Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Snus på skolen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oisann. Jeg er selv en person som er helt og holdent for disiplin og virkemidler, men det hørtes ut som en voldsom overreaksjon hvor modenheten til barnet ikke tas hensyn til. Overreaksjoner kan lett føre til akkurat det samme fra barnet sin side.

 

Men selvfølgelig, alle barn er forskjellige og man må se dem an. Kanskje ville noen barn hatt behov for - og tålt - en slik voldsom reaksjon uten oppfølgende rebelsk oppførsel. Det er vanskelig å uttale seg om andre og deres barn siden foreldre ofte kjenner sine egne barn best.

 

Min bror kjører harde linjer uten kompromisser eller rom for diskusjon og barna der opplever jeg som kuet og viljeløse. Personlig tror jeg det kommer av at når barn ikke får ha en sterk nok stemme, ikke får begå tabber og overstyres så går det på selvtilliten løs, men hvem vet. Vi fucker opp på våre vis uansett og lager psykiske arr over hele linja så vi får bare gjøre så godt vi kan :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Man holder generelt ikke veldig mye skjult i en liten bygd, og det faktum at begge guttene heller tar venner med hjem enn drar ut på bygden (og at både de selv og vennene sier det er hyggelig å være hos oss) tyder ikke akkurat på frykt. Guttene har heller aldri vist noen tegn på redsel for å ta opp ting med oss. Vi har merket oss at eldste ikke synes likt og ulikt er noe å gå i clinch med sine foreldre for, men er det noe innen “personlige retningslinjer” han VIL ha forandret har han ingen problemer med de tilsynelatende uskyldige ordene “mor og far, når har vi tid til en grundig samtale om XXXX”. Likegyldig om tekannen og kjeksfatet er klargjort da vet jeg at straks en av oss sier “hva var det egentlig du ville snakke om” kommer det klar og presis melding om hva som er temaet, hva som bør endres og hvilke argumenter som tilsier at dette er fornuftig. Gjelder saken begge guttene har de (selvfølgelig) fordelt argumentasjonen slik at den settes frem av den som antatt kan legge best styrke i den, og i riktig rekkefølge forhandlingsmessig sett. Her bør far og mor ha forberedt seg like godt., for det krangles ikke om gode argumenter, men argumentene veies og siktes mht kvalitet. Vi slipper på ingen måte lettere unna en forhandling med guttene enn med rimelig drevne forhandlere i arbeidslivet, og guttene har fordelen av at de kjenner oss på vrangen også. Så nei, her vil jeg påstå ikke er noen redsel. Vi har mer åpenhet hjemme enn de fleste - vikarende kontaktlærer for eldste (et ødeland selv...) påstår f eks eldste vet mer om økonomi enn sunt er for 15-åringer.. 

 

Skjule har man aldri garanti for (da var det jo ikke noe skjult lengre...), men som sagt: Man holder generelt ikke veldig mye skjult i en liten bygd hvor det mentalt sett er tett mellom folk og med aktivt bygdedyr på både godt (mest vil jeg si) og vondt. Vi har også utmerket kontakt med skolen og foreldrene til guttenes venner (av nokså naturlige årsaker i liten bygd ikke mange). Veldig mye kontakt ut av bygden er ikke relevant så lenge man er skoleeelev og under 18, det krever enten et dagsprosjekt eller egen bil (og også da en time hver vei til et kommunesenter, som heller ikke er større enn at det er en solid dose sosial kontroll der). 

¨

Nå holder vi begge på at brannforebygging i forkant er langt å foretrekke fremfor brannslukking i etterkant og derfor regner jeg også et tema som snus helt irrelevant i virkelighetens verden. Begge guttene vet så mye om snus til at det neppe er neste punkt på ønskelisten deres, og verden har da rikelig av mer spennende - og helt lovlige - ting å teste ut for “ordentlig”, men aktiv ungdom. 

