Gå til innhold

Norske Nel skal lede overgangen til hydrogensamfunnet


Anbefalte innlegg

Påstanden din var:

 

Det står ingen slik påstand på side 19 i den presentasjonen.

 

Side 19 er interessant i seg sjølv. Dei legg til grunn at infrasturktur kostar 40 øre/km for dieselbussar, 2,10 for elbussar, men er heilt gratis – 0 øre/km – for hydrogenbussar. Provet på at det er feil er trivielt: Hydrogen-infrastruktur kostar meir enn 0 kroner. Dei legg og til grunn halv pris på hydrogen, samanlikna med norsk pumpepris. Eg er ikkje imponert.

Tallene er hentet fra Ruter

 

Om du mener de tar feil, så kan du jo motbevise dem? Tallene til NEL handler først og fremst om hydrogen-tallene. Da blir det morsomt å se at du angriper alle tallene totalt sett. Betyr jo bare at du skyter fra hofta. 

 

Hydrogen-infrastructure er dog noe jeg også lurer på. Den posten må nok forklares på hva som er grunnlaget i den. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er plass. I oslo så er det ikke uvanlig at man bytter parkeringsplass fra dag til dag. Det er ytterst få som har faste plasser til sin leilighet. Hvordan foreslår du at man skal løse dette?

Man har offentlige ladere. Ladekostnaden kan enten være inkludert i parkeringsavgiften, eller så kan det være strømmåler og app for betaling.

 

Innen 2022 så kommer altså alle taxier i Oslo til å være byttet ut fra fossilt til fornybart. Mon tru om flere og flere ikke kikker på hydrogen som den beste løsningen. Særlig om man skal leie ut bilen sin.

Svært tvilsomt. Hydrogen koster ca 10 kr/mil der elbil koster ca 2 kr/mil. Kjører man da f.eks 5000 mil per år så er det 40.000 kroner som er rett ut av vinduet. I tillegg er hydrogen en ganske umoden løsning, som er dyr i innkjøp, har ekstremt dyre servicer og dårlig pålitelighet.

 

Vil ikke det bare dytte problematikken videre? Hvis alle bruker denne funksjonen, så vil jo alle bilene bare starte å lade samtidig rundt midnatt? Det er jo faktisk et enda større problem om absolutt alle bilene startet å lade for at den skal være ferdig over natten, enn slik det er idag. 

 

Hva skjer så? Skal strømprisen forrandres dag for dag etter gårsdagens bruk?

Strømprisen forandres allerede i dag, time for time, utifra forventet produksjon og etterspørsel. Og nei, det er ikke noe problem om alle elbilene skulle starte å lade på natten. Nettet takler fint dette ettersom annet forbruk er lavt.

 

At man tilpasser seg nettets egenskaper er noe som vil skje over tid, og det vil reguleres på mange forskjellige måter. Det er akkurat som med når folk fyller bensin. Om alle skulle fylle kl 16, så ville det blitt mangfoldige km med kø på hver eneste bensinstasjon, men alle finner sitt eget vanemønster, som passer til sine behov, og tar hensyn til når det er mest penger å spare. Disse vanene endrer seg ikke fra dag til dag, selv om bensinprisen gjør det.

 

Hvis vi har muligheten til å la være å forrurense, hvorfor skal vi ikke dra nytte av den muligheten? 

 

Samt hva mener du med at "lokal forurensning er ikke så ille"? Det er jo blant folk man forurenser, er det ikke? Samt hva slags type forurensning mener du ikke skader miljøet eller folk? Syns det ligger litt i definisjonen av ordet at forurensning faktisk forurenser... 

 

https://www.regjeringen.no/no/tema/klima-og-miljo/forurensning/id1305/

Forurensning

"Miljøgifter og farlig avfall er alvorlige trusler mot kommende generasjoners helse, mot miljøet og mot den fremtidige matforsyningen. Derfor skal vi jobbe for et giftfritt miljø."[/size]

 

Hvor setter man streken? Skal vi stoppe forurensning, eller gi faen og gi oss når vi har fjernet 50% av den? Syns det virker sløvt. 

Det var du som sa at lokal forurensning ikke var så ille, men sarkastisk. Det jeg sa var at "Ulempen med forbrenning av slike drivstoff er at det vil produseres NOx,og ved ufullstendig forbrenning diverse andre ulumskheter, men dette er lokal forurensing som er ganske uproblematisk så lenge forurensningen foregår langt unna folk."

 

Det som er med den lokale forurensningen er at den er bare skadelig om folk puster den inn. Ellers brytes den ned harmløst i miljøet. Det er derfor den er ganske uproblematisk når den foregår f.eks langt til sjøs.

 

Godt mulig 2.5 tonn er innafor. Det hadde vært spennende å vist eksakt hvor mye hydrogentankene og brenselscellen veide. 

 

Uansett så går altså Nikola One dobbelt så langt, med mer nyttelast. I mange tilfeller så har det faktisk endel å si.

