Gå til innhold

Vi testet 4 elektriske motorsager. Resultatet overrasker


Odd R. Valmot

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Disse er jo såpass dyre at man kan kjøpe bensinversjonene og bensin i evig fremtid. Prisene må ned skal det bli populært.

Dette er dyre sager, men jeg har tidligere testet Ryobi, en 36 volt sag som ikke ligger langt bak de beste her og den ligger på så vidt under 4000 kroner. Helt ypperlig sag og med samme batteriet kan du batteriet kan klippe gress og mye mer. 

Odd R. Valmot

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Disse er jo såpass dyre at man kan kjøpe bensinversjonene og bensin i evig fremtid. Prisene må ned skal det bli populært.

Dette er dyre sager, men jeg har tidligere testet Ryobi, en 36 volt sag som ikke ligger langt bak de beste her og den ligger på så vidt under 4000 kroner. Helt ypperlig sag og med samme batteriet kan du batteriet kan klippe gress og mye mer.

Odd R. Valmot

Eg jobbet for 40 år siden på et familje-sagbruk. Att EL-sagene er lettstartet var årsaka til at den vart brukt, mykje..!

10 minutt på fullt kjør er Ikke så verst det, da er jo neste batteri klart.

 

Ved testing ville nok eg brukt / kryss rulert samme kjedet på sagene om det var mulig....

 

Valmot :

Hva med å få inn en proff skogsarbeider, ta med en bensinsag og en batterisag med 10 batteri og finne ut av forskjellen ?

 

STIHL som var med i fjordårets test savnes, noen ser jo “bra” ut...

 

 

Her noe 40 år gammelt ræl, med fin balanse for en-håndsbruk (Obs! Eg er innhabil)

 

 

Noen som husker “Berle Post”, et utgått postordre firma med stor bredde (betaler gjerne 200 om Du har et eksemplar, A5 format ca 1977). Dei solgte oss denne :

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Eg jobbet for 40 år siden på et familje-sagbruk. Att EL-sagene er lettstartet var årsaka til at den vart brukt, mykje..!

 

Hva med å få inn en proff skogsarbeider, ta med en bensinsag og en batterisag med 10 batteri og finne ut av forskjellen ?

Eg anar to grupper av brukarar her.

 

Mi bruk av motorsag avgrensar seg til vedsaging nær huset – der er batteribyte ikkje noko problem – og nedsaging av enkelte tre i nærområdet. Ei batterisag eigar seg ypparleg til alt dette. Eg har ei bensinsag, men den er so mykje trøbbel med at eg føretrekk å låne ei elektrisk sag (med leidning) frå naboen til arbeid innanfor rekkjevidda av ein skøyteleidning. Den er òg mykje meir komfortabel å jobbe med over tid til vedsaging, fordi ho bråkar mindre og ikkje slepp ut eksos. Eg kan betale ganske mykje ekstra for ei sag for å spare meg for tett luftfilter, forkalka tennplugg, rett oljeblanding i bensinen, for mykje eller for lite choke og at saga nektar å starte eller gå på tomgang utan at eg forstår kvifor.

 

Dei som driv skogsarbeid langt frå folk er ei heilt anna brukargruppe som overlappar lite med den fyrste. Dei har nok ein heilt anna tek med bruk og vedlikehald av bensinmotorsager enn den vanlege hobbybrukar. Det er ikkje sikkert at dagens batterisager er det som eignar seg best når ein skal sage ned ein heil skog, men det må nesten dei uttale seg om.

 

Målgruppa for desse sagene er nok i større grad den fyrste enn den andre gruppa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

For sammenligning: er det noen som vet hva bensin-sager ligger på i m2 per tank?