 

Så nei, jeg ser ingen fare for å oppleve det TS’ mor her opplever, men SKULLE vi opplevd noe tilsvarende, ville det altså blitt mer tiltak enn noe “ja, ja, ungdom er ungdom” - og det er begge guttene fullstendig klar over OM de skulle oppleve “bevisstsvekket i gjerningsøyeblikket” et par sekunder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg mener dette er helt proposjonalt. Leker man seg med rusmidler i en alder av 15 - samme hvor milde - settes man under skarpeste tilsyn i skoletid (=hjemmeskole under personlig oppsyn) og utenom skoleid (=portforbud og sjekk av besøkende + skuffer og skap). Da er man også for umoden til å forvalte sin egen kasse og håndteres som før man fikk lommepenger, likeså for umoden til å ha et arbeid og har derfor pt ikke et. 
 
Lærdommen “prover jeg rusmidler ulovlig skjer akkurat dette - første gangen” ville vi begge forvente og nettopp at den lærdommen også VAR oppfattet ville vi grundig sjekke ut gjennom mange og alnge samtaler når tre måneder var gått før vi tok neste skritt. Basert på AT lærdommen var forstått og med klar liste over hva man som et minimum kunne forvente om man ble tatt for andre gang og det ikke var helt særdeles formildende omstendigheter. 
 
Og før du (eller andre) forteller det: Ja, vi håndhever oppdragelse hos oss. Det vet vi allerede, og det er helt bevisst. Oppdragelse har vi håndhevet i alle år og det er formodentlig medvirkende til at vi har ungdommer som ikke sysler med slikt, men bruker sin øverste etasje så godt det er rimelig å forvente av en ungdom (=uten særlig livserfaring og med ennå en del å lære før det er tid å stå på helt egne ben)  Foreldre har avgrenset tid til å oppdra/lære opp sine barn, og det nytter ikke å kaste bort tiden. 

 

Hadde han fått samme straff av og drikke kaffe? Litt 4 kantet for min del, snus er vel den minste bekymringen for en foreldre. Sikkert litt anderledes på landet enn i byen her der uregulert narko flyter rundt.

 

Første dag på ungdomsskolen min: 4stk 10 klassinger kommer på skolen blå i hele kjeften og skal drepe rektor. (De lyktes ikke) :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Avhenger nok en del av hvilken mor, men tror jeg kan si at hadde eldste hos oss (et år yngre) kommet hjem med rapport om å ha brukt snus på skolen burde han nok på hjemmefronten innstilt seg på

  • åtte-ti-tolv uker “hjemmeskole” vekslende mellom kontoret mitt, kontoret til ektefellen og kontoret til en nær medarbeider
  • lommepenger på kr 0,00 neste tre måender, bankkort sperret like lang tid og alle innkjøp av ting han hadde behov for foretatt av oss
  • absolutt portforbud like lang tid (og dermed av rimelig opplagte grunner også null behov for båtlån)
  • et visst tilsyn både mht vennebesøk og i skuffer og skap. 
Siden det er jeg som sitter som sjef for ham på fritidsarbeidet også burde han nok innstilt seg på 0 timer “tilsigelse” der også en stund fremover. 

 

Etter tre måneder eller så med disse tiltakene skulle vi tatt en nærmere samtale om hva han nå hadde lært og hvordan vi nå skulle gå frem videre.

 

Du kan umulig ha tenkt over konsekvensene dette ville medført barnet ditt, og ikke kom og si at barnet ditt burde tenkt over konsekvensene selv. Du skader barnet mer enn du hjelper det med slike regler. Dette er nesten grunn til bekymringsmelding til barnevernet.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Påstand notert: Begrunnelse? (Jeg forventer du leser hva jeg faktisk har skrevet først!) Inntil den begrunnelsen ligger på bordet er min påstand at din er sludder. 

Et slikt diktatur på hjemmefronten vil kun skape frykt og hemmelighet. At du er villig til å drive razzia hos din sønn/datter er jo mildt sagt imponerende. Hva tror du ungen tenker når han ser friheten og eksperimenteringen andre unger får? Tenker du ungen har lyst til å noengang fortelle deg om en "feil" han gjør, når han vet at reaksjonen din er hinsides? At du er villig til å presse ungen din inn i et slags sosialt selvmord fordi han eksperimenterte med snus er noe du burde tenke kraftig over. 

