Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Sommerspylervæske på bilen


Subara

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg kjører lite og har ikke brukt opp sommerspylervæsken ennå. Den ble fylt på av verkstedet da jeg hadde årskontroll på bilen i mai. Jeg sjekket peilepinnen nettopp og væsken går helt opp til high-merket. Finnes det en måte man selv kan få tømt ut væsken på? Ev. å helle opp i litt 100% konsentrert spylervæske?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har aldri hørt om hevert før. Men tenkte det måtte finnes et slangeredskap.

Feks. denne hos Clas Ohlson, da...

https://www.clasohlson.com/no/Hevertpumpe/40-7778?gclid=EAIaIQobChMI7d-P9q-p3wIVyaSaCh1g-w8zEAQYBCABEgIUOfD_BwE

Takk for svar! Så ikke innlegget over før jeg postet.

 

Ser jeg har en stor beholder i garasjen med spylervæske ferdigblandet som virker ned til 15 minusgrader. Men kanskje jeg skal ta høyde for 20 minusgrader (med tanke på forrige vinter). Bedre med litt for sterk løsning en litt for svak? Garasjen er ikke oppvarmet. Det finnes kanskje ferdigblandet til bruk i minus 20 grader...

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Lenke til kommentar

Jeg har peilerpinne i spylervæsken.

 

Men merkelig, jeg kjørte med sommerspylevæske i hele fjor på Østlandet, når det var så kaldt og ikke noe galt skjedde. Antageligvis stod bilen inne i (uoppvarmet) garasjen på de kaldeste dagene, men likevel.

 

Er det ikke sånn at etter at frontruten er varmet opp, virker spylervæsken likevel?

Lenke til kommentar

Det var en slik peilepinne jeg tenkte også. På mange biler som har påfylling av frostvæske rett på radiator, og ikke til en ekspansjonstank, så kan det sitte det en pinne fast i lokket, eller en "dupp" som kommer opp. At disse også finnes på spylervæska var nytt for meg, og alt som er nytt er lærdom, så takker for det :)

Du kan fint helle oppi litt konsentrert spylervæske, det er ikke noe stress i det heletatt 

Lenke til kommentar

Altså bruke spylefunksjonen på vindusviskerne noe mer for å tømme beholderen litt før jeg heller på konsentratet.

 

Har heller ikke byttet vindusviskere, fordi vindusviskerne i seg selv ikke er slitte fordi jeg kjører lite. Det skal gjøres en (to) gang(er) i året sa verkstedet. Tenkte jeg skulle bestille og sette på selv, men har glemt det. Det kan danne seg film på ruten.

 

Får håpe konsentratet tar dette også.

Lenke til kommentar

Har heller ikke byttet vindusviskere, fordi vindusviskerne i seg selv ikke er slitte fordi jeg kjører lite.

 

Da holder det med å rense/vaske viskerbladene. Det setter seg på en del skitt over tid.

 

Forøvrig vil jeg anbefale spylervæske "med sitronsmak" hvis det fortsatt er å få tak i. Særlig hvis du har en bil der lukten av spylervæsken lett blir trukket inn i kupeen.

 

edit: Jeg har kjøpt spylervæske både på bensinstasjon og i matbutikk og kan ikke si at jeg har merket store forskjellen.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...