Gå til innhold

Hva skjedde da KNM Helge Ingstad kolliderte? Følg Havarikommisjonens pressekonferanse kl.14


Anbefalte innlegg

Når det hevdes at HI hadde aktivert mottak av AIS, høres dette ok ut. Men AIS er et ganske dårlig navigasjonshjelpemiddel dersom det ikke brukes via elektronisk kartmaskin. Jeg har deltatt på navigasjonsøvelser i sjøforsvaret der kartmaskinen var avslått, slik at "vi unge jyplingene" fikk prøve oss på "ekte" navigering, med kun radar og papirkart. AIS var påslått, men ga ingen grafisk hjelp og var uinterressant i den settingen. Husker at jeg var engstelig, og at skipssjefen uttrykte noe om hvor hjelpeløs ungdommen er når vi ikke lenger har alle de moderne duppedittene å hjelpe oss med. Jeg tenker at HI kan bety spikeren i kista for slike navigasjonsøvelser i sjøforsvaret. Det var åpenbart slik de gjorde, de også. Avslått kartmaskin.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håper denne ulykken fører til at DE NÅ KJØRER MED AIS PÅ!!! slik alle andre i hele verden gjør pga ulykker som skjedde når de kjørte med denne AV! tåkehoder alle på broen. Ingen så på rader en eneste gang og de har 17 knop rett i mot en olje terminal tror de? uansett burde de "vike" lenge før og redusere fart.

Dette går nok inn i skolebøkene som eksempel på hvordan det ikke skal gjøres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At hule propellaksler "hjalp" skipet å synke er ikke årsak til annet en omfanget av skaden etterpå. Som er ille nok for all del.

Det har unektelig et annet aspekt ved seg, og det er at man ikke kjenner den konstruksjonen man disponerer godt

nok, eller ikke stiller kritiske spørsmål når man tar i bruk ting andre har bygd.

Hule propellaksler forbinder jeg med vribart propellutstyr, men der er første hull ved omstyringsanordning, og det neste hullet inne i propellhodet.

Inne i akselen går en trekktein som

overfører bevegelsen fra omstyringsanordning til propellvingene. Mistet den propell(er)?

En hul aksel med huller nok til å flytte

sjø mellom skottene virker ikke som en troverdig konstruksjon. Selv om den sparer vekt.

Hvilke pakkbokser er det snakk om?

De rundt propellaksel skal være tette!

Er det virkelig noen som tror at om en båt er stor nok så kan intet ramme den? Den tanken trodde jeg gikk til buns i 1912.

Dette var virkelig ikke noe å gå i en krig med. Her har det manglet kunnskap om det tekniske også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Om de hadde behov for å drive slik navigasjonstrening, så kunne de likevel gjort det på en trygg måte. De 5 i vaktlaget kunne trent uten hjelpemidler, mens 6.mann hadde oppsyn og fulgte med på PÅSKRUDDE elektroniske hjelpemidler ... litt som at en voksen følger med på barna i barnehagen.

 

Enig, det kunne de. Og det har kanskje tidvis blitt gjort (innen Sjøforsvaret). Min erfaring er at det ikke ble gjort, og det ser egentlig ikke ut til å ha blitt gjort på Helge Ingstad, heller. Man må være ekstremt inkompetent navigatør dersom man kolliderer slik HI gjorde med Sola, og *samtidig* iakttok en kartmaskin med input fra radar og AIS. Jeg tror ikke det var en slik type menneskelig feil her, men snarere en arrogant holdning. Noe lignende skjedde da Sleipner gikk på et skjær og mange mennesker mistet livet: En erfaren skipper gadd ikke å høre på styrmannen som varslet at kartmaskinen sa de var ute av kurs. Han visste bedre, mente han. Slik livsfarlig arroganse finner man også mye av i Sjøforsvaret.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Rart at ikke Helge Ingstad tok konsekvensen av at radiomeldingene og bildet deres av hva som skjedde rundt dem så motsetningsfylt.. Og STOPPET for å orientere seg? Sola TS var FORRESTEN flere hundre meter unna Sture når ulykken intraff? Det burde være mulig å se med det blotte øye, en oljetanker med fulle dekkslys, en kilometer ute i fjorden??

  • Liker 4
Lenke til kommentar

De burde jo ikke kjøre med AIS sender på hele tiden. Altså det er fortsatt et krigsskip. Du kan ikke bruke AIS sender i krig. Da er du død. De burde heller ikke trenge AIS sender for å se andre skip. Det hjelper bare andre skip å se HI. Og TS Sola klarte å finne HI selv om de ikke hadde AIS. Problemet var at HI ikke klarte å se at TS Sola var en båt. Så forstår ikke kritikken mot at HI gikk uten AIS sender. De må jo det under øvelse. Og det går helt fint. Fordi HI er høyst manøvrerbar, har masse radar osv. Pluss de kan kan se andre skip sin AIS info. Gitt at de kan bruke dette utstyret da. Og klarer å skille en båt fra en terminal.

