Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Forbruk av varmt tappevann i en leilighet


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er overrasket over høy regning for varmt tappevann i leiligheten min som har areal på 43 m². I følge faktura brukte jeg 85,6 m³ i løpet av 11 måneder som utgjør ca. 260 liter per dag. Leiligheten har vannbåren golv varme og jeg får separatregning på det. Tror at mesteparten av varmt vann blir brukt på dusj, oppvask- og vaskemaskin. Jeg har samboer men 130 liter per person per dag virker litt for mye. Er det normalt?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vaskemaskin og oppvaskmaskin tar inn kaldvann og varmer det opp med egne varme-elementer.

Dusjing kan du måle selv med en 10-litersbøtte eller lignende under normal temperatur og trykk som dere bruker i dusjen og så regne ut.

 

Regn også med vasking hvor du bruker varmtvann fra springen.

Lenke til kommentar

Hvor mye er dette sammenlignet med kaldt tappevann?

 

Det vanlige er vel at oppvask- og vaskemaskiner bruker kaldt vann, og at varmt vann kun går til vasker, dusj/badekar osv.

 

Fant dette: "Vanlig forbruk for en voksen person per år er mellom 40 - 60m³ (1m³ = 1000 liter = 1 kubikkmeter). En persons forbruk av vann/avløp vil kunne variere stort. Vannforbruket varierer i takt med ulike faser av livet, hvor mye tid man benytter boligen og ikke minst hvor mange personer som bor i husstanden."

 

kilde: https://www.haugesund.kommune.no/hva-er-normalt-forbruk-vann-avlop

Lenke til kommentar

Kommer an på varmen på vannet også. Til varmere det er til mer kaldt vann kan blandes inn for å få f.eks 30 grader til dusjing.

En dusj kan bruke fra 6 til 20 liter vann per minutt leste jeg. Om 3 liter av dette er varmevann så vil jo 130 liter holde til 43 minutter med dusj per dag (men kanskje bare 15 minutter om dusjen ikke er en sparedusj og bruker mye mer vann).

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Er du sikker på at vannet inn din leilighet faktisk blir målt? 

Mange sameier har bare fellesmåler, og fordeler dette ut basert på sameiebrøk eller areal, eller andre kriterier. 

 

Og ja det er fullt mulig å bruke så mye varmtvann. Mange bruker mye varmvann til å skylle ting før de setter det i oppvaskmaskinen. Folk gjør veldig mye rart uten å tenke over hvor mye vann man bruker, og hvor dyrt det faktisk er. Man trenger faktisk ikke å la vannet renne mens man pusser tenner. 

 

Da vi monterte fellesmåler snakket jeg med rørleggeren. Han kom med flere rare historier, mulig de er røverhistorier: i et sameie han hadde jobbet i, som ikke hadde individuelle målere,  fant han ut at det var en familie som syntes det var praktisk å legge poteter i vasken om morgenen med varmvannet stående på. Da de kom hjem fra jobb var potetene perfekt kokt.

 

I et annet sameie som heller ikke hadde individuelle målere for varmtvann fant han ut at det var en fyr som monterte på en hageslange på varmtvannet som han så bruke som varmeovn for å spare strøm.

 

 Det finnes forøvrig vaskemaskiner og oppvaskmaskiner som har inntak for varmtvann, men det er ikke vanlig i Norge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oppvaskmaskin bruker lite vann, og antagelig ingen synder i et normalt hushold. En moderne oppvaskmaskin bruker mellom 6,5 og 10 liter vann hver gang den kjøres. Så en slik maskin vil antagelig bruke rundt 1m³ pr år i en husholdning på to personer. 

 

Manuell oppvask derimot, der går det fort 40 liter vann, primært varmtvann

En dusj på 5 minutter, som er en ganske rask dusj, forsvinner fort 60 liter eller mer. 

Lenke til kommentar

Avhengig av type dusj og dusjhode, kan den bruke opptil 20 liter i minuttet. En timinutters dusj kan da fort bruke 200 liter vann.
Hvis vi antar at varmtvannet blandes 50/50 med kaldtvann for å få en behagelig temperatur, går det altså med 100 liter varmtvann til en dusj.

 

Med to personer i husstanden kan dette fort bli 200 liter varmtvann om dagen til dusjing alene. Og hvis du har en bedre halvdel som foretrekker å dusje 2-3 ganger om dagen ser jeg ingenting unormalt med vannforbruket ditt...
Hvis du syns det er mye kan du bytte til en sparedusj og potensielt redusere vannforbruket med halvparten.

Lenke til kommentar

Takk for gode tips, folkens. Jeg tenkte faktisk at høyt forbrukt skyldtes primært av oppvask- og vaskemaskin som vi ofte kjørte i "express"-modus. I mitt hode virket det umulig å kunne varme opp kaldt vann til 40-60 grader så fort, derfor trodde jeg at maskinene tar varmt vann direkte. God ide blir å måle hvor mye vannstrøm i dusjen.

 

Før jeg flyttet inn forventet jeg at månedsutgifter for varmt vann ligger rundt 500 kroner, mens i praksis er det over 1000 kroner, noe som jeg synes er litt for dyrt.

