Gå til innhold

Nå er alle prisene for Audi e-tron klare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å ikke inkludere ryggekamerae er jo regelrett skammelig. Det er f.eks. påbudt i USA av sikkerhetsmessige årsaker - dvs, de billigste Hyundai har til og med ryggekamera inkludert.

Til og med Nissan Leaf som jeg kjøpte for usle 225.000 for 3 år siden hadde 360-graders kamera, og det mener jeg er en stor forbedring enn bare ryggekamera

 

For øvrig fulgte det også med setevarme foran og bak samt førklimatisering, i hvert fall på Tekna-utgaven

Endret av Vidofnir
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Går jo veien det her for Audi/VW. Flaks for Herbert Diess at uttalelsen hans gjaldt VW ID, men her har Audi litt å jobbe med framover ja.

 

Neste skritt nå, er jo enkelt. Bare å få de bilene ut fra fabrikken til kunder sånn de begynner å rulle rundt på veiene. Klarer vel det før tela i bakken forsvinner?

 

https://electrek.co/2018/10/26/vw-ceo-electric-vehicle-tesla-half-price-2020/

Lenke til kommentar

I USA er forskjellen på basic ($74 800) vs Edition One ($86 700) ca. 100 000 ($11900), i Norge er den 230 000,-...

 

Ingen kommer til å kjøpe noen grunnutgave i Norge, så det er lett å se hvor Audi Norge skal hente overskuddet sitt. Mulig speil-kamera ikke er med, men det koster ikke 130 000,-.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Latterlig startpris. Mangler essensielt utstyr som jeg har i min 2012 Focus. Kjøper aldri bil uten adaptive cruise osv for eksempel. 740 laks for noe som ikke er i nærheten av Tesla X på ytelse og utstyr? Nokia og Kodak ringer bilbransjen ?

Så galt er det da ikke? Her kan man jo velge akkurat hva man ønsker ekstra, slik at man ikke påtvinges pakker med ting man ikke trenger.

 

Ingen forventer vel at Audi skal være en billig-bil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er snart 200 stykker foran meg på ventelisten som har falt fra siden juni. 100 de siste to ukene. Jeg er på ca. 2.600.

Når ordrene skal settes fra januar tipper jeg at minst 30% til har forsvunnet.

Jeg er svært skuffet over bilen selv, men vurderer fremdeles en for videresalg.

Problemet er at den ble lansert som en kul bil, og ender som en kjedelig elektrisk Q5. Den er trang, konvensjonell, treig og har dårlige muligheter for lading i mange år. Med mindre de slipper til på Tesla sitt ladenettverk. Det er vel det som skal til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så galt er det da ikke? Her kan man jo velge akkurat hva man ønsker ekstra, slik at man ikke påtvinges pakker med ting man ikke trenger.

 

Ingen forventer vel at Audi skal være en billig-bil?

Nei, ingen forventer at Audi er billig. Men om de vil være med i kampen er det kanskje uklokt å levere en bil med dårligere ytelse og rekkevidde enn Tesla? Ribbet for utstyr man må ha?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Nei, det er jo dyrere enn Model X. I eksempelet til Tek hvor de har tatt med helt essensielt utstyr koster det jo 740 000, mens en Model X med alt dette ustyret inkludert koster 726 000,-.

 

Jeg har vanskelig for å skjønne hvorfor noen vil velge denne foran Jaguar i-pace eller en Tesla. Kjedelig bil, til høy pris. Eneste innovative her er speilene (som selvfølgelig også var ekstrautstyr...), selv om de overhode ikke var først med den ideen.

 

 

Uten at jeg har sjekket at tallene dine stemmer, men hvis 14000kr er alt som skiller "identiske" biler til over 700.000kr vil jeg nå si at koster stort sett det samme. Det var jo en mikroskopisk forskjell i det prissjiktet.

 

At noen velger å å selge en grunnmodell ribbet for utstyr er hverken noe nytt påfunn eller noe som bør overraske noen?

 

Hvorfor velge denne over Tesla? Vel jeg har kjørt både Model X og Model S, og skulle jeg hatt en elbil nå, så hadde jeg ikke sett på Tesla engang. Hvorfor? Tesla er ikke en premium bil (selv om den er premium priset), billig plast detaljer, lite gjennomført design, dårlig komfort og enormt støyete. Grisekul og rask, fancy app og funksjoner, ja, men ikke en premiumbil. Audi og Jaguar kan lage biler, de kan komfort, og vet å bruke riktige materialer for å lage et bra førermiljø, ikke minst bedre støydemping. Nå har jeg ikke testet noen av de, men klarer de å lage noe i nærheten av øvrige biler kommer de til å overgå Tesla på alle disse områdene, og det alene er verd det.

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Uten at jeg har sjekket at tallene dine stemmer, men hvis 14000kr er alt som skiller "identiske" biler til over 700.000kr vil jeg nå si at koster stort sett det samme. Det var jo en mikroskopisk forskjell i det prissjiktet.

 

At noen velger å å selge en grunnmodell ribbet for utstyr er hverken noe nytt påfunn eller noe som bør overraske noen?