 

Men hva vet jeg, du er jo så selvsikker på at deg og din stålkontroll gir det beste resultatet, alle andre er vel bare late idioter? Om du virkelig vil at han skal unngå slike rusmidler, som er et greit ønske av en forelder, så kan du heller belønne han ved å avstå fra det. Typ gratis førerkort når han er 18 om han unngår snus/røyk/alkohol, eller en ferie? Hmmm... 

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

 

Avhenger nok en del av hvilken mor, men tror jeg kan si at hadde eldste hos oss (et år yngre) kommet hjem med rapport om å ha brukt snus på skolen burde han nok på hjemmefronten innstilt seg på

  • åtte-ti-tolv uker “hjemmeskole” vekslende mellom kontoret mitt, kontoret til ektefellen og kontoret til en nær medarbeider
  • lommepenger på kr 0,00 neste tre måender, bankkort sperret like lang tid og alle innkjøp av ting han hadde behov for foretatt av oss
  • absolutt portforbud like lang tid (og dermed av rimelig opplagte grunner også null behov for båtlån)
  • et visst tilsyn både mht vennebesøk og i skuffer og skap.
Siden det er jeg som sitter som sjef for ham på fritidsarbeidet også burde han nok innstilt seg på 0 timer “tilsigelse” der også en stund fremover.

 

Etter tre måneder eller så med disse tiltakene skulle vi tatt en nærmere samtale om hva han nå hadde lært og hvordan vi nå skulle gå frem videre.

Hvis mine foreldre hadde gitt meg de konsekvensene der, hadde jeg for det første vært gøy forbannet på foreldrene mine, men jeg ville også mistet all tillit til dem. Tenåringer må få lov til å gjøre feil uten at konsekvensene er SÅ alvorlige. Synes det rett og slett er overdrevent.

Når det kommer til at du/ dere skulle lete gjennom tingene til barna deres, er ikke det noe dere har lov til. De har, etter norsk lov, rett på privatliv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Slike belønninger om x antall år tror jeg ikke har så mye effekt. Ett år er jo det samme som aldri når man er barn :)

 

Personlig tror jeg barn lærer best av å få lov å ta feil valg. Med noe såpass mildt hadde jeg selv eller gjort et nummer av at jeg ble skuffet og lei meg og på den måten først gi barnet muligheten til å se selv at det var et dårlig valg og selv fått bestemme at det ikke skulle gjenta seg.

Hadde det vært noe mer alvorlig ville jeg reagert sterkere.

 

Men igjen. Man må se egne barn an. Har man sta barn som har vanskelig for å lære så må man bruke hardere lut, men allikevel forsøke å ikke overdrive slik at man unngår rebelsk oppførsel senere.

Lenke til kommentar

 

Når det kommer til at du/ dere skulle lete gjennom tingene til barna deres, er ikke det noe dere har lov til. De har, etter norsk lov, rett på privatliv.

Skjønner at du kommenterer på denne ene saken, men det argumentet sånn generelt sett er noe irriterende.

Jeg er klar over at loven skal "beskytte" barn sitt privatliv, men som foreldre er jobben å beskytte barn mot seg selv. For min del kommer jeg til å gi vill faen i den loven. Jeg kommer til å overvåke mine barn på PC, internett og andre alvorlige farer uavhengig av hva andre skulle mene om deres privatliv. I min mening er det ansvarsløst å ikke kreve innsyn i ungdommers liv. At man må gjøre det på en diskre og respektfull måte er en selvfølge, men likefullt må man evne å se nyanser og være handlingskraftig nok til å beskytte barnet.

Lenke til kommentar

Skjønner at du kommenterer på denne ene saken, men det argumentet sånn generelt sett er noe irriterende.

Jeg er klar over at loven skal "beskytte" barn sitt privatliv, men som foreldre er jobben å beskytte barn mot seg selv. For min del kommer jeg til å gi vill faen i den loven. Jeg kommer til å overvåke mine barn på PC, internett og andre alvorlige farer uavhengig av hva andre skulle mene om deres privatliv. I min mening er det ansvarsløst å ikke kreve innsyn i ungdommers liv. At man må gjøre det på en diskre og respektfull måte er en selvfølge, men likefullt må man evne å se nyanser og være handlingskraftig nok til å beskytte barnet.

