Gå til innhold

Råd/tips i tung økonomisk situasjon.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg starter denne tråden mest for råd over min økonomiske situasjon.

 

Dette er min situasjon: Jeg er en mann i slutten av 20 årene som har hatt et gambling problem de siste årene. Dette har resultert i et forbruks lån på ca 600.000kr. I tillegg har jeg studielån på 350.000kr, bil-lån på 60.000kr og noen andre lån på rundt 90.000kr. Totalt 1100000kr i lån.

 

Jeg har ikke noe familie eller venner som kan hjelpe meg på noe måte økonomisk.

 

I juli fikk jeg økonomisk verge da jeg skjønte at jeg på ingen måte greier og håndtere penger. Vi har et godt samarbeid. Jeg får 2.000kr i uken til forbruk (Mat, bensin, snus). Han har greid og forhandle ned renten på noen forbrukslån.

 

Jeg er utdannet vernepleier, jeg har en 100% fast stilling og en 75% fast stilling. Jeg ligger da på en årslønn på ca 800.000-850.000 tilsammen i året. Jeg tilbringer rundt 500 timer på jobb i måneden. Jeg trives med og jobbe mye. Men jeg føler at jeg får relativt dårlig betalt i forhold til hvor mye jeg jobber.

 

Er det noen som har noen tips eller råd for hva mer jeg kan gjøre i min situasjon, eller er det bare og kjøre løpet jeg har nå? Absolutt alt av råd blir verdsatt. Jeg har lyst til og gjøre alt i min makt for og bli kvitt forbrukslånet så raskt som mulig.

 

(Slutte med snus er et pågående prosjekt).

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du vet hvor mye renteutgifter du kommer til å ha i løpet av året kan du også legge inn dette i skattekortet (om det ikke er lagt inn fra før) slik at du får mer utbetalt per måned i stedet for mye tilbake på skatten i 2020. Dette vil også gi deg mer penger til å betale ned gjeld på hver måned, og også dette vil spare deg for mye penger over tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En del er brukt. Men verge har foreløpig ikke greid og sette av penger til en buffer da "rydde" prosjektet ikke er helt ferdig enda. Derfor sparer jeg de 10 måneden til vanskelige situasjoner.

Takk for svaret :)

Om du ikke allerede har gjort det kan du utsette hele studielånet med 36 måneder. Rentene fortsetter å løpe, men du vil ha et par tusenlapper ekstra i måneden til å betale ned på de andre lånene.

Lenke til kommentar

Det virker som om du er kommet til veis ende, altså du har gjort det du kan. Du er jo i en bransje med relativt lav lønn og det er jo ikke bare å skifte bransje sånn uten videre. Overtidstillegg får du jo ikke og det er ikke mulig å jobbe nok i én jobb til å matche lønnen til 1,75 jobber (arbeidsmiljøloven). Lønnen er det med andre ord ikke så mye å gjøre med.

 

Forbruket ditt er ganske så lavt, utenom at du snuser.

 

Forbrukslån og billån burde være nedbetalt innen et par-tre år med så høy lønn og så lavt forbruk. Studielånet bør du ikke røre foreløpig. Det du kan gjøre her er bare å forhandle renter. Spesielt på studielånet kan du mest sannsynlig få rentefritak en periode og søke om å la være å betale ned på det før de andre lånene er nedbetalt.

 

Ellers et tips: Ikke gjenoppta forbruket etter du har klart å nedbetale forbruksgjelden. Lag deg sparekonto og sett inn et beløp der. Ta deg gjerne frihet til å jobbe litt mindre dersom du ønsker og gjerne noen ekstra penger til kjekke ting, men fortsett å være sparsommelig. Økonomisk sett har du mistet ganske mange år nå, så det vil være viktig for deg å leve litt sparsommelig for å ta igjen andre på samme alder så du også kan kjenne en økonomisk frihet etterhvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er utdannet vernepleier, jeg har en 100% fast stilling og en 75% fast stilling. Jeg ligger da på en årslønn på ca 800.000-850.000 tilsammen i året. Jeg tilbringer rundt 500 timer på jobb i måneden. Jeg trives med og jobbe mye. Men jeg føler at jeg får relativt dårlig betalt i forhold til hvor mye jeg jobber.

 

Stusser litt over tallene dine. Skjønner ikke helt hvordan det henger sammen med stillingene dine. 100% tilsvarer 150 timer i måneden. Du jobber altså 175%, dette skulle vært rundt 260 timer i måneden. Du hevder at du jobber 500 timer i måneden, noe som betyr at du jobber 333% til sammen. Det skjønner jeg ikke hvordan du får til.

