Gå til innhold

Netflix med egne anbefalinger til TV-en din


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jævla tullinger hele gjengen, deres kjærlighet for hakkete bevegelse og pissgul hvit håper jeg de setter i vrangstrupen.. Nuvel, noen kontroll på min oled får de aldri, så er jo bare å ignorere, selv om det begynner å bli vanskelig å ti stille når stadig flere på produsent siden messer om hvor herlig 23.976 fps er..

De fleste TV kjøpere ønsker mykere bevegelse, entusiastene det samme men da uten eller med minst mulig SOE, så er redd disse anbefalingene faller på steingrunn, med unntak av enkelte purister som puster i 24 fps... 23.976 fps uten noen form for smoothing er noe jeg ikke aksepterer eller takler lenger, helt siden min første Sony Trinitron 32" 100hz CRT med motion comp. på tidlig 2000 tall, har det ikke hvert noen vei tilbake for min del..

 

Putter vel denne Netflix anbefalingen der "Toppforslag" for Runar stort sett havner :p

Endret av Ourasi
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

TrueMotion på LG oled må stå på. Om ikke blir bildet så elendig av den ekstreme hakkingen at ingen vil se på. Selv bestemor ville slått TV av. Gjelder vanlige TV-signaler, Netflix, Viaplay osv.

Jeg synes ikke ekspertrådene om bildeinnstillinger er særlig vellykket. Bildet blir gult og fargeløst. Det gjelder også de såkalte forhåndsinnstilte ekspertinnstillingene.

Synes det er synd at butikkene ikke viser mer tradisjonell TV/streaming. Demomodus med HDR-klipp ser uansett bra ut og det blir ikke lett å skille gode/dårlige fjernsyn fra hverandre.

Lenke til kommentar

TrueMotion på LG oled må stå på. Om ikke blir bildet så elendig av den ekstreme hakkingen at ingen vil se på. Selv bestemor ville slått TV av. Gjelder vanlige TV-signaler, Netflix, Viaplay osv.

 

Jeg synes ikke ekspertrådene om bildeinnstillinger er særlig vellykket. Bildet blir gult og fargeløst. Det gjelder også de såkalte forhåndsinnstilte ekspertinnstillingene.

 

Synes det er synd at butikkene ikke viser mer tradisjonell TV/streaming. Demomodus med HDR-klipp ser uansett bra ut og det blir ikke lett å skille gode/dårlige fjernsyn fra hverandre.

 

Helt enig. Prøvde disse innstillingene og bildet hakket på grensen til epilepsianfall og så på toppen av alt ut som et fjortis instagram bilde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

TrueMotion på LG oled må stå på. Om ikke blir bildet så elendig av den ekstreme hakkingen at ingen vil se på. Selv bestemor ville slått TV av. Gjelder vanlige TV-signaler, Netflix, Viaplay osv.

 

Jeg synes ikke ekspertrådene om bildeinnstillinger er særlig vellykket. Bildet blir gult og fargeløst. Det gjelder også de såkalte forhåndsinnstilte ekspertinnstillingene.

 

Synes det er synd at butikkene ikke viser mer tradisjonell TV/streaming. Demomodus med HDR-klipp ser uansett bra ut og det blir ikke lett å skille gode/dårlige fjernsyn fra hverandre.

 

Så vidt meg bekjent har LG lansert en god TV, dette var en plasma de hadde for noen år siden som var THX sertifisert. Oled er fint og flott hva gjelder kontrast og sortnivå å men de sliter tilgjengelig på den totale komposisjonen av bildet og da også naturlig bevegelse i bildet. Setter man høye krav til TVen for den "beste" filmopplevelsen er det alltid Panasonic som leverer best med Sony på en god andreplass. Dette har med komposisjonen av bildet TVen produserer å gjøre. Endret av HQ matters
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

TrueMotion på LG oled må stå på. Om ikke blir bildet så elendig av den ekstreme hakkingen at ingen vil se på. Selv bestemor ville slått TV av. Gjelder vanlige TV-signaler, Netflix, Viaplay osv.

