Gå til innhold

Få jobbtelefon og tilbehør?


Lord-

Anbefalte innlegg

Hei! Hvor vanlig er det å få jobbtelefon og tilbehør av jobben? En jeg kjenner får iPhone-ladere, ørepropper, adaptere og annet tilbehør. Tror også han fikk Airpods? Disse koster jo minst 1500kr nye i butikken. Er dette vanlig praksis på de fleste arbeidsplasser? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er forholdsvis vanlig i stillingar der mobiltelefon er rekna som eit arbeidsverktøy. Dette inkluderer nødvendig tilbehør.

 

Den eksakte policyen varierer ein del, og eg tenker umiddelbart at airpods kanskje er å dra strekken litt lenger enn det som er nødvendig i jobbsammenheng, men det kan også være heilt reelle arbeidsbehov for slikt tilbehør.

 

Men har du ein jobb der du sitter inne på eit kontor med fasttelefon, eller ein jobb der du ikkje treng å bruke telefon, så kan du ikkje rekne med slike frynsegoder.

Lenke til kommentar

Vel, det siste stedet jeg jobba på, var en merkelig arbeidsplass. De av oss som virkelig trengte telefon for å holde kontakt med sjåfører, 15-30 samtaler hver dag, fikk ikke telefon. Jeg/vi spurte dog ikke heller, fordi jeg er ikke kravstor. Da det kom en ny person som hadde den enkleste jobben på hele stedet, fikk h*n telefon den samme dagen h*n spurte, med alt betalt.

 

Så jeg vet ikke hva jeg skal tenke. Hvis du virkelig føler du trenger det, burde du spørre. Men det burde være opp til lederskapet å gi sånne ting til de ansatte i første omgang! Man skal ikke måtte spørre om verktøy til å gjøre jobben skikkelig! Så det spørs på æresfølelsen din, om du ikke føler for å krype og skrape for en telefon, eller om slitasjen og risikoen for å skade telefonen hver gang du tar den opp av lomma tilsier at du bør ha en jobbtelefon for å ta den risikoen for deg.

 

Det kan jo også skape friksjoner. Hvis du ber om det, og sjefen nekter, hvor langt er du villig til å gå? Skal du gå rettens vei? Hva om du blir ansett som en kranglefant? Så der har du den delen av arbeidslivet igjen, å hanskes med gniere som ikke bryr seg om ansatte og bare tenker budsjett.

Lenke til kommentar

Hvis man jobber på telefon store deler av dagen kan jeg tenkte meg at det å kjøpe AirPods kan begrunnes som et ergonomisk tiltak. Da vil ikke personen være nødt til å bøye nakken eller være nærme telefonen konstant da det ikke er en ledning i veien. Man slipper også å tukle med ledningen hver gang noen ringer, som kanskje også gjør at effektiviteten blir høyere da man ikke "mister" samtaler av å bruke for lang tid til å svare. Og hvis noen ringer personen mens de lader og de ikke har et adapter - hvis de har iPhone 7 eller nyere - kan de likevel svare uten å måtte balansere telefonen mellom nakken og hodet og bøye seg mot bakken pga. ladekabelen. Det er også lettere å utføre flere arbeidsoppgaver når du har bevegeligheten og ikke må være nærme telefonen når noen ringer, som igjen kan gjøre arbeidstakeren mer effektiv i arbeidet.

Endret av smarties1
Lenke til kommentar

Kommer vel litt an på hva du jobber med, i min bransje(jobber som systemutvikler) er det ganske standard med jobbtelefon. hadde nok fått noe tilbehør om jeg hadde bedt om det også. Men i andre bransjer er det nok litt mer uvanlig.

 

Hva er standard lønn for nyutdannede hos dere? I tillegg får systemutviklere hos dere velge hvilken telefon som helst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...