Nå vet vi ikke om Nikola vil ha bedre nyttelast, alt jeg sier er at differansen er etter all sannsynlighet *maks* 2,5 tonn i Nikolas favør. Det er ikke umulig Tesla Semi har bedre nyttelast, men det får man ikke vite før mer detaljerte spesifikasjoner blir offentliggjort. Og rekkevidden er god nok på Tesla Semi. 1600 km er unødvendig mye, 800 km holder i massevis.

 

Målet her er altså å bytte alt som går på fosilt til elektrisk i en eller annen form. Ser vi på utstyr som pushbacker, baggasjebånd og trucker etc. som opererer på flyplasser, så er det åpenbart at helelektrisk ikke fungerer i disse tilfelle. De må kunne operere 95%+ av tiden gjennom hele døgnet. Selv her ser vi faktisk rapporter om fremgang, og den går på hydrogen. 

https://www.energy.gov/sites/prod/files/2017/06/f34/fcto-h2-fc-overview-dla-worldwide-energy-conf-2017-satyapal.pdf

Det samme ser vi angående terminaler, der utstyr jobber 3-4 skift gjennom hele døgnet. Det er rett og slett ikke mulig å erstatte alt med helelektrisk utstyr. Ergo - elektrisk og hydrogen passer sammen som hånd i hanske. Hel elektrisk passer perfekt om man jobber noen få skift i døgnet. Samt over kortere distanser.

Man kan installere en hurtiglader ved slike steder, slik at kjøretøyene kan lades på f.eks 2 x 15 minutter i løpet av et døgn. Om kjøretøyet står i ro i 5% av døgnet er dette altså 72 minutter - rikelig med tid til å hurtiglade. Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

 

Alle biler parkeres et eller annet sted. Jeg forventer at de stedene der det parkeres biler vil det installeres ladere. Logistikken blir akkurat lik som i dag. 

Problemet er plass. I oslo så er det ikke uvanlig at man bytter parkeringsplass fra dag til dag. Det er ytterst få som har faste plasser til sin leilighet. Hvordan foreslår du at man skal løse dette?
Ytterst få er det ikkje. Dei fleste parkerer på ein fast plass i parkeringsanlegget til burettslaget eller på ein kommunal parkeringsplass. Somme leiger plass i private parkeringsanlegg.

 

So er spørsmålet om dei skal installere ladar eller ikkje. For nye parkeringsplassar er det greitt. Då skal ein del av dei ha installert ladar. For private parkeringsanlegg er det òg greitt. Dei kan ta mykje betre betalt for ein plass med ladar enn ein utan. For burettslag er det som regel greitt, avhengig av om dei som bur der er eldre som har tenkt å døy der, eller unge som reknar med å selje ein gong. Ein parkeringsplass tilrettelagt for lading hevar prisen på bustaden med 160.000 kroner i gjennomsnitt. Det er godt betalt for å leggje tilrette for lading i fellesgarasja. For kommunale plassar er det òg greitt. Kommunen må leggje tilrette for lading på offentlege parkeringsplassar etter kvart som behovet oppstår.

 

Framlegget ditt om å heller byggje ein haug nye plassar utanfor byen, framstår ikkje som spesielt attraktivt.

 

Vi kan jo bare ta en kikk på taxi-næringen i Oslo om dagen. De sliter de som har kjøpt Tesla for sin næring. Det er rett og slett for ugunstig å måtte lade, når privatpersonene som skal kjøre bilen ikke har en plass å lade den mens de sover. Samt på dagen så er alle ladingspunktene opptatt. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/selger-golf-talmodighetsprove-etter-to-ars-lade-mareritt-i-oslo-sentrum--jeg-lot-meg-lure-av-politikernes-lofter/68644550

 

Innen 2022 så kommer altså alle taxier i Oslo til å være byttet ut fra fossilt til fornybart. Mon tru om flere og flere ikke kikker på hydrogen som den beste løsningen. Særlig om man skal leie ut bilen sin.

Det fyrste eg la merke til var denne teksten:

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon.

 

Eg anar ikkje kva som har skjedd i mellomtida, men sist eg var i Oslo var problemet å finne ein parkeringsplass Den eg fann etter å ha køyrt rundt i halvannan time hadde lading. Kan hende det var flaks, men plassen kunne i det minste ikkje takast av ein eksosbil, som framleis er i fleirtal.

 

Eg hadde det same problemet då eg budde i Oslo med bil, for 15 år sidan. Då var det ikkje ladeplassar heller, berre ingen parkeringsplassar mellom ring 1 og ring3. (Innanfor ring 1 er det nokre parkeringshus.) Det gjer det vanskeleg å ha bil i Oslo, uavhengig av drivsftoff. I det siste har eg inntrykk av at det har vorte færre parkeringsplassar enn før.

 

Elles veit eg at drosjesentralen i Amsterdam har sett opp ein privat superladar på Schiphol. Det er fullt mogeleg. Drivstoffkostnadar har litt å seie for drosjar òg, sjølv om dei kan trekkje frå mva.