 

Jeg synes ikke ekspertrådene om bildeinnstillinger er særlig vellykket. Bildet blir gult og fargeløst. Det gjelder også de såkalte forhåndsinnstilte ekspertinnstillingene.

 

Synes det er synd at butikkene ikke viser mer tradisjonell TV/streaming. Demomodus med HDR-klipp ser uansett bra ut og det blir ikke lett å skille gode/dårlige fjernsyn fra hverandre.

 

 

Et bilde med korrekte farger slik en film er ment å presenteres *vil* se mer fargeløst ut enn de ferdige modusene,  noe f.eks "film" modusen på TV-en eller ekspert modusene er i nærheten av, men dette er altså et mye mer korrekt bilde. Du må heller snu rundt på det og si "hvorfor blir bildet helt ødelagt med altfor stor kontrast og fargemetning som hopper ut av skjermen med denne dynamic settingen". Bildet er ikke bedre av at fargene er sterkere.. grøss.

 

Men du har helt rett, det er umulig å se slike kvalitetsforskjeller i butikk, når alle spaker er dratt til maks for å skille seg ut på gulvet.

 

Hvis du sliter med hakking på LG OLED TV-en din, kan det jo hende at TV-en ikke kjører i 24p modus? Om den ikke gjør det, så vil du nok oppleve unødvendig mye hakking da TV-en kompenserer for å få frameraten til å gå opp med frekvensen til panelet..

 

Må si meg heilt enig med Tom og gjengen og heilt uenig med tullingene her inne. Alt form for smoothing teknologi er voldtekt for øyet.

 

 

Jeg kjenner jeg får oppkast smak i munnen når jeg ser smoothing i aksjon..

Lenke til kommentar

Jeg mistenker folk her inne som mener 24 fps innhold hakker ikke faktisk spiller det med 24hz, men i 30 eller 60.

Moderne 4k TVer støtter 120hz som kan spille 24fps innhold som de skal (24*5=120, hver frame blir oppdatert 5 ganger), men, HDMI støtter ikke 4k over 120hz ennå.

Kobler du f.eks en PC på en 4k TV med HDMI får du altså maksimalt 60hz, og om kabelen er gammel eller av lav kvalitet, får du i verste fall bare 30hz. Dette er absolutt worst case scenario. Ved 30hz vil hver 4. frame bli vist dobbelt så lenge som resten, og man vil få en utrolig hakkete opplevelse. Den beste opplevelsen får man ved å sette utgangen fra PC o.l. til 24hz.

 

24hz vil vise frames slik: 1-2-3-4-5-6-7-8

30hz vil vise frames slik: 1-2-3-4-4-5-6-7-8-8

60hz vil vise frames slik: 1-1-1-2-2-3-3-3-4-4-5-5-5-6-6-7-7-7-8-8

 

Merk at det som kalles Real Cinema på LG f.eks må ver på! Her kommer TEK med feilinformasjon. Real Cinema gjør at 24fps innhold fra f.eks blu-ray eller pc vil spilles korrekt.

Endret av likferd
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg mistenker folk her inne som mener 24 fps innhold hakker ikke faktisk spiller det med 24hz, men i 30 eller 60.

 

Moderne 4k TVer støtter 120hz som kan spille 24fps innhold som de skal (24*5=120, hver frame blir oppdatert 5 ganger), men, HDMI støtter ikke 4k over 120hz ennå.

 

Kobler du f.eks en PC på en 4k TV med HDMI får du altså maksimalt 60hz, og om kabelen er gammel eller av lav kvalitet, får du i verste fall bare 30hz. Dette er absolutt worst case scenario. Ved 30hz vil hver 4. frame bli vist dobbelt så lenge som resten, og man vil få en utrolig hakkete opplevelse. Den beste opplevelsen får man ved å sette utgangen fra PC o.l. til 24hz.

 

24hz vil vise frames slik: 1-2-3-4-5-6-7-8

30hz vil vise frames slik: 1-2-3-4-4-5-6-7-8-8

60hz vil vise frames slik: 1-1-1-2-2-3-3-3-4-4-5-5-5-6-6-7-7-7-8-8

 

Merk at det som kalles Real Cinema på LG f.eks må ver på! Her kommer TEK med feilinformasjon. Real Cinema gjør at 24fps innhold fra f.eks blu-ray eller pc vil spilles korrekt.