Hvis jeg hadde funnet ut at mine foreldre overvåker det jeg gjør på nett osv, hadde jeg mistet all tillit til dem på flekken.

Lenke til kommentar

Er med foreldrene mine ja. Vet at jeg er under 18, men jeg har jo fortsatt rett til privatliv. Lærere må si ifra hvis eleven bruker rusmidler, men snus regnes ikke som rusmiddel..

 

Nei ikke når du er under 18 år. Da eier foreldrene dine deg ;)

Men seriøst, jeg ble ofte tatt for røyking når jeg gikk på skole. Men da var det 16 års grense på røyk. Ble tatt første gang når jeg var 13 år. Men det går over. Men vil anbefale deg å ikke begynne, er mye lettere å begynne enn å slutte.

Lenke til kommentar

Hadde han fått samme straff av og drikke kaffe? Litt 4 kantet for min del, snus er vel den minste bekymringen for en foreldre. Sikkert litt anderledes på landet enn i byen her der uregulert narko flyter rundt.

 

Første dag på ungdomsskolen min: 4stk 10 klassinger kommer på skolen blå i hele kjeften og skal drepe rektor. (De lyktes ikke) :p

 

Nei, han hadde ikke fått samme straffen for å drikke kaffe - og han drikker te hver dag. Helt lovlig, men han har begrensninger der også. I motsetning til nikotinholdig vare er det derimot ikke lovbestemt aldergrense for salg av teinholdig vare, så der er ting et foreldreskjønn - noe som en del av oppdragelsen. 
 
Dersom snus er den minste bekymringen for foreldre bor man etter mitt syn på fullstendig feil sted.
 
En atferd fra 10. klasse dsom den du beskriver hadde hos oss betydd ankomst av lensmannen med blålys og diverse følge på skolen, deretter krisemøter resten av dagen i omtrent det som finnes av råd og utvalg i bygd og kommune samt hele ungdomsskolen gitt krisehjelp adresse halvhemmelig  sikret minimum av det lokale skytterlaget og det lokale jaktlaget. Åpenbart forskjell på folk... 

 

 

Du kan umulig ha tenkt over konsekvensene dette ville medført barnet ditt, og ikke kom og si at barnet ditt burde tenkt over konsekvensene selv. Du skader barnet mer enn du hjelper det med slike regler. Dette er nesten grunn til bekymringsmelding til barnevernet.

 

Vi har begge to tenkt svært godt gjennom konsekvensene dette ville medført for gutten, både på godt og vondt. Det er derfor vi ville iverksatt konsekvensene om et hypotetisk tilfelle plutselig ble reelt. 
Skader barnet mer enn vi hjelper det? Påstand, hørt, påstand ikke sett dokumentert, påstand forkastet som renheklet vrøvl og tullprat. . 
Påstanden om at dette nesten gir grunn til bekymringsmelding til barnevernet forteller meg absolutt alt jeg trenger å vite om ditt ståsted. 

 

Et slikt diktatur på hjemmefronten vil kun skape frykt og hemmelighet. At du er villig til å drive razzia hos din sønn/datter er jo mildt sagt imponerende. Hva tror du ungen tenker når han ser friheten og eksperimenteringen andre unger får? Tenker du ungen har lyst til å noengang fortelle deg om en "feil" han gjør, når han vet at reaksjonen din er hinsides? At du er villig til å presse ungen din inn i et slags sosialt selvmord fordi han eksperimenterte med snus er noe du burde tenke kraftig over. 

 

Men hva vet jeg, du er jo så selvsikker på at deg og din stålkontroll gir det beste resultatet, alle andre er vel bare late idioter? Om du virkelig vil at han skal unngå slike rusmidler, som er et greit ønske av en forelder, så kan du heller belønne han ved å avstå fra det. Typ gratis førerkort når han er 18 om han unngår snus/røyk/alkohol, eller en ferie? Hmmm... 