 

Denne problematikken ser man i de fleste storbyer. Det er rett og slett ikke nok ladepunkter for ekspansjonen av elbiler. Majoriteten av bil-eiere i storbyer har ikke faste parkeringsplasser. 

Nok ein påstand du berre kastar ut, som eg ikkje trur du har dekning. Dei fleste storbyar har hatt krav om parkeringsplassar i samband med nye husvære mykje lenger enn i Noreg. Somme tek det heilt til det ekstreme, som Tokyo. Der er det ikkje lov å eige bil, med mindre du kan dokumentere at du har fast parkeringsplass til bilen. Enkelte norske byar kunne gjerne kopiert den lova. Då hadde det vorte mindre kvilelaus køyring på jakt etter ein ledig plass.

 

 

Overraskende nok finnes det en funksjon som gjør at man kan stille inn når ladingen skal begynne! Personlig starter jeg ladingen kl 24:00, og da er bilen som regel fulladet innen kl 07:00.

 

Nå skal jeg ikke utelukke at det vil foregå lading fra kl 16:00, men til den grad dette skulle være problematisk vil strømprisene og reglene gjenspeile problematikken. Dette er altså noe som faller på plass nesten av seg selv.

 

Vil ikke det bare dytte problematikken videre? Hvis alle bruker denne funksjonen, så vil jo alle bilene bare starte å lade samtidig rundt midnatt? Det er jo faktisk et enda større problem om absolutt alle bilene startet å lade for at den skal være ferdig over natten, enn slik det er idag.
Det er det då vitterleg ikkje. Ein bil dreg som regel mindre effekt enn komfyren. Toler nettet at alle, som du hevdar, kjem heim klokka 16 for å lage middag, toler det glatt at alle ladar i eit tidsrom då ingen lagar middag. Hugs no kor lite ekstra straumforbruk ei fullelektrifisering av alt som brukar bensin eller diesel vil føre til.

 

Hva skjer så? Skal strømprisen forrandres dag for dag etter gårsdagens bruk?

Straumprisen endrar seg frå time til time, og det har han gjort sidan 1996. Om ikkje lenge skal oppløysinga aukast, slik at prisen vert sett for kvart kvarter. Straumen vert handla på NordPool, og prisen sett der basert på tilbod og etterspurnad.

 

Uansett så går altså Nikola One dobbelt så langt, med mer nyttelast. I mange tilfeller så har det faktisk endel å si.

Det veit vi ingetnting om. Nikola Motors seier opp til 800 til 1600 km rekkjevidde. Tesla Semi har rekkjevidde på over 800 km ved full last. 800 km ved full last er betre enn opp til 800 km. Nikola One veit vi i grunn ingenting anna om enn at han førebels ikkje finst.

 

800 km er meir enn nok rekkjevidde. Du klarer uansett ikkje å køyre 800 km før du må kvile, og kviletida er meir enn nok til å lade til neste kvile. Med godt nok utbygd netverk av lade/kvileplassar skulle det halde billigversjonen med 475 km rekkjevidde halde.

 

Driftskostnadar har òg mykje å seie. Der kjem Tesla Semi mykje betre ut, med mykje billigare drivstoff og vedlikehald og fylling av drivstoff i kviletida til sjåføren.

 

Målet her er altså å bytte alt som går på fosilt til elektrisk i en eller annen form. Ser vi på utstyr som pushbacker, baggasjebånd og trucker etc. som opererer på flyplasser, så er det åpenbart at helelektrisk ikke fungerer i disse tilfelle. De må kunne operere 95%+ av tiden gjennom hele døgnet.

Sei meg, har du nokon gong vore på ein flyplass om natta? Eller om dagen for den del. Ein pushback står ofte der frå flyet kjem inn til gaten til det skal ut att, og om natta er det som regel svært lite til ingen trafikk.

 

Selv her ser vi faktisk rapporter om fremgang, og den går på hydrogen.

Eller du kan berre kjøpe ein av desse, som går på batteri:

https://www.mototok.com/solutions/pushback-tug

https://www.aviationpros.com/product/10363061/aero-specialties-electric-pushback

 

Det samme ser vi angående terminaler, der utstyr jobber 3-4 skift gjennom hele døgnet. Det er rett og slett ikke mulig å erstatte alt med helelektrisk utstyr. Ergo - elektrisk og hydrogen passer sammen som hånd i hanske.

Eg trur du skal slite med å finne mykje utstyr som ikkje kan elektrifiserast med batteri, som kan fungere med hydrogen i staden. Forresten prøver ein veldig hardt å unngå eksplosjonsfarlege gassar på flyplassar.
Lenke til kommentar

 Dei fleste storbyar har hatt krav om parkeringsplassar i samband med nye husvære mykje lenger enn i Noreg. Somme tek det heilt til det ekstreme, som Tokyo. Der er det ikkje lov å eige bil, med mindre du kan dokumentere at du har fast parkeringsplass til bilen. Enkelte norske byar kunne gjerne kopiert den lova. Då hadde det vorte mindre kvilelaus køyring på jakt etter ein ledig plass.

