Gå til innhold

Nordmenn er mer fornøyde med Viaplay enn Netflix


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er skuffet over Amazon. Den nordiske er dårlig. Den originale er større og kan utvides med ekstra kanaler.

 

Nå kommer snart Disney+

 

Har HBO, Netflix, Viaplay, Amazon. Sumo har jeg ikke fått interesse for og dyrt. Sluttet å se linær TV med mindre det er noe spesielt man tar på opptak. Rart hvordan ting endrer seg. Jo mer man har å velge mellom jo mindre finner man å se. Det er ofte bare noen få ting på hver leverandør som er interessant og gjerne ensformig. Men så er jeg da ikke barn lenger og faller kanskje utenfor målgruppen. Ungene aner ikke hva linær TV er en gang... de vet knapt hva Netflix og Viaplay er... for de skal se Youtube. Youtube kan ha mye bra og sært som dokumentarer eller gamle serier. Youtube burde fokusere mer på å samle TV-innhold.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at alle disse tjenestene suger balle.

Okei, Netflix skal iallefall ha for å tilby 4K, HDR, Dolby Vision, Dolby Atmos og 5.1. De har god strømmekvalitet, men litt dårlig utvalg. Spesielt siden det er mest gamle filmer.

Amazon Prime tilbyr 4K med HDR, men de har ekstremt dårlig utvalg.

 

Det faktum at ingen andre av de andre strømmetjenestene i Norge tilbyr noe av dette er en skam! Tenk at det har blitt solgt 4K-TV i Norge i flere år nå, og man kan enda nesten ikke utnytte det uten bluray.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden Viaplay vant så klart så spekulerer jeg i at man har kjørt spørreundersøkelsen i Bergen, og så endt opp med respondenter som vil se på Paradise Hotel og Ex on the beach? Der kan jo bare Viaplay hjelpe deg.... ;-) 

 

Spøk til side så har jeg erfaring med HBO Nordic, Netflix, Viaplay, Amazon Prime, TV2 Sumo, og NRK + NRK Super. 

 

I dag har vi bare Netflix som vi dedikert betaler for, HBO som uansett er inkludert "bonus" i Get-bredbåndspakka, og NRK-tilbudet som vi får "gratis" - dvs jeg tvinges uansett til å betale kr 247,- /mnd for NRK.. 

 

 

Oppsummert: 

Amazon Prime skjønte jeg ingenting av - det var nesten ikke innhold tilgjengelig i norsk region. Det som verre var var at det var klin umulig å finne noen offisiell side for som ga meg oversikt over innhold for min region - Norge (eller Norden?) Hverken hva som er tilgjengelig i Norge nå - eller hva som kommer til Norge - er mulig å finne ut av. Jeg hadde vært villig til å tegne meg for Prime utelukkende for å se "The Expanse" - men som sagt er det bingo-lotto om det overhode blir tilgjengelig her på berget. 

 

 

TV2 Sumo syntes jeg var dyrt i forhold til innhold som var tilgjengelig. Må punge ut med så mye for å få tilgang til mer enn "minimum". 

 

Viaplay - en jevnt over god opplevelse, fint med nordisk produsert innhold. Har man først Netflix så ligger det litt langt inne å legge denne på toppen. Kommer kanskje tilbake når vi får mer tid til å se på TV. 

 

HBO - usikker på om vi hadde hatt det hvis vi ikke fikk det uansett som del av GET. Synes bildekvalitet er for varierende. Noe "killer" innhold som Game of Thrones, True Detective mm. 

 

Netflix - sikker vinner. Stort utvalg for store og små. Gode, egenproduserte serier. Kommer å lide av at Disney trekker alt innhold fra 2019/2020.

 

NRK - en god tjeneste, men dæven så dyrt. Provoserer at jeg ikke kan avbestille og spare meg den utgiften. 

Endret av HilRam
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stusser også veldig på den undersøkelsen.

Men som man spør får man svar.

Sport og Reality-tv og reklame er det jo lite av på Netflix.

Det kan ikke være lagt mye vekt på teknisk løsning heller.

 

Her i huset er det bare Netflix (70%) og HBO (25%) som gjelder.

Apple-tv for film-leie (5%).

 

Har prøvd de fleste tjenestene i undersøkelsen og mange andre.

For min del er det innholdet som er avgjørende. Både mengde og kvalitet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Forstår ikke hvorfor Viaplay er på top. Det gir jo ikke mening overhode. Men kanskje det er fordi de har mest norske programmer, men det er faktisk den tjenesten jeg bruker minst. Netflix og HBO er de jeg bruker mest. Amazon Prime bruker jeg kun for spesielle seier (American gods, The Looming tower), ellers synes jeg innholdet er svært labert ift. Netflix og HBO. 