 

Jaså, synes du det jeg skriver i #24 indikerer frykt og hemmelighet? Foreldre har ansvar for en 15-åring og 15-åringen har i utgangspunktet rett på tillit, men er tilliten misbrukt og lov brutt får man også ta konsekvensene det gir i form av kontroll av skuffer og skap for å unngå nye case. 
Hva jeg tror ungen tenker når han ser friheten og eksperimenteringen andre unger får? Vel, han ser ingen veldig forskjell. Selv om noen sikkert ville tatt slikt hardere fatt enn andre ville ingen - absolutt ingen - foreldre på vår (lille) skole tatt lett på nikotinbruk i form av tobakk eller snus,  og oppvask hadde det nok blitt for enhver elev som prøvde på det.  Dessuten: Hvor skulle eleven i det  hele tatt fått den tobakken eller snusen fra? På bygdebutikken får ikke en ungdomsskoleelev kjøpe så mye som en boks energidrikk (ferdig med ungdomsskolen for dem som bor her og butikken kjenner, 16-årsgrense og ID for andre), langt mindre tobakk. Hadde man der mistanke om at noen over 18 kjøpte for yngre hadde både skole og foreldre blitt alarmert på øyeblikket. En elev som hadde prøvd snus eller tobakk hadde blitt vridd sitronen til det forelå et navn vedrørende hvem som hadde skaffet ham dette (noe som selvfølgelig ville bli sjekket ut), og så hadde både skole og lensmann blitt varslet i saken. Kjøpe i kommunesenteret? Lykke til, siste buss dit har kjørt lenge før skolen slutter og lørdag/søndag er det ingen, pr egne bilhjul tar turen en liten time, så pr egne sykkelhjul blir turen et lørdagsprosjekt med tilhørerende spørsmål: .Dessuten, også der har folk øyne og også der bor det et bygdedyr som av og til har kontakt med vårt eget. 
Om jeg tenker ungen har lyst til å noengang fortelle meg om en "feil" han gjør, når han vet at reaksjonen min er hinsides? Vel han forteller om at han “gjorde noe mindre lurt” villig vekk, så jeg formoder han ikke vet at reaksjonen hos oss er helt hinsides... 
Og så et spørsmål til deg: Hvorfor i all verden er det sosialt selvmord å ikke få lov å eksperimentere med nikon i alder 15 år når lovbestemt bruksgrense for det er 18 år? 
 
“Om du virkelig vil at han skal unngå slike rusmidler, som er et greit ønske av en forelder, så kan du heller belønne han ved å avstå fra det. “
Hvorfor skal vi belønne for noe som etter vår mening er en selvfølge? Slikt bare ødelegger virkningen av belønninger når de gis fortjent - for DET gjør de innimellom. 

 

Hvis mine foreldre hadde gitt meg de konsekvensene der, hadde jeg for det første vært gøy forbannet på foreldrene mine, men jeg ville også mistet all tillit til dem. Tenåringer må få lov til å gjøre feil uten at konsekvensene er SÅ alvorlige. Synes det rett og slett er overdrevent.

Når det kommer til at du/ dere skulle lete gjennom tingene til barna deres, er ikke det noe dere har lov til. De har, etter norsk lov, rett på privatliv.

 

“Hvis mine foreldre hadde gitt meg de konsekvensene der, hadde jeg for det første vært gøy forbannet på foreldrene mine, men jeg ville også mistet all tillit til dem.”
Du har åpenbart ikke tenkt på at du selv har ødelagt - smadret - dine foreldres tillit til deg gjennom slik atferd, og gjorde det først?. Hvofor mener du da det da så mye verre motsatt vei for deg dersom du får oppleve konsekvensene av tilitsbruddet ditt i forhold til dine foreldre? 
 
“Tenåringer må få lov til å gjøre feil uten at konsekvensene er SÅ alvorlige. “
Å bruke nikotin er ikke “å gjøre feil”, det er å foreta en ulovlig handling. Konsekvensene av ulovlige handlinger ER noen ganger så alvorlige - og at man i alder vgs1 ikke har lært det ennå er aller beste tegn på at modenheten langt fra er vgs1. 15-åringen hos oss har priviligier vi absolutt ikke hadde gitt enhver bare på bakgrunn av alder 15 år, og dem har han på grunnlag av vår vurdering av modenhet. Hadde han manglende modenhet i form av f eks svak  forståelse for konsekvenser etter et lovbrudd ville han ikke hatt dem. 
 