 

Så du mener at småbyene i Norge har samme problemer som Tokyo ? du er klar over at det bor ca 13 mill. i selve byen og tar du med de nærliggende områdene snakker vi om ca, 38 mill innbyggere.

Lenke til kommentar

Man har offentlige ladere. Ladekostnaden kan enten være inkludert i parkeringsavgiften, eller så kan det være strømmåler og app for betaling.

 

Svært tvilsomt. Hydrogen koster ca 10 kr/mil der elbil koster ca 2 kr/mil. Kjører man da f.eks 5000 mil per år så er det 40.000 kroner som er rett ut av vinduet. I tillegg er hydrogen en ganske umoden løsning, som er dyr i innkjøp, har ekstremt dyre servicer og dårlig pålitelighet.

 

Strømprisen forandres allerede i dag, time for time, utifra forventet produksjon og etterspørsel. Og nei, det er ikke noe problem om alle elbilene skulle starte å lade på natten. Nettet takler fint dette ettersom annet forbruk er lavt.

 

At man tilpasser seg nettets egenskaper er noe som vil skje over tid, og det vil reguleres på mange forskjellige måter. Det er akkurat som med når folk fyller bensin. Om alle skulle fylle kl 16, så ville det blitt mangfoldige km med kø på hver eneste bensinstasjon, men alle finner sitt eget vanemønster, som passer til sine behov, og tar hensyn til når det er mest penger å spare. Disse vanene endrer seg ikke fra dag til dag, selv om bensinprisen gjør det.

 

Det var du som sa at lokal forurensning ikke var så ille, men sarkastisk. Det jeg sa var at "Ulempen med forbrenning av slike drivstoff er at det vil produseres NOx,og ved ufullstendig forbrenning diverse andre ulumskheter, men dette er lokal forurensing som er ganske uproblematisk så lenge forurensningen foregår langt unna folk."

 

Det som er med den lokale forurensningen er at den er bare skadelig om folk puster den inn. Ellers brytes den ned harmløst i miljøet. Det er derfor den er ganske uproblematisk når den foregår f.eks langt til sjøs.

 

Nå vet vi ikke om Nikola vil ha bedre nyttelast, alt jeg sier er at differansen er etter all sannsynlighet *maks* 2,5 tonn i Nikolas favør. Det er ikke umulig Tesla Semi har bedre nyttelast, men det får man ikke vite før mer detaljerte spesifikasjoner blir offentliggjort. Og rekkevidden er god nok på Tesla Semi. 1600 km er unødvendig mye, 800 km holder i massevis.

 

Man kan installere en hurtiglader ved slike steder, slik at kjøretøyene kan lades på f.eks 2 x 15 minutter i løpet av et døgn. Om kjøretøyet står i ro i 5% av døgnet er dette altså 72 minutter - rikelig med tid til å hurtiglade.

1. Joda, løsningen har dem jo sagt at de har hatt i mange år allerede. Allikevel så sliter mange fremdeles. 

 

2. Hva er tvilsomt? Les om det. Det er mange taxisjafører som sliter med å få leid ut bilene sine, ettersom sjaførene ofte ikke har faste parkeringsplasser. 

 

3. Nettet er ikke like bra utbredt overalt. Det vil alltids finnes flaskehalser. I tillegg ser man at flere og flere elbil-eiere installerer mer kraftige ladere hjemme. Spørsmålet blir jo da hva som blir standarden. Om Volkswagen f.eks skulle finne på å tilby bedre hjemmelading til hver kunde, så ender man opp med et problem. Uansett, problemer er der for å fikses, men dette problemet peker mot at det kan være bedre å kombinere helelektrisk og andre løsninger, som jo f.eks Hydrogen. Om målet er å være helt CO2 nøytralt. 

Alle bor ikke i tett-bebygde strøk. Noen bor faktisk i Nord-Norge også hvor det er lengre avstander mellom ladestasjonene. Det finnes faktisk enkelte folk som bruker 2-3 timer hver dag for å kjøre ungene sine til og fra skole, idrett, hobby etc. Skal man i tillegg på hyttetur samme kveld, så ser nok dem behovet for tid større enn behovet for å spare penger. Tid er penger, og penger er tid. Hva folk prioriterer får være opp til dem. 

 

4. Nettopp. Folk har behov, og man får ikke flyt alle behov med kun hel-elektrisk. 

 

5. Nei, jeg siterte deg. Om det ikke var deg, så var det noen andre som påsto at det "ikke er så ille". Forurensning er forurensning i mitt hode. 

