Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utlevering av navn og leveringsadresse ved tyveri


kattekatt

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Mitt bankkort har blitt brukt til å bestille en del varer på Zalando.no etter at jeg glemte min lommebok på en cafe i Oslo i går. Jeg er 90% sikker på at det er en av de ansatte på cafeen som har brukt mitt bankkort, men kan jo selvføgelig ikke si noe sikkert.

 

Det jeg lurer på er om Zalando.no har lov til å gi meg navnet og leveringsadressen på bestillingene som er gjort med mitt bankkort? Og Hva er sansynligheten for å få disse pengene tilbake, enten vi Zalando eller banken min?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Mitt bankkort har blitt brukt til å bestille en del varer på Zalando.no etter at jeg glemte min lommebok på en cafe i Oslo i går. Jeg er 90% sikker på at det er en av de ansatte på cafeen som har brukt mitt bankkort, men kan jo selvføgelig ikke si noe sikkert.

 

Det jeg lurer på er om Zalando.no har lov til å gi meg navnet og leveringsadressen på bestillingene som er gjort med mitt bankkort? Og Hva er sansynligheten for å få disse pengene tilbake, enten vi Zalando eller banken min?

Aller først bør du vel anmelde forholdet og reklamere hos banken din.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Du får ikke lov til noenting uten å anmelde saken til politiet uansett.

Det første banken din vil spørre er "har du anmeldt det til politiet?"

 

Og sannsynligvis får du ikke vite det selv om politiet kan få vite det, iht etterforskning. Selv om det ikke skjer "noe" eller saken blir henlagt er anmeldelse første skritt, operatørene kan ikke gjøre stort uten det.

 

Ingen vil at du skal "ta saken i egne hender" fordi du vet hvor vedkommende bor plutselig.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei,

 

Mitt bankkort har blitt brukt til å bestille en del varer på Zalando.no etter at jeg glemte min lommebok på en cafe i Oslo i går. Jeg er 90% sikker på at det er en av de ansatte på cafeen som har brukt mitt bankkort, men kan jo selvføgelig ikke si noe sikkert.

 

Det jeg lurer på er om Zalando.no har lov til å gi meg navnet og leveringsadressen på bestillingene som er gjort med mitt bankkort? Og Hva er sansynligheten for å få disse pengene tilbake, enten vi Zalando eller banken min?

Om du ringer og sier at du er redd du har brukt feil leveringsadresse så klarer du kanskje lure en del info ut av en ansatt. Du har jo kortinfoen og kan bekrefte at du er eier av kortet.

Om det er lov er jeg ikke sikker på.

Lenke til kommentar

Selv om kortet er allerede misbruk har vel ikke brukt opp kvoten på 10 k?

For så sant andre har kredittkort nummer\koder etc og misbruker det gjør problemet ennå verre å ikke sperre det.

De som stjeler prøver å tømme kortet før det er for sent.

 

Trådstarter hva å fortelle Zalando.no at du tror noen har gjort falsk bestilling på dine veiene og prøver å få kanselert bestillingen? Ofte får du ordrebekrefelse på bestillingen hvis det er din konto.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hei,

 

Mitt bankkort har blitt brukt til å bestille en del varer på Zalando.no etter at jeg glemte min lommebok på en cafe i Oslo i går. Jeg er 90% sikker på at det er en av de ansatte på cafeen som har brukt mitt bankkort, men kan jo selvføgelig ikke si noe sikkert.

 

Det jeg lurer på er om Zalando.no har lov til å gi meg navnet og leveringsadressen på bestillingene som er gjort med mitt bankkort? Og Hva er sansynligheten for å få disse pengene tilbake, enten vi Zalando eller banken min?

 

Selvsagt ikke. 

 

Kunden som misbruker ditt kort har også rett til personvern, og dermed kan ikke den butikken bare utlevere informasjon til deg som privatperson. Kun politiet få slik informasjon. 

Lenke til kommentar

Banken er vel kanskje pålagt å ungå svindel med kredittkort, derfor er det ofte bankid ved større betalinger, og man ungår svindel på den måten. Ulempen det ikke er lovpålagt med alle bestillinger. Men har man først mistet mobilen og fjernet pinkoden blir det vanskelig, da må man nok si man er grov uansvarlig. Omtrent som å gå fra bilen på tomgang.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Selv om kortet er allerede misbruk har vel ikke brukt opp kvoten på 10 k?

For så sant andre har kredittkort nummer\koder etc og misbruker det gjør problemet ennå verre å ikke sperre det.

De som stjeler prøver å tømme kortet før det er for sent.

Hva faen har dette med noe som helst å gjøre?

 

Trådstarter hva å fortelle Zalando.no at du tror noen har gjort falsk bestilling på dine veiene og prøver å få kanselert bestillingen? Ofte får du ordrebekrefelse på bestillingen hvis det er din konto.

Jesus.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kunden som misbruker ditt kort har også rett til personvern, og dermed kan ikke den butikken bare utlevere informasjon til deg som privatperson. Kun politiet få slik informasjon.

Dette er lite ideelt. I det noen tar i bruk en annen persons kort bør vedkommende miste retten til personvern i akkurat det tilfellet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Dette er lite ideelt. I det noen tar i bruk en annen persons kort bør vedkommende miste retten til personvern i akkurat det tilfellet.

 

Nei, slik er det dessverre ikke. 

 

Vedkommende har like mye rett som oss andre på personvern, og det er opp til myndighetene å straffeforfølge. 

 

Det at privatpersoner driver å forfølger noen fordi de mener de har stjålet et kort er ikke OK, og bør dermed anmeldes til politiet som kan gjøre den biten. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...