“Når det kommer til at du/ dere skulle lete gjennom tingene til barna deres, er ikke det noe dere har lov til. De har, etter norsk lov, rett på privatliv. “
Det har de - og dette i forhold til skuffer og skap belyste jeg nærmere legre oppe i mitt svar tilberZerk. Svaret der gjelder like mye for deg også. Ellers svært interessant du er fokusert på lov så lenge den gir deg rettigheter, men mister tilsynelatende totalt det samme fokuset i forhold til det straffeansvaret den/de har som skaffet deg snusen du misbrukte - og det forteller også en del om modenhet langt under hva man etter mitt syn bør forvente hos en vgs1-elev. 
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

 

 
Og så et spørsmål til deg: Hvorfor i all verden er det sosialt selvmord å ikke få lov å eksperimentere med nikon i alder 15 år når lovbestemt bruksgrense for det er 18 år? 
 
 

"åtte-ti-tolv uker “hjemmeskole” vekslende mellom kontoret mitt, kontoret til ektefellen og kontoret til en nær medarbeider".

"lommepenger på kr 0,00 neste tre måender, bankkort sperret like lang tid og alle innkjøp av ting han hadde behov for foretatt av oss".

"et visst tilsyn både mht vennebesøk og i skuffer og skap." 

 

Dine ord..

 

Uansett så ser jeg at din virkelighetsoppfatning er helt fjern, med mindre du bor på et internat. Ingen ungdommer vil få tak i snus? Alle foreldre er like fordi du bor i et lite samfunn? Altså, unnskyld men er du helt fjern? Tror du på dette selv? Jeg ser at det er ikke noe vits i å forsette her. 

 

Kan bare legge til at av de jeg kjenner som kommer fra "landet", som er endel, så var de ekstremt tidlig med å eksperimentere med både alkohol, snus og røyk. 

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

"åtte-ti-tolv uker “hjemmeskole” vekslende mellom kontoret mitt, kontoret til ektefellen og kontoret til en nær medarbeider".

"lommepenger på kr 0,00 neste tre måender, bankkort sperret like lang tid og alle innkjøp av ting han hadde behov for foretatt av oss".

"et visst tilsyn både mht vennebesøk og i skuffer og skap." 

 

Dine ord..

 

Uansett så ser jeg at din virkelighetsoppfatning er helt fjern, med mindre du bor på et internat. Ingen ungdommer vil få tak i snus? Alle foreldre er like fordi du bor i et lite samfunn? Altså, unnskyld men er du helt fjern? Tror du på dette selv? Jeg ser at det er ikke noe vits i å forsette her. 

 

Kan bare legge til at av de jeg kjenner som kommer fra "landet", som er endel, så var de ekstremt tidlig med å eksperimentere med både alkohol, snus og røyk. 

 

 

Ingen av konsekvensene jeg har nevnt har noe med "sosialt selvmord" å gjøre. Man tåler utmerket godt å være uten lommpenger eller kontakt med skolen tre måneder og har fremdeles et sosialt liv etterpå. Dessuten noterte du kanskje at vi ikke ville nektet han kontakt med venner hjemme - under kontroll mht HVA han foretok seg sammen med de vennene. Eller kanskje det ikke passet inn i bildet du ønsket å prøve tegne? 

 

At min virkelighetsoppfatning er helt fjern er igjen en påstand uten dokumentasjon - noe du begynner å få en viss erfaring på området? Kanskje lettest slik?  

 

Jeg ahr ikke påstått at ingen ungdom får tak i snus, jeg spurte hvor den snusen skulle komme fra i vårt tilfelle. Noe fornuftig svar på det? Foreldrene her er ikke like og jeg skrev også tydelig "Selv om noen sikkert ville tatt slikt hardere fatt enn andre...", noe du visst "glemte" å ta med i vurderingen før du stråargumenterte litt basert på det motsatte. (De er derimot like på den måten at tobakk - snus inkl - er no-go hos alle sammen, uten unntak - det har avstemming gjennom skolen vist.) Dine to siste spørsmål oppfatter jeg som rent forsøk på retorikk og behandler foreløpig deretter  - skulle dette være misforstått får du si fra. 

