Jump to content

Herman Ellingsen

Medlemmer
  • Content Count

    35
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

61 :)
  1. Godt poeng, saktelading hjemme er mest utbredt. Allikevel - jeg var lykkelig eier av en Opel Ampera-e i 18 mnd, helt til jeg med familien i bilen skulle hurtiglade vinterstid på en lengre tur. Jeg brukte 4 ganger lengre tid enn Teslaene som stod noen meter fra meg på superlading. Da innså jeg at effektiv og rask hurtiglading er viktig, selv om det er nødvendig kun en gang iblant. Så da ble det billån og Tesla på oss kort tid etterpå, og vi har ikke angret 😊
  2. Arealet til denne er nok dog langt mindre, så forbruket kan vell tenkes å være ganske likt. Model Y skal ha Cd på 0,23, og vil være lavere og jeg *tror* smalere. Det er nok ikke usannsynlig at XC40 har over 50% mer luftmotstand enn Model Y. Altså i høy hastighet bruker kanskje Model Y 200 Wh/km, mens XC40 bruker 300 Wh/km. Med lik batterikapasitet på ca 75 kWh, så oppnår Model Y 375 km rekkevidde mens XC40 oppnår 250 km rekkevidde. (Er nok en grunn til at Model Y har maks 241 km/t mens XC40 har maks 180 km/t.) Volvo har lagt seg på en linje der toppfart strupes til 180 km/t. Grunnen er at høy fart er farlig og miljøskadelig :-)
  3. Gammel mann poster meningene sine på facebook. Ok. Men hvorfor bryr TU seg om sånt subjektivt vrøvl?
  4. Savner informasjon om aktiv temperaturkontroll av batteripakke. Som tidligere eier av Opel Ampera-e synes dette viktig, spesielt ettersom fabrikantenes software for kontroll av tilført effekt oppleves som i overkant konservativ. Resultatet er typisk at bilen ofte har "hurtiglading" kun på papiret, og "semihurtiglading" i virkelligheten. For noen år siden var chiptuning av fossilbiler populært. Jeg tenker at "tuning" av styringsparametere for hurtiglading av elbiler kunne blitt like populært, men at samfunnsnytten i dette tilfellet hadde vært langt høyere enn gammeldags chiptuning. I beste fall ville slik økning av tillatt ladeeffekt redusere ladekø, og slik sett være vinn-vinn.
  5. Jeg undrer meg også over vinklingen i hovedartikkelen - det økte uttaket av strøm som følge av overgang til elbiler burde delvis veies opp av øvrige besparelser i strømforbruk. Jeg tenker derfor at det lukter litt elkraft-lobbyisme av denne artikkelen, og at den derfor er et bakstrebersk tilskudd i miljødebatten. Artikler med slik faglig slagside blir dessuten flittig brukt av klimafornektere i de tusen hjem, og det er ikke utenkelig at f.eks. Steve Bannon kunne ha bidratt i utformingen av disse utspillene.
  6. Så om ca 5 år kan jeg endelig latterliggjøre bruk av gassgrill *uten* å få Ola Nordmanns vrede over meg? Bra!!
  7. Gjør om vraket til et monument på sjøkrigsskolen - slik at nye studenter får se konsekvensene av fordums tids navigasjonslære der i gården. Så kan vi om noen tiår mimre tilbake til 2018, da Norge var så fullstappet av penger at en liten kollisjon pålydende noen mrd var småtteri.
×
×
  • Create New...