 

500 timer i måneden tilsvarer ca 125 timer i uka. Nesten 18 timer i døgnet hver eneste dag, uten en eneste fridag i helgene?

 

Du har to jobber, med en snitt lønn på rundt 250 kroner i timen. Det er jo egentlig ikke så galt. 

 

Men, ett bedre alternativ er jo å ha en jobb hvor en jobber overtid. Da tjener du langt mer. Men spørs om dette er mulig i ditt yrke? 

500 timer i måneden gir ca. 5500 timer i året (når 4 uker ferie er trukket fra).

Med årslønn på 850.000 har han timelønn på rundt 150 kr timen, det kan ikke sies å være spesielt bra for en fagutdannet.

Lenke til kommentar

 

 

 

500 timer i måneden gir ca. 5500 timer i året (når 4 uker ferie er trukket fra).

Med årslønn på 850.000 har han timelønn på rundt 150 kr timen, det kan ikke sies å være spesielt bra for en fagutdannet.

 

Jeg tok utgangspunkt i stillingene hans. En 100% stilling og en 75% stilling gir 3412 timer i året. Delt på 850 000 er ca 250kr pr time. Om han jobber 500 timer i snitt har han 300% stilling... 

 

Forøvrig bør du ikke trekke i fra ferie. Han får feriepenger som alle andre. Det er inkludert i årslønn. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det mest er vel nevnt her, men du skriver lite om boligsituasjon og om det er mulig å selge bil, bolig eller andre eiendeler. Dette kan jo tas opp til vurdering.

Forøvrig har du en slik type jobb at man kan vurdere å jobbe de vaktene som gir mest tillegg.

Lenke til kommentar

Som vernepleier så har du vell gode muligheiter for å få UB-tillegg ved å jobbe natt og helgeskift?

Overtidsbetaling hadde sjølvsagt hjulpet på, men det er begrensa kor mykje du får lov til å jobbe overtid då arbeidsgiver ikkje får kalkulere med å bruke overtid. Så det å jobbe på ugunstige tidspunkt er nok beste løysninga for å på forutsigbart vis får ekstra betalt.

 

Det er litt forvirring rundt kor mykje du eigentleg jobbar då tala ikkje går heilt ihop. Som vernepleiar i kommunal sektor med 6(?) års ansiennitet så er garantilønna på 407 200 kr i året for ei 100% stilling. Med ei 100% stilling pluss ei 75% stilling så gir det 712 600 kr i samla årslønn. I tillegg kjem UB-tillegga for ubekvem arbeidstid, så at du ender opp på 800-850k samla sett virker rimelig.

 

Men sjølv om du nok "berre" jobbar ca 300 timar i måneden og ikkje 500 så er det vanskelig å råde deg til å jobbe særleg mykje meir. Det er ein grunn til at arbeidsmiljølova har ei grense på allminnelig arbeidstid tilsvarande 40 timar i veka, eller litt over 160 timar i måneden, du jobbar alt det dobble av det som er lov dersom du hadde hatt ei stilling.

 

Vell så viktig som å betale ned gjeld er det å ikkje slite seg så mykje ut at du blir sjukmeldt, vernepleiaryrket er belastande nok som 100% stilling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beklager for at jeg ikke presiserte. Men jeg skrev jeg tilbringer 450-500 timer på jobb, ikke at jeg nødvendigvis jobber alle timene. I 100% stillingen jobber jeg 12 timers vakter, men sover på jobb for og spare bensin, altså tilbringer jeg 14x24 timer på jobb som tilsvarer 336 timer alene.

 

Jeg betaler 6000 i husleie og har for tiden ikke mulighet til og flytte med det første, men jeg har en plan om og få til dette etterhvert. Jeg må også kjøre til begge jobbene. Bilen er helt ok, men jeg har lån på den, salg vil ikke dekke lånet.

Lenke til kommentar

For noen år siden var det lettere og jobbe overtid, men nå skjer det ekstremt sjeldent.

 

Fra januar kommer jeg til og bytte prosenter. 100% i privat medleverturnus og 75% i kommune med 12 timers vakter. Både pga medlevertilegg og mer hele dager fri.

 

Av eiendeler har jeg kun en Nintendo switch, men den vil jeg gjerne ha for og koble av på jobb når muligheten byr seg.

 

Tusen takk for alle svar jeg har fått!

Endret av Sgt.isbjørn
Lenke til kommentar

Har gjelden din gått til inkasso, evt betalingsanmerkninger? 