 

 

Rart at ikke Helge Ingstad tok konsekvensen av at radiomeldingene og bildet deres av hva som skjedde rundt dem så motsetningsfylt.. Og STOPPET for å orientere seg? Sola TS var FORRESTEN flere hundre meter unna Sture når ulykken intraff? Det burde være mulig å se med det blotte øye, en oljetanker med fulle dekkslys, en kilometer ute i fjorden??

Dessverre vanlig til sjøs at folk ikke tenker på det å senke farten og ta seg litt tid er en mulighet engang. Du skal kjøre på uansett. En fregatt i kongens marine kan jo ikke sette ned farten grunnet noe så teit som usikkerhet på broen (jeg håper i det minste de var noe usikre).
 
Ja det med lysene er merkelig. De trodde båten var terminalen når den var med terminalen, forståelig. Og det er ikke så lett å bedømme om lys beveger seg eller ikke. Derimot så ble jo avstanden mellom to deler av "terminalen" større og større?? Plutselig var to deler av terminalen 1 kilometer fra hverandre? Og de hadde 700 meter til land på sin side, men rett foran dem var en terminal??? Ser de ikke på kartet, terminalen er jo ikke en øy! Så hvis de virkelig trodde det var terminalen, så må de faktisk ikke visst hvor de var i fjorden selv engang. De må i det minste vite hvor de er selv.
 
Men ja det er ingen skam i å stoppe og finne ut hvor de er og hva som skjer... trist de ikke tenker slik i Sjøforsvaret, og mange kapteiner generelt. Eneste båt du ikke kan gjøre det med er elvebåter (siden de ikke har videre kjøl og dermed ingen styring uten fart).
Endret av Lunaris
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Rart at ingen spurte hvilken vei den sene unnamanøveren var. Jeg antar at de svingte

hardt babord, siden de trodde det var land til styrbord. Da vil rorene skyve akterskipet kraftig til styrbord, rett inn i baugen på tankskipet.

 

Jeg tror forresten at de på slutten hadde oppdaget at Sola TS ikke var land. I siste melding før kollisjonen sier Ingstad: "Jeg skal ta noen grader styrbord så snart jeg har passert ..passert.. eh.. PLATFORMEN om styrbord."

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det var en klar natt. Så de ikke noen lykter? De var ca 900 meter ut fra Ådnesflua - og da burde de se lykta på Ådneset. De burde også se lykta på Skjeljanger, selv om den er 3 nm unna. De burde ha sett lykta på Stureholmen - selv om den kanskje bare var synlig et kort øyeblikk (for kort) før de kolliderte.

 

Så vidt jeg kan skjønne så hadde de AIS-mottakeren på. Hvordan ble AIS-informasjonen vist? Bare som linjetekst eller som grafiske bilder med info om ID, hastighet og kurs. Jeg har vanskelig for å tro at det ikke ble vist som grafisk informasjon på en kartplotter.

 

Så vidt jeg kan skjønne så hadde de radar på - de så i alle fall andre skip på radaren, og da burde de også se at de var langt langt fra land. Hadde de på GPS - slik at de kunne se på egen kartplotter hvor de var?

 

De gikk rett mot noe som de trodde var "fast-land" med 17 knop - hvor lenge hadde de tenkt å gjøre det ??? Når hadde de evnt tenkt å svinge en-eller-annen-vei for å unngå "fast-land" og komme seg mellom dette landet og de andre båtene. Det er i alle fall 200 meter mellom "fast-land" og de andre skipene og det hadde ikke vært et stort problem å gå mellom, men de gjorde det ikke!

 

Hvordan kan de så lang tid ha "fast-land" på radaren og ikke ta grep som gjør at de svinger unna??? Og hvordan kan de ha unngått å sett både ved hjelp av eget radarbilde og lykter hvor de var i forhold til land.

 

Var dette første gangen de gikk i dette farvannet? Er ikke dette naturlig lei for å gå inn til Håkonsvern nordfra - eller går de inn Korsfjorden?

 

Til tross for en noe plausibel forklaring så forblir det et mysterium at dette kunne skje.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Rart at ingen spurte hvilken vei den sene unnamanøveren var. Jeg antar at de svingte

hardt babord, siden de trodde det var land til styrbord. Da vil rorene skyve akterskipet kraftig til styrbord, rett inn i baugen på tankskipet.

 

Jeg tror forresten at de på slutten hadde oppdaget at Sola TS ikke var land. I siste melding før kollisjonen sier Ingstad: "Jeg skal ta noen grader styrbord så snart jeg har passert ..passert.. eh.. PLATFORMEN om styrbord."

