Gå til innhold

Stoler du mindre på VG etter Jacobsen-saken?


Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

Dem logikken må du gjerne utdype.

Personer som har sitt ytke innen politikke , og dom daglig både dekker og analyserer den bør ha bedre innsikt.

Vi snakker ikke om journalister som dekker mote og den slags.

Journalister står temmelig langt ute til venstre, og det farger måten de ser samfunnet på. Men det blir jo det samme for oss som står på høyresiden, da, selvfølgelig.

 

Det er mange som har mye kunnskap om samfunn og politikk. Jeg synes ikke journalister fremstår som spesielt kunnskapsrike.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Journalister står temmelig langt ute til venstre, og det farger måten de ser samfunnet på. Men det blir jo det samme for oss som står på høyresiden, da, selvfølgelig.

 

Det er mange som har mye kunnskap om samfunn og politikk. Jeg synes ikke journalister fremstår som spesielt kunnskapsrike.

...

 

Jeg hører du sier det.

 

Hvilke temaer er det du mener journalister er venstrevridde i -- og hva er mer nøytrale tilnærminger..?

Husk at i politiske spørsmål, så kan en side ha totalt rett og den andre totalt feil, som i rasespørsmål, etikk angående rettsfilosofi, vitenskap og klima;

 

Sentrum er ikke objektivitet.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han har rett. Det han mener er at journalister som regel har god kjennskap til samfunnet, og politikken, dermed kan de også ta bedre beslutninger når det kommer til valg. Det er jeg faktisk enig i. 

 

Ikke for å si at de har rett, det blir en for subjektiv mening utifra hver journalist. 

 

 

...som daglig både dekker og analyserer den bør ha bedre innsikt.

 

Unnskyld meg, men du virker forferdelig godtroende og virker til å ha en urokkelig tro på autoriteter. Vet du hvor mange snekkere som gjør dårlig arbeid? Visste du at man kan jobbe som snekker uten fagbrev eller formell utdannelse om vi skal trekke den metaforen litt lenger? Vet du overhodet noe om hva man lærer under en journalistikk-utdannelse?

 

Jeg hadde også en lignende oppfatning når jeg var i starten av tenårene og tok det jeg leste i avisene for god fisk og stolte nesten alltid på autoriteter og voksne folk. De burde vite bedre enn meg, sant?

 

De aller fleste greier å fullføre en utdannelse på høyere nivå og har du vært gjennom det systemet så vet du at utdannelse slett ikke er noen garanti for intelligens eller selvstendig tenking og refleksjon. Snarere tvert i mot. Som regel er det et bevis på at du greier å gjøre som du blir fortalt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dem logikken må du gjerne utdype.

 

Personer som har sitt ytke innen politikke , og dom daglig både dekker og analyserer den bør ha bedre innsikt.

 

Vi snakker ikke om journalister som dekker mote og den slags.

 

De har ikke bedre innsikt fordi de lever i et ekkokammer og har alt for høy tro på seg selv. De har god kjennskap til ulike hendelser, men det betyr ikke at det ligger noen dybde bak meningene deres.

 

Om de hadde hatt så god innsikt, så hadde de ikke gjort så mange feil

 

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/1AMX/Journalister-gjor-feil-hele-tiden-Det-burde-ikke-vare-sa-vanskelig-a-innromme-det--Jan-Arild-Snoen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...