 

6. Ifølge Nikola selv, samt folk som har regnet på det, i etterkant av Nikolas kommentarer, så ser det ut til at det skal stemme. Det er med høy sannsynlighet at Nikola's biler vil kunne ha større nyttelast enn Teslas helelektriske biler. Det er jo bare å sammenligne dagens biler mot elbiler og hydrogen biler. Hyundai Nexo som er en større bil enn VW eGolf veier ca 250 kilo mindre. Skalerer man videre oppover, så blir differansene større. 

 

7. Det går ikke. Man kan ikke risikere å måtte ha utstyr stående fast ved lading mens flyet lander. Man klarer ikke spå vær og vind. Isåfall må man jo kjøpe mer utstyr slik at man har en "buffer". Dog, jeg trur neppe handlere er villig til å måtte kjøpe et par ekstra av alt de har på bakken for handling av fly. Eventuelt folk ved kai. 

Lenke til kommentar

Ytterst få er det ikkje. Dei fleste parkerer på ein fast plass i parkeringsanlegget til burettslaget eller på ein kommunal parkeringsplass. Somme leiger plass i private parkeringsanlegg.

 

So er spørsmålet om dei skal installere ladar eller ikkje. For nye parkeringsplassar er det greitt. Då skal ein del av dei ha installert ladar. For private parkeringsanlegg er det òg greitt. Dei kan ta mykje betre betalt for ein plass med ladar enn ein utan. For burettslag er det som regel greitt, avhengig av om dei som bur der er eldre som har tenkt å døy der, eller unge som reknar med å selje ein gong. Ein parkeringsplass tilrettelagt for lading hevar prisen på bustaden med 160.000 kroner i gjennomsnitt. Det er godt betalt for å leggje tilrette for lading i fellesgarasja. For kommunale plassar er det òg greitt. Kommunen må leggje tilrette for lading på offentlege parkeringsplassar etter kvart som behovet oppstår.

 

Framlegget ditt om å heller byggje ein haug nye plassar utanfor byen, framstår ikkje som spesielt attraktivt.

 

Det fyrste eg la merke til var denne teksten:

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon.

 

Eg anar ikkje kva som har skjedd i mellomtida, men sist eg var i Oslo var problemet å finne ein parkeringsplass Den eg fann etter å ha køyrt rundt i halvannan time hadde lading. Kan hende det var flaks, men plassen kunne i det minste ikkje takast av ein eksosbil, som framleis er i fleirtal.

 

Eg hadde det same problemet då eg budde i Oslo med bil, for 15 år sidan. Då var det ikkje ladeplassar heller, berre ingen parkeringsplassar mellom ring 1 og ring3. (Innanfor ring 1 er det nokre parkeringshus.) Det gjer det vanskeleg å ha bil i Oslo, uavhengig av drivsftoff. I det siste har eg inntrykk av at det har vorte færre parkeringsplassar enn før.

 

Elles veit eg at drosjesentralen i Amsterdam har sett opp ein privat superladar på Schiphol. Det er fullt mogeleg. Drivstoffkostnadar har litt å seie for drosjar òg, sjølv om dei kan trekkje frå mva.

 

Nok ein påstand du berre kastar ut, som eg ikkje trur du har dekning. Dei fleste storbyar har hatt krav om parkeringsplassar i samband med nye husvære mykje lenger enn i Noreg. Somme tek det heilt til det ekstreme, som Tokyo. Der er det ikkje lov å eige bil, med mindre du kan dokumentere at du har fast parkeringsplass til bilen. Enkelte norske byar kunne gjerne kopiert den lova. Då hadde det vorte mindre kvilelaus køyring på jakt etter ein ledig plass.

 

Det er det då vitterleg ikkje. Ein bil dreg som regel mindre effekt enn komfyren. Toler nettet at alle, som du hevdar, kjem heim klokka 16 for å lage middag, toler det glatt at alle ladar i eit tidsrom då ingen lagar middag. Hugs no kor lite ekstra straumforbruk ei fullelektrifisering av alt som brukar bensin eller diesel vil føre til.

 

Straumprisen endrar seg frå time til time, og det har han gjort sidan 1996. Om ikkje lenge skal oppløysinga aukast, slik at prisen vert sett for kvart kvarter. Straumen vert handla på NordPool, og prisen sett der basert på tilbod og etterspurnad.

 

Det veit vi ingetnting om. Nikola Motors seier opp til 800 til 1600 km rekkjevidde. Tesla Semi har rekkjevidde på over 800 km ved full last. 800 km ved full last er betre enn opp til 800 km. Nikola One veit vi i grunn ingenting anna om enn at han førebels ikkje finst.

 

800 km er meir enn nok rekkjevidde. Du klarer uansett ikkje å køyre 800 km før du må kvile, og kviletida er meir enn nok til å lade til neste kvile. Med godt nok utbygd netverk av lade/kvileplassar skulle det halde billigversjonen med 475 km rekkjevidde halde.

 

Driftskostnadar har òg mykje å seie. Der kjem Tesla Semi mykje betre ut, med mykje billigare drivstoff og vedlikehald og fylling av drivstoff i kviletida til sjåføren.