 

Lenke til kommentar

Jeg er overrasket over høy regning for varmt tappevann i leiligheten min som har areal på 43 m². I følge faktura brukte jeg 85,6 m³ i løpet av 11 måneder som utgjør ca. 260 liter per dag. Leiligheten har vannbåren golv varme og jeg får separatregning på det. Tror at mesteparten av varmt vann blir brukt på dusj, oppvask- og vaskemaskin. Jeg har samboer men 130 liter per person per dag virker litt for mye. Er det normalt?

 

De 85 m3 er kun varmt vann?!  Jeg bruker 2-3 m3 vann i måneden totalt (1 person).  Når du skriver at gulvvarmen er separat, skjønner jeg knapt det går an å bruke så mye. 

Lenke til kommentar

De 85 m3 er kun varmt vann?!  Jeg bruker 2-3 m3 vann i måneden totalt (1 person).  Når du skriver at gulvvarmen er separat, skjønner jeg knapt det går an å bruke så mye. 

 

Reagerte på det samme jeg også. Oslo kommune beregner 1,3 m3 per m2 som et snitt for alt vann. Det vil si at for TS sin leilighet ville normalen være 55,9 m3 per år for både varmt og kaldt vann (for leiligheter blir dog noe mer areal lagt til). Andre kommuner har snittet i steg. En kommune jeg kjenner til har første steg "Bolig under 50m2" stipuleres til årsforbruk på 64m3.

 

Så det fremstår jo som helt galskap å klare å bruke så mye varmtvann. Selv bruker jeg rundt 12m3 per år å¨både varmt og kaldt vann. 

 

TS bør jo sjekke om dette er individuelt avlest, eller om dette er fordelt på alle. Hvis det er individuelle målere så må det enten være noe galt med måleren, eller med røropplegget, eller med forbruket til TS. 

 

 

Regningen på opp mot 1000,- kroner per måned fremstår som relativt korrekt. (man får ca 13 liter varmtvann per kWh).  Hvis man også betaler vann og avløpsgebyr for varmtvannet istedenfor på annen regning så må man legge til ca 35 kroner per m2 avhengig av hvilken kommune man bor i. Med TS sitt forbruk så tilsvarer jo det ca 280,- per måned bare for selve vannet og avløp og ikke strømmen for oppvarmingen av vannet. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Normalt er ditt forbruk noe høyt siden både varmt og kaldtvann pleier ligge på dette forbruket med to personer i husstanden.

Årsaker til økt varmtvannsforbruk kan være at det tar lang tid før det blir varmt (langt til varmtvannskjelen) og at vannet er lunkent og ikke varmt slik at det omtrent ikke blandes ut med kaldtvann når man dusjer.

Det kan også være at vaskemaskin eller oppvaskmaskin er koblet til varmtvannet istedet for kaldtvannet ved en feil, men dette er lite trolig. Det kan også være at måleren er satt opp feil slik at vannforbruket gjelder en annen leilighet. Man kan også ha lest av måleren feil ved forrige avlesning.

Mitt forbruk er under 50 kubikk om jeg bor alene i leilighet.
Vi bruker 150 kubikk i hus om to bor der, med bilvask og endel hagevanning osv.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt vannmåler i mange år, og har hatt forbruk på ca 30-35 kbm pr år pr person. Familiemedlemmene har vært bevisste på å ha lavt forbruk, både for å spare strøm og vann. Dine 85 kbm på 11 mndr er i overkant i forhold til mitt forbruk, men er nok godt innenfor det som er normalt. 

Lenke til kommentar

Jeg har hatt vannmåler i mange år, og har hatt forbruk på ca 30-35 kbm pr år pr person. Familiemedlemmene har vært bevisste på å ha lavt forbruk, både for å spare strøm og vann. Dine 85 kbm på 11 mndr er i overkant i forhold til mitt forbruk, men er nok godt innenfor det som er normalt. 

 

Nei det er jo ikke det.  For det første er dette bare varmtvann, og selv om det hadde være både varmt og kaldt vann så er det i godt i overkant av normalt forbruk. Oslo kommune ville stipulert forbruket til 55,9 m3 per år.  I f.eks Sandefjord kommune ville stipulert forbruket hans til 64 m3.

 

Forbruket TS har er på over 93 m3 per år bare på varmtvann.  Det er over 50% mer enn det som er normalt for både varmt og kaldt vann samlet... 

 

Jeg vet ikke hva som er vanlig fordeling mellom forbruk på varmt og kaldt vann, jeg vil tippe at det normale er å bruke langt mer kaldtvann enn varmtvann. (Husk at det som kommer ut av dusjen er en blanding av kaldt og varmt vann i en blanding på ca 50/50). Så kommer alt vannet som går i doen, vaskemaskiner, oppvaskmaskin, håndvask osv osv osv. ) Det vil si at TS antakelig har en forbruk på over 180 m3 per år.  

 

Forbruket TS da har er rundt 300% av det som er normalt.  Det er laaaaangt fra  "godt innenfor det som er normalt."

Lenke til kommentar

 

Jeg er overrasket over høy regning for varmt tappevann i leiligheten min som har areal på 43 m². I følge faktura brukte jeg 85,6 m³ i løpet av 11 måneder

 

Kan du bekrefte at 85,6 m3 kun gjelder varmtvann, eller er det totalt vannforbruk?

Hvis det kun er varmtvann, hvor mye er forbruket av kaldtvann i samme periode?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...