Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Erfaringer med Lynet bredbånd?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Boretslaget mitt gjorde motsatt lagde avtale med get når jeg hadde lynet, kan si jeg savner lynet.

Kjører plex server da er det stor fordel med synkron hastighet forhold til asykron, har 100/20 nå, hadde 100/100, ikke bare det syns det har vært mye nedetid med get mens jeg hadde minimalt med lynet i forhold så tror du blir fornøyd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror vi har den 350/20 linjen til Get i dag. Hastigheten er kurant nok den.

Men siden jeg spiller en del online tenker jeg at det er bedre med fiber pga levere ping.

Vi har en veldig bra borettslagsavtale i dag, så prisen er lav, men regner med det blir noe tilsvarende fra Lynet, så kunne tenke meg den 250/250 linjen feks.

Lenke til kommentar

Kanskje borettslaget burde snakk med Get om å få inn fiber fra de istedet for å bytte? - Antagelig så vil de jo fortsatt ha en TV-avtale, og get bør jo være villige til å strekke seg for å beholde en slik kunde.

 

VI byttet fra Altiboks til Get fiber der jeg bodde før, og overraskende nok så var Get både raskere, mer stabilt og lavere ping enn Altiboks som jeg i utgangspunktet var fornøyd med. - Ikke minst var TV-løsningen mye bedre.

 

Mener vi fikk 20/5 som standard gjennom fellesutgiftene, og så betalte jeg 80,-/mnd tror jeg for oppgradering til 100/100.

Lenke til kommentar

Har vært så priviligert og få lov å ha både Altibox og Get en periode. 

Forskjellen her er utrolig liten. sammenligner da med Koaks fra Get.

Speedtester mot servere i Norge var ping på fiber i snitt 1-2ms.

På Get koaks lå den på 4-7ms. 

Det som overasket meg var at det virket som Get var raskere ut av landet.

Stort sett alle tester jeg gjorde så fikk jeg bedre resultat med Get.

mange av testene ble gjort her: http://www.dslreports.com/tools/pingtest

 

Har ikke hørt noe spesielt negativt med Lynet når det gjelder bredbånd.

 

Da prisen er lang lavere valgte jeg og kaste ut hele fiberhysteriet.

Har da selvfølgelig ikke behov for mer en 10-20Mbps i opplastning selv om

jeg akkurat nå har litt mer.

 

 

 

post-506989-0-05147300-1546894524_thumb.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger.

 

Get vs Lynet skal være tema på beboermøte hos oss i neste uke, så nå er jeg litt mer forberedt på det.

Jeg mistenker nok at det med lavest pris er mest aktuell for de fleste i borettslaget uansett, men virker ikke som om det er så store forskjeller.

 

Apropos routing til utlandet. Husker pappa flyttet inn i en nybygget leilighet som da hadde UPC, som i dag er Get. Tror disse var ganske nye på det tidpunktet fordi de hadde ikke fått på plass ordentlig routing til utlandet enda. Dette var vel i 2004 eller noe sånt og jeg spilte mye CS på den tiden. All trafikk som skulle til utlandet fra UPC ble rutet igjennom Nederland. Så spilte jeg på en svensk server så hadde jeg mye høyere ping enn alle andre. 

Ett lite sidespor, men litt komisk var det.

Lenke til kommentar

Borettslaget vurderer å bytte Get med Lynet.

Ser ut som om de tilbyr fiber og det hadde vært fint.

Get tilbyr også fiber selv om de mest markedsfører "hybridfiber"=koax.

 

 

 

Get vs Lynet skal være tema på beboermøte hos oss i neste uke, så nå er jeg litt mer forberedt på det.

Jeg mistenker nok at det med lavest pris er mest aktuell for de fleste i borettslaget uansett, men virker ikke som om det er så store forskjeller.