Hvordan får jeg slått av/på denne funksjone som heter Real Cinema? Valget er grået ut på min TV, men står at den er på (uten at jeg er sikker fordi den er grået ut).

 

Når jeg bruker forskjellige modus isf-expert og technicolor expert sliter jeg også med litt hakking...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Hvordan får jeg slått av/på denne funksjone som heter Real Cinema? Valget er grået ut på min TV, men står at den er på (uten at jeg er sikker fordi den er grået ut).

 

Når jeg bruker forskjellige modus isf-expert og technicolor expert sliter jeg også med litt hakking...

 

 

Trykk på info knappen på fjernkontrollen, da bør den vise 24Hz i infoboksen. "Real Cinema" gjør at TVen gjenkjenner 24p materiale automatisk og justerer frekvensen på TV-en deretter. Så for film skal denne da vise 24Hz, da er det korrekt. Hvis denne viser noe annet, f.eks 50/60Hz, så er enten ikke innstillingen på, eller så gir kilden din noe annet enn 24p.

 

Hvis dette derimot er på, og det fortsatt hakker, så kan de være en idé å sette de-judder på en veldig svak innstilling, f.eks 1-2/10. Jeg har selv satt min til 1/10 for å få perfekt bilde. Noen av de spesielt tidlige modellene av LGs OLED skjermer har problemer med spesielt panorering og en ørliten justering vil være det som trengs.

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Jævla tullinger hele gjengen, deres kjærlighet for hakkete bevegelse og pissgul hvit håper jeg de setter i vrangstrupen.. Nuvel, noen kontroll på min oled får de aldri, så er jo bare å ignorere, selv om det begynner å bli vanskelig å ti stille når stadig flere på produsent siden messer om hvor herlig 23.976 fps er..

 

De fleste TV kjøpere ønsker mykere bevegelse, entusiastene det samme men da uten eller med minst mulig SOE, så er redd disse anbefalingene faller på steingrunn, med unntak av enkelte purister som puster i 24 fps... 23.976 fps uten noen form for smoothing er noe jeg ikke aksepterer eller takler lenger, helt siden min første Sony Trinitron 32" 100hz CRT med motion comp. på tidlig 2000 tall, har det ikke hvert noen vei tilbake for min del..

 

Putter vel denne Netflix anbefalingen der "Toppforslag" for Runar stort sett havner :p

 

Desverre du som er tullingen her?

Å skru av motionflow eller hva man vil kalle det betyr nødvendigvis ikke hakkete bilde.. Såpeopera effekten er GRUSOM å se på.

Den kan MAX settes på laveste nivå OM man opplever noe hakking. Noe mer enn det ser så falsk ut at øynene mine får kreft?

Om du får pissgult bilde er det justering av TVen som må til.. Kino modus er ikke akkurat korrekt på mange TVer. Jeg justerer utifra standard modusen istedenfor.

Ingen som messer om hvor bra 23,976fps er..

En film er somregel innspilt i 24fps og skal såklart også vises slik. Men det betyr ikke at alt hakker. Der er flere andre faktorer som gjør slikt merkbart.. Dårlig bevegelses håndtering av TVen kan man ikke fikse på en god måte med såpeoperaeffekt uansett. Og om du ser en 24fps film men TVen står på 50 eller 60Hz så hakker dwt ofte. TVen skal automatisk gå i 24Hz modus ved skike tilfeller for å unngå hakking og ting vises korrekt. Spør enhver filmprodusent..

 

Men flott folk elsker unaturlig bilde.. Jeg spyr nesten av folk som har kjøpt TV og ikke slått av såpeoperaen eller har den på max laveste nivå. Helt grusomt å se på.

Endret av iPhoneXs
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Desverre du som er tullingen her

Å skru av motionflow eller hva man vil kalle det betyr nødvendigvis ikke hakkete bilde.. Såpeopera effekten er GRUSOM å se på.

