Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Snus på skolen


Anbefalte innlegg

Ikke lov å snuse på VGs nei, men lærerene pleier å være greie. Jeg snuser åpenlyst på skolen, men de liker meg, så de sier ikke noe på det. 

 

Det var ingen direkte tillitsvekkende beskrivelse av din skole, men dette ellers betyr knapt noe for min del. Har ikke hørt noe om Krisiansand som aktuell skoleby for 15-åringen. Kan bare nevne at for nærmeste vgs her slås snusbruk på skolen øyeblikkelig ned på iflg to elever der. (Ellers ingen veldig god skole, men nå snakker jeg faglig.) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-GlDE6z

Dette skal jeg gå nærmere inn på når du har besvart - innlegg #37. Inntil da oppfatter jeg dette som et ynkelig forsøk på vende fokus bort fra de spørsmål jeg stilte først for å slippe å forholde deg til dem. Inntil du har besvart spørsmålene - jeg formoder du vet hva ? - i stedet for å vende fokus bort fra dem eller søke å gå utenom dem anser jeg debattten som lagt død og oppgitt fra din side. 

"Jeg ahr ikke påstått at ingen ungdom får tak i snus, jeg spurte hvor den snusen skulle komme fra i vårt tilfelle. Noe fornuftig svar på det?"

 

Det finnes flere måter. Du kan se gammel ut å få kjøpt det når du er 16. Du kan stå på utsiden å spørre folk om de er villig til å kjøpe en boks til dem ved at de får 50-100kr. Du kan få kontakt med folk på nett som er over 18 å kjøpe det av de. Du kan kjenne en person som er over 18 å få kjøpt det av dem. Du kan kjenne en person under 18 som snuser å få kjøpt det av dem. I 16 årsalderen er det mellom 11-26% som snuser, mest gutter. Jeg ser det på som sannsynlig at din unge da vil kjenne en person som snuser. Så kan du tenke deg til hvordan han skal få tak i det selv.

 

Når jeg sier at din virkelighetsoppfatning er fjern, så er det fordi du åpenbart ikke har tenkt over hvor lett det er å få tak i snus. Du fremmer et syn om at det skal være så vanskelig, fordi du bor på landet? Du ser ikke at å skjerme ungen din i uker/måneder sosialt kan bidra til en negativ virkning på hans sosiale liv? Trenger alt slikt virkelig bli forklart i sånn detalj, jeg antok at du kunne dra de linjene selv.

 

Grunnen til at jeg vil avslutte denne diskusjonen er fordi vi åpenbart aldri kommer til å bli enig, og det er forsåvidt greit. Vi sporer dessuten av trådens tema.

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

"Jeg ahr ikke påstått at ingen ungdom får tak i snus, jeg spurte hvor den snusen skulle komme fra i vårt tilfelle. Noe fornuftig svar på det?"

 

Det finnes flere måter. Du kan se gammel ut å få kjøpt det når du er 16. Du kan stå på utsiden å spørre folk om de er villig til å kjøpe en boks til dem ved at de får 50-100kr. Du kan få kontakt med folk på nett som er over 18 å kjøpe det av de. Du kan kjenne en person som er over 18 å få kjøpt det av dem. Du kan kjenne en person under 18 som snuser å få kjøpt det av dem. I 16 årsalderen er det mellom 11-26% som snuser, mest gutter. Jeg ser det på som sannsynlig at din unge da vil kjenne en person som snuser. Så kan du tenke deg til hvordan han skal få tak i det selv.

 

Når jeg sier at din virkelighetsoppfatning er fjern, så er det fordi du åpenbart ikke har tenkt over hvor lett det er å få tak i snus. Du fremmer et syn om at det skal være så vanskelig, fordi du bor på landet? Du ser ikke at å skjerme ungen din i uker/måneder sosialt kan bidra til en negativ virkning på hans sosiale liv? Trenger alt slikt virkelig bli forklart i sånn detalj, jeg antok at du kunne dra de linjene selv.

 

Grunnen til at jeg vil avslutte denne diskusjonen er fordi vi åpenbart aldri kommer til å bli enig, og det er forsåvidt greit. Vi sporer dessuten av trådens tema.

 

Du har ikke gitt noe fornuftig svar på hvor snusen kan komme fra, fordi du har helt åpenbart ikke LEST innlegget om innkjøpsmuligheter og hvordan butikken reagerer om den får mistanke om noen som kjøper for mindreårig. (Slik du beskriver kan man sikkert gjøre i by, men ikke her.) Kjenne en person under 18 som snuser kan man ikke for de finnes ikke - fantes de ville de vært kjevlet av foreldrene allerede. Det er nemlig slik bygdedyr arbeider i praksis og det er presis  derfor man kan holde en helt annen "style" i småbygder enn i by  - og få alle pestilenselementer til å flytte til der den sosiale kontrollen er mindre. En 17-åring holder nemlig i praksis bare ikke snusfrobruket sitt hemmelig i en bygd som vår, dersom han/hun i det hele tatt har et liv der. 

 

"Kan bidra til en negatv virkning på hans sosiale liv" er en ikke helt uvesentlig forskjell fra  "presse ungen din inn i et slags sosialt selvmord" (#29). 

 

Jeg konstaterer at du bare besvarte noen av mine spørsmål i mitt forrige innlegg og tolker det som like manglende evne til dokumentasjon som i avsnittet ovenfor. Jeg konstanterer også din  påpekning i siste avsitt  og avslutter diskusjonen. 