 

Sei meg, har du nokon gong vore på ein flyplass om natta? Eller om dagen for den del. Ein pushback står ofte der frå flyet kjem inn til gaten til det skal ut att, og om natta er det som regel svært lite til ingen trafikk.

 

Eller du kan berre kjøpe ein av desse, som går på batteri:

https://www.mototok.com/solutions/pushback-tug

https://www.aviationpros.com/product/10363061/aero-specialties-electric-pushback

 

Eg trur du skal slite med å finne mykje utstyr som ikkje kan elektrifiserast med batteri, som kan fungere med hydrogen i staden. Forresten prøver ein veldig hardt å unngå eksplosjonsfarlege gassar på flyplassar.

1. Har det egentlig noe å si om det er en majoritet eller minoritet? Problemet ligger der. Det er godt kjent. Det ligger problemer i Oslo angående parkering. Problemet er enda større om man drar ut til større byer rundt omkring i verdenen. 

Jeg gav for pokker i meg frem en link som beviser akkurat dette. Samt jeg har bodd i Oslo selv. Enkelte dager endte man opp med å kjøre rundt og rundt i nabolaget før man fant plass, og dette kunne ofte ta ei time eller mer om man var "uheldig". Dette var før jeg hadde elbil. Nå hvor man i tillegg må finne en plass med lading, så blir problemet bare større. Det er problemet med hel-elektrisk. Man må faktisk bygge ut infrastrukturen før man selger bilene om det skal være rettferdig. Men slik fungerer det rett og slett ikke. 

 

2. Kommunen må, men de gjør ikke. De har lovet tilstrekkelig med ladingsplasser i mange år allerede. Se på antall solgte elbiler til Oslo, samt sammenlign det med antall nye ladeplasser. Litt skjevt forhold der, er det ikke? 

 

3. Hvis du ikke har bedre informasjon enn artikkelen, så er det normalt å anta at det er korrekt. Finn gjerne ny og bedre informasjon om du kan. Frem til den tid, så er det latterlig å kaste bort det som strår der kun pga den ikke ble lagt ut igår. 

 

Du sier at det ikke er et problem? Rett etterpå sier du at du måtte kjøre rundt i 1,5 time? Hæ? Er det hakk i plata? 

 

Hvis det var for få parkeringsplasser for 15 år siden, samt det er det nå, så er det vell logisk å anta at problemet vil vedvare - eller? 

 

4. Så alle taxisjafører i Oslo må til Gardemoen for å være sikret at man kan få ladet? Er du tom på kvelden, så må de rett og slett starte dagen sin ved å kjøre til en lader på utsiden av byen? Høres ikke ut som en god løsning for min del i hvertfall. 

 

5.Når dere snakker om nettet så snakker dere om et gjennomsnitt. Det er alltids flaskehalser her og der. Flere steder vil oppleve problemer om samtlige i borettslaget f.eks installerer sin egen lader. Dette har man gjentatt flere steder i flere år nå. Har man løsninger på det, så må det jo bygges ut. Men jeg ser ikke noe "action" der på ei stund. 

 

6. Vent litt? Nikola sier, mens Tesla har? Har du en link som beviser en test av oppnådd rekkevidde hos Tesla?  Viste ikke at kundene hadde fått sine lastebiler allerede.. 

 

7. Det finnes ikke, og vil aldri finnes ladepunkter i alle hjørnene av kloden. Enkelte steder så har faktisk rekkevidde noe å si. 

Ice road truckers kan jo være et godt eksempel. 800 km vil ikke holde i de tilfellene. 

Lenke til kommentar

Det er veldig merkelig dette at man ikke kan forstå at andre ønsker eller har et annet bruksområde som gjør elbilen uønskelig. Bare man bevege seg litt nedover i Europa, så skjønner man at det tistusenvis av bileiere hvor elbil ikke er passende.

 

Denne argumentasjonen at man det går "bare man gjør slik og slik" blir litt tilsvarende som å si at man kan klare seg med hest og kjerre også bare man tilpasser seg. Mange er kort og godt ikke villig til det. Det er upraktisk, tar lengre tid, gir ikke samme trygghet og veldig mange har såpass mye penger at de driter langt i om de sparer en del kroner på drivstoff.

 

Samfunnsøkonomisk er det også bedre å satse på hydrogen da det betaler seg selv av de som bruker det framfor at storsamfunnet må ta kostnaden for offentlige ladestasjoner og ombygging av strømnettet. Jeg ser da vekk ifra subidiene i starten som begge trenger.

Endret av gamlefar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er veldig merkelig dette at man ikke kan forstå at andre ønsker eller har et annet bruksområde som gjør elbilen uønskelig. Bare man bevege seg litt nedover i Europa, så skjønner man at det tistusenvis av bileiere hvor elbil ikke er passende.

