Gå til innhold

Råd/tips i tung økonomisk situasjon.


Anbefalte innlegg

En annen ting å tenke på er livet etter gjelden også. Kanskje greit å ikke bruke alle pengene på gjeld for så å starte oppsparing til livet etterpå. Legg av litt penger hver måned i tillegg til å betale ned gjelden. Kanskje tar det noen år ekstra men du sitter igjenn med noe til livet etterpå. Så lenge det er rom for det såklart, og det virker det som.

Det er ikke et godt råd. Når man sparer 8% rente på å nedbetale gjeld er det dumt å sette penger på en konto til en mye lavere rente. Det er mye bedre å fortsette sparingen i nesten samme takt som nedbetaling av gjelden foregår nå i noen måneder etter nedbetaling er ferdig. Da ender han til slutt opp med mer penger enn hvis han sparer samtidig som rentene løper på gjelden.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke et godt råd. Når man sparer 8% rente på å nedbetale gjeld er det dumt å sette penger på en konto til en mye lavere rente. Det er mye bedre å fortsette sparingen i nesten samme takt som nedbetaling av gjelden foregår nå i noen måneder etter nedbetaling er ferdig. Da ender han til slutt opp med mer penger enn hvis han sparer samtidig som rentene løper på gjelden.

 

Det var ikke ment som ett investerings tips, det var ment som å ha ett verdig liv etter nedbetalingen. Nå spørs det jo hvor lang tid dette tar også. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er faktisk viktig å unne seg et verdig liv under nedbetalingsperioden også, om ikke kan det få uante konsekvenser. Men selvsagt må man kutte unødvendige utgifter. Hva som faller inn under hvilken kategori er individuelt.

Det er også noe som heter å spare seg til fant, eller ordtaket "Det er dyrt å være fattig"!

Det er feks. lite lurt å selge bilen som er verdt kr. 100.000 for kr. 30.000 bare fordi man kan kjøpe en billigere bil til kr. 10.000. Det samme gjelder bolig og endel andre nødvendigheter.

Det å slutte og snuse, røyke, drikke kan føre til alvorlig depresjon som igjen fører til at man aldri kommer seg ut av feks. gjeldsspiralen. Så kan man diskutere om det da er godt for helsa eller ikke.

Lenke til kommentar

Takk for fine ord. Det handler mest om og sette seg ned, akseptere situasjonen man er i og gjøre det beste ut av det. Det jeg har lært meg er at med så dårlig råd jeg har så setter man pris på de små tinga i livet. Jeg vil påstå at jeg har et ganske bra liv og er stort sett positiv :)

 

Problemet mitt med at det tar så lang tid er at jeg ikke vil lage en familie med så dårlig økonomi og med så mange dager på jobb. For meg blir det egoistisk ovenfor barnet. (Jeg har dame).

 

Da jeg har verge og visa elektron så gambler jeg aldri mer, jeg har ikke mulighet. Jeg vet det må forebygges også, jeg startet med psykolog timer, men amåtte slutte da jeg jobber så mye. Jeg må nesten sette av noen dager til familie, venner og kjæreste.

 

Jeg kunne også tenke meg et økonomistyrings kurs etterhvert. Jeg har et dårlig bilde for hva en tusen lapp er verdt. Sikkert et resultat av og se 20.000-40.000 gå ut og inn av konto på minutter.

 

Du virker jo temmelig reflektert. Jeg tror at motgang gjør en sterk, virker som du har en genuin sterk vilje til å gjøre noe med det her.

 

Og da burde du egentlig ikke være så redd for å sette barn til verden. Du kan kanskje vente et år eller to, til du har fått jobbet med det her, fått skaffet deg noen solide støttespillere så du har minsket risikoen for tilbakefall til nærmest 0%. Jeg har litt erfaring med avhengighet, dog av alkohol, og vet at å ha en profesjonell samtalepartner er omtrent essensielt. Man er nesten nødt til å ha påfyll av kunnskap, oppbacking og innsikt.Alt kan gå med viljestyrke, men det blir lettere å ha noen støttespillere. Hvorfor gjøre livet så vanskelig for seg selv når det finnes hjelp?

 

Tid og tid, det kan kanskje være en idé å sette av én time i måneden til en prat sånn? Det er en liten investering som kan gi stor avkastning om noen år. Men siden du nå virker å være på riktig spor, så er det kanskje heller ikke nødvendig.

 

Ja, og det siste poenget ditt der er noe jeg ville nevne. Du har så mye ressurser til å jobbe og ivareta familie, det skal bare en bitteliten dreining til, så kan det være alt som trengs for å styre skuta på riktig kurs. Èn time i måneden eller én dag i måneden er som skrevet en liten investering for en potensielt reddet fremtid.

 

Ja, tror du kommer til å fikse det her. Og jeg synes Nidar2 (og sikkert andre) kommer med noen gode poeng: Det er veldig viktig å leve normalt selv om du gjør noe med hovedproblemet. Du gjør deg selv ingen tjenester ved å straffe deg selv. Bare å ta det psykologiske valget å slutte å gamble, en vane du har hatt lenge, krever sitt. La det være med det, og lev godt ved siden av. Da øker motivasjonen og viljen, da vil du heller tenke at det ikke er så ille å snu om likevel, å leve et sunt og stabilt liv er bedre enn å ha store følelsesmessige svingniner og radikale valg hele tiden. Det skaper mistillit til omgivelsene, og det går utover deg selv til slutt. Det er urettferdig mot deg selv.

 

Så egentlig er det bare å gratulere for at du har bestemt deg for å snu om, det gjelder bare å gjøre livet mest mulig interessant og spennende innenfor den økonomiske rammen du har, og aldri glem å tenke livslang. Tenk hele livet i perspektiv, og når du har fått det i boks, tenk dine barns liv i perspektiv. Og deres barnebarn, osv. Dét er lederskap. Og ha med partneren på reisen, så klart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...