Har en liten Hitachi motorsag bensin og den kraftigste batterisaga til Stihl. ca 0,5 liter bensin = full tank tilsvarer drøyt 4kWh energi og ser ikke ut til å kappe nevneverdig med pr tank enn batterisaga som har 0,227kW batterikapasitet. Avhengig av hva du jobber med kan elsaga i prakis rekke over mer. Den bruker jo tross alt ingen energi nær kjedet ikke går. Jeg ermektig imponert over den ladbare saga og har kappet mye ved med den i sommer. Så lenge sverdet er lengre enn radiusen på stammen har jeg klart med med den :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har sett youtube video hvor innfestinga av sverdet av makita saga(og en modell fra dewalt, usikker på om det er den dere testet her) ikke var så særlig.

Uansett så ble det prata om at det ikke satt like godt, litt vaklete og strammemekanismen var "garanter" å ryke.

Har dere noen kommentar til det? Ser dere har nevt innfestinga til makita sagaver avansert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

For sammenligning: er det noen som vet hva bensin-sager ligger på i m2 per tank?

Har en liten Hitachi motorsag bensin og den kraftigste batterisaga til Stihl. ca 0,5 liter bensin = full tank tilsvarer drøyt 4kWh energi og ser ikke ut til å kappe nevneverdig med pr tank enn batterisaga som har 0,227kW batterikapasitet. Avhengig av hva du jobber med kan elsaga i prakis rekke over mer. Den bruker jo tross alt ingen energi nær kjedet ikke går. Jeg ermektig imponert over den ladbare saga og har kappet mye ved med den i sommer. Så lenge sverdet er lengre enn radiusen på stammen har jeg klart med med den :-)

Takk for komentar. Hva er batteri og modellbetegnelse. Din test holder Ikke, dei må vere sammenlignbare og pris betyr litt.

 

Selv ser eg Ikke for meg å få bruk for ei sag, og har heller Ikke noe fra STIHL. Men det er jo snart Jul

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Testen mangler 2 sager, Ryobi og bensin motorsag 

 

To versjoner av Ryobi var med i fjorårets test. Se link lenger opp i artikkelen. Jeg har selv den semi-pro utgaven og til felling og kvisting er den utmerket, men kontinuerlig full kraft som hvis jeg har en stor stamme som skal kuttes i biter så tømmes batteriet fort.

Lenke til kommentar

 

Eg jobbet for 40 år siden på et familje-sagbruk. Att EL-sagene er lettstartet var årsaka til at den vart brukt, mykje..!

 

Hva med å få inn en proff skogsarbeider, ta med en bensinsag og en batterisag med 10 batteri og finne ut av forskjellen ?

Eg anar to grupper av brukarar her.

 

Mi bruk av motorsag avgrensar seg til vedsaging nær huset – der er batteribyte ikkje noko problem – og nedsaging av enkelte tre i nærområdet. Ei batterisag eigar seg ypparleg til alt dette. Eg har ei bensinsag, men den er so mykje trøbbel med at eg føretrekk å låne ei elektrisk sag (med leidning) frå naboen til arbeid innanfor rekkjevidda av ein skøyteleidning. Den er òg mykje meir komfortabel å jobbe med over tid til vedsaging, fordi ho bråkar mindre og ikkje slepp ut eksos. Eg kan betale ganske mykje ekstra for ei sag for å spare meg for tett luftfilter, forkalka tennplugg, rett oljeblanding i bensinen, for mykje eller for lite choke og at saga nektar å starte eller gå på tomgang utan at eg forstår kvifor.

 

Dei som driv skogsarbeid langt frå folk er ei heilt anna brukargruppe som overlappar lite med den fyrste. Dei har nok ein heilt anna tek med bruk og vedlikehald av bensinmotorsager enn den vanlege hobbybrukar. Det er ikkje sikkert at dagens batterisager er det som eignar seg best når ein skal sage ned ein heil skog, men det må nesten dei uttale seg om.

 

Målgruppa for desse sagene er nok i større grad den fyrste enn den andre gruppa.

Det brukes vel noe kraftigere utstyr enn motorsager for de som skal sage ned større områder med skog. Maskiner som er laget for både å sage ned og kviste av trær i tillegg til traktorer med utstyr til kraftuttak for å håndtere store og tunge mengder med arbeid.