Vi vet jo allerede det. Hvis du hadde lest artikler om dette så ville du og funnet ut av det raskt. Sola TS ble truffet på styrbord side.

 

Så HI svingte babord, selv om de ble fortalt av Fedje VTS å svinge styrbord. Og ja akterskipet ble skjøvet rett inn i baugen til tankskipet, akkurat det som skjedde. 

 

Enig med @Pop her. Virker rimelig arrogant å få beskjed av Kystverket å snu til styrbord for så å fortsette rett frem i 17 knop og i siste liten svinge hardt babord. De mente helt klart at de hadde rett og de sa "alt under kontroll" og kunne visstnok ikke engang forestille seg at sentralen som har som jobb å overvåke skipstrafikk hadde peiling på hva de drev med. De er jo "sivile"...

 

Tenk om en jagerpilot hadde ignorert ordre fra flytårnet i Bergen? Ikke helt det samme, men likevel...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Av lydloggen fikk jeg litt inntrykk av at det kan være litt AIS-blindhet ute og går. Dvs alle går ut i fra at alle har oversikt via AIS, så kommunikasjonen er deretter og det tar tid å reagere når det dukker opp en kontakt uten AIS.

 

I tillegg til å be HI om å endre kurs burde VTS kanskje også ha eksplisitt forklart at de var på kollisjonskurs med tankskipet Sola TS. Uansett veldig spesielt av HI å overprøve/ignorere en direkte og instendig beskjed om kursendring.

 

Det er fortsatt veldig mye ubesvart som blir interessant å høre detaljene rundt når de kommer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi vet jo allerede det. Hvis du hadde lest artikler om dette så ville du og funnet ut av det raskt. Sola TS ble truffet på styrbord side.

 

Så HI svingte babord, selv om de ble fortalt av Fedje VTS å svinge styrbord. Og ja akterskipet ble skjøvet rett inn i baugen til tankskipet, akkurat det som skjedde. 

 

I siste øyeblikk kunne de kanskje likevel unngått kollisjonen med en dobbeltmanøver. Når de først hadde fått baugen på feil side så burde de ha tørnet hardt styrbord igjen, for å trekke akterskipet fra.  Dette er en manøver som ofte gjøres av seilbåter i et tett regattafelt, men er kanskje ikke med i grunnopplæringen for fregattstyring.

 

Forøvrig lå de på kollisjonskurs med nok et fartøy, som vises som et umarkert ekko mellom Vestbris og Seigrunn. Bare flaks at ikke flere båter ble involvert i kollisjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I siste øyeblikk kunne de kanskje likevel unngått kollisjonen med en dobbeltmanøver. Når de først hadde fått baugen på feil side så burde de ha tørnet hardt styrbord igjen, for å trekke akterskipet fra.  Dette er en manøver som ofte gjøres av seilbåter i et tett regattafelt, men er kanskje ikke med i grunnopplæringen for fregattstyring.

 

Forøvrig lå de på kollisjonskurs med nok et fartøy, som vises som et umarkert ekko mellom Vestbris og Seigrunn. Bare flaks at ikke flere båter ble involvert i kollisjonen.

Ja mye utskifting av sjøfolk. De er nok ikke på nivå med sivile kapteiner som kan har vært på sjøen 20 år+. Eller unge kapteiner som har vært på sjøen siden de var unger og lært seg å kjøre båt. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89017234

Når mannskapet ikke klarer å se forskjell på land og båt med alle de hjelpemidler som finnes på fregatten, kan det skyldes manglende erfaring. Tidligere var skipssjefer på slike båter 45+ år. Nå synes det som de er ca 35 år. 10 års mindre erfaring kan være et problem for sikkerheten. Yngre befal er sikkert billigere, men kanskje ikke så smart innsparing.

Lenke til kommentar

99% af flengen var OVER vandlinien. Altså var det reelt et lille hul sim gjorde, at HI mistede motorkraft øjeblikkeligt!

 

Da HI valgte at sejle på grund, kændrede HI, så vand kunne trænge ind over flenge (som lå OVER skibets normale vandlinie og netop DEN vandindtrængen gjorde, at HI mistede sin stabilitet. Selve kollisionen gav "kun" motorstop

 

Altså igen en kæmpefejl at lade HI gå på grund!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Basert på at radarbildene fra VG har korrekt inntegnet kart og lydloggen er synkronisert, så utgjorde åpningen mellom Sola TS og lykta Stureholmen som ligger utenfor Stureterminalen omtrent 10 grader sett fra brua på fregatten på det tidspunkt da Sola TS først forespurte VTS hvem som var på vei mot dem, ca 3 min før kollisjonen. Da skulle det da være ganske åpenbart for den som har selv den minste erfaring med nattseilas at Sola TS ikke var en del av Stureterminalen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...