Har du sett om det er mulig å få gjeldsordning via namsmannen slik at du er kvitt all gjeld innen fem år ? 

Du har allerede verge, så forskjellen i og uten gjeldsordning vil ikke være så stor for deg tror jeg. 

 

På Viaplay og tv3 går luksusfellen. Hvis du ser noen episoder av den så kan du lære litt om hvordan du kan prøve å forhandle med selskapene du har lån i. Kanskje noen av dem går med på at du får fryst både lån og renter i en periode mens du betaler ned de mindre lånene? 

 

Du har ikke kontakt i din faste bank som du kjenner godt? Som kanskje kunne hjulpet deg med et stort lån samlet alt? Det er vel kanskje ikke så lett å få et enkelt lån uten sikkerhet til over en million. Men hadde du hatt kausjonister så kunne det godt bra. Men du skriver at du ikke har noen som kan det for deg. Er det fordi du faktisk ikke har familie, eller at du aller helst vil holde dem utenfor dette?

Lenke til kommentar

Du trenger kanskje bare litt motivasjon og klarhet.

 

800 000 - 36% skatt = 512 000 per år.

 

Du skriver du får 2000 kr i -uken- til livskostnader. 8000 i måneden. Dét er ganske gjennomsnittlig og burde være akseptabelt.

 

8000 x 12 = 72 000 per år. 512 000 - 72 000 = 440 000 per år går til å betale gjeld?? I så fall burde jo dette være betalt i løpet av ganske få år! Med mindre alt dette inkluderer husleie, strøm og slike utgifter også da.

 

La oss ta et konservativt anslag på at det betales 150 000 i året til din totale gjeld. I så fall er det ikke snakk om mér enn max 10 år før alt er betalt.

 

Så det er ingen krise for din del. Du kjører jo "full steam", full fart, så mye som kan forventes av et menneske, spør du meg. Jeg er imponert over at du klarer å jobbe så mye og tjene så mye penger. Det er langt over gjennomsnittet.

 

Så, hvis du fortsetter sånn, så om 15-20 år, vil du stå i en svært favorabel økonomisk posisjon. Bare kutt ut dette gamblingtullet. Å gi bort penger til andre gratis er for meg noe av det mest feil man kan gjøre med sine penger. Andre lever i luksus på grunn av ditt harde arbeid. Det får ikke blitt mer urettferdig mot deg selv.

 

Du burde vurdere å få deg noen faste, sterke støttespillere, psykolog og/eller terapeut, hvis det er mulig. Finnes hjelpeinstitusjoner for gamblingproblemer. Folk som forstår hvordan det her fungerer psykologisk. Å lære om hvordan en uvane virker i hodet er etter min mening den éneste måten å bryte ned uvanen på en bærekraftig måte.

 

Tror du fikser det her. Du trenger bare en liten nudge, en dytt i riktig retning, du har gjort grovjobben selv og fått skipet ut på havet, nå gjelder det bare å holde stø kurs helt til du når andre enden.

 

Men selv om du skulle bli sykemeldt eller noe skulle skje, så vil du fremdeles ha en inntekt. Det gjelder bare å bryte alt ned i håndtérlige størrelser. Det behøves ikke gjøres i 100% detalj, bare man har en temmelig ok oversikt. Detaljarbeid krever så mye tid, at det får bli opp til de som jobber i stat og etat å gjøre. Folk må fokusere på sin jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har gjelden din gått til inkasso, evt betalingsanmerkninger?

Har du sett om det er mulig å få gjeldsordning via namsmannen slik at du er kvitt all gjeld innen fem år ?

Du har allerede verge, så forskjellen i og uten gjeldsordning vil ikke være så stor for deg tror jeg.

 

På Viaplay og tv3 går luksusfellen. Hvis du ser noen episoder av den så kan du lære litt om hvordan du kan prøve å forhandle med selskapene du har lån i. Kanskje noen av dem går med på at du får fryst både lån og renter i en periode mens du betaler ned de mindre lånene?

 

Du har ikke kontakt i din faste bank som du kjenner godt? Som kanskje kunne hjulpet deg med et stort lån samlet alt? Det er vel kanskje ikke så lett å få et enkelt lån uten sikkerhet til over en million. Men hadde du hatt kausjonister så kunne det godt bra. Men du skriver at du ikke har noen som kan det for deg. Er det fordi du faktisk ikke har familie, eller at du aller helst vil holde dem utenfor dette?