 

Uansett så vil det nok i slike tilfeller også være tilrettelagt for bruk av aggregat og diesel generatorer hvor man kan hente ut strøm til bruk for både lading, skøyteledninger, belysning og annet.

 

Som du sier så er jo mer industrialisert nedskoging ett helt annet bruksområde enn Ola Dunk som skal sage ned bjørketreet i hagen.

Lenke til kommentar

"Vi var mest spent på om 18-voltsaga fra Milwaukee sto seg mot 54-voltsaga til DeWalt. Dette er jo to amerikanske erkekonkurrenter med hver sin svært ulike filosofi. I fjor imponerte DeWalt med sin store ytelse, men i år måtte den se seg slått. Ikke mye, men nok til at Milwaukees batteri overbeviser om at 18 volt er nok om det kan produsere nok ampere. Og det kan det.

 

For å teste evnen til å produsere strømstyrke satte vi et vanlig 6 Ah batteri i saga, og sannelig gikk den med det også. Men i kraftesten falt batteriet igjennom. Det klarte ikke levere nok strømstyrke, og vi kan fastslå at dette er en nødløsning som virker om jobben ikke er for kravende."

 

Det er mulig man kan få samme effekt ut av et 18V og et 36V batteri, men:

1. Trekk høyere strøm ut av en battericelle og den vil få kortere levetid.

2. Oppgitt kapasitet på en lithiumcelle er ikke ved maks. strømtrekk, så du vil få færre Wh om du trekker høyere strømmer.

Men, for celler som brukes i batteriverktøy så er ikke forskjellene så store fordi dem er konstruert med lavere kapasitet i bytte mot høyere utladningsstrøm. Og forhåpentligvis har produsentene av verktøyet de-ratet så batteriene skal holde selv under vanskelige forhold?

Lenke til kommentar

Her testet strengt tatt bare merkevarer, men den kun ser "specs" og ikke feks levetid, byggkvalitet, service osv. Som noen nevner så virker det som Makita (eller Dolmar) har slurvet med byggekvaliteten her.

For meg blir det lett siden jeg har to gode butikker i nærheten, de selger det merket du vil ha du vil ha men lagerfører kun deler til Stihl. Så med Stihl sagen er man ut døren ferdig reparert på dagen om man er heldig, mens Echo-sagen må vente på deler.

Og mens jeg er inne på temaet, hvorfor er ikke Stihl testet?

Og Ryobi er vel strengt tatt bare hobbymerket til Milwaukee (TTI)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her testet strengt tatt bare merkevarer, men den kun ser "specs" og ikke feks levetid, byggkvalitet, service osv. Som noen nevner så virker det som Makita (eller Dolmar) har slurvet med byggekvaliteten her.

For meg blir det lett siden jeg har to gode butikker i nærheten, de selger det merket du vil ha du vil ha men lagerfører kun deler til Stihl. Så med Stihl sagen er man ut døren ferdig reparert på dagen om man er heldig, mens Echo-sagen må vente på deler.

Og mens jeg er inne på temaet, hvorfor er ikke Stihl testet?

Og Ryobi er vel strengt tatt bare hobbymerket til Milwaukee (TTI)

 

Eg legg gjerne på 1000,- kr for å få en litt betre grass trimmer. Men kjøper også mykje som er mer en godt nok på Biltema, dei har stor bredde og er høflig priset.

 

Men hva i all Verden har BOSCH gjort her...!

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

batterisager kan bli et mye bedre alternativ om produsentene blir enige med meg om at batteriet også bør kunne plasseres i en ryggmeis og med ledning langs armen . da får man batterikraft og kapasitet nok til å konkurere med bensinsager selv om man bruker vanlige drillbatterier for man orker jo å bære noen kilo batterier på ryggen . ryggbatterier hadde vært fint for alle typer batteriverktøy for å spare hendene for batterivekta . proffbrukere sliter hendene for mye med å bære batteriet på fks skrudriller ....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...