Spørs hva som egentlig er spørsmålet. Eksisterende koax fra Get vs Lynet fiber eller fiber fra Get vs fiber fra Lynet. I mitt borettslag fant noen ut at vi skulle erstatte koaxen fra Get (som fungerte helt flott) med fiber og ba om tilbud fra mulige leverandører. Da var ikke Lynet noe alterativ, uten at det var oppgitt grunn. Resultatet ble at vi fikk best tilbud fra Get som oppgraderte fra koax til fiber i ca 600 leiligheter uten at det kostet oss noe ekstra. Eneste betingelse var bindingstid.

 

 

 

Apropos routing til utlandet. Husker pappa flyttet inn i en nybygget leilighet som da hadde UPC, som i dag er Get. Tror disse var ganske nye på det tidpunktet fordi de hadde ikke fått på plass ordentlig routing til utlandet enda. Dette var vel i 2004 eller noe sånt og jeg spilte mye CS på den tiden. All trafikk som skulle til utlandet fra UPC ble rutet igjennom Nederland. Så spilte jeg på en svensk server så hadde jeg mye høyere ping enn alle andre. 

Ett lite sidespor, men litt komisk var det.

Det skyldtes at all utenlandstrafikk gikk gjennom UPC sitt eget nett og de hadde knutepunkt i Nederland. Fungerte greit hvis man skulle lenger ut i verden...
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Morsomt at denne tråden dukket opp akkurat nå.

 

Mitt borettslag har fått lagt inn fiber og byttet fra Get til Lynet fra årsskiftet. Så langt har det vært min dårligste nettleverandør noensinne. I løpet av den første uka har nettet falt ut i hele bygården 1-2 timer tre kvelder på rad. Jeg hadde mer stabil forbindelse da jeg satt med dial-up på 90-tallet.

 

Jeg håper at dette har vært et stort unntakstilfelle og at det bedrer seg, men jeg er skeptisk. Jeg har fulgt litt med på driftsmeldingene til Lynet og sett at mange borettslag i området har problemer med brudd, senest i dag tidlig. Meget spent på om det skal falle ut i kveld igjen.

 

Vi er kommet dit at etter bare en uke så snakker vi allerede om å revurdere kontrakten.

Endret av Spartapus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Komentar:

Get har fiber frem til splitten ved rekkehus-rekka/blokka. Veit ikke om noen steder lenger hvor de fortsatt har coax i bakken, dersom så finnes så tilbyr de ikke rare hastigheten der.

Lenke til kommentar

Morsomt at denne tråden dukket opp akkurat nå.

 

Mitt borettslag har fått lagt inn fiber og byttet fra Get til Lynet fra årsskiftet. Så langt har det vært min dårligste nettleverandør noensinne. I løpet av den første uka har nettet falt ut i hele bygården 1-2 timer tre kvelder på rad. Jeg hadde mer stabil forbindelse da jeg satt med dial-up på 90-tallet.

 

Jeg håper at dette har vært et stort unntakstilfelle og at det bedrer seg, men jeg er skeptisk. Jeg har fulgt litt med på driftsmeldingene til Lynet og sett at mange borettslag i området har problemer med brudd, senest i dag tidlig. Meget spent på om det skal falle ut i kveld igjen.

 

Vi er kommet dit at etter bare en uke så snakker vi allerede om å revurdere kontrakten.

 

Sameiet vårt (som har HomeNet fiber) hadde også en kjip opplevelse i starten - to utfall med en ukes mellomrom. Vi valgte å ha is i magen og så det an. Har hatt det i drøyt et halvt år nå (ble levert i juni i fjor), og så langt har leveransen vært stabil (med unntak av de to utfallene i starten).

Anbefaling: ha is i magen og se det an.

Endret av tingo
Lenke til kommentar

Et viktig poeng for vårt sameie var at leverandøren kunne tilby kostnadsfri installasjon (mot bindingstid). Dermed slapp vi et dyrt installasjonsprosjekt, og kan bytte leverandør når bindingstiden utløper.

 

Det tror jeg også er vårt tilfelle. Vi betaler i tillegg ingenting før mars.