 

Denne argumentasjonen at man det går "bare man gjør slik og slik" blir litt tilsvarende som å si at man kan klare seg med hest og kjerre også bare man tilpasser seg. Mange er kort og godt ikke villig til det. Det er upraktisk, tar lengre tid, gir ikke samme trygghet og veldig mange har såpass mye penger at de driter langt i om de sparer en del kroner på drivstoff.

 

Samfunnsøkonomisk er det også bedre å satse på hydrogen da det betaler seg selv av de som bruker det framfor at storsamfunnet må ta kostnaden for offentlige ladestasjoner og ombygging av strømnettet. Jeg ser da vekk ifra subidiene i starten som begge trenger.

Problemet man ser hos de fleste her er at de "lever" innenfor Norges regler og kun det. 

 

 

Spør henne om hun kommer til å kjøpe en Tesla Semi. 

Lenke til kommentar

Nesten uansett hvor mange eksempler man kommer opp med som gjelder omkring 0,01% av markedet, så endrer det ikke konklusjonen.

 

Dette er en prosess som vil ta tiår, og man vil så klart begynne med de enkleste bruksområdene, og så ekspandere derifra. Med dagens teknologi kan trolig omkring 95% av all veitransport globalt gå over til batterielektrisk drift. Mens man jobber med de første 95% kan man tenke litt på de neste 5%.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nesten uansett hvor mange eksempler man kommer opp med som gjelder omkring 0,01% av markedet, så endrer det ikke konklusjonen.

 

Dette er en prosess som vil ta tiår, og man vil så klart begynne med de enkleste bruksområdene, og så ekspandere derifra. Med dagens teknologi kan trolig omkring 95% av all veitransport globalt gå over til batterielektrisk drift. Mens man jobber med de første 95% kan man tenke litt på de neste 5%.

Konklusjonen er at batteri og hydrogen tar over for diesel og bensin. I hvilken grad de deler 50-50 eller 90-10 er likegyldig. Det er det eneste jeg har argumentert for. At det er umulig å erstatte all fossilt til helelektrisk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Norge bør vurdere å fjerne elbil fordelene snarest og opprettholde de til hydrogenbiler og kjøre storsatsing på hydrogenprosjekt. I tillegg til at hydrogenkjøretøy er mer miljøvennlig enn elkjøretøy (med riktig produksjon), så vil hydrogensatsning være positivt for norsk næringsliv. Støtten til elbiler er derimot uheldig økonomisk for Norge.

Wow, trolling much?

Lenke til kommentar

Hæ? Mener du at vi ikke ser forskjeller i strømbruk på tvers av klokkeslettene gjennom døgnet våres? 

https://www.nrk.no/telemark/elbillading-kan-knele-stromnettet-1.13867156

 

Denne omhandler lading om natten, og selv der kan man møte problemer. Om natten så er det mye mer ugjevnt fordelt om hvem som lader og hvem som ikke lader kontra klokken 1600 på dagen når folk flest kommer hjem fra jobb og kobler seg på. Det sier seg selv. 

 

Om natten så har man biler som akkurat har blitt koblet på, mens andre biler har ladet fra de kom hjem fra jobb og er ferdig ladet allerede.

Den artikkelen gir ingen mening. Hvis det ikke er kapasitet til at alle kan lade med 32A så vil jo ikke alle få ladet på 32A.

 

Hvorfor er det et problem at lading på natten er "ujevnt fordelt"? Det er jo bare fordel, fordi det blir mer og mer kapastitet igjen etter hvert som biler blir ferdige med å lade.

Lenke til kommentar

Den artikkelen gir ingen mening. Hvis det ikke er kapasitet til at alle kan lade med 32A så vil jo ikke alle få ladet på 32A.

 

Eller at alle ikke kan ha elbil hvis vi skal tro på artikkelen, så kanskje på tide og behovsprøve om kjøp av elbil er akseptert basert på hjemmeadressen/nærområdets linjekapasitet på strøm.

 

Beregnet ladekapasitet til 1.5 mill. elbiler i 2030 tilsier at ikke alle kan skaffe seg elbil som målet er og det er kanskje for tidlig å utfase fossile kjøretøyer i 2025.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Beregnet ladekapasitet til 1.5 mill. elbiler i 2030 tilsier at ikke alle kan skaffe seg elbil som målet er og det er kanskje for tidlig å utfase fossile kjøretøyer i 2025.

1,5 millioner elbiler i 2030 tilsier at det kan selges 1,3 millioner elbiler over de neste 11 årene, ettersom det hittil er solgt ca 200k.

