Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kopiere opp nøkkel


Cyrus664

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå sier du ikke noe om hvilken bil du har(modell, år, utstyr etc), men en nøkkel i dag er elektronikk, ikke bare en "dum" nøkkel.

 

Både nøkkel og bilens hjerne må kjenne hverandre, og dette må programmeres. Har du ikke tilgang til slikt utstyr og vet hva du gjør, så går du til forhandler. Ja det koster, men det er jo litt kjipt å stå der uten nøkkel og?

 

Og tenk når du skal videreselge bilen. Jeg som kjøper hadde ikke godtatt en nøkkel som ikke var original og kodet inn skikkelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nøkkel til de fleste nyere biler må bestilles da det ikke bare er en "dum" nøkkel, men også inneholder elektronikk

 

Noen bilmerker, bl.a. BMW som er mitt valg lar deg programmere nøkler enkelt selv, det er ikke noe magi med modere nøkler som gjør at de ikke kan programmeres på en brukervennlig måte.

 

KIA som trådstarter har derimot tror jeg har dette som en verkstedjobb da man må koble til spesialverktøy for å få programmert ny nøkkel, mest sannsynlig kan man finne piratversjon av programvaren og gjøre det med en standard ODB2 plugg også men det er noe med at man må ha tid til å sette seg inn i hvordan det gjøres.

 

Det sagt så koster jo fortsatt nøkler med elektronikk penger, jeg håper den prisen trådstarter fikk var for både nøkkel og arbeidet hvor arbeidet sikkert er minste del av prisen.

Lenke til kommentar

Ironisk at kriminelle kloner nøkler til bilen ved å stå utenfor døren din og starte prosessen, mens folk sliter med å få det til lovlig.

3000 Kr for en skarve nøkkel er ganske mye selv om det er elektronikk i den.

Det er ikke det de kriminelle gjør, de videresender signaler fra nøkkelen. Når bilen først går stopper den ikke før man stopper den selv og det vil derfor ikke være behov for nøkkel før man er fremme ved et verksted der riktig utstyr finnes..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...