 

Ut fra det siste du skriver: Det er åpenbart feil "landet" du kjenner - men jeg vet det finnes slike "landet" også. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Ingen av konsekvensene jeg har nevnt har noe med "sosialt selvmord" å gjøre. Man tåler utmerket godt å være uten lommpenger eller kontakt med skolen tre måneder og har fremdeles et sosialt liv etterpå. Dessuten noterte du kanskje at vi ikke ville nektet han kontakt med venner hjemme - under kontroll mht HVA han foretok seg sammen med de vennene. Eller kanskje det ikke passet inn i bildet du ønsket å prøve tegne? 

 

At min virkelighetsoppfatning er helt fjern er igjen en påstand uten dokumentasjon - noe du begynner å få en viss erfaring på området? Kanskje lettest slik?  

 

Jeg ahr ikke påstått at ingen ungdom får tak i snus, jeg spurte hvor den snusen skulle komme fra i vårt tilfelle. Noe fornuftig svar på det? Foreldrene her er ikke like og jeg skrev også tydelig "Selv om noen sikkert ville tatt slikt hardere fatt enn andre...", noe du visst "glemte" å ta med i vurderingen før du stråargumenterte litt basert på det motsatte. (De er derimot like på den måten at tobakk - snus inkl - er no-go hos alle sammen, uten unntak - det har avstemming gjennom skolen vist.) Dine to siste spørsmål oppfatter jeg som rent forsøk på retorikk og behandler foreløpig deretter  - skulle dette være misforstått får du si fra. 

 

Ut fra det siste du skriver: Det er åpenbart feil "landet" du kjenner - men jeg vet det finnes slike "landet" også. 

"ingen - absolutt ingen - foreldre på vår (lille) skole tatt lett på nikotinbruk i form av tobakk eller snus,  og oppvask hadde det nok blitt for enhver elev som prøvde på det." - Påstand, dokumenter det.

 

"En atferd fra 10. klasse dsom den du beskriver hadde hos oss betydd ankomst av lensmannen med blålys og diverse følge på skolen, deretter krisemøter resten av dagen i omtrent det som finnes av råd og utvalg i bygd og kommune samt hele ungdomsskolen gitt krisehjelp adresse halvhemmelig  sikret minimum av det lokale skytterlaget og det lokale jaktlaget"  - Påstand, dokumenter det.

 

"Det er åpenbart feil "landet" du kjenner - men jeg vet det finnes slike "landet" også. 

" - Påstand, dokumenter det.

 

Var ikke så vanskelig å kontre slik gitt...

 

Kommer ingen vei her, du får forsette å leve i godtroen. Unger får tak i det de vil hvis de virkelig prøver, snus er ikke langt fra det vanskeligste uansett hvor du bor.

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

"ingen - absolutt ingen - foreldre på vår (lille) skole tatt lett på nikotinbruk i form av tobakk eller snus,  og oppvask hadde det nok blitt for enhver elev som prøvde på det." - Påstand, dokumenter det.

 

"En atferd fra 10. klasse dsom den du beskriver hadde hos oss betydd ankomst av lensmannen med blålys og diverse følge på skolen, deretter krisemøter resten av dagen i omtrent det som finnes av råd og utvalg i bygd og kommune samt hele ungdomsskolen gitt krisehjelp adresse halvhemmelig  sikret minimum av det lokale skytterlaget og det lokale jaktlaget"  - Påstand, dokumenter det.

 

"Det er åpenbart feil "landet" du kjenner - men jeg vet det finnes slike "landet" også. 

" - Påstand, dokumenter det.

 

Var ikke så vanskelig å kontre slik gitt...

 

Kommer ingen vei her, du får forsette å leve i godtroen. Unger får tak i det de vil hvis de virkelig prøver, snus er ikke langt fra det vanskeligste uansett hvor du bor.

 

Dette skal jeg gå nærmere inn på når du har besvart - innlegg #37. Inntil da oppfatter jeg dette som et ynkelig forsøk på vende fokus bort fra de spørsmål jeg stilte først for å slippe å forholde deg til dem. Inntil du har besvart spørsmålene - jeg formoder du vet hva ? - i stedet for å vende fokus bort fra dem eller søke å gå utenom dem anser jeg debattten som lagt død og oppgitt fra din side. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...