Gå til innhold

Bygger høyere, raskere og billigere med massivtre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Husene må jo males....og etter noen år vaskes all maling vekk av vær og vind...og så må det males igjen...osv osv.. Blir det mange nok bygg av tre vil tonnevis av maling sildre ned i bakken. Ikke spesielt miljøvennlig. Selv om malingsprodusenten selvfølgelig sier at malinga er heeeeelt harmløs..

 

Kanskje man kunne dekt trebyggene med fasadeplater av aluminium.

 

Tror ikke jeg ville trivdes i penthousen hvis det brøt ut brann under meg heller... Trehus brenner godt. Og raskt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sammenlignet med betong er trevirke spesielt klimavennlig. Sementproduksjon slipper ut uhorvelige mengder permanent lagret karbon, mens trevirke lagrer nylig fanget CO2 i fast form i minst byggets levetid.

Den positive siden er at mesteparten av co2-en som ble frigjort etterhvert blir bundet igjen av karbonatiseringsprosessen. Mulig at denne prosessen ikke er like rask som manbearpig da.

Lenke til kommentar

Sammenlignet med betong er trevirke spesielt klimavennlig. Sementproduksjon slipper ut uhorvelige mengder permanent lagret karbon, mens trevirke lagrer nylig fanget CO2 i fast form i minst byggets levetid.

Selve sementen er (omtrent) CO2-nøytral, CO2’en som presses ut under produksjon tar sementen opp igjen i løpet av noen 10-år. Men om produksjonen bruker olje/gass/kull til oppvarmingen vil det selvsagt bli solide karbonutslipp

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elementer som kan bygges innendørs , og senere heises på plass på byggeplassen burde være en god løsning i vinter/høst/vår-landet Norge.

Og treverk som produseres ved egen/solens kraft og binder CO2, burde være et godt bygningsmateriale. Likeså utvendig isolasjon av trefiber eller stein som vi har nok av i Norge.

Og også leire,(som vi har nok av i Norge) - blandet cement  som er godt nok til fundament og etasjeskiller.

 

La fornuften styre, ikke pengene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husene må jo males....og etter noen år vaskes all maling vekk av vær og vind...og så må det males igjen...osv osv.. Blir det mange nok bygg av tre vil tonnevis av maling sildre ned i bakken. Ikke spesielt miljøvennlig. Selv om malingsprodusenten selvfølgelig sier at malinga er heeeeelt harmløs..

 

Kanskje man kunne dekt trebyggene med fasadeplater av aluminium.

 

Tror ikke jeg ville trivdes i penthousen hvis det brøt ut brann under meg heller... Trehus brenner godt. Og raskt.

 

Det har vist seg at massivtrehus i motsetning til ordinære trehus brenner svært dårlig og veldig langsomt. Mener det var noe om tetthet på materialet de bruker el. noe slikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husene må jo males....og etter noen år vaskes all maling vekk av vær og vind...og så må det males igjen...osv osv.. Blir det mange nok bygg av tre vil tonnevis av maling sildre ned i bakken. Ikke spesielt miljøvennlig. Selv om malingsprodusenten selvfølgelig sier at malinga er heeeeelt harmløs..

 

Kanskje man kunne dekt trebyggene med fasadeplater av aluminium.

 

Tror ikke jeg ville trivdes i penthousen hvis det brøt ut brann under meg heller... Trehus brenner godt. Og raskt.

 

Kanskje bør linoljemaling- bruk komme tilbake?  Med flere ganger livslengde og ikke gifter til miljøet.

http://www.nyhetsspeilet.no/2018/07/hvorfor-er-linoljemaling-et-bedre-alternativ/

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

Kanskje bør linoljemaling- bruk komme tilbake?  Med flere ganger livslengde og ikke gifter til miljøet.

http://www.nyhetsspeilet.no/2018/07/hvorfor-er-linoljemaling-et-bedre-alternativ/

 

Eh.. Nei.

 

En vanskeligere flate å overmale skal man lete en stund etter. Vet om folk som har revet kledningen og satt opp ny for å få begynt i fra bunnen av, fordi de ikke gidder å forsøke å redde den gamle planken.

Lenke til kommentar

Eh.. Nei.

 

En vanskeligere flate å overmale skal man lete en stund etter. Vet om folk som har revet kledningen og satt opp ny for å få begynt i fra bunnen av, fordi de ikke gidder å forsøke å redde den gamle planken.

Ja, å overmale en linoljemalt vegg med vanlig maling er ikke det lureste, som mange har merket.

Derfor er det viktig at maleren, eller butikk-ekspeditøren, er utdannet/har kunnskaper om det de driver med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...