 

Sier vi at salget holder seg stabilt rundt 160.000 biler per år, så kan utviklingen være noe ala dette:

 

2019: 37,5%, 60.000 elbiler, 260.000 totalt

2020: 40%, 64.000 elbiler, 324.000 totalt

2021: 45%, 72.000 elbiler, 396.000 totalt

2022: 60%, 96.000 elbiler, 492.000 totalt

2023: 70%, 112.000 elbiler, 604.000 totalt

2024: 75%, 120.000 elbiler, 724.000 totalt

2025: 85%, 136.000 elbiler, 860.000 totalt

2026: 100%, 160.000 elbiler, 1.020.000 totalt

2027: 100%, 160.000 elbiler, 1.180.000 totalt

2028: 100%, 160.000 elbiler, 1.340.000 totalt

2029: 100%, 160.000 elbiler, 1.500.000 totalt

 

Når man da har kommet seg til 100% elbiler, så må man bare fortløpende gjøre de investeringene som er nødvendige for at nettet takler utviklingen.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Eller at alle ikke kan ha elbil hvis vi skal tro på artikkelen, så kanskje på tide og behovsprøve om kjøp av elbil er akseptert basert på hjemmeadressen/nærområdets linjekapasitet på strøm.

 

Beregnet ladekapasitet til 1.5 mill. elbiler i 2030 tilsier at ikke alle kan skaffe seg elbil som målet er og det er kanskje for tidlig å utfase fossile kjøretøyer i 2025.

Selvsagt kan alle ha en elbil. Problemet er at artikkelen ser ut til å forutsette at alle skal lade med voldsom effekt hele tiden, og at det ikke tas i bruk lastbalansering m.m.

Lenke til kommentar

Den artikkelen gir ingen mening. Hvis det ikke er kapasitet til at alle kan lade med 32A så vil jo ikke alle få ladet på 32A.

 

Hvorfor er det et problem at lading på natten er "ujevnt fordelt"? Det er jo bare fordel, fordi det blir mer og mer kapastitet igjen etter hvert som biler blir ferdige med å lade.

Du må nok lese det jeg skrev på nytt. Jeg sier at lading på natten ikke er et like stort problem som lading på dagen når folk flest kobler seg til strømnettet, lager middag, etc. Det er her vi ser de største toppene i strømbruk idag, og det vil forverre seg om alle skal i tillegg koble seg til med bilene sine. 

Lenke til kommentar

Selvsagt kan alle ha en elbil. Problemet er at artikkelen ser ut til å forutsette at alle skal lade med voldsom effekt hele tiden, og at det ikke tas i bruk lastbalansering m.m.

Hvis/når jeg skaffer meg en el-bil vil jeg selvfølgelig lade den fortest mulig og raskest mulig, så den er klar i tilfelle jeg må avgårde en uannonsert tur, akkurat som jeg foreksempel har stearinlys, mat for en uke, ekstra batterier, etc. "sånn bare for sikkerhets skyll" og jeg er sikker på at mange gjerne vil ha bilen klar til bruk 24/7.

Endret av Nautica
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis/når jeg skaffer meg en el-bil vil jeg selvfølgelig lade den fortest mulig og raskest mulig, så den er klar i tilfelle jeg må avgårde en uannonsert tur, akkurat som jeg foreksempel har stearinlys, mat for en uke, ekstra batterier, etc. "sånn bare for sikkerhets skyll" og jeg er sikker på at mange gjerne vil ha bilen klar til bruk 24/7.

Når man har 400+ km rekkevidde, så er bilen klar til bruk uansett om man ikke lader raskt eller med en gang. Som regel er det slik at om jeg slutter å lade bilen min, på et tilfeldig tidspunkt, så har jeg tilstrekkelig rekkevidde for å klare meg omkring 4 dager eller mer. Om jeg ikke kjørte 40.000 km/år, men mer normale 15.000 km per år, så hadde det trolig fungert fint med å lade en gang i uken.

 

Slik jeg bruker bilen nå så lader jeg til 80% fra midnatt, på 15A. Normalt sett i løpet av en dag kjører jeg noe sånt som 60 km, noe som betyr at jeg bruker omkring 15%. Da er bilen på 65% når jeg parkerer bilen for dagen, og etter den beynner å lade ved midnatt er den tilbake på 80% etter ca 5 timer, 05:00.

 

Det er dette folk flest (som ikke har elbil) ikke helt skjønner - jo større batteri man har, jo mindre stress er det med lading. Man klarer seg med tregere lading, og man trenger ikke lade like ofte. Før var det sånn at man hadde så dårlig rekkevidde på en elbil at etter man kom hjem fra jobb var det en nødvendighet å lade raskt om man skulle ut å kjøre senere på kvelden, men dette begynner å bli noen år siden. Selv elbilene med dårligst rekkevidde har blitt bedre - der Leaf hadde 24 kWh er de nå på 40 kWh, altså nesten en dobling av rekkevidden på 7 år. Og man har fått flere elbiler med Tesla-rekkevidde, f.eks Hyundai Kona og Opel Ampera-e.

 

Jeg har helt sluttet å stresse selv med langturene. Om jeg starter en langtur med 65% eller 80% eller 100% har ganske liten betydning. 15% ekstra utgjør omkring 7,5 minutter ekstra lading på veien. Jeg vil stille ladingen til 100% om jeg husker det, men om jeg ikke husker det så er det også helt greit.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...