Den kan MAX settes på laveste nivå OM man opplever noe hakking. Noe mer enn det ser så falsk ut at øynene mine får kreft

Om du får pissgult bilde er det justering av TVen som må til.. Kino modus er ikke akkurat korrekt på mange TVer. Jeg justerer utifra standard modusen istedenfor.

Ingen som messer om hvor bra 23,976fps er..

En film er somregel innspilt i 24fps og skal såklart også vises slik. Men det betyr ikke at alt hakker. Der er flere andre faktorer som gjør slikt merkbart.. Dårlig bevegelses håndtering av TVen kan man ikke fikse på en god måte med såpeoperaeffekt uansett. Og om du ser en 24fps film men TVen står på 50 eller 60Hz så hakker dwt ofte. TVen skal automatisk gå i 24Hz modus ved skike tilfeller for å unngå hakking og ting vises korrekt. Spør enhver filmprodusent..

 

Men flott folk elsker unaturlig bilde.. Jeg spyr nesten av folk som har kjøpt TV og ikke slått av såpeoperaen eller har den på max laveste nivå. Helt grusomt å se på.

 

Nå leser du vel mye "elkjøp" butikk modus kjøper ut av posten min synes jeg, og hvordan klarte du å unngå å lese det jeg sa om SOE? Pissgult hvitt er ikke noe jeg har i min egenkalibrerte ISF modus, svært bra og korrekte farger, det var andres kjærlighet for dette jeg misslikte, som ofte er resultatet av den Netflix anbefalte film/kino modusen. Synes det kom klart frem i det jeg skrev..

 

Alle mine TV'er settes opp i 24hz på 24fps materiale, og 23.976hz på 23.976 fps materiale. 25 fps og 50 fps europeisk materiale settes også opp i 25hz og 50hz. De-blur og De-judder er så satt opp for best å gi mest mykhet med minst SOE. På 90 tallet, før tiden med motion comp. på TV'er, brukte jeg pengene på svindyre datamonitorer til film og serier, og 72/100hz for å dempe problemet. Senere brukte jeg FFDShow og script for å få til motion comp.. 

 

Noe folk synes å ikke klarer å ta inn over seg, er at selv om 24fps er knall for deg/dere, så finnes det veldig mange folk som synes det motsatte, og er langt mer sensitive for lav fps, jeg er en av disse og jeg rekker nesten å banne mellom hver frame på 24hz/fps.. Mulig flere tiår med gaming på CRT i 85fps/85hz eller høyere har gjort det umulig for meg å takle 24fps, uansett årsak, det er ingen vei tilbake..

 

24hz/23.976hz og 24/23.976fps ser jævlig ut enten det er high-end plasma, LCD eller oled, i mine øyne, uten de-judder/blur. Jeg gir blanke i om andre synes det er fantastisk, med "slik det er ment at det skal være" argumenter, så lenge jeg hater det og blir nesten syk av det. Det er mye fra filmindustrien de ønsker alle skal svelge på knærne, som digitalt tillagt filmgrain helvete og svarte rammer som nesten halverer skjermflaten, tusen takk, men nei takk..

 

Jeg finner det fantastisk morsomt at noen kaller 24fps for naturlig, jeg kaller det "slide-show"..

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Folk må da få se sånn de foretrekker det.

 

Standard slik TV blir leveret er det greit å i alle fall grovkalibrere fargene som kan være veldig glorete og overmettet slik TV'en vanligvis er fra butikk når du ikke kan så av en butikkmodus e.l. Stilles fargene rett er det nok for de aller fleste, da resten av innstillingene som regel er ganske OK. Film har som regel en tintet colorgrading som kommer best fram når skjermen er greit nok kalibrert.

 

24 FPS er en eldgammel filmstandard som fremdeles holdes i hevd. Majoriteten som lager filmer tilpasser dem til dette, så derfor er dem imot oppjustering av bildeflyt eller ujevn oppskalingering av frames.

 

Lever greit med 24 FPS for film, men dette er jo en standard fra før 1930. Resten av verden er stort sett kommet litt videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...