dag uansett ikke har kunnskap til å lage sin egen boks med Kodi/plex/whatever.  Det er nok ikke dette segmentet Get retter seg mot i det hele tatt, da disse alt har "kutta kabelen". 

 

Get har forøvrig lansert app for både Android og Apple-TV, så hvorfor skulle de ikke lansere app for Android-TV også? De kommer rimelig sikkert til å lansere "boksløst" abonnement også.  Allerede i dag kan man jo velge getbox mikro og ikke betale dekoderleie, og månedsprisen på TV-abonnementet er tilsvarende de andre aktørene i markedet (om man synes det er en fair pris eller ikke får man ta stilling til selv)

 

Edit: Har du noe eksempel på Android Pie TV? Ville vært interessert i en slik boks selv

Endret av Sprocket
Lenke til kommentar

Mange ønsker fortsatt lineær Tv, og boksene går i riktig retning med å bli gode multimedia enheter. Leverandørene skifter bokser ca hvert 4. år.

App univers på en TV slutter å støttes etter ca 5 år.

Kodi og andre løsninger er ikke for alle.

Min erfaring er at også godt voksne og gamle bruker lineær TV annerledes nå. Man ser på opptak for å slippe reklame og ser programmene når man selv vil.

Det er mye på TV man ikke kan se på annen løsning enn å ha kanalene. For de som ser alt annet enn film og de største krimserier.

 

Forøvrig er Chromecast et godt produkt om man ikke har Apple universet.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Fikk denne i dag for tidlig testing og den var meget enkel og sette opp. Har også en apple tv 4k med get's app som jeg har brukt kun til hbo da jeg har en smart tv som styrer resten og get's gammle pvr boks som er blitt brukt til tv titting.

 

Må si at jeg er i tvil om jeg egentlig trenger denne nye boxn da apple tv gjør alt denne boxen gjør og det at du må ha internet for og bruke den er litt skremmende da det hender internet faller ut men ikke tv'n 

 

nå har det seg så at her hvor jeg bor har vi ethernet linje ( rj45 ) rett i veggen til internet og vanlig tv plugg i veggen. så denne boxn trenger kun en cat5/wifi  og hdmi (får ingen nytte av tv kabelen da jeg ikke får internet igjennom den ) 

 

satte også opp den med min samsung tv så alt styres fra fjærnkontrollen til tv'n.

 

testa også å makse internet linja mi og da stoppa tv sendinga opp  så her må det settes opp qqs  :hmm:

 

testa å sette opp live tv i plex for og se om den fant get box'n men det gjorde den ikke

 

så til info  du logger deg på med bruker konto som du bruker på get.no   og dette finner den selv automatisk.

 

en ting til  mulig det er øynene mine  :dremel:  men tv igjennom kabel er mye klarere en streaming på min qled samsung tv.

 

håper og høre hva andre testere synes om denne box'n

Lenke til kommentar

Fikk denne i dag for tidlig testing og den var meget enkel og sette opp. Har også en apple tv 4k med get's app som jeg har brukt kun til hbo da jeg har en smart tv som styrer resten og get's gammle pvr boks som er blitt brukt til tv titting.

 

Må si at jeg er i tvil om jeg egentlig trenger denne nye boxn da apple tv gjør alt denne boxen gjør og det at du må ha internet for og bruke den er litt skremmende da det hender internet faller ut men ikke tv'n 

 

nå har det seg så at her hvor jeg bor har vi ethernet linje ( rj45 ) rett i veggen til internet og vanlig tv plugg i veggen. så denne boxn trenger kun en cat5/wifi  og hdmi (får ingen nytte av tv kabelen da jeg ikke får internet igjennom den ) 

 

satte også opp den med min samsung tv så alt styres fra fjærnkontrollen til tv'n.

 

testa også å makse internet linja mi og da stoppa tv sendinga opp  så her må det settes opp qqs  :hmm:

 

testa å sette opp live tv i plex for og se om den fant get box'n men det gjorde den ikke

 

så til info  du logger deg på med bruker konto som du bruker på get.no   og dette finner den selv automatisk.

 

en ting til  mulig det er øynene mine  :dremel:  men tv igjennom kabel er mye klarere en streaming på min qled samsung tv.

 

håper og høre hva andre testere synes om denne box'n

 

Jeg fikk også denne i dag, og jeg koblet den vekk med en gang.

I vårt borettslag har vi fibermodem, så ingen mulighet til å koble til STB via coaxialkabel. Kun internett-tv. Og kvaliteten er ikke bedre enn det en får i en browser via HTPC'en min.

Det verste er at GET Box kjører max oppløsning som tven støtter, og i tillegg HDR som standard. UTEN mulighet til å endre dette. (Vil heller ha 720p/1080i, og la min LG C7 OLED oppskalere.)

1. versjon har ikke 5.1 lyd, men det skal komme.

Kjipt at bluetooth ikke støtter headset, kun tastatur/mus?

HDMI-CEC kan ikke slåes av heller, så den "dominerer" oppsettet mitt der alt går gjennom en Yamaha receiver.

 

Nei, dette var fæle greier men heldigvis er det en pilotversjon av software. Regner med mye er bedre i april når alle skal få tilgang?!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...