 

Netflix er jo kongen på egenprodusert innhold og det er der de også er sterkest. Serier finner du også, men som regel lang tid etter de er vist i USA, dette er jo hele problemet, noe HBO har fikset ganske greit, men de eier også disse seriene, så derfor klarer de det. Netflix eier ikke annet enn de seriene de produserer/kjøper inn, og alt annet er lisensbelagt som vil si at de går ut etter en stund. 

 

Det er svært synd at markedet er så fragmentert. 

 

 

NRK - en god tjeneste, men dæven så dyrt. Provoserer at jeg ikke kan avbestille og spare meg den utgiften. 

 

Plomber TVen. Så kan du sende et skjema til NRK hvor du sier du ikke ønsker å bruke tjenesten da din TV ikke mottar TV-signaler.. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Hadde vært flau om jeg presenterte en sånn undersøkelse. Her er det så mye feil å ta tak i at jeg ikke vet hvor man skal starte. Kanskje best å bare la være, og heller anbefale folka bak å finne seg en annen jobb. Det trengs alltid noen som er flinke til å bøye bananer for eksempel.

 

Jeg hadde vært flau over din kommentar.

Jeg skjønner seriøst ikke meningen med å skrive at det er mye feil i undersøkelsen uten å akkurat påpeke hva som er feil? Altså, hva er poenget? Jeg er heller ikke enig i alt som står der, men jeg hadde hvert fall påpekt hva som er feil i undersøkelsen når jeg først tar dette opp.

Lenke til kommentar

Jeg hadde vært flau over din kommentar.

Jeg skjønner seriøst ikke meningen med å skrive at det er mye feil i undersøkelsen uten å akkurat påpeke hva som er feil? Altså, hva er poenget? Jeg er heller ikke enig i alt som står der, men jeg hadde hvert fall påpekt hva som er feil i undersøkelsen når jeg først tar dette opp.

Feilen har blitt påpekt av mange

Lenke til kommentar

Netflix er den jevnt over beste hvis man tar høyde for både innhold og grensesnitt.

 

Jeg synes allikevel dette blir litt epler og pærer. Viaplay er ikke i nærheten av å ha utvalget til Netflix hvis vi kun teller med det du får inkludert i abonnementet, men Viaplay har en leiebutikk der du kan få tak i det meste av større, nyere filmer som kommer ut. På Netflix derimot er det veldig vilkårlig hvilke filmer du får tilgang til og mange stortitler dukker aldri opp der.

 

Jeg bruker hovedsakelig Netflix til serier og Viaplay til å leie filmer. Jeg betaler ikke abonnement for Viaplay, da du kan bruke leiebutikken uten abonnement. Med andre ord er dette to forskjellige tjenester som utfyller hverandre godt.

 

HBO bruker man til å se HBO sine serier, og de er såpass gode at det må man si er verdt prisen. Jeg synes allikevel det er skuffende at de har så dårlige tekniske løsninger. Når jeg bruker HBO via appen i smart-TVen henger den seg stadig vekk opp og må restartes (spesielt hvis appen har stått inaktiv i bakgrunnen), et problem jeg aldri har med Netflix eller Viaplay. Skulle være helt unødvendig.

 

Og så er det selvfølgelig diskusjonen rundt det her med at den amerikanske versjonen av Netflix har mye bedre utvalg. Sånn må det nesten bli så lenge lisens- og rettighetssystemet fungerer slik som det gjør i dag, og så lenge det er tilfellet vil piratkopiering fortsette å stå sterkt ikke bare fordi det er gratis men fordi det er mer brukervennlig.

Lenke til kommentar

Jeg hadde vært flau over din kommentar.

Jeg skjønner seriøst ikke meningen med å skrive at det er mye feil i undersøkelsen uten å akkurat påpeke hva som er feil? Altså, hva er poenget? Jeg er heller ikke enig i alt som står der, men jeg hadde hvert fall påpekt hva som er feil i undersøkelsen når jeg først tar dette opp.

 

Huff da, må bare beklage om jeg fornærmet de med omtalte yrker.

Lenke til kommentar

Merkelig at Netflix ikke topper listen mtp. at de er de eneste som tilbyr 4K Ultra-HD og HDR (ønsker selvfølgelig mer "ikke Netflix" materiale i 4K HDR). Latterlig at ingen av de andre tilbyderne har kommet med dette enda. Synes dog HBO har veldig på kvalitet på det beste 1080p innholdet dem :-)

Amazon Prime også har 4K HDR innhold. Og YouTube (YT Premium har egne serier) har vel det på plass

Lenke til kommentar

Problemet med stjerner og lignende er at det ikke fungerer særlig bra i praksis. Tommel opp/ned har vist seg å fungere bedre.

Jeg skjønner at det ligger noe bak endringer, og at dette trolig er en simplifisering slik at selv den mest inkompetente nisse skal klare å få til noe. Derfor ønsker jeg også at Netflix legger inn en pro mode for de som klarer å forholde seg til grader mellom bra eller dårlig, og som klarer å sette filter å lete opp innhold selv.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...