 

Hvorfor velge denne over Tesla? Vel jeg har kjørt både Model X og Model S, og skulle jeg hatt en elbil nå, så hadde jeg ikke sett på Tesla engang. Hvorfor? Tesla er ikke en premium bil (selv om den er premium priset), billig plast detaljer, lite gjennomført design, dårlig komfort og enormt støyete. Grisekul og rask, fancy app og funksjoner, ja, men ikke en premiumbil. Audi og Jaguar kan lage biler, de kan komfort, og vet å bruke riktige materialer for å lage et bra førermiljø, ikke minst bedre støydemping. Nå har jeg ikke testet noen av de, men klarer de å lage noe i nærheten av øvrige biler kommer de til å overgå Tesla på alle disse områdene, og det alene er verd det.

 

Tja. Effektiviteten spiller jo også inn. i-Pace med sitt 90kWh batteri, har omtrent tilsvarende rekkevidde som en X75D. Mistenker at Audien vil møte samme skjebne med tanke på at de kun har ytret 400km rekkevidde. I tillegg har jo X mye mer plass. 

 

Er enig at f.eks. Model X er støyete, men S blir ikke støyete før man kommer godt over 100km/t. Er også uenig i komforten, men komfort er særdeles subjektivt. 

 

Synes også at Tesla kunne vært litt mer premium innvendig, men for meg er det ikke noen deal breaker. Det som har blitt deal breaker for meg personlig, er elektrisk drivlinje, lademulighet og ladehastighet, god app tilgang og relativ høy ytelse. 

 

Største ankepunktet mot Tesla akkurat nå, er køene på verksted, som igjen kommer av litt for dårlig kvalitetskontroll fra fabrikk. Dette kan jeg virkelig skjønne at får folk bort fra Tesla, og er noe de må løse snarest.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Tja. Effektiviteten spiller jo også inn. i-Pace med sitt 90kWh batteri, har omtrent tilsvarende rekkevidde som en X75D. Mistenker at Audien vil møte samme skjebne med tanke på at de kun har ytret 400km rekkevidde. I tillegg har jo X mye mer plass. 

 

Er enig at f.eks. Model X er støyete, men S blir ikke støyete før man kommer godt over 100km/t. Er også uenig i komforten, men komfort er særdeles subjektivt. 

 

Synes også at Tesla kunne vært litt mer premium innvendig, men for meg er det ikke noen deal breaker. Det som har blitt deal breaker for meg personlig, er elektrisk drivlinje, lademulighet og ladehastighet, god app tilgang og relativ høy ytelse. 

 

Største ankepunktet mot Tesla akkurat nå, er køene på verksted, som igjen kommer av litt for dårlig kvalitetskontroll fra fabrikk. Dette kan jeg virkelig skjønne at får folk bort fra Tesla, og er noe de må løse snarest.

 

 

 

For all del, jeg er ikke uenig med deg. Det kan nok godt hende at begge disse to kommer til kort både på rekkevidde og andre praktiske ting, som plass, i forhold til enkelte Tesla modeller. Spesielt på rekkevidde er jo Tesla kommet virkelig langt på, så jeg regner egentlig ikke med at f.eks e-Tron blir noe bedre på dette.

 

Så da får man eventuelt vurdere da hva man verdsetter mest. For min del, hvis jeg betaler over 700k for en bil uavhengig av om det er el- eller bensinbil, så forventer jeg kvalitet tvers gjennom, og det tror jeg de fleste gjør. Det får man ikke med en Tesla, men det er jo så klart bare min egen subjektive mening.

 

Nå har jeg ikke sett støy tester på siste Model S, men forrige modell som jeg testkjørte ble jeg overrasket over hjulstøyen (som også var testet i "Motor"), som virket spesielt ufiltrert og lite dempet. Min 5-serie fra 2009 har faktisk mindre støy og mer behagelig å kjøre. Jeg var også overrasket over komforten i setene, noe som også er påpekt av mange andre, men dette har jeg hørt tross alt har kommet seg en del i siste modell, så det er jo bra. Alt dette er jo bare min opplevelse, men dette er uansett poenget mitt, at jeg tror både Audi og Jaguar kan bidra med i elbil segmentet i denne prisklassen, faktisk å levere helhetlig kvalitet som man forventer i denne prisklassen. Så får man såklart veie opp ulempene mot fordelene for dette, som med alle andre bilkjøp.

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Du har rett i at det er din helt subjektive mening. For min del har jeg ikke klart å finne særlig Mercedes/Audi/BMW i samme prisklasse er bedre på sammenlignet med min X100D. Setene er supre, lydnivået er bra, interiøret er rent og minimalistisk der stort sett alt av detaljer har god kvalitetsfølelse. Det er så klart forskjeller, og noen ting er Audi bedre på, men det monner ikke. Tesla er bedre på såpass mye at det hjelper ikke med noen ekstra duppeditter som kameraspeil og trådløs lading.

 

Lavere pris hadde vært en god grunn til å velge e-tron, men den kommer ikke spesielt bra ut på det punktet heller. Om jeg hadde hatt behov for takboks, så ville det kunne være en avgjørende ting for e-tron, men det behovet har jeg altså ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...