Ingen inkasso eller anmerkninger, da det var lett og få lån betalte jeg bare regninger med ny lån. Gjeldssanering får du kun når låna er noen år gamle og du ikke greier og håndtere den.

 

Forhandling med bankene har verget mitt gjort og har blandt annet greidbog sette ned noen renter fra 20% til 8%. Han er nok mye flinkere til slikt en meg.

 

Ingen bank vil låne meg et så stort lån med mindre rente. Ofte tilbyr de store bankene lån med enda høyere rente.

 

Alle i familien, venner, kolleger vet om situasjonen min. Jeg er en ganske åpen person. Mamma og pappa er kausjonist for bror og har ikke økonomi nok til og være for meg. Sån sett står jeg ganske alene.

Lenke til kommentar

Du trenger kanskje bare litt motivasjon og klarhet.

 

800 000 - 36% skatt = 512 000 per år.

 

Du skriver du får 2000 kr i -uken- til livskostnader. 8000 i måneden. Dét er ganske gjennomsnittlig og burde være akseptabelt.

 

8000 x 12 = 72 000 per år. 512 000 - 72 000 = 440 000 per år går til å betale gjeld?? I så fall burde jo dette være betalt i løpet av ganske få år! Med mindre alt dette inkluderer husleie, strøm og slike utgifter også da.

 

La oss ta et konservativt anslag på at det betales 150 000 i året til din totale gjeld. I så fall er det ikke snakk om mér enn max 10 år før alt er betalt.

 

Så det er ingen krise for din del. Du kjører jo "full steam", full fart, så mye som kan forventes av et menneske, spør du meg. Jeg er imponert over at du klarer å jobbe så mye og tjene så mye penger. Det er langt over gjennomsnittet.

 

Så, hvis du fortsetter sånn, så om 15-20 år, vil du stå i en svært favorabel økonomisk posisjon. Bare kutt ut dette gamblingtullet. Å gi bort penger til andre gratis er for meg noe av det mest feil man kan gjøre med sine penger. Andre lever i luksus på grunn av ditt harde arbeid. Det får ikke blitt mer urettferdig mot deg selv.

 

Du burde vurdere å få deg noen faste, sterke støttespillere, psykolog og/eller terapeut, hvis det er mulig. Finnes hjelpeinstitusjoner for gamblingproblemer. Folk som forstår hvordan det her fungerer psykologisk. Å lære om hvordan en uvane virker i hodet er etter min mening den éneste måten å bryte ned uvanen på en bærekraftig måte.

 

Tror du fikser det her. Du trenger bare en liten nudge, en dytt i riktig retning, du har gjort grovjobben selv og fått skipet ut på havet, nå gjelder det bare å holde stø kurs helt til du når andre enden.

 

Men selv om du skulle bli sykemeldt eller noe skulle skje, så vil du fremdeles ha en inntekt. Det gjelder bare å bryte alt ned i håndtérlige størrelser. Det behøves ikke gjøres i 100% detalj, bare man har en temmelig ok oversikt. Detaljarbeid krever så mye tid, at det får bli opp til de som jobber i stat og etat å gjøre. Folk må fokusere på sin jobb.

Takk for fine ord. Det handler mest om og sette seg ned, akseptere situasjonen man er i og gjøre det beste ut av det. Det jeg har lært meg er at med så dårlig råd jeg har så setter man pris på de små tinga i livet. Jeg vil påstå at jeg har et ganske bra liv og er stort sett positiv :)

 

Problemet mitt med at det tar så lang tid er at jeg ikke vil lage en familie med så dårlig økonomi og med så mange dager på jobb. For meg blir det egoistisk ovenfor barnet. (Jeg har dame).

 

Da jeg har verge og visa elektron så gambler jeg aldri mer, jeg har ikke mulighet. Jeg vet det må forebygges også, jeg startet med psykolog timer, men amåtte slutte da jeg jobber så mye. Jeg må nesten sette av noen dager til familie, venner og kjæreste.

 

Jeg kunne også tenke meg et økonomistyrings kurs etterhvert. Jeg har et dårlig bilde for hva en tusen lapp er verdt. Sikkert et resultat av og se 20.000-40.000 gå ut og inn av konto på minutter.

Lenke til kommentar

En annen ting å tenke på er livet etter gjelden også. Kanskje greit å ikke bruke alle pengene på gjeld for så å starte oppsparing til livet etterpå. Legg av litt penger hver måned i tillegg til å betale ned gjelden. Kanskje tar det noen år ekstra men du sitter igjenn med noe til livet etterpå. Så lenge det er rom for det såklart, og det virker det som.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...