Lenke til kommentar

Det var ingen direkte tillitsvekkende beskrivelse av din skole, men dette ellers betyr knapt noe for min del. Har ikke hørt noe om Krisiansand som aktuell skoleby for 15-åringen. Kan bare nevne at for nærmeste vgs her slås snusbruk på skolen øyeblikkelig ned på iflg to elever der. (Ellers ingen veldig god skole, men nå snakker jeg faglig.) 

Dette er på Kvadraturen skolesenter i Kr.sand. Men nå er jeg gammel nok til å snuse. Har nok noe med det å gjøre.

Lenke til kommentar

Du har ikke gitt noe fornuftig svar på hvor snusen kan komme fra, fordi du har helt åpenbart ikke LEST innlegget om innkjøpsmuligheter og hvordan butikken reagerer om den får mistanke om noen som kjøper for mindreårig. (Slik du beskriver kan man sikkert gjøre i by, men ikke her.) Kjenne en person under 18 som snuser kan man ikke for de finnes ikke - fantes de ville de vært kjevlet av foreldrene allerede. Det er nemlig slik bygdedyr arbeider i praksis og det er presis  derfor man kan holde en helt annen "style" i småbygder enn i by  - og få alle pestilenselementer til å flytte til der den sosiale kontrollen er mindre. En 17-åring holder nemlig i praksis bare ikke snusfrobruket sitt hemmelig i en bygd som vår, dersom han/hun i det hele tatt har et liv der. 

 

"Kan bidra til en negatv virkning på hans sosiale liv" er en ikke helt uvesentlig forskjell fra  "presse ungen din inn i et slags sosialt selvmord" (#29). 

 

Jeg konstaterer at du bare besvarte noen av mine spørsmål i mitt forrige innlegg og tolker det som like manglende evne til dokumentasjon som i avsnittet ovenfor. Jeg konstanterer også din  påpekning i siste avsitt  og avslutter diskusjonen. 

Vel personlig erfaring forteller meg at folk som har levd i kontrollerende hjem som barn. Når de flytter ut, så tar det helt av. "Endelig fri"

 

 

Ofte var dette vært religiøse hjem når jeg vokste opp, eller en sinna alkoholisert far. 

 

Menneskets natur forandrer seg lite om en er på landet eller byen. 

 

Såklart kontrollerende hjem kan fungere det, men når det ikke fungerer er konsekvensene store. Mye større en snus.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"“Tenåringer må få lov til å gjøre feil uten at konsekvensene er SÅ alvorlige. “

Å bruke nikotin er ikke “å gjøre feil”, det er å foreta en ulovlig handling. Konsekvensene av ulovlige handlinger ER noen ganger så alvorlige"

 

Å bruke nikotin et ikke ulovlig på lik linje som at det ikke er ulovlig å drikke alkohol. Det som derimot er ulovlig, er å skjenke/ gi bort nikotin til mindreårige, det er ulovlig å stjele det til seg og det er ulovlig å selge til mindreårige - men som sagt er det ikke ulovlig å drikke eller bruke snus.

 

Og til det du sier om at det først er barnet som bryter tilliten. Greit nok, kanskje jeg som elev på videregående bryter tilliten til mine foreldre ved å snuse, men betyr det også at det er greit å bryte tilliten tilbake? Er det greit å mobbe hvis man selv blir mobbet? Er det greit å slå hvis man blir slått først selv? Jeg ville ikke sagt at det er greit.

Dessuten gjør du det jo svært tydelig at jeg er umoden siden jeg bare er 16 år. Hvis 16-åringer er så umodne som du sier, hvorfor skal konsekvensene av noe sånt være så store - vi vet jo tross alt ikke bedre:p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er på Kvadraturen skolesenter i Kr.sand. Men nå er jeg gammel nok til å snuse. Har nok noe med det å gjøre.

Haha må være noe med at sørlandet er tydligvis mer liberale enn resten av landet, jeg gikk også på vidergående på sørlandet for snart 10 år siden, og vi røykte og snuste i skoletiden (snusing var lov på skolens område men ikke røyking det var en røykeplass rett med skolens område). Så tipset til TS må jo da være at skal du snuse dra til bilbelbeltet  :thumbup:

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Avhenger nok en del av hvilken mor, men tror jeg kan si at hadde eldste hos oss (et år yngre) kommet hjem med rapport om å ha brukt snus på skolen burde han nok på hjemmefronten innstilt seg på

  • åtte-ti-tolv uker “hjemmeskole” vekslende mellom kontoret mitt, kontoret til ektefellen og kontoret til en nær medarbeider
  • lommepenger på kr 0,00 neste tre måender, bankkort sperret like lang tid og alle innkjøp av ting han hadde behov for foretatt av oss
  • absolutt portforbud like lang tid (og dermed av rimelig opplagte grunner også null behov for båtlån)
  • et visst tilsyn både mht vennebesøk og i skuffer og skap.
Siden det er jeg som sitter som sjef for ham på fritidsarbeidet også burde han nok innstilt seg på 0 timer “tilsigelse” der også en stund fremover.

 

Etter tre måneder eller så med disse tiltakene skulle vi tatt en nærmere samtale om hva han nå hadde lært og hvordan vi nå skulle gå frem videre.

Med så kraftig overreaksjon så sikrer du at barna blir veldig flinke til å skjule det meste de driver med....

Det er riktignok ulovlig, men likefullt naturlig å prøve. Man må ta det alvorlig nok uten voldsomme, tilnærmet komiske straffer.

Hilsen firebarnsmor

Endret av Strategen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...