 

Vi vurderer ikke noe kontraktbrudd sånn umiddelbart. I første omgang tenker jeg vi ser det an og eventuelt sender en klage på vegne av beboerne. Jeg håper som du sier at dette kun er en røff start.

'

Det som gjør meg skeptisk er at de ser ut til å ha mye problemer i mitt område. Se bare driftsmeldingen som ligger på lynet.no nå, der flere av borettslagene i mitt område har vært helt uten nett siden i går kveld. Det kom i tillegg til ustabiliteten som har påvirket mitt eget borettslag og andre.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

Det som gjør meg skeptisk er at de ser ut til å ha mye problemer i mitt område. Se bare driftsmeldingen som ligger på lynet.no nå, der flere av borettslagene i mitt område har vært helt uten nett siden i går kveld. Det kom i tillegg til ustabiliteten som har påvirket mitt eget borettslag og andre.

 

Det er jo ikke uvanlig at en feil berører flere kunder, dersom feilen er i nettet til leveranødren og ikke i utstyret hos kunden. Med andre ord: ikke se på øyblikksbilder av leveranseevne, se på levereanseevne og -kvalitet over tid.

Lenke til kommentar

Komentar:

Get har fiber frem til splitten ved rekkehus-rekka/blokka. Veit ikke om noen steder lenger hvor de fortsatt har coax i bakken, dersom så finnes så tilbyr de ikke rare hastigheten der.

 

Hei. Bor i et enebolig felt hvor kablene ble lagt i bakken ca 92/93. Fungerer helt ypperlig. Tror jeg har hatt 2t opplevd nedetid på 7år. Hadde jeg hatt mer en 1Gbps oppkobling mellom pc og modem ville jeg nok fått den hastigheten jeg har kjøpt :) 

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
L/\R~ skrev (7 timer siden):

Hva skjedde og hvordan gikk det?

Nettet var nede i flere timer hver dag og en boenhet hadde ikke nett overhodet. Dette viste seg å være uflaks i den forstand at de hadde problemer i området samtidig som vi koblet oss på, med unntak av den ene boenheten der det rett og slett måtte legges en ny kabel. Som plaster på såret fikk man en måned gratis internett (i tillegg til de tre gratis månedene som allerede var en del av kontrakten).

Alt i alt har jeg vært fornøyd med tjenesten siden den gang. Det er ustabiliteter i blant og spesielt hastigheten som leveres kan variere en del avhengig av tid på døgnet, men dette har i liten grad påvirket meg. Enkelte naboer som er avhengig av en veldig stabil linje (streaming a videomøter fra hjemmekontor o.l.) klaget imidlertid på stabiliteten på forrige styremøte.

Lynet skal ha pluss for at de stort sett er flinke med å oppdatere via statusmeldinger på nettsiden sin når det er problemer. Dette synes jeg er utrolig nyttig da det sparer meg for å begynne å sjekke eget utstyr til ingen nytte.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Vi har hatt Lynet i litt over et år i borettslaget Kirkeveien 90 og jeg er jevnt over lite fornøyd. Mye driftsproblemer og når jeg skriver dette har jeg målt nedlastning til 8Mbps og opplasting til 90Mbps gjennom direkte kabeltilkobling. Da hjelper det ikke mye med all verdens mesh-nettverk: tv-bildene i stua blir jo hakkete ved strømming med denne hastigheten. Varierer fra 2Mbps til 50Mbps på samme halvtime. Samtidig sier statussidene at det ikke er noen driftsproblemer. Google Wifi viser at hastigheten jevnt over når opp i 80-90 Mbps på de fleste dagene, men det er altså noen skikkelige nedturer innimellom.

Dette har skjedd før også, og kundeservice er jevnt over veldig treige med å svare. Som regel tar det to dager før jeg får svar på mail. De har telefonstøtte, men jeg har aldri tid før de stenger 2100 